Containerschip raakt Gouwe spoorbrug

Een Belgisch containerschip heeft donderdagmiddag net voor 12 uur de Hoge Gouwebrug bij Gouda geraakt. ProRail constateerde na een routineonderzoek geen schade aan de brug. Na anderhalf uur werd het treinverkeer hervat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • Wat ik zelf waarneem is dat het achterlijk is dat je zaterdags moet varen om de kost te verdienen. In goed Nederlands is dit: PURE ARMOEDE. Schandalig dat dit moet gebeuren terwijl het Groene Hart een Hart gewoorden is met vieze roestige niet uitziende containers. Niemand die vernatwoordelijkheid neem zoals het Rijk, provincie en gemeente. In wat voor land leven wij? PUINHOOP dus. Alleen Grienkenland is erger?!?!!

    Geplaatst door: A.C. Prinsen op
  • Ook wij ergeren ons aan de containervaart die wel heel veel en erg te groot is voor de Gouwe. Boem is ho. We wachten maar weer op het volgende ongeluk.
    Een miljoen verlies voor de terminal in Alphen in 2011: dat noemt zich een winstgevende zaak?! Ja, met subsdidies!!!!!! Winstgevend zal het nooit worden domme beleidsmedewerkers van de provincie en de nog dommere schippers!!! Ik zeg maar zo: de beste stuurlui…..

    Geplaatst door: H. van Beek op
  • geachte josephine & arie,

    jullie hebben beide wat reacties gegeven maar vooral voor oordelen en uitspraken waarvan ik graag wat opheldering had gehad, maar die heb ik niet gekregen. ik ga er ook niet van uit dat ik die nog gaat krijgen dus lijkt het er op dat jullie mening toch niet zo gegrond was als je had gehoopt ik zie dit voor jullie als een les om eerst na te denken en dan pas wat te schrijven en als je echt zo last heb van je geweten en dergelijke zaken die je me ten laste heb gelegd.. bel dan even praat veel makkelijker.

    mvg

    Geplaatst door: en avant op
  • Geweldig initiatief en avant.
    Nu hopen dat ze het aanneemt.
    Ben ook erg benieuwd wat “wij” haar misdaan hebben.

    Succes

    Geplaatst door: Huip op
  • josephine,

    luister goed. ik vaar daar met plezier we hebben spullen van deze tijd en aan de regeles voor over een paar jaar. we doen het vervoer omdat heineken graag duurzaamer wilde opereren. vandaar dat de schepen daarvoor worden ingezet. u als bewoner van de gouwe wist waar u aan begon toen u daar kwam wonen. schepen dag in dag uit. zand grind diesel en ja bier.. dat doen wij. ongelukken ten opzichte van de weg zijn nihil en het is vele malen beter voor het milieu en daarbij zijn de wegen een klink eind ontlast. ik begrijp niet wat u tegen de vaart heeft aldaar en wat u dan ook op een site van de binnenvaart doet. dit is toch iets wat u zo frustreert. we liggen elke dag in alpherium dus wil u uitnodigen om langs te komen en mee te varen van alphen naar gouda zodat u met eigen ogen kan aanschouwen wat de problemen zijn en ons er op kan wijzen. een les via uw ogen. bel maar 0626613532
    mvg

    Geplaatst door: en avant op
  • Aan: en avant

    Het blijkt wel dat dit een schippersforum is waarin zij alleen hun gelijk willen halen.

    Maar er wonen meer mensen dan schippers alleen in Nederland.

    Wat een eigenwijze opstelling zeg. Jullie weten zogenaamd alles beter en dat tegen recente onderzoeken in. Werk je vakliteratuur maar eens bij zou ik zeggen.

    Hierbij wil ik het laten wat deze discussie is ver beneden elk pijl.

    Je wordt zeker ook betaald door de provincie Zuid-Holland om dit te beantwoorden. M.a.w. een grote politieke laffe kliek die zich tegen de Nederlandse bevolking keert en geleidt wordt door de maffia uit Den Haag. En daar werkt u als maffiosi aan mee.

    Dit is de totale afgang van Nederland waarin iedereenn corrupt is.. Nog erger dan in bijv. Mexico, India of bijv. Peru.

    Nederland staat op hetzelfde eenzame lage niveau dankzij uw optreden. Bedankt schippers!

    We zien uw ondergang dan ook graag tegemoet. Wat u moet doen is kijken dan dan uw neus lang is!

    Groetjes Josephine

    Geplaatst door: Josephine op
  • josphine,

    de provincie doet niets? het heeft 15 jaar geduurd!! je heb er wel echt kijk op dat hoor ik al. deze terminal hoort thuis op de maasvlakte’ nee u begrijpt het lieve josephine dit zijn inland terminals die de lading vanuit het binnenland naar de maasvlakte brengt. dat wil inhouden dat het vervoer op de weg er verminderd laten we zeggen per provincie dat dit ongeveer over 1 miljoen vrachtwagens gaat per jaar. lijkt me toch best goed bezig. wij nemen 45 vrachtwagens per keer mee, met 850 pk vrachtwagens hebben per stuk 450 pk staan hoe rekend u zich voor dat het groener is? josphine ga lekker slapen wind je niet op verder en denk morgen als je naar je werk rij en maar is over na dat er nu in diezelfde file nog ongeveer 30.000 vrachtwagens nog voor je hadden gestaan. best bevredigend dat je dan toch een uur eerder op je werk bent. suc6

    Geplaatst door: en -avant op
  • @Josephine,

    Kijk eens naar deze link http://www.informatie.binnenvaart.nl/milieu/291-binnenvaart-voortdurend-duurzaam.html
    Ja ik weet al wat je gaat roepen, tis een site van de binnenvaart maar het is wel onderzocht door een onafhankelijk bedrijf.
    En laat anders maar eens andere cijfers zien.

    Geplaatst door: Huip op
  • Beste Josephine,

    U slaat de plank flink mis. Een binnenvaartschip met 90 TEU aan boord is nog altijd flink schoner dan 45 vrachtwagens met dezelfde lading. En zodoende ook ‘groener’. Daarbij is de binnenvaart, anders dan het wegverkeer, wel in staat om in harmonie met de natuur goederen vervoeren. Heb je ooit wel eens een dode eend of meerkoet zien liggen in water? Op de weg liggen er (helaas) altijd een heleboel. Om maar niet te spreken over alle doden en gewonde mensen als gevolg van het wegverkeer.

    Als we alle bedrijvigheid zouden verplaatsen naar de Maasvlakte, staat Nederland binnen de kortste keren stil. Want dan moeten daar ook een heleboel mensen gaan werken, en er is een heleboel transport nodig om alle goederen op de juiste plaats te krijgen. En laten onze wegen nu al overvol zijn. Op het water is nog genoeg ruimte, en wees blij dat die terminal in de buurt zit! Een ding is ook zeker: het is een gelikte terminal, en allerminst een roestbak.

    En over uw bewering dat Nederland steeds dommer wordt. Ik zou zeggen, verbeter de wereld, en begin vooral bij u zelf.

    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Wouter op
  • Wat een oeverloze/zinlonze discussie lees ik hier over transport. Eén ding moet me van het hart: Die containertermminal had er nooit mogen komen met subsidie (lees: belastinggeld) om het Groene Hart nog verder te verpesten. (Wat doet de provincie hiertegen? Wat is hunn beleid hierin?) Antwooord: NIETS. De ambtenaren zijn gezwicht voor het grote geld en denken dat scheepvaartverkeer “groener” is dan vervoer over de weg. Niets is minder waar dames en heren. Scheepvaart vervuilt meer dan de vrachtwagen die hiervoor zouden kunnen worden ingezet. De achterlijke ambtenaren die niet in het Groen Hart wonen en er dus ook niks mee hebben, verkrachhten het landschap alsmaar verder omdat ze niet het vermogen hebben boven zichzelf uit te sijgen en de consequneties ervan te kunnen inzien. De plaats voor zo’n terminal is de Maasvlakte waar alle logistieke bedrijven moeten gaan zitten. Maar ja we hebben geen visie/beleid in dit land. Het Rijk, de Provincies en de Gemeenten doen maar wat zonder supervisie van het Rijk. Je moet kijken naar het grotere belang en niet dat van een terminal die totaal niet thuis hoort in het Zuid-Hollands landschap met een bonk roest. Grote schande provincie Zuid-Holland. Het Groene Hart verkrot zo steeds meer vann binnenuit door keer op keer verkeerde beslissingen. Dit land glijdt zo af naar een Derde Wereld land niveau omdat we met z’n allen dommer dan dom zijn omdat onze ego’s belangrijker zijn dan onze leefomgeving. De mens is een verachtelijk wezen en dat is het meest zichtbaar in de provincie Zuid-Holland waar het dus echt niet goed mee gaat door verdere verrommeling van het natuurlijke landschap. Willen we met z’n allen dat er een inmiddels niet leefbaar klimaat is ontstaan?

    Geplaatst door: Josephine op
  • arie,

    we horen niets meer van je? onder welke voorwaarden varen wij en welke prijs?.. ben nog steeds heel benieuwd…

    Geplaatst door: en-avant op
  • Jan,wat een enorm naief ben je toch,er mogengeen containerschepen meer langs je huis komen maar intussen haal je bij Blokker of Marskramer wel een lekker goedkoop tuinsetje en parasol,waar denk je dat die vandaan komen en wie ze zo goedkoop kan transporteren?, juist de containerschepen (ook de binnenvaart dus)
    Heb je nog nooit van de welbekende slogan gehoord ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL!!! (Ook jij geniet van hetgeen wij dagelijks transporteren) Of ga je voortaan zelf naar China voor een tuinset of TV , moet je zeker gaan doen , lekker goedkoop!!!!!

    Geplaatst door: Robert op
  • @Jan, Ik heb voor u een oplossing, koop een stuk grond op de nog te realizeren olympische berg en bouw daar een huisje. Op 2000m heb je geen last van de binnenvaart. Op enkele vliegtuigen na die door je tuintje vliegen gaat u zich daar helemaal thuis voelen!

    Geplaatst door: Piet op
  • Die bruggetjes aan de Gouwe zijn ook veel gevaarlijker dan die schepen die daar varen. Ze kunnen zomaar vallen (Waddinxveen) of roesten door (weliswaar op de Oude Rijn te Alphen a/d Rijn, maar toch). Beetje goedkoop om de containerschepen een groot gevaar te noemer.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Ach de bewoners proberen het gewoon weer!!!
    Tis ze gelukt met de tankers en nu de rest nog.
    De tankers waren “heel gevaarlijk”, maar dat de kerosine nu gewoon onder hun tuin door wordt gepompt weten ze niet.
    Ze wilden graag aan het water wonen maar niet het uitzicht hebben.
    Als deze mensen op het platteland zouden wonen vonden ze waarschijnlijk de schaapjes ook gevaarlijk op den duur.

    Oja, en als de terminal daar gesloten wordt is het weer huilen dat er mensen uit de buurt ontslagen worden.
    Niet te spreken over de hoeveelheid vrachtverkeer wat er bij komt op die weggetjes.

    Geplaatst door: Huip op
  • Beste mensen,
    Wat een ophef allemaal van een “bijna”schadevaring.Er is melding gemaakt, zoals het hoort, van mogelijke schade maar bleek niets aan de hand. De reactie van mensen die wonen aan het water slaat echter nergens op. Wij varen al heel wat jaren op de Gouwe maar echt grote ongelukken zijn er nooit. Tuurlijk waar gewerkt wordt vallen spaanders. Maar om dat nu op de containerschepen af te schuiven gaat me te ver. Het zijn zeer vakbekwame schippers en bij het passeren gaat alles heel rustig.Een aantal jaren geleden voeren de schepen met veel grotere freqentie door de Gouwe,Oude Rijn en Ringvaart met kerosine naar Schiphol. Volgens mij was dat in die tijd veel gevaarlijker maar daar hoor je niemand meer over. Gun elkaar zijn werk en schip,oud of nieuw, wel of niet goed betaald. Bewoners aan de Gouwe kijk eens op de weg waar jullie wonen daar rijden ook (vracht)auto’s die elkaar bijna niet kunnen passeren. Moet de weg hier ook voor afgesloten worden? Fijn woongenot langs het water en helaas voor u zult u er wel af en toe een schip voorbij zien varen. Wilt u dit niet ga dan in het bos wonen.

    Geplaatst door: kees speksnijder op
  • steek hand in eigen boezem , leest ook verhaaltje Bernic bijvoorbeeld eens…

    Geplaatst door: fonzi op
  • Elke boer met gezond Hollands verstand kan zien dat een groot ongeval niet uit kan blijven met die grote boten.

    De “Natasha” kan in Belgie blijven qua lawaai en stank wat dat onding veroorzaakt. Hierbij dan ook een dringend oproep aan de provincie Zuid Holland en andere overheidsinstanties hier tegenop te treden.

    Recente ongevallen met (niet) containerschepen zijn reeds het bewijs.
    Kortom de schepen zijn gewoon te groot voor dit breed gemaakt slootje, want meer is het niet! David en Goliath passen immers ook niet bij elkaar.

    Of moet er eerst een ongeluk gebeuren waarbij doden vallen te betreuren?

    Denk na en stop met het nemen van onnodig risico’s.

    Groetjes uit Boskoop

    Geplaatst door: Jan op
  • okee dan noemen we de moezel alberthypotheekkannaal.

    Geplaatst door: piet op
  • ik hoor liever een goede belgen mop ,dan ons af te breken.ik heb niets gelezen van rot holander of blijf weg met het geval van de m/s bernic.
    wij hebben de naam van het albertkanaal gewijzicht het heet voortaan het zuidhollandskanaal.

    Geplaatst door: jacques-m/s suzy op
  • hEY jAN
    IK blijf beleefd maar sorry jou taal gebruik wat moet dat voorstellen jaloezie,of zit jij op nog een oudere bak ,of wil jij daar varen met containers
    sorry jongen belachlijk gewoon als je niets beter kunt schrijven blijft dan gewoon van achter de PC
    gegroet lid van de oudere schepen

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • jan,

    jou mening klinkt als die van een buurtbewoner. je gaat het echt niet meer redden om de schepen daar weg te krijgen. en ook de containersschepen niet. hoe jammer dat ok voor je is. begrijp het niet zo goed je wilt wel langs het water wonen maar geen schepen zien. ben ook wel benieuwd waar jij woont kan ik even zien of je er daadwerkelijk zoveel last van heb. we zijn het wel eens dat het niet meer groter moet worden qua afmetingen van de schepen. aangezien vanaf begin volgend jaar een schip van 10.50 mee gaat doen. maar waarom ben jij zo fel tegen? en welke ongelukken zijn er dan allemaal voorgevallen. er zijn nog geen incidenten voorgevallen met de schepen sinds die daar varen.

    mvg en avant

    Geplaatst door: en avant op
  • arie,

    vertel mij dan maar voor welke prijs ik vaar ben ik wel erg benieuwd naar, mocht je gelijk hebben dan zal ik je dat ook zeggen. en met welke prijs zou ik wel akkoord moeten gaan volgens jou? en waarom de vaart is groot genoeg om elkaar daar te passeren en ongelukken? welke? de natasha is de eerste die wat heeft maar heeft geen schade aan de brug veroorzaakt zo ook te lezen in het artikel.

    en als je me prijs weet mag jezelf best melden met naam en toenaam want jij hebt niets om voor te schame begrijp ik van jou jij verdiend waarschijnlijk veel meer dan iedereen toch? dus wees eerslijk en kom met iets…

    gr en avant

    Geplaatst door: en avant op
  • Die containerschepen zijn voor iedereen die langs de Gouwe wonen een groot gevaar. Alles en iedereen moet er maar voor wijken. Zijn we gek geworden in de kleine landje ofzo? Containerschepen horen gewoon hier niet thuis in deze veel te smalle vaart met al veel te veel schepen. Recente ongelukken zijn gewoon een feit. Vanzelf zal er ook een containerschip knallen. Het risico is gewoon veel te groot met dit soort schhepen. Vooral de Belgen zijn hierbij al helemaal niet te vertrouwen met hun oude rotschepen. Iedere keer als ze passeren laten ze de deur nnaar de machinekamer openstaan met extra veel lawaai voor de bewoners aan de Gouwe. Asociaal zijn die Belgen met schepen als Natasha uit Kalmthout. Weg met die bende! Weg met de overlast die deze schepen veroozaken!

    Geplaatst door: Jan op
  • hey en avant

    kees heb helemaal gelijk voor de prijs waar jullie voor varen kan je daar helemaal niet komen

    groetjes

    container man

    Geplaatst door: arie op
  • kees,

    onderbouw je mening eens? de schepen die containers vervoeren hebben geen andere afmetingen dan de schepen die er varen met bouwstoffen of drogelading? dus hoezo?

    en avant

    Geplaatst door: en – avant op
  • Container schepen horen hier niet

    Geplaatst door: kees op
  • Nee hoor , gewoon goed zeemanschap mis is mis, je moet zelf wel omstandigheden in de gatenhouden , golfslag , water wat iets opkomt door sluizen in de buurt of passerende schepen

    Geplaatst door: Karel op
  • 30 centimeter is toch de wettelijk vastgestelde tussenruimte tussen het object en het kunstwerk?

