Forse schade bij aanvaring op Beneden-Merwede

Een aanvaring van een koppelverband met twee afgemeerde binnenvaartschepen zorgde dinsdagmorgen vroeg voor forse schade op de Beneden-Merwede bij Sliedrecht. Het aanvarend koppelverband kampte met motorproblemen.

Omstreeks 03.00 uur voer het lege koppelverband, een motorvrachtschip met daarvoor gekoppeld een duwbak, op de Beneden-Merwede richting Rotterdam. Volgens de schipper kreeg hij problemen met de motoren en kon hij niet meer verhinderen dat zijn koppelverband in aanvaring kwam met twee schepen die bij een scheepswerf naast elkaar lagen afgemeerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • In Duitsland bestaat sinds de jaarwisseling geen geen berisping meer voor het niet invullen van het vaartijdenboek. Het is in een hoger categorie ingedeeld.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Dag Dirk Jan.
    Als ik niet vaar /werk de wacht houd ben ik niet “schipper” Vrijdag naar huis maandag weer aan boord en dan dus zondagmorgen even heen en weer om dat boek in te vullen ?
    Ook laatste zomer in die twee weekjes Italie dus ernstig in overtreding geweest !
    Ik ben niet een stuk van mijn schip, ik doe er (soms) mijn werk.

    Geplaatst door: Niet altijd schipper op
  • @dre: je misschien verdiepen in de wetgeving wat bij een schipper hoort. Staat namelijk in de arbowet dat de rusttijd iedere dag moet worden bijgehouden.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • @nimbols, Geisterfahrer is goed opgeleid en verstaat zijn vak ook nog eens. Geisterfahrer heeft geen CAO nodig om dik betaald te krijgen, Niet in de scheepvaart en niet daar buiten.
    De groep die enorm geinnoveerd heeft in mooie en effectieve schepen, visitekaartje van de binnenvaart verzuimd het om te investeren in personeel… Al lang..
    Voor mijn beurs goed maar ik zie een vak waar ik hou naar de kl*te gaan.
    Veel succes met die plaat voor uw hoofd.

    Geplaatst door: Geisterfahrer op
  • gelukkig maken veel mensen verwijten dus er zijn toch nog genoeg die zich aan de regels houden
    jammer dat je je tag niet aan heb gezet dan had je die 14 uurtjes van de rhur zo kunnen maken kaptein 2stuurman en matroos daar kunnen een hoop nog een puntje aan zuigen ik wist trouwens niet dat ik mijn vaarteiden boek ook in moest vullen als ik frijdag in de rhur aan kom en maandag avond pas weg vaar het zal wel aan mij liggen
    al vast sterkte voor de persoon die daar nu licht ik hoop dat alles weer naar wens wordt gerepareert en dat u niet een jaar op u attest moet wachten zo als de meeste ze weten goed hoe ze ze in moeten nemen maar waneer je hem krijg weet je nooit groetjes en sterkte

    Geplaatst door: dre op
  • wie kunnen we nu aan de schandpaal hangen?

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • @betweter
    misdadig misschien niet maar het is voldoende voor een bekeuring:
    Als gezagvoerderzodra de vaart begint, dan wel de vaart wordt voorgezet, de gegevens van kolom 1, 2, 3 en 4 in het vaartijdenboek niet hebben aangetekend:
    Over een periode van 1 dag
    € 270,–
    BVW 4.2.022 R

    Over een periode van 2 dag
    € 400,–
    BVW 4.2.023 R

    Over een periode van 3 dag
    € 600,–
    BVW 4.2.024 R

    Over een periode van 4 dag
    € 800,–
    BVW 4.2.025 R

    Geplaatst door: hans op
  • Misdadig? Onverantwoord? In Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is en een vaartijdenboek een paar dagen niet invullen is niet netjes, maar dit misdadig noemen is wel enigszins over de top. Wat mijns inziens misdadig is, is het opleggen van allerlei bemannings-, technische-, rusttijden-, administratieve eisen door onze alwetende overheid en ccr, zonder dat hier een bodemtarief over MAG onderhandeld worden, want dat gaat tegen het zgn. vrije marktprincipe in. Ik wil hier niets goedpraten, maar in een sector met dergelijke zware eisen aan mens en materieel, zonder enige financiele garanties, zullen dergelijke zaken blijven voorkomen.

    Geplaatst door: betweter op
  • Ook al wil je wel voldoen aan de bemanningseisen…, zie maar eens genoeg patenthouders te vinden!!!
    Ik schat dat nog maar 10 of 20% van alle schepen voldoende mensen aan boord heeft.
    Als er al voldoende patenten aan boord zijn wordt er wel bespaard op een matroos of zo!
    En laten we eerlijk zijn, de tijd dat je op een schip van 110 mtr ECHT meer mensen nodig had als op een 86 mtr is toch wel voorbij of niet!!!!!???

    Geplaatst door: Arno op
  • wat maken we ons druk over het onderbemand en/of te lang varen de 90% van de schepen langer als 110 meter kunnen en/of willen niet eens aan bepaalde punten van het RPR/BPR voldoen en hebben toch een certificaat van goedkeuring . de rijkspolitie en rws weten hier van maar doen niets dus misdaad loont

    Geplaatst door: x op
  • @ruud v lijkt me voldoende grond voor een economisch delict toch?
    Dit accepteer je toch niet in de sector?

    Geplaatst door: hans op
  • dagen geen vaartijden ingevuld
    niet voldoende personeel aan boord.
    en de concurentie heeft voorlopig het nakijken.
    structueel geen boek invullen klinkt erg misdadig ? en hoeveel langer is dit al bezig ?
    boefjes.

    Geplaatst door: Ruud v op
  • Inspectie Leefomgeving en Transport , zo dat is de eerste stap naar een Hinderwetvergunning voor de binnenvaart zeker .

    Geplaatst door: Erik op
  • Geisterfahrer ??? vind jij je zelf niet kans loos met je cao jij hebt zelfs iemand nodig om je loon te fixen dus zullen we jouw hand maar ff bij het varen ook vast houden

    Geplaatst door: nimbols op
  • Laten we hopen dat het domme pech is voor die schipper!

    Wil je een fatsoenlijke standaard in je beroepsgroep krijgen dan eerst:
    1 CAO
    2 Handhaving op straffe van economisch delict.
    3 Actieve werving van kansrijk personeel op middelbare scholen.

    Geplaatst door: Geisterfahrer op
  • @ Hagens
    Vertel eens , wie gaan er dan over de evenredige vrachtverdeling en toerbeurt Noord-Zuid varen ? De HUURSCHEPEN ! En Hagens wat gaat er met de bakken van Agrifirm en De Heus gebeuren ? ( Treffers ) Ik denk dat de huurschepen en de bakken lekker blijven varen . Ik denk ook dat je dan als toerbeurt schipper even langs kan gaan bij Ben Saunders voor een mooie tatoeage . Je laat dat op je voorhoofd zetten . Ik ga failliet ! Beste meneer Hagens . Aan een toerbeurt zonder werk heb je niks !

    Geplaatst door: $ $ $ op
  • Vroeger zei men stuurwerkuitval .
    Toen kwam de stuurwerkkeuring .
    Nu schuift men het in slaapvallen of niet opletten op een motorprobleem .
    Hoelang zal het duren voor we om de drie jaar een motorkeuring moeten laten doen ?

    Geplaatst door: x op
  • Nu denk ik zo maar dat het grootste deel van de varende beroepsbevolking te lang vaart met te weinig bemanning .
    Het rapport van de ING spreekt boekdelen, en als we aan mogen nemen dat we te lang doorvaren(betekent nog niet dat dit ongeval hiedoor is gebeurd) met te weinig gekwalificeerde bemanning is de sector met medewerking van allen die hiervoor verantwoordelijk zijn, en daarbij de schipper/eigenaar als laatste verantwoordelijk.
    Dus terug naar de Evenredige Vrachtverdeling en de toerbeurt Noord Zuid en eventueel opleggen van teveel tonnage met opschorten hypotheek en rente, waardoor de schipper schipper op zijn eigendom blijft en het materiaal niet voor bodemprijzen kapot gaat.
    Als er iemand een beter idee heeft mag je dit ook laten horen, maar alleen maar schelden en je kop in het zand steken helpt niet, dus collegas verenig u, samen staan we sterk, we zijn een internationale hardwerkende ondernemersgroep, en niemand kan zonder ons, zonder vervoer staat alles stil.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Niet te snel oordelen buren,maar als hij onderbemand is voor de continu vaart, of iets onwettigs doet waardoor hij goedkoper vervoeren kan, mag hij dat merken ook door de beslissingen die verzekering of overheid hopenlijk gaat nemen.

    Geplaatst door: Paul op
  • Zal wel een koppeltje zijn die met te weinig bemanning van de Bank moet blijven varen.
    Ongelovelijk dat deze schepen niet gewoon stil gelegd worden.
    Ze ijn een gevaar voor de mensen op het water en ze verzieken de markt!

    Geplaatst door: Nelis op
  • Slapen gaat beter als je stilligt.

    Geplaatst door: Slaapkop op
  • Soho….! das ff met een klap wakker worden..

