Column: Kwaliteit of sensatie?

Ik ken heel wat mensen buiten de binnenvaart die gecharmeerd zijn van de binnenvaart, omdat ze het een leuke en kansrijke bedrijfstak vinden. Eigenlijk zijn de meesten wel een beetje jaloers op de vrijheid en ongebondenheid van schippers. Bij de overheid en bij verladers werken er ook heel wat met een zwak voor onze sector.

Door C.J. de Vries
Hetzelfde geldt voor een aantal Kamerleden en bewindspersonen. Regelmatig hebben we profijt van dit goodwill-effect, bijvoorbeeld bij de verdeling van geld of lading. Binnenvaart zit nog steeds in de goede hoek en roept bij de meeste Nederlanders positieve associaties op. Maar zal dit altijd zo blijven?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Reageren op “nieuws” kun je met verstand, met gevoel, of met beide doen. Vaak reageren laag ontwikkelde lezers met gevoel en hoog ontwikkelde lezers met verstand. Omdat het gevoel eerder reageert dan het verstand zijn snelle reacties vaak niet de verstandigste. Hoeveel mensen bedachten zich, na het lezen van ongenuanceerde en veelal onzinnige of kwetsende reacties van anderen, tot het geven van een reactie. Er staat niet voor niets “antwoord de zot niet naar zijn dwaasheid”. Een laagdrempelige mogelijkheid tot het geven van reacties leid vaak tot laag niveau van de reacties. En hoeveel laffe personen zouden we nog op de site terugzien als met terugwerkende kracht alle namen met e-mail adressen erbij weergegeven zouden worden bij alle reacties .
    Ook sommige schippers bewijzen aan de hand van hun reactie dat hun blikveld niet verder reikt dan de lengte van hun schip en de breedte van hun visie niet breder dan de breedte van hun schip.
    Dhr. De Vries is duidelijk een hoog ontwikkelde man die ik ken als iemand die mijlen verder denkt dan de meeste schippers. Dhr. De Vries heeft uiteindelijk (net als meerderen voor hem) de pen gepakt omdat hij bij deze ontwikkeling van reacties de voors niet vindt opwegen tegen de tegens. Sterker nog: het schaadt de binnenvaart meer dan menigeen beseft. Hoeveel promotie moet de BVB maken om de schade die dit de binnenvaart in algemene zin toebrengt te compenseren! Of denkt u dat de BVB, op de vraag van geïnteresseerden in het werken in de binnenvaart, zal doorverwijzen naar schuttevaer.nl voor een realistisch beeld van de binnenvaart? Gezien de nuancering, woordkeuze, toonzetting, maar ook de overtuiging waarmee dhr. De Vries zijn zienswijze weergeeft geeft dit blijk van een professionaliteit op een niveau waarop hele zinnige discussies gevoerd zouden kunnen worden waarmee er écht toegevoegde waarde in de reacties zouden kunnen ontstaan. Als Dirk van der Meulen een kwalitatieve toegevoegde waarde van de reacties wenst zou hij de woorden van dhr. De Vries ter harte moeten nemen, maar als hij meer voordeel ziet in de veelal ongenuanceerde, onzinnige, soms kwetsende of met modder gooiende reacties van anonieme en pseudonieme lezers dan geeft hij er blijk van dat hij sensatie boven kwaliteit prefereert.