    Geplaatst door: weethetniet op

Reageer

Containerschip raakt Gouwe spoorbrug | Schuttevaer.nl

Containerschip raakt Gouwe spoorbrug

Een Belgisch containerschip heeft donderdagmiddag net voor 12 uur de Hoge Gouwebrug bij Gouda geraakt. ProRail constateerde na een routineonderzoek geen schade aan de brug. Na anderhalf uur werd het treinverkeer hervat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • Wat ik zelf waarneem is dat het achterlijk is dat je zaterdags moet varen om de kost te verdienen. In goed Nederlands is dit: PURE ARMOEDE. Schandalig dat dit moet gebeuren terwijl het Groene Hart een Hart gewoorden is met vieze roestige niet uitziende containers. Niemand die vernatwoordelijkheid neem zoals het Rijk, provincie en gemeente. In wat voor land leven wij? PUINHOOP dus. Alleen Grienkenland is erger?!?!!

    Geplaatst door: A.C. Prinsen op
  • Ook wij ergeren ons aan de containervaart die wel heel veel en erg te groot is voor de Gouwe. Boem is ho. We wachten maar weer op het volgende ongeluk.
    Een miljoen verlies voor de terminal in Alphen in 2011: dat noemt zich een winstgevende zaak?! Ja, met subsdidies!!!!!! Winstgevend zal het nooit worden domme beleidsmedewerkers van de provincie en de nog dommere schippers!!! Ik zeg maar zo: de beste stuurlui…..

    Geplaatst door: H. van Beek op
  • geachte josephine & arie,

    jullie hebben beide wat reacties gegeven maar vooral voor oordelen en uitspraken waarvan ik graag wat opheldering had gehad, maar die heb ik niet gekregen. ik ga er ook niet van uit dat ik die nog gaat krijgen dus lijkt het er op dat jullie mening toch niet zo gegrond was als je had gehoopt ik zie dit voor jullie als een les om eerst na te denken en dan pas wat te schrijven en als je echt zo last heb van je geweten en dergelijke zaken die je me ten laste heb gelegd.. bel dan even praat veel makkelijker.

    mvg

    Geplaatst door: en avant op
  • Geweldig initiatief en avant.
    Nu hopen dat ze het aanneemt.
    Ben ook erg benieuwd wat “wij” haar misdaan hebben.

    Succes

    Geplaatst door: Huip op
  • josephine,

    luister goed. ik vaar daar met plezier we hebben spullen van deze tijd en aan de regeles voor over een paar jaar. we doen het vervoer omdat heineken graag duurzaamer wilde opereren. vandaar dat de schepen daarvoor worden ingezet. u als bewoner van de gouwe wist waar u aan begon toen u daar kwam wonen. schepen dag in dag uit. zand grind diesel en ja bier.. dat doen wij. ongelukken ten opzichte van de weg zijn nihil en het is vele malen beter voor het milieu en daarbij zijn de wegen een klink eind ontlast. ik begrijp niet wat u tegen de vaart heeft aldaar en wat u dan ook op een site van de binnenvaart doet. dit is toch iets wat u zo frustreert. we liggen elke dag in alpherium dus wil u uitnodigen om langs te komen en mee te varen van alphen naar gouda zodat u met eigen ogen kan aanschouwen wat de problemen zijn en ons er op kan wijzen. een les via uw ogen. bel maar 0626613532
    mvg

    Geplaatst door: en avant op
  • Aan: en avant

    Het blijkt wel dat dit een schippersforum is waarin zij alleen hun gelijk willen halen.

    Maar er wonen meer mensen dan schippers alleen in Nederland.

    Wat een eigenwijze opstelling zeg. Jullie weten zogenaamd alles beter en dat tegen recente onderzoeken in. Werk je vakliteratuur maar eens bij zou ik zeggen.

    Hierbij wil ik het laten wat deze discussie is ver beneden elk pijl.

    Je wordt zeker ook betaald door de provincie Zuid-Holland om dit te beantwoorden. M.a.w. een grote politieke laffe kliek die zich tegen de Nederlandse bevolking keert en geleidt wordt door de maffia uit Den Haag. En daar werkt u als maffiosi aan mee.

    Dit is de totale afgang van Nederland waarin iedereenn corrupt is.. Nog erger dan in bijv. Mexico, India of bijv. Peru.

    Nederland staat op hetzelfde eenzame lage niveau dankzij uw optreden. Bedankt schippers!

    We zien uw ondergang dan ook graag tegemoet. Wat u moet doen is kijken dan dan uw neus lang is!

    Groetjes Josephine

    Geplaatst door: Josephine op
  • josphine,

    de provincie doet niets? het heeft 15 jaar geduurd!! je heb er wel echt kijk op dat hoor ik al. deze terminal hoort thuis op de maasvlakte’ nee u begrijpt het lieve josephine dit zijn inland terminals die de lading vanuit het binnenland naar de maasvlakte brengt. dat wil inhouden dat het vervoer op de weg er verminderd laten we zeggen per provincie dat dit ongeveer over 1 miljoen vrachtwagens gaat per jaar. lijkt me toch best goed bezig. wij nemen 45 vrachtwagens per keer mee, met 850 pk vrachtwagens hebben per stuk 450 pk staan hoe rekend u zich voor dat het groener is? josphine ga lekker slapen wind je niet op verder en denk morgen als je naar je werk rij en maar is over na dat er nu in diezelfde file nog ongeveer 30.000 vrachtwagens nog voor je hadden gestaan. best bevredigend dat je dan toch een uur eerder op je werk bent. suc6

    Geplaatst door: en -avant op
  • @Josephine,

    Kijk eens naar deze link http://www.informatie.binnenvaart.nl/milieu/291-binnenvaart-voortdurend-duurzaam.html
    Ja ik weet al wat je gaat roepen, tis een site van de binnenvaart maar het is wel onderzocht door een onafhankelijk bedrijf.
    En laat anders maar eens andere cijfers zien.

    Geplaatst door: Huip op
  • Beste Josephine,

    U slaat de plank flink mis. Een binnenvaartschip met 90 TEU aan boord is nog altijd flink schoner dan 45 vrachtwagens met dezelfde lading. En zodoende ook ‘groener’. Daarbij is de binnenvaart, anders dan het wegverkeer, wel in staat om in harmonie met de natuur goederen vervoeren. Heb je ooit wel eens een dode eend of meerkoet zien liggen in water? Op de weg liggen er (helaas) altijd een heleboel. Om maar niet te spreken over alle doden en gewonde mensen als gevolg van het wegverkeer.

    Als we alle bedrijvigheid zouden verplaatsen naar de Maasvlakte, staat Nederland binnen de kortste keren stil. Want dan moeten daar ook een heleboel mensen gaan werken, en er is een heleboel transport nodig om alle goederen op de juiste plaats te krijgen. En laten onze wegen nu al overvol zijn. Op het water is nog genoeg ruimte, en wees blij dat die terminal in de buurt zit! Een ding is ook zeker: het is een gelikte terminal, en allerminst een roestbak.

    En over uw bewering dat Nederland steeds dommer wordt. Ik zou zeggen, verbeter de wereld, en begin vooral bij u zelf.

    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Wouter op
  • Wat een oeverloze/zinlonze discussie lees ik hier over transport. Eén ding moet me van het hart: Die containertermminal had er nooit mogen komen met subsidie (lees: belastinggeld) om het Groene Hart nog verder te verpesten. (Wat doet de provincie hiertegen? Wat is hunn beleid hierin?) Antwooord: NIETS. De ambtenaren zijn gezwicht voor het grote geld en denken dat scheepvaartverkeer “groener” is dan vervoer over de weg. Niets is minder waar dames en heren. Scheepvaart vervuilt meer dan de vrachtwagen die hiervoor zouden kunnen worden ingezet. De achterlijke ambtenaren die niet in het Groen Hart wonen en er dus ook niks mee hebben, verkrachhten het landschap alsmaar verder omdat ze niet het vermogen hebben boven zichzelf uit te sijgen en de consequneties ervan te kunnen inzien. De plaats voor zo’n terminal is de Maasvlakte waar alle logistieke bedrijven moeten gaan zitten. Maar ja we hebben geen visie/beleid in dit land. Het Rijk, de Provincies en de Gemeenten doen maar wat zonder supervisie van het Rijk. Je moet kijken naar het grotere belang en niet dat van een terminal die totaal niet thuis hoort in het Zuid-Hollands landschap met een bonk roest. Grote schande provincie Zuid-Holland. Het Groene Hart verkrot zo steeds meer vann binnenuit door keer op keer verkeerde beslissingen. Dit land glijdt zo af naar een Derde Wereld land niveau omdat we met z’n allen dommer dan dom zijn omdat onze ego’s belangrijker zijn dan onze leefomgeving. De mens is een verachtelijk wezen en dat is het meest zichtbaar in de provincie Zuid-Holland waar het dus echt niet goed mee gaat door verdere verrommeling van het natuurlijke landschap. Willen we met z’n allen dat er een inmiddels niet leefbaar klimaat is ontstaan?

    Geplaatst door: Josephine op
  • arie,

    we horen niets meer van je? onder welke voorwaarden varen wij en welke prijs?.. ben nog steeds heel benieuwd…

    Geplaatst door: en-avant op
  • Jan,wat een enorm naief ben je toch,er mogengeen containerschepen meer langs je huis komen maar intussen haal je bij Blokker of Marskramer wel een lekker goedkoop tuinsetje en parasol,waar denk je dat die vandaan komen en wie ze zo goedkoop kan transporteren?, juist de containerschepen (ook de binnenvaart dus)
    Heb je nog nooit van de welbekende slogan gehoord ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL!!! (Ook jij geniet van hetgeen wij dagelijks transporteren) Of ga je voortaan zelf naar China voor een tuinset of TV , moet je zeker gaan doen , lekker goedkoop!!!!!

    Geplaatst door: Robert op
  • @Jan, Ik heb voor u een oplossing, koop een stuk grond op de nog te realizeren olympische berg en bouw daar een huisje. Op 2000m heb je geen last van de binnenvaart. Op enkele vliegtuigen na die door je tuintje vliegen gaat u zich daar helemaal thuis voelen!

    Geplaatst door: Piet op
  • Die bruggetjes aan de Gouwe zijn ook veel gevaarlijker dan die schepen die daar varen. Ze kunnen zomaar vallen (Waddinxveen) of roesten door (weliswaar op de Oude Rijn te Alphen a/d Rijn, maar toch). Beetje goedkoop om de containerschepen een groot gevaar te noemer.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Ach de bewoners proberen het gewoon weer!!!
    Tis ze gelukt met de tankers en nu de rest nog.
    De tankers waren “heel gevaarlijk”, maar dat de kerosine nu gewoon onder hun tuin door wordt gepompt weten ze niet.
    Ze wilden graag aan het water wonen maar niet het uitzicht hebben.
    Als deze mensen op het platteland zouden wonen vonden ze waarschijnlijk de schaapjes ook gevaarlijk op den duur.

    Oja, en als de terminal daar gesloten wordt is het weer huilen dat er mensen uit de buurt ontslagen worden.
    Niet te spreken over de hoeveelheid vrachtverkeer wat er bij komt op die weggetjes.

    Geplaatst door: Huip op
  • Beste mensen,
    Wat een ophef allemaal van een “bijna”schadevaring.Er is melding gemaakt, zoals het hoort, van mogelijke schade maar bleek niets aan de hand. De reactie van mensen die wonen aan het water slaat echter nergens op. Wij varen al heel wat jaren op de Gouwe maar echt grote ongelukken zijn er nooit. Tuurlijk waar gewerkt wordt vallen spaanders. Maar om dat nu op de containerschepen af te schuiven gaat me te ver. Het zijn zeer vakbekwame schippers en bij het passeren gaat alles heel rustig.Een aantal jaren geleden voeren de schepen met veel grotere freqentie door de Gouwe,Oude Rijn en Ringvaart met kerosine naar Schiphol. Volgens mij was dat in die tijd veel gevaarlijker maar daar hoor je niemand meer over. Gun elkaar zijn werk en schip,oud of nieuw, wel of niet goed betaald. Bewoners aan de Gouwe kijk eens op de weg waar jullie wonen daar rijden ook (vracht)auto’s die elkaar bijna niet kunnen passeren. Moet de weg hier ook voor afgesloten worden? Fijn woongenot langs het water en helaas voor u zult u er wel af en toe een schip voorbij zien varen. Wilt u dit niet ga dan in het bos wonen.

    Geplaatst door: kees speksnijder op
  • steek hand in eigen boezem , leest ook verhaaltje Bernic bijvoorbeeld eens…

    Geplaatst door: fonzi op
  • Elke boer met gezond Hollands verstand kan zien dat een groot ongeval niet uit kan blijven met die grote boten.

    De “Natasha” kan in Belgie blijven qua lawaai en stank wat dat onding veroorzaakt. Hierbij dan ook een dringend oproep aan de provincie Zuid Holland en andere overheidsinstanties hier tegenop te treden.

    Recente ongevallen met (niet) containerschepen zijn reeds het bewijs.
    Kortom de schepen zijn gewoon te groot voor dit breed gemaakt slootje, want meer is het niet! David en Goliath passen immers ook niet bij elkaar.

    Of moet er eerst een ongeluk gebeuren waarbij doden vallen te betreuren?

    Denk na en stop met het nemen van onnodig risico’s.

    Groetjes uit Boskoop

    Geplaatst door: Jan op
  • okee dan noemen we de moezel alberthypotheekkannaal.

    Geplaatst door: piet op
  • ik hoor liever een goede belgen mop ,dan ons af te breken.ik heb niets gelezen van rot holander of blijf weg met het geval van de m/s bernic.
    wij hebben de naam van het albertkanaal gewijzicht het heet voortaan het zuidhollandskanaal.

    Geplaatst door: jacques-m/s suzy op
  • hEY jAN
    IK blijf beleefd maar sorry jou taal gebruik wat moet dat voorstellen jaloezie,of zit jij op nog een oudere bak ,of wil jij daar varen met containers
    sorry jongen belachlijk gewoon als je niets beter kunt schrijven blijft dan gewoon van achter de PC
    gegroet lid van de oudere schepen

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • jan,

    jou mening klinkt als die van een buurtbewoner. je gaat het echt niet meer redden om de schepen daar weg te krijgen. en ook de containersschepen niet. hoe jammer dat ok voor je is. begrijp het niet zo goed je wilt wel langs het water wonen maar geen schepen zien. ben ook wel benieuwd waar jij woont kan ik even zien of je er daadwerkelijk zoveel last van heb. we zijn het wel eens dat het niet meer groter moet worden qua afmetingen van de schepen. aangezien vanaf begin volgend jaar een schip van 10.50 mee gaat doen. maar waarom ben jij zo fel tegen? en welke ongelukken zijn er dan allemaal voorgevallen. er zijn nog geen incidenten voorgevallen met de schepen sinds die daar varen.

    mvg en avant

    Geplaatst door: en avant op
  • arie,

    vertel mij dan maar voor welke prijs ik vaar ben ik wel erg benieuwd naar, mocht je gelijk hebben dan zal ik je dat ook zeggen. en met welke prijs zou ik wel akkoord moeten gaan volgens jou? en waarom de vaart is groot genoeg om elkaar daar te passeren en ongelukken? welke? de natasha is de eerste die wat heeft maar heeft geen schade aan de brug veroorzaakt zo ook te lezen in het artikel.

    en als je me prijs weet mag jezelf best melden met naam en toenaam want jij hebt niets om voor te schame begrijp ik van jou jij verdiend waarschijnlijk veel meer dan iedereen toch? dus wees eerslijk en kom met iets…

    gr en avant

    Geplaatst door: en avant op
  • Die containerschepen zijn voor iedereen die langs de Gouwe wonen een groot gevaar. Alles en iedereen moet er maar voor wijken. Zijn we gek geworden in de kleine landje ofzo? Containerschepen horen gewoon hier niet thuis in deze veel te smalle vaart met al veel te veel schepen. Recente ongelukken zijn gewoon een feit. Vanzelf zal er ook een containerschip knallen. Het risico is gewoon veel te groot met dit soort schhepen. Vooral de Belgen zijn hierbij al helemaal niet te vertrouwen met hun oude rotschepen. Iedere keer als ze passeren laten ze de deur nnaar de machinekamer openstaan met extra veel lawaai voor de bewoners aan de Gouwe. Asociaal zijn die Belgen met schepen als Natasha uit Kalmthout. Weg met die bende! Weg met de overlast die deze schepen veroozaken!

    Geplaatst door: Jan op
  • hey en avant

    kees heb helemaal gelijk voor de prijs waar jullie voor varen kan je daar helemaal niet komen

    groetjes

    container man

    Geplaatst door: arie op
  • kees,

    onderbouw je mening eens? de schepen die containers vervoeren hebben geen andere afmetingen dan de schepen die er varen met bouwstoffen of drogelading? dus hoezo?

    en avant

    Geplaatst door: en – avant op
  • Container schepen horen hier niet

    Geplaatst door: kees op
  • Nee hoor , gewoon goed zeemanschap mis is mis, je moet zelf wel omstandigheden in de gatenhouden , golfslag , water wat iets opkomt door sluizen in de buurt of passerende schepen

    Geplaatst door: Karel op
  • 30 centimeter is toch de wettelijk vastgestelde tussenruimte tussen het object en het kunstwerk?

    Geplaatst door: weethetniet op

Reageer