    Geplaatst door: Geisterfahrer op

Reageer

Forse schade bij aanvaring op Beneden-Merwede | Schuttevaer.nl

Forse schade bij aanvaring op Beneden-Merwede

Een aanvaring van een koppelverband met twee afgemeerde binnenvaartschepen zorgde dinsdagmorgen vroeg voor forse schade op de Beneden-Merwede bij Sliedrecht. Het aanvarend koppelverband kampte met motorproblemen.

Omstreeks 03.00 uur voer het lege koppelverband, een motorvrachtschip met daarvoor gekoppeld een duwbak, op de Beneden-Merwede richting Rotterdam. Volgens de schipper kreeg hij problemen met de motoren en kon hij niet meer verhinderen dat zijn koppelverband in aanvaring kwam met twee schepen die bij een scheepswerf naast elkaar lagen afgemeerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • In Duitsland bestaat sinds de jaarwisseling geen geen berisping meer voor het niet invullen van het vaartijdenboek. Het is in een hoger categorie ingedeeld.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Dag Dirk Jan.
    Als ik niet vaar /werk de wacht houd ben ik niet “schipper” Vrijdag naar huis maandag weer aan boord en dan dus zondagmorgen even heen en weer om dat boek in te vullen ?
    Ook laatste zomer in die twee weekjes Italie dus ernstig in overtreding geweest !
    Ik ben niet een stuk van mijn schip, ik doe er (soms) mijn werk.

    Geplaatst door: Niet altijd schipper op
  • @dre: je misschien verdiepen in de wetgeving wat bij een schipper hoort. Staat namelijk in de arbowet dat de rusttijd iedere dag moet worden bijgehouden.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • @nimbols, Geisterfahrer is goed opgeleid en verstaat zijn vak ook nog eens. Geisterfahrer heeft geen CAO nodig om dik betaald te krijgen, Niet in de scheepvaart en niet daar buiten.
    De groep die enorm geinnoveerd heeft in mooie en effectieve schepen, visitekaartje van de binnenvaart verzuimd het om te investeren in personeel… Al lang..
    Voor mijn beurs goed maar ik zie een vak waar ik hou naar de kl*te gaan.
    Veel succes met die plaat voor uw hoofd.

    Geplaatst door: Geisterfahrer op
  • gelukkig maken veel mensen verwijten dus er zijn toch nog genoeg die zich aan de regels houden
    jammer dat je je tag niet aan heb gezet dan had je die 14 uurtjes van de rhur zo kunnen maken kaptein 2stuurman en matroos daar kunnen een hoop nog een puntje aan zuigen ik wist trouwens niet dat ik mijn vaarteiden boek ook in moest vullen als ik frijdag in de rhur aan kom en maandag avond pas weg vaar het zal wel aan mij liggen
    al vast sterkte voor de persoon die daar nu licht ik hoop dat alles weer naar wens wordt gerepareert en dat u niet een jaar op u attest moet wachten zo als de meeste ze weten goed hoe ze ze in moeten nemen maar waneer je hem krijg weet je nooit groetjes en sterkte

    Geplaatst door: dre op
  • wie kunnen we nu aan de schandpaal hangen?

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • @betweter
    misdadig misschien niet maar het is voldoende voor een bekeuring:
    Als gezagvoerderzodra de vaart begint, dan wel de vaart wordt voorgezet, de gegevens van kolom 1, 2, 3 en 4 in het vaartijdenboek niet hebben aangetekend:
    Over een periode van 1 dag
    € 270,–
    BVW 4.2.022 R

    Over een periode van 2 dag
    € 400,–
    BVW 4.2.023 R

    Over een periode van 3 dag
    € 600,–
    BVW 4.2.024 R

    Over een periode van 4 dag
    € 800,–
    BVW 4.2.025 R

    Geplaatst door: hans op
  • Misdadig? Onverantwoord? In Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is en een vaartijdenboek een paar dagen niet invullen is niet netjes, maar dit misdadig noemen is wel enigszins over de top. Wat mijns inziens misdadig is, is het opleggen van allerlei bemannings-, technische-, rusttijden-, administratieve eisen door onze alwetende overheid en ccr, zonder dat hier een bodemtarief over MAG onderhandeld worden, want dat gaat tegen het zgn. vrije marktprincipe in. Ik wil hier niets goedpraten, maar in een sector met dergelijke zware eisen aan mens en materieel, zonder enige financiele garanties, zullen dergelijke zaken blijven voorkomen.

    Geplaatst door: betweter op
  • Ook al wil je wel voldoen aan de bemanningseisen…, zie maar eens genoeg patenthouders te vinden!!!
    Ik schat dat nog maar 10 of 20% van alle schepen voldoende mensen aan boord heeft.
    Als er al voldoende patenten aan boord zijn wordt er wel bespaard op een matroos of zo!
    En laten we eerlijk zijn, de tijd dat je op een schip van 110 mtr ECHT meer mensen nodig had als op een 86 mtr is toch wel voorbij of niet!!!!!???

    Geplaatst door: Arno op
  • wat maken we ons druk over het onderbemand en/of te lang varen de 90% van de schepen langer als 110 meter kunnen en/of willen niet eens aan bepaalde punten van het RPR/BPR voldoen en hebben toch een certificaat van goedkeuring . de rijkspolitie en rws weten hier van maar doen niets dus misdaad loont

    Geplaatst door: x op
  • @ruud v lijkt me voldoende grond voor een economisch delict toch?
    Dit accepteer je toch niet in de sector?

    Geplaatst door: hans op
  • dagen geen vaartijden ingevuld
    niet voldoende personeel aan boord.
    en de concurentie heeft voorlopig het nakijken.
    structueel geen boek invullen klinkt erg misdadig ? en hoeveel langer is dit al bezig ?
    boefjes.

    Geplaatst door: Ruud v op
  • Inspectie Leefomgeving en Transport , zo dat is de eerste stap naar een Hinderwetvergunning voor de binnenvaart zeker .

    Geplaatst door: Erik op
  • Geisterfahrer ??? vind jij je zelf niet kans loos met je cao jij hebt zelfs iemand nodig om je loon te fixen dus zullen we jouw hand maar ff bij het varen ook vast houden

    Geplaatst door: nimbols op
  • Laten we hopen dat het domme pech is voor die schipper!

    Wil je een fatsoenlijke standaard in je beroepsgroep krijgen dan eerst:
    1 CAO
    2 Handhaving op straffe van economisch delict.
    3 Actieve werving van kansrijk personeel op middelbare scholen.

    Geplaatst door: Geisterfahrer op
  • @ Hagens
    Vertel eens , wie gaan er dan over de evenredige vrachtverdeling en toerbeurt Noord-Zuid varen ? De HUURSCHEPEN ! En Hagens wat gaat er met de bakken van Agrifirm en De Heus gebeuren ? ( Treffers ) Ik denk dat de huurschepen en de bakken lekker blijven varen . Ik denk ook dat je dan als toerbeurt schipper even langs kan gaan bij Ben Saunders voor een mooie tatoeage . Je laat dat op je voorhoofd zetten . Ik ga failliet ! Beste meneer Hagens . Aan een toerbeurt zonder werk heb je niks !

    Geplaatst door: $ $ $ op
  • Vroeger zei men stuurwerkuitval .
    Toen kwam de stuurwerkkeuring .
    Nu schuift men het in slaapvallen of niet opletten op een motorprobleem .
    Hoelang zal het duren voor we om de drie jaar een motorkeuring moeten laten doen ?

    Geplaatst door: x op
  • Nu denk ik zo maar dat het grootste deel van de varende beroepsbevolking te lang vaart met te weinig bemanning .
    Het rapport van de ING spreekt boekdelen, en als we aan mogen nemen dat we te lang doorvaren(betekent nog niet dat dit ongeval hiedoor is gebeurd) met te weinig gekwalificeerde bemanning is de sector met medewerking van allen die hiervoor verantwoordelijk zijn, en daarbij de schipper/eigenaar als laatste verantwoordelijk.
    Dus terug naar de Evenredige Vrachtverdeling en de toerbeurt Noord Zuid en eventueel opleggen van teveel tonnage met opschorten hypotheek en rente, waardoor de schipper schipper op zijn eigendom blijft en het materiaal niet voor bodemprijzen kapot gaat.
    Als er iemand een beter idee heeft mag je dit ook laten horen, maar alleen maar schelden en je kop in het zand steken helpt niet, dus collegas verenig u, samen staan we sterk, we zijn een internationale hardwerkende ondernemersgroep, en niemand kan zonder ons, zonder vervoer staat alles stil.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Niet te snel oordelen buren,maar als hij onderbemand is voor de continu vaart, of iets onwettigs doet waardoor hij goedkoper vervoeren kan, mag hij dat merken ook door de beslissingen die verzekering of overheid hopenlijk gaat nemen.

    Geplaatst door: Paul op
  • Zal wel een koppeltje zijn die met te weinig bemanning van de Bank moet blijven varen.
    Ongelovelijk dat deze schepen niet gewoon stil gelegd worden.
    Ze ijn een gevaar voor de mensen op het water en ze verzieken de markt!

    Geplaatst door: Nelis op
  • Slapen gaat beter als je stilligt.

    Geplaatst door: Slaapkop op
  • Soho….! das ff met een klap wakker worden..

    Geplaatst door: Geisterfahrer op

Reageer