    met vriendelijke groet
    J.Blonk

    Geplaatst door: J.Blonk op
  • Dat mensen moeten wennen aan een nieuw medium is heel logisch lijkt mij. Ook ik vind de scheldpartijen en de anonieme inbreng onwenselijk. Maar tegelijkertijd is het een geweldig middel om alle geluiden te kunnen laten horen. Ook van diegene die anders nauwelijks een kans krijgen. Zelf denk ik bijvoorbeeld dat er nog steeds te veel bestuurders zijn die denken voor anderen te weten wat het beste voor hen is. Zo heb ik een bestuurder van een bond horen zeggen dat hij niet hecht aan een medium zoals Vaartpeiling of bijvoorbeeld de enquete “ schipper aan het woord” , omdat als hij 5 minuten met de betreffende schippers zou praten zij wel anders zouden denken. Paternalisme noem ik dat, en helaas nog veelvuldig aanwezig in de binnenvaart.
    En meneer de Vries schaamt zich soms voor de beroepsgroep omdat ze onaangename taal gebruiken. Het kan kwetsend zijn. Maar kwetsen kan op veel manieren. Kent u nog Ron van de Rianca? Overvaren en omgekomen door een zeeschip op de Westerschelde. De laatste woorden van de loods waren “ ik vaar gewoon over je heen” en dat heeft hij ook gedaan. Dus als je dan als vertegenwoordiger van de binnenvaart merkt dat er een filmpje op youtube staat waarin zoiets aan de kaak gesteld wordt dan kan het ook als heel kwetsend ervaren worden dat je je alleen druk maakt over het feit of dat wel op dat medium mag staan. Geen lelijke woorden maar wel heel kwetsend voor de mensen die net bijna alles zijn kwijtgeraakt en nog weten hoe Ron hen gegroet heeft voor hij afvoer om aan zijn fatale reis te beginnen.
    En dan zegt de heer de Vries nog dat “Bij de overheid en bij verladers werken er ook heel wat met een zwak voor onze sector. Hetzelfde geldt voor een aantal Kamerleden en bewindspersonen. Regelmatig hebben we profijt van dit goodwill-effect, bijvoorbeeld bij de verdeling van geld of lading” . Ik vraag mij af hoeveel schippers dat zo ervaren. Denk aan alle subsidie voor de Betuwelijn.Denk vooral ook aan het achterstallig onderhoud, vooral op de de kleine kanalen. De ASV heeft niet voor niets nu een brief gestuurd over de Hollandse IJssel aan Rijkswaterstaat, maar ook in Noord-Holland is er wezenlijk niets verbeterd op de kleine vaarwegen, alle goede bedoelingen van de heer Massom ten spijt. Of bedoelt de heer de Vries specifieke subsidies aan bepaalde groepen binnen de binnenvaart (ik denk aan de coordinator kleine schepen waar we niets meer van horen)? In ieder geval heb ik tijdens het debat over de crisis in de binnenvaart geen enkele compassie met de binnenvaart gevoeld vanuit de grote partijen op de SP na. Dus meneer de Vries, ik begrijp best dat u het niet prettig vindt dat opeens veel meer mensen en organisaties de kans hebben zich te laten horen, maar ik denk dat u er maar aan moet wennen.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Ik geef de Vries gelijk, dat kort door de bocht reacties, raar overkomt door het bedrijfsleven aan de wal. Maar het geeft wel aan waar de frustraties zitten.

    Hoe komen die vreemde reacties in de krant? Doordat de wensen van de gewone man, aan boord en aan de wal helemaal niet in beeld is. Je zit in de stuurhut en kan het lekker van je afschrijven.

    De maatschappij is zo aan het veranderen en wordt steeds oneerlijker. Is het gek dat er dan vreemde reacties komen?
    We worden steeds weer voor de gek gehouden. Met regels regels regels.

    Want laten we eerlijk zijn, voor mijn gevoel is, bijna iedereen die iets hoger zit in de maatschappij. Dus hotemetoten- stropdassen slechte verliezers en kunnen niet meer logisch denken. Ze weten helemaal niet wat er speelt op de werkvloer.
    Voorbeelden genoeg bij Corus Connexion RWS. En onze eigen regering.

    Naam bij redactie bekent

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Dikwijls is het zo dat degene die anoniem inzenden, of bang zijn voor hun ”’haggie”, (zie EUBO) of ze hebben niets nieuws te melden.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Zou de oorzaak van de anonime reactie niet het gevolg zijn van een te grote kwetsbaarheid? Denk maar eens aan een klokkenluider. Je bedrijf, heel je toekomst ligt in de goot.En zou het ook niet komen doordat er veel te veel in de achterkamertjes wordt bekokstooft eer het eens naar buiten komt? En dan moeten we dat maar met ja en amen slikken. Kijk maar naar die onzinnige CCR eisen,het zotte wat Rotterdam allemaal wil. Waar blijft het tegengas van diegene die ons zograag als lid hebben. In het verleden heb ik veel vergaderingen bijgewoond en het was altijd hetzelfde, alles was achter de tafel uitgestippeld en daar bleef het bij.

    Geplaatst door: Johan Dombeek op
  • Zoals je zegt Kees, op de schippersvergaderingen ging het er ook fel aan toe. Alleen met dat verschil, discussie werd openlijk gevoerd. Nu is het een vreemde discussie. Als je een mening geeft, worden er anomiem verwijten gemaakt en gescholden.
    Ik vind het geen goede ontwikkeling, het zou meer open moeten zijn, maar men moet verantwoordelijk blijven voor eigen uitspraken. Een anoniem persoon kan schrijven zonder gevolgen.
    Het is een heel goed initiatief van weekblad Schuttevaer geweest om hiermee te komen. Meningen geven over al de plannen van het afgelopen jaar is natuurlijk heel goed. Een plan bekritiseren, hoeft niet meteen als afkraken te worden gezien.
    Ik vind het heel jammer, dat blijkbaar de meerderheid niet openlijk voor zijn mening durft uit te komen.

    Geplaatst door: Rienk op
  • Dhr de Vries,

    Zo gaat het nu eenmaal met ré-akties, dat zijn kommentaren op al of niet in de smaak gevallen akties van de “andere partij”.
    Zonder aktie geen reaktie !

    Geplaatst door: rianne op
  • Nu meneer de Vries ik ben het best eens met u dat men niet anoniem moet reageren ben een vrouw of man en zet je naam eronder, durf uit te komen voor wat je zegt, zodat andere hun mening kunnen geven.
    En ja we moeten niet alles vanuit onze ivoren toren bekijken, het personeel op een binnenvaartschip is niet hetzelfde als op de wal, zeg tegen mijn matroos zonder jou vaart het schip niet, en als die problemen heeft moet je er over praten, precies we leven niet meer in de jaren 50 maar in 2010, investeer in je personeel je krijgt wat je geeft, de oud directeur van de KOF Harlingen heeft dit al is opgemerkt.
    Wel Schuttevaer vraag ik u om het systeem van verwijderen door medelezers nog eens critis te bekijken, iemand kan wel een hekel aan je hebben of om persoonlijke mening je commentaar wegstemmen met een paar vrienden.
    En lof aan de Schuttevaer, moet nog maar zien of de EUBO ooit van de grond was gekomen zonder genoeg media aandacht en zeker door de Schuttevaer die in een handomdraai aan boord is.
    Verder sluit ik mij aan bij Dhr Jansz die vaak kritisch maar correct is.
    Voorts vraag ik mij via dit medium nog af waarom er zo weinig mensen lid zijn van een bond of vereniging Schuttevaer, maar wel roepen als iets niet in orde is, nu dit kost energie en energie kost geld, geld moet door leden worden opgebracht en energie door veel vrijwilligers en sommige betaalde krachten die ook nog veel vrije tijd in hun werk cq hobby stoppen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Geachte heer De Vries, mede-lezers en ook de rea-guurders,

    Met u moet ik onderschrijven dat de vorm die Schuttevaer.nl (de krant) de laatste tientallen maanden bijdraagt aan de nieuwsverspreiding en door mij (en enkele goede bekenden van mij); als een zeer positieve bijdrage wordt gezien voor wat betreft nieuwsgaring en opinievorming binnen de Bedrijfstak scheepvaart. Niet iedereen die de Schuttevaer leest hoeft overigens werkzaam te zijn in de binnenvaart, -De Scheepvaart- vindt ik dan ook een veel betere benadering.

    In uw column raakt u aan de mentaliteit van hoofdzakelijk De Binnenvaart. Ja, en vaak achter een hoekje (de besproken anonimiteit) durven nu ook vele achter hun laptopje in de stuurhut te roepen:
    Het is niet goed, of het deugt niet!
    Waren deze meningen er vroeger ook niet, natuurlijk wel: alleen nu zien we ze veel meer.
    Bekenden van mij die werkzaam zijn in deze bedrijfstak hebben toch vaak verhalen dat het echt niet altijd rozegeur en maneschijn is binnen de bedrijfstak. Met de mantel der liefde werd vroêger echter veel onder de pet gehouden. Ik zou zeggen, ook in de binnenvaart werkt openheid en emancipatie van de schipper in zijn (ivoren)stuur-toren voor een groot stuk mee aan de toename van het zelfreinigend vermogen van een (sub-)cultuur met vele vertakking in heel Europa; de (binnen-)Scheepvaart.

    Kan het kloppen dat het uw job moeilijker maakt?
    Ja natuurlijk, maar dan vraag ik aan u: Heeft deze nieuwe openheid niet ook zo zijn voordelen. Met de openlijke verdeeldheid, is ook onverwacht een stuk openlijke eensgezindheid boven water gekomen (denk aan: Piet, vroeger van Veka; of bijvoorbeeld de sfeer rond Gyron).

    Ja, en als er dan een schipper afborrelt op het IJsselmeer benoorden van Urk. Waarbij u net zo goed weet als wij allemaal; dat genoemde schipper jarenlang zich er op heeft laten voorgestaan dat er vrijwel geen noodzaak is tot dichtleggen op het IJsselmeer, ook bij meer dan gemiddelde wind. Ja, dan kun je 100+ reacties verwachten (deels ook anoniem). Een afgeborrelt schip dat wens je niemand toe, maar te pas en te onpas worden uitgemaakt over bijvoorbeeld de marifoon(kanaal 77, is *ook* een openbaar medium); als doetje of bangerik, als varende tank(alle luiken dicht, ook langs de roef) of als verdwaalde Maas-slak, of ronduit rechtsreeks gevraagd te worden wat je komt doen op het IJsselmeer om dat je blijkbaar(zo te zien) niet weet waar je mee bezig bent. Nu blijkt dat velen hebben daar blijkbaar ook niet op hebben zitten te wachten, in het verleden.
    Mijns inziens is openlijk discussiëren een bijdrage en niet alleen een last. Laat De Anoniemen voor wat ze zijn, de lezer zal echt wel het kaf van het koren kunnen scheiden.

    Maar wellicht kunt u en de uwen (de medewerkers op het vaste land van de diverse organisaties) ook wat vaker op onderwerpen ingaan, die bij de reacties te berden worden gebracht. Wellicht kunnen zei die niet altijd met open vizier kunnen schrijven, ook best wel noemenswaardige (nieuwe) argumenten of invalshoeken te berde brengen.

    [Dit bericht is ondertekend door Christian Janszn.; een pseudoniem van een groepje oud-schipperskinderen, deels nog werkzaam in de binnenvaart en/of op andere manieren werkzaam in en rondom de Scheepvaart. Enkele van ons zijn op persoonlijke titel bekend bij de redactie van weekblad Schuttevaer. Wij zijn af en toe actief op Schuttevaer.nl en op Vaart!Forum, op deze laatste echter de laatste tijd wat minder vaak actief met bijdragen.]

    Geplaatst door: C. Janszn. (ook een pseudoniem) op

Reageer

Column: Kwaliteit of sensatie? | Schuttevaer.nl

Column: Kwaliteit of sensatie?

Ik ken heel wat mensen buiten de binnenvaart die gecharmeerd zijn van de binnenvaart, omdat ze het een leuke en kansrijke bedrijfstak vinden. Eigenlijk zijn de meesten wel een beetje jaloers op de vrijheid en ongebondenheid van schippers. Bij de overheid en bij verladers werken er ook heel wat met een zwak voor onze sector.

Door C.J. de Vries
Hetzelfde geldt voor een aantal Kamerleden en bewindspersonen. Regelmatig hebben we profijt van dit goodwill-effect, bijvoorbeeld bij de verdeling van geld of lading. Binnenvaart zit nog steeds in de goede hoek en roept bij de meeste Nederlanders positieve associaties op. Maar zal dit altijd zo blijven?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Reageren op “nieuws” kun je met verstand, met gevoel, of met beide doen. Vaak reageren laag ontwikkelde lezers met gevoel en hoog ontwikkelde lezers met verstand. Omdat het gevoel eerder reageert dan het verstand zijn snelle reacties vaak niet de verstandigste. Hoeveel mensen bedachten zich, na het lezen van ongenuanceerde en veelal onzinnige of kwetsende reacties van anderen, tot het geven van een reactie. Er staat niet voor niets “antwoord de zot niet naar zijn dwaasheid”. Een laagdrempelige mogelijkheid tot het geven van reacties leid vaak tot laag niveau van de reacties. En hoeveel laffe personen zouden we nog op de site terugzien als met terugwerkende kracht alle namen met e-mail adressen erbij weergegeven zouden worden bij alle reacties .
    Ook sommige schippers bewijzen aan de hand van hun reactie dat hun blikveld niet verder reikt dan de lengte van hun schip en de breedte van hun visie niet breder dan de breedte van hun schip.
    Dhr. De Vries is duidelijk een hoog ontwikkelde man die ik ken als iemand die mijlen verder denkt dan de meeste schippers. Dhr. De Vries heeft uiteindelijk (net als meerderen voor hem) de pen gepakt omdat hij bij deze ontwikkeling van reacties de voors niet vindt opwegen tegen de tegens. Sterker nog: het schaadt de binnenvaart meer dan menigeen beseft. Hoeveel promotie moet de BVB maken om de schade die dit de binnenvaart in algemene zin toebrengt te compenseren! Of denkt u dat de BVB, op de vraag van geïnteresseerden in het werken in de binnenvaart, zal doorverwijzen naar schuttevaer.nl voor een realistisch beeld van de binnenvaart? Gezien de nuancering, woordkeuze, toonzetting, maar ook de overtuiging waarmee dhr. De Vries zijn zienswijze weergeeft geeft dit blijk van een professionaliteit op een niveau waarop hele zinnige discussies gevoerd zouden kunnen worden waarmee er écht toegevoegde waarde in de reacties zouden kunnen ontstaan. Als Dirk van der Meulen een kwalitatieve toegevoegde waarde van de reacties wenst zou hij de woorden van dhr. De Vries ter harte moeten nemen, maar als hij meer voordeel ziet in de veelal ongenuanceerde, onzinnige, soms kwetsende of met modder gooiende reacties van anonieme en pseudonieme lezers dan geeft hij er blijk van dat hij sensatie boven kwaliteit prefereert.

    met vriendelijke groet
    J.Blonk

    Geplaatst door: J.Blonk op
  • Dat mensen moeten wennen aan een nieuw medium is heel logisch lijkt mij. Ook ik vind de scheldpartijen en de anonieme inbreng onwenselijk. Maar tegelijkertijd is het een geweldig middel om alle geluiden te kunnen laten horen. Ook van diegene die anders nauwelijks een kans krijgen. Zelf denk ik bijvoorbeeld dat er nog steeds te veel bestuurders zijn die denken voor anderen te weten wat het beste voor hen is. Zo heb ik een bestuurder van een bond horen zeggen dat hij niet hecht aan een medium zoals Vaartpeiling of bijvoorbeeld de enquete “ schipper aan het woord” , omdat als hij 5 minuten met de betreffende schippers zou praten zij wel anders zouden denken. Paternalisme noem ik dat, en helaas nog veelvuldig aanwezig in de binnenvaart.
    En meneer de Vries schaamt zich soms voor de beroepsgroep omdat ze onaangename taal gebruiken. Het kan kwetsend zijn. Maar kwetsen kan op veel manieren. Kent u nog Ron van de Rianca? Overvaren en omgekomen door een zeeschip op de Westerschelde. De laatste woorden van de loods waren “ ik vaar gewoon over je heen” en dat heeft hij ook gedaan. Dus als je dan als vertegenwoordiger van de binnenvaart merkt dat er een filmpje op youtube staat waarin zoiets aan de kaak gesteld wordt dan kan het ook als heel kwetsend ervaren worden dat je je alleen druk maakt over het feit of dat wel op dat medium mag staan. Geen lelijke woorden maar wel heel kwetsend voor de mensen die net bijna alles zijn kwijtgeraakt en nog weten hoe Ron hen gegroet heeft voor hij afvoer om aan zijn fatale reis te beginnen.
    En dan zegt de heer de Vries nog dat “Bij de overheid en bij verladers werken er ook heel wat met een zwak voor onze sector. Hetzelfde geldt voor een aantal Kamerleden en bewindspersonen. Regelmatig hebben we profijt van dit goodwill-effect, bijvoorbeeld bij de verdeling van geld of lading” . Ik vraag mij af hoeveel schippers dat zo ervaren. Denk aan alle subsidie voor de Betuwelijn.Denk vooral ook aan het achterstallig onderhoud, vooral op de de kleine kanalen. De ASV heeft niet voor niets nu een brief gestuurd over de Hollandse IJssel aan Rijkswaterstaat, maar ook in Noord-Holland is er wezenlijk niets verbeterd op de kleine vaarwegen, alle goede bedoelingen van de heer Massom ten spijt. Of bedoelt de heer de Vries specifieke subsidies aan bepaalde groepen binnen de binnenvaart (ik denk aan de coordinator kleine schepen waar we niets meer van horen)? In ieder geval heb ik tijdens het debat over de crisis in de binnenvaart geen enkele compassie met de binnenvaart gevoeld vanuit de grote partijen op de SP na. Dus meneer de Vries, ik begrijp best dat u het niet prettig vindt dat opeens veel meer mensen en organisaties de kans hebben zich te laten horen, maar ik denk dat u er maar aan moet wennen.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Ik geef de Vries gelijk, dat kort door de bocht reacties, raar overkomt door het bedrijfsleven aan de wal. Maar het geeft wel aan waar de frustraties zitten.

    Hoe komen die vreemde reacties in de krant? Doordat de wensen van de gewone man, aan boord en aan de wal helemaal niet in beeld is. Je zit in de stuurhut en kan het lekker van je afschrijven.

    De maatschappij is zo aan het veranderen en wordt steeds oneerlijker. Is het gek dat er dan vreemde reacties komen?
    We worden steeds weer voor de gek gehouden. Met regels regels regels.

    Want laten we eerlijk zijn, voor mijn gevoel is, bijna iedereen die iets hoger zit in de maatschappij. Dus hotemetoten- stropdassen slechte verliezers en kunnen niet meer logisch denken. Ze weten helemaal niet wat er speelt op de werkvloer.
    Voorbeelden genoeg bij Corus Connexion RWS. En onze eigen regering.

    Naam bij redactie bekent

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Dikwijls is het zo dat degene die anoniem inzenden, of bang zijn voor hun ”’haggie”, (zie EUBO) of ze hebben niets nieuws te melden.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Zou de oorzaak van de anonime reactie niet het gevolg zijn van een te grote kwetsbaarheid? Denk maar eens aan een klokkenluider. Je bedrijf, heel je toekomst ligt in de goot.En zou het ook niet komen doordat er veel te veel in de achterkamertjes wordt bekokstooft eer het eens naar buiten komt? En dan moeten we dat maar met ja en amen slikken. Kijk maar naar die onzinnige CCR eisen,het zotte wat Rotterdam allemaal wil. Waar blijft het tegengas van diegene die ons zograag als lid hebben. In het verleden heb ik veel vergaderingen bijgewoond en het was altijd hetzelfde, alles was achter de tafel uitgestippeld en daar bleef het bij.

    Geplaatst door: Johan Dombeek op
  • Zoals je zegt Kees, op de schippersvergaderingen ging het er ook fel aan toe. Alleen met dat verschil, discussie werd openlijk gevoerd. Nu is het een vreemde discussie. Als je een mening geeft, worden er anomiem verwijten gemaakt en gescholden.
    Ik vind het geen goede ontwikkeling, het zou meer open moeten zijn, maar men moet verantwoordelijk blijven voor eigen uitspraken. Een anoniem persoon kan schrijven zonder gevolgen.
    Het is een heel goed initiatief van weekblad Schuttevaer geweest om hiermee te komen. Meningen geven over al de plannen van het afgelopen jaar is natuurlijk heel goed. Een plan bekritiseren, hoeft niet meteen als afkraken te worden gezien.
    Ik vind het heel jammer, dat blijkbaar de meerderheid niet openlijk voor zijn mening durft uit te komen.

    Geplaatst door: Rienk op
  • Dhr de Vries,

    Zo gaat het nu eenmaal met ré-akties, dat zijn kommentaren op al of niet in de smaak gevallen akties van de “andere partij”.
    Zonder aktie geen reaktie !

    Geplaatst door: rianne op
  • Nu meneer de Vries ik ben het best eens met u dat men niet anoniem moet reageren ben een vrouw of man en zet je naam eronder, durf uit te komen voor wat je zegt, zodat andere hun mening kunnen geven.
    En ja we moeten niet alles vanuit onze ivoren toren bekijken, het personeel op een binnenvaartschip is niet hetzelfde als op de wal, zeg tegen mijn matroos zonder jou vaart het schip niet, en als die problemen heeft moet je er over praten, precies we leven niet meer in de jaren 50 maar in 2010, investeer in je personeel je krijgt wat je geeft, de oud directeur van de KOF Harlingen heeft dit al is opgemerkt.
    Wel Schuttevaer vraag ik u om het systeem van verwijderen door medelezers nog eens critis te bekijken, iemand kan wel een hekel aan je hebben of om persoonlijke mening je commentaar wegstemmen met een paar vrienden.
    En lof aan de Schuttevaer, moet nog maar zien of de EUBO ooit van de grond was gekomen zonder genoeg media aandacht en zeker door de Schuttevaer die in een handomdraai aan boord is.
    Verder sluit ik mij aan bij Dhr Jansz die vaak kritisch maar correct is.
    Voorts vraag ik mij via dit medium nog af waarom er zo weinig mensen lid zijn van een bond of vereniging Schuttevaer, maar wel roepen als iets niet in orde is, nu dit kost energie en energie kost geld, geld moet door leden worden opgebracht en energie door veel vrijwilligers en sommige betaalde krachten die ook nog veel vrije tijd in hun werk cq hobby stoppen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Geachte heer De Vries, mede-lezers en ook de rea-guurders,

    Met u moet ik onderschrijven dat de vorm die Schuttevaer.nl (de krant) de laatste tientallen maanden bijdraagt aan de nieuwsverspreiding en door mij (en enkele goede bekenden van mij); als een zeer positieve bijdrage wordt gezien voor wat betreft nieuwsgaring en opinievorming binnen de Bedrijfstak scheepvaart. Niet iedereen die de Schuttevaer leest hoeft overigens werkzaam te zijn in de binnenvaart, -De Scheepvaart- vindt ik dan ook een veel betere benadering.

    In uw column raakt u aan de mentaliteit van hoofdzakelijk De Binnenvaart. Ja, en vaak achter een hoekje (de besproken anonimiteit) durven nu ook vele achter hun laptopje in de stuurhut te roepen:
    Het is niet goed, of het deugt niet!
    Waren deze meningen er vroeger ook niet, natuurlijk wel: alleen nu zien we ze veel meer.
    Bekenden van mij die werkzaam zijn in deze bedrijfstak hebben toch vaak verhalen dat het echt niet altijd rozegeur en maneschijn is binnen de bedrijfstak. Met de mantel der liefde werd vroêger echter veel onder de pet gehouden. Ik zou zeggen, ook in de binnenvaart werkt openheid en emancipatie van de schipper in zijn (ivoren)stuur-toren voor een groot stuk mee aan de toename van het zelfreinigend vermogen van een (sub-)cultuur met vele vertakking in heel Europa; de (binnen-)Scheepvaart.

    Kan het kloppen dat het uw job moeilijker maakt?
    Ja natuurlijk, maar dan vraag ik aan u: Heeft deze nieuwe openheid niet ook zo zijn voordelen. Met de openlijke verdeeldheid, is ook onverwacht een stuk openlijke eensgezindheid boven water gekomen (denk aan: Piet, vroeger van Veka; of bijvoorbeeld de sfeer rond Gyron).

    Ja, en als er dan een schipper afborrelt op het IJsselmeer benoorden van Urk. Waarbij u net zo goed weet als wij allemaal; dat genoemde schipper jarenlang zich er op heeft laten voorgestaan dat er vrijwel geen noodzaak is tot dichtleggen op het IJsselmeer, ook bij meer dan gemiddelde wind. Ja, dan kun je 100+ reacties verwachten (deels ook anoniem). Een afgeborrelt schip dat wens je niemand toe, maar te pas en te onpas worden uitgemaakt over bijvoorbeeld de marifoon(kanaal 77, is *ook* een openbaar medium); als doetje of bangerik, als varende tank(alle luiken dicht, ook langs de roef) of als verdwaalde Maas-slak, of ronduit rechtsreeks gevraagd te worden wat je komt doen op het IJsselmeer om dat je blijkbaar(zo te zien) niet weet waar je mee bezig bent. Nu blijkt dat velen hebben daar blijkbaar ook niet op hebben zitten te wachten, in het verleden.
    Mijns inziens is openlijk discussiëren een bijdrage en niet alleen een last. Laat De Anoniemen voor wat ze zijn, de lezer zal echt wel het kaf van het koren kunnen scheiden.

    Maar wellicht kunt u en de uwen (de medewerkers op het vaste land van de diverse organisaties) ook wat vaker op onderwerpen ingaan, die bij de reacties te berden worden gebracht. Wellicht kunnen zei die niet altijd met open vizier kunnen schrijven, ook best wel noemenswaardige (nieuwe) argumenten of invalshoeken te berde brengen.

    [Dit bericht is ondertekend door Christian Janszn.; een pseudoniem van een groepje oud-schipperskinderen, deels nog werkzaam in de binnenvaart en/of op andere manieren werkzaam in en rondom de Scheepvaart. Enkele van ons zijn op persoonlijke titel bekend bij de redactie van weekblad Schuttevaer. Wij zijn af en toe actief op Schuttevaer.nl en op Vaart!Forum, op deze laatste echter de laatste tijd wat minder vaak actief met bijdragen.]

    Geplaatst door: C. Janszn. (ook een pseudoniem) op

Reageer