Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Vertalingen besluit laad- en lostijden binnenvaart

ROTTERDAM

Vanaf vandaag kunnen naast Nederlandse nu ook buitenlandse bevrachters, verladers en binnenvaartschippers kennisnemen van de nieuwe regeling laad- en lostijden en overliggelden, die sinds 6 juli jongstleden in Nederland van kracht is.

Bij de binnenvaartorganisaties CBRB, Kantoor Binnenvaart en verladersorganisatie EVO kunnen vertalingen  in de Engelse, Franse en Duitse taal worden opgevraagd. Het tijdelijk besluit dat door de minister van I&M is vastgesteld regelt de verplichtingen van opdrachtgevers en vervoerders wanneer contractueel niets is vastgelegd op gebied van laad- en lostijden en overliggelden. Vervanging van het oude besluit was nodig omdat dat nog stamde uit de tijd voor de liberalisering van het vrachtvervoer, toen de overheid de (vracht-)tarieven voor de binnenvaart vaststelde. In de nieuwe regeling zijn verladers en vervoerders kortere laad- en lostijden en hogere overliggelden overeengekomen. Dit moet de efficiënte afwikkeling van het laad- en losproces bevorderen.
Wijzigingen
De laad- en lostijden worden nu berekend in uren en niet meer op basis van vier tijdvakken van zes uur. Een ander verschil is dat de laad- en lostijden nu ononderbroken doorlopen van maandag 6.00 uur tot en met zaterdag 18.00 uur, terwijl bij het oude besluit de avond en nacht niet meetelden.  Er is sprake van overligtijd wanneer de laad- of lostijd wordt overschreden. Hierover is de opdrachtgever een schadeloosstelling in de vorm van overliggeld verschuldigd aan de vervoerder. De vervoerder kan voortaan aanspraak maken op een korte lostijd als hij zijn aankomst op de laad- of losplaats ruim van tevoren meldt. De opdrachtgever kan hierdoor een kraan en een laad -of losploeg tijdig bestellen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • Eduard

    @sjaak….mij is het ook nog niet gelukt, gister met een bevrachter erover gehad en die zei dat de verladers het zien als overgangsregeling en als er weer een periode komt zoals van het voorjaar(laagwater en redelijk werk) dat ze dan wel moeten…….Ik ben trouwens voor 1 europeesche wet niks er zijn nu maar liefst in belgie, duitsland en Nederland 8 wetten!!! plus hetgene wat ze nog zelf verzinnen.

  • anneke

    u allen heren heren schippers.je kan echt zien dat het verladers gebeuren ons niet voor vol aan zien. de wet is gemaakt voor iedereen.wij moeten ales in orde hebben.arbo veiligsheideisen.si.vaartijden wet.gmp.niwo.ccr motoren.walaansluiting.zelf het havengeld in de gaten houden.en nog vele te veel om op te noemen.oja duitse wet 93 of 94 handhaven ze ook nog .maar dat is ook verleden tyd wet 1999 is er ook nog ,die krijg je ook al niet.maar wel alle kosten van 2011 op je nek ,nu je moet toch geen vervoerder willen wesen .maar toch bloedzuiger

  • subaru rijder

    Gerrit @ !!!!!Als wij de nieuwe wet willen moeten wij blijven liggen, met de oudewet mogen wij ook varen.
    ———————————————–
    Dat komt omdat wij schippers als eenlingen te werk gaan. Ik weet niet wat het is met die bekrompen gedachten van veel schippers. Heeft iemand een goed kontrakt, wordt hij ondermijnd door de buurman??? Afschieten is nog te goed naar mijn mening.
    Ook het kleine werk naar Veghel of andere kleine bestemmingen, zitten de heren schippers een kleine ploeg, elkaar nog tegen te werken???
    Schippers zijn zo dom in hun gedrag, dat ze een ander de schuld geven.
    Waar ik dan benieuwd naar ben, hoe doorbreek je die cirkel?? Wanneer worden ze wakker, wanneer gaat de schakelaar tussen de oren om. zucht , zucht.
    Zou je met 500 schippers in een club zitten, kun je gewoon eigen vervoerscondities bedingen. Redelijke vrachtprijzen en met gewone vaartijden je schip bovenwater varen. Je hebt geen tussenpersoon nodig. Alles in eigen beheer. Klaar. Jullie hebben kansen laten liggen, daar kun je een ander de schuld niet van geven!!

  • Sjaak

    Nieuwsgierig naar bevindingen,

    Tot nu toe is mij enkel werk aangeboden met uitdrukkelijke vermelding dat alles onder de oude wet gaat, met evt aanpassingen zoals we die vroeger ook hadden 24/48 uur lossen, maar zeker niet de overliggeld vergoedingen.

    Kom ik niet sterk genoeg over, of is dit een trend waar de meeste van m,n collega’s niet over praat.
    Ik denk wel dat dit fenomeen het grootst is in de spotmarkt, maar toch.

    Hoe zijn de ervaringen van m,n collega’s, zijn deze nu allemaal onderweg na invoering van de nieuwe wet, met oude of nieuwe condities.

    MVG Sjaak.

  • gerrit

    De EVO als grootste ondermijner van de (prijzen) in de binnenvaart!Heeft de bonden een dode mus verkocht? De nadruk word op tijdelijk gelegd en niet bindend! Daar beroepen de leden (bevrachters)van de EVO zich op.Maar de EVO doet alsof zij voor de regeling zijn. Niet dus!!!!!!Met deze mensen kun je niet zamen werken maar moet je bestrijden!!!!!Als wij de nieuwe wet willen moeten wij blijven liggen, met de oudewet mogen wij ook varen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook