Angst voor gesloten bedrijfspoort komt uit

Schipper Krijn Verloop van het motorvrachtschip Statenstad liep vorige week woensdag zwaar letsel op aan zijn rugwervels bij een ongeluk aan de kade van Südchemie in de Duisburger Südhafen. De lokatie was voor een ambulance onbereikbaar.

Verloop klom ’s middags tegen vieren uit het net schoongemaakte ruim, verloor zijn grip op de ijzige den, viel in het gangboord en kwam daarna anderhalve meter lager op de kade terecht. Tot overmaat van ramp was er niemand die de gesloten buitenpoort van het bedrijf kon openen om de met spoed opgeroepen ambulance door te laten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • er is maar een ding die we kunnen doen als iemand een zwaar ongeval krijgt .en het is slecht afgelopen . die firma s voor gerecht trekken dat is mijn mening als dat een paar keer gebeurd dan komen er meschien overal portiers voor de bewaking voor dag en nacht

    Geplaatst door: silversurfer op
  • Heel veel beterschap gewenst.

    Geplaatst door: Dirk en Ellen Schouten ex Linquenda2 op
  • Vorige reis lag ik met mijn schip in dortmund hek hermeyisch afgeloten met camera bewaking voor de verzekering zegt de fa Rhenus
    Nu lig gen wij in de stadhafen LunenKan men een sleutel huren voor € 50 borg en men kan het hele weekend met de auto voor het schip rijden .
    Fam Verloop veel sterkte

    Geplaatst door: Jaap boogaard Joma-B op
  • Veel sterkte en een voorspoedig herstel.

    Geplaatst door: m/s DESTINATIE op
  • Ja en dan een claim aan je broek krijgen omdat je het hek gesloopt hebt. Moet helemaal niet nodig zijn de boel te slopen, zo\’n hek kan open en dicht en dat zal ten alle tijde moeten kunnen.
    Familie Krijn; heel veel sterkte gewenst met het herstel.

    Geplaatst door: SV op
  • Ja,dat is wel leuk bedacht met die slijptol! Maar als die man in de kreukels ligt,moet de vrouw des huizes de slijptol bedienen of zo? Niet helemaal de oplossing!

    Geplaatst door: Martin op
  • sterkte en een spoedig herstel.ik vindt het altijd erg dat er eerst ongelukken moeten gebeuren voor er maatregels worden genomen. nu is nog allemaal goed afgelopen voor deze mensen maar voor het zelfde geld was het slecht afgelopen.Rosita.

    Geplaatst door: R W op
  • Voor U alle. makita verkoopt slijptollen op batterijen werkt prima.
    Voor zwaar werk kan ik met 2 batterijen ongeveer 20 minuten werken en daar is tot nu toe nog geen hek mee dicht gebleven.
    Dus geen stopcontact nodig

    Geplaatst door: bedrijfseconoom op
  • Beste familie Verloop ik ken U niet persoonlijk, alleen van die ene keer dat U de koppeling kapot had en ik U naar Lobith heb meegenomen.
    En af en toe een praatje in het gangboord.
    Na het lezen van dit bericht ben ik me rot geschrokken, hopelijk gaat het naar omstandigheden goed en wens U veel beterschap en volledige genezing.
    Ik weet helemaal niet hoelang U in het ziekenhuis moet liggen, maar als U weer aan boord bent en U wil met Uw schip naar huis, schroom niet bel me gerust, misschien kan ik wat voor U betekenen.
    0653231284

    Geplaatst door: Kees Sarcelle op
  • dit is niet het eerste geval er komen er nog meer.
    aan ons is nooiet gedacht .
    voor de veiligheid zis en veiligheid zo miljarden spenderen ze om ongelukken te vermijden .
    wij aan de andere kant van het hek kunnen stikken.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Helaas dat veel bedrijven geen goede procedures hebben voor bezoekers, waaronder hulpdiensten. Volgens de ISPS code moet dit geregeld zijn. Als zeevarende merk ik ook dat in veel havens na werktijd de poort op slot gaat en niemand erin of eruit kan. Zelfs de loods weet soms de code van de poort niet. Suggestie: meld het aan de bond en IVW.

    Geplaatst door: Daan op
  • Allereerst beterschap voor schipper Krijn.
    Op de tweede plaats. Het is schandalig dat dit nog steeds kan. Haventerreinen afgesloten, slechte toeganggen, kapotte trappen in damwand, enz. Over deze problemen werd 10 jaar geleden ook al gesproken en intussen is er maar weinig veranderd. De oorzaak daarvan is naar mijn mening dat de binnenvaart geen eenduidige vuist maakt naar de terrein eigenaren. Als elke schipper zou weigeren te gaan naar een haventerrein waar de toegang niet goed geregeld is zou het morgen opgelost zijn. Nee wij mopperen op de manier zo als ik nu doe en dat lucht op maar je hebt er niets aan. Ook zijn er te weinig noodsituaties. Als dit elke dag voorkwam in een gemeente zou elke burgemeester er zich mee bemoeien en zorgen voor een goede oplossing. Oplossingen als een slijptol en betonschaar zouden perfect werken en er zou ook niets op tegen zijn in noodsituaties; je kunt je immers beroepen op overmacht of noodweer. Maar het probleem is dat op de meeste poorten geen hangslot zit maar een beugel waar je niet aan komt met een betonschaar en voor een slijptol is er meestal geen stopcontact. Dus bonden en vereniging schuttevaer, maak U sterk en begin nu met overleg en bewerk gemeentelijke instellingen die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de burgers die zich binnen hun gemeente bevinden en wacht niet af tot er weer een noodsituatie is.”
    Goede vaart.

    Geplaatst door: Antonius op
  • heel veel sterkte toegewenst voor de fam verloop

    Geplaatst door: claudio en rineke ms catharinew op
  • Ten eerste natuurlijk van harte beterschap.
    Wat als die fabriek in de fik zou staan wachten ze dan op een sleutel of zetten ze een slijptol in het slot van het hek of voor mij part trek je het hek in tweeen met de brandweerauto, ben benieuwd , je gaat mij toch niet vertellen dat ze wachten op de sleutel en dus kennelijk een mens onbelangrijker vinden dan die stomme fabriek

    Geplaatst door: Hagens op
  • Krijn en Betty,allereerst veel sterkte en een voorspoedig herstel gewenst.Het is te schandalig voor woorden dat hulpdiensten niet ongehinderd tot bij het schip konden komen!Op die manier gaat tijd verloren die,bijvoorbeeld in geval van een hart- of herseninfarct het verschil tussen leven en dood kan betekenen.Als het klopt dat vrije doorgang van en naar het schip bij wet geregeld is zoals Gerrit van den Adel stelt ligt hier een schone taak voor de bonden en/of schuttevaer i.a. lijkt me,om de bedrijven hier eens aan te herrinneren
    Ik begrijp in veel gevallen de mensen die voor de beveiliging van die bedrijven moeten zorgen ook niet.Aan de voorkant is alles vaak potdicht met hekken en camera’s e.d. terwijl iedere kwaadwillende vanuit een bootje aan de waterkant gewoon zo het terrein op kan lopen en op z’n gemak uit kan zoeken wat van zijn gading is.
    Een hek,ook aan de waterkant van een bedrijf,een meter of drie,vier van de waterkant zou zowel voor onze-als de bedrijfsveiligjeid een veel betere oplossing zijn lijkt me.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • krijn en betty heel veel sterkt toegewenst

    Geplaatst door: rob en alie ms XENA op
  • Krijn en Betty Veel sterkte en Voor spoedig herstel!

    Geplaatst door: Fam.Verheij m/s Gerleta op
  • Krijn en Betty,

    Heel veel sterkte en spoedig herstel toegewenst.

    Geplaatst door: Erik en Anita -ex. Enigma op
  • KRIJN en BETTY,HEEL VEEL STERKTE GEWENST NOL

    Geplaatst door: NOL op
  • Misschien dat het nieuw opgerichte comite binnenvaartveiligheid zich maar eens druk moet maken om dit soort belachelijke toestanden,al voldoen wij aan alle wettelijke eisen die ze maar kunnen bedenken,bij dit soort calamiteiten sta je machteloos!
    Sterkte met het het herstel voor Fam Verloop!

    Geplaatst door: Adri op
  • Zeker,ook van onze zijde veel sterkte en spoedig herstel toegewenst ! Ook soortgelijke situatie meegemaakt,maar gelukkig op een betere ligplaats.M,n lieve vrouwtje is er toch een paar maanden mee doende geweest!

    Geplaatst door: Martin op
  • halverwege december is er een ongeval gebeurd in de \”haven\” van Rees en ook daar was het waardeloos, uiteindelijk is de schipper met de wsp van boord gehaald en naar Emmerich vervoerd om daar naar een ziekenhuis gebracht te worden met de ambulance.

    Geplaatst door: anoniem op
  • Ten eerste heel vel sterkte aan de Fam. Verloop van de statenstad. Toevalig heb ik een week geleden nl. op 8-2 s,nachts een ingesloten hond in de auto. We lagen bij Scharrer in de Kultushafen te Duisburg. De auto was met de sleutel in de kattebak op slot gegaan, ja ik weet het stom. Via Honda kwam de ADAC maar tja ISPS anlage dus alleen een rat kon s’nachts het terein op. Via 112 is de WSP zo vriendelijk geweestom de man van de ADAC aan boord te zetten en terug te brengen naar zijn auto, welke in 2 minuten open was. Maandag vertelt bij Scharrer waar de meister verwonderd was omdat de brandweer, politie en ambulance een universeel sleutel moeten hebben van het kastje bij de poort, wat bij iedere ISPS anlage moet zitten, waar een sleutel in zit van de poort. Dit ook gemeld bij de WSP die de zaak zou evalueren, wat dus nog niet gebeurd is want ook in de Sudhafen moet zo’n kastje dus zitten.
    Ik maak zelf ook nog melding van dit voorval. Groeten MS Melvin

    Geplaatst door: G.v.Neyenhoff op
  • Allereerst sterkte voor de familie verloop,en een goede beterschap gewenst.
    Verder direkt een aanklacht indienen tegen het bedrijf waar het schip lag tijdens het ongeval.
    Volgens de wet moet nog steeds de weg van en naar een schip wat daar moet laeden of lossen voor de bemanning en of nooddiensten ten alle tijden bereikbaar zijn .
    Ook borden met de tekst ISPS anlage veranderen daar niets aan.
    Er bestaat nog altijd een recht van doorgang,ook in duitsland.
    Indien dit geweigerd wordt is men nog steeds strafbaar bij de wet.
    Dan maar net als vroeger weer een poort met een portier,wat zich die bedrijven makkelijk kunnen veroorloven financieel gezien.
    Dit is in vele havens het geval.
    Ik raadt in dit geval aan goed materiaal aan boord te hebben,daar men dan in noodgevallen de poort gewoon open moet en mag maken met een koevoet of slijptol.
    Nood breekt elke wet.
    Het wordt hoog tijd dat vele bedrijven eens aangepakt worden op deze zaak.
    Nogmaals sterkte.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Nog even en je moet een half ziekenhuis aan boord hebben omdat er geen ambulance voor het schip kan komen.
    En dan het probleem naar het schip verplaatsen door allerlei goederen aan boord verplicht te stellen met de daarbij behorende cursussen en certificaten. Naar mijn mening is dit het probleem verplaatsen ipv oplossen door gebrekkige regelgeving en denkwerk.

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • veel sterkte toegewenst met herstel allereerst, hoelang gaan we nog door met die schijnveiligheid vanaf het water kun je overal komen dus waarom al die hekken???

    Geplaatst door: harm op

Reageer

Angst voor gesloten bedrijfspoort komt uit | Schuttevaer.nl

Angst voor gesloten bedrijfspoort komt uit

Schipper Krijn Verloop van het motorvrachtschip Statenstad liep vorige week woensdag zwaar letsel op aan zijn rugwervels bij een ongeluk aan de kade van Südchemie in de Duisburger Südhafen. De lokatie was voor een ambulance onbereikbaar.

Verloop klom ’s middags tegen vieren uit het net schoongemaakte ruim, verloor zijn grip op de ijzige den, viel in het gangboord en kwam daarna anderhalve meter lager op de kade terecht. Tot overmaat van ramp was er niemand die de gesloten buitenpoort van het bedrijf kon openen om de met spoed opgeroepen ambulance door te laten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • er is maar een ding die we kunnen doen als iemand een zwaar ongeval krijgt .en het is slecht afgelopen . die firma s voor gerecht trekken dat is mijn mening als dat een paar keer gebeurd dan komen er meschien overal portiers voor de bewaking voor dag en nacht

    Geplaatst door: silversurfer op
  • Heel veel beterschap gewenst.

    Geplaatst door: Dirk en Ellen Schouten ex Linquenda2 op
  • Vorige reis lag ik met mijn schip in dortmund hek hermeyisch afgeloten met camera bewaking voor de verzekering zegt de fa Rhenus
    Nu lig gen wij in de stadhafen LunenKan men een sleutel huren voor € 50 borg en men kan het hele weekend met de auto voor het schip rijden .
    Fam Verloop veel sterkte

    Geplaatst door: Jaap boogaard Joma-B op
  • Veel sterkte en een voorspoedig herstel.

    Geplaatst door: m/s DESTINATIE op
  • Ja en dan een claim aan je broek krijgen omdat je het hek gesloopt hebt. Moet helemaal niet nodig zijn de boel te slopen, zo\’n hek kan open en dicht en dat zal ten alle tijde moeten kunnen.
    Familie Krijn; heel veel sterkte gewenst met het herstel.

    Geplaatst door: SV op
  • Ja,dat is wel leuk bedacht met die slijptol! Maar als die man in de kreukels ligt,moet de vrouw des huizes de slijptol bedienen of zo? Niet helemaal de oplossing!

    Geplaatst door: Martin op
  • sterkte en een spoedig herstel.ik vindt het altijd erg dat er eerst ongelukken moeten gebeuren voor er maatregels worden genomen. nu is nog allemaal goed afgelopen voor deze mensen maar voor het zelfde geld was het slecht afgelopen.Rosita.

    Geplaatst door: R W op
  • Voor U alle. makita verkoopt slijptollen op batterijen werkt prima.
    Voor zwaar werk kan ik met 2 batterijen ongeveer 20 minuten werken en daar is tot nu toe nog geen hek mee dicht gebleven.
    Dus geen stopcontact nodig

    Geplaatst door: bedrijfseconoom op
  • Beste familie Verloop ik ken U niet persoonlijk, alleen van die ene keer dat U de koppeling kapot had en ik U naar Lobith heb meegenomen.
    En af en toe een praatje in het gangboord.
    Na het lezen van dit bericht ben ik me rot geschrokken, hopelijk gaat het naar omstandigheden goed en wens U veel beterschap en volledige genezing.
    Ik weet helemaal niet hoelang U in het ziekenhuis moet liggen, maar als U weer aan boord bent en U wil met Uw schip naar huis, schroom niet bel me gerust, misschien kan ik wat voor U betekenen.
    0653231284

    Geplaatst door: Kees Sarcelle op
  • dit is niet het eerste geval er komen er nog meer.
    aan ons is nooiet gedacht .
    voor de veiligheid zis en veiligheid zo miljarden spenderen ze om ongelukken te vermijden .
    wij aan de andere kant van het hek kunnen stikken.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Helaas dat veel bedrijven geen goede procedures hebben voor bezoekers, waaronder hulpdiensten. Volgens de ISPS code moet dit geregeld zijn. Als zeevarende merk ik ook dat in veel havens na werktijd de poort op slot gaat en niemand erin of eruit kan. Zelfs de loods weet soms de code van de poort niet. Suggestie: meld het aan de bond en IVW.

    Geplaatst door: Daan op
  • Allereerst beterschap voor schipper Krijn.
    Op de tweede plaats. Het is schandalig dat dit nog steeds kan. Haventerreinen afgesloten, slechte toeganggen, kapotte trappen in damwand, enz. Over deze problemen werd 10 jaar geleden ook al gesproken en intussen is er maar weinig veranderd. De oorzaak daarvan is naar mijn mening dat de binnenvaart geen eenduidige vuist maakt naar de terrein eigenaren. Als elke schipper zou weigeren te gaan naar een haventerrein waar de toegang niet goed geregeld is zou het morgen opgelost zijn. Nee wij mopperen op de manier zo als ik nu doe en dat lucht op maar je hebt er niets aan. Ook zijn er te weinig noodsituaties. Als dit elke dag voorkwam in een gemeente zou elke burgemeester er zich mee bemoeien en zorgen voor een goede oplossing. Oplossingen als een slijptol en betonschaar zouden perfect werken en er zou ook niets op tegen zijn in noodsituaties; je kunt je immers beroepen op overmacht of noodweer. Maar het probleem is dat op de meeste poorten geen hangslot zit maar een beugel waar je niet aan komt met een betonschaar en voor een slijptol is er meestal geen stopcontact. Dus bonden en vereniging schuttevaer, maak U sterk en begin nu met overleg en bewerk gemeentelijke instellingen die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de burgers die zich binnen hun gemeente bevinden en wacht niet af tot er weer een noodsituatie is.”
    Goede vaart.

    Geplaatst door: Antonius op
  • heel veel sterkte toegewenst voor de fam verloop

    Geplaatst door: claudio en rineke ms catharinew op
  • Ten eerste natuurlijk van harte beterschap.
    Wat als die fabriek in de fik zou staan wachten ze dan op een sleutel of zetten ze een slijptol in het slot van het hek of voor mij part trek je het hek in tweeen met de brandweerauto, ben benieuwd , je gaat mij toch niet vertellen dat ze wachten op de sleutel en dus kennelijk een mens onbelangrijker vinden dan die stomme fabriek

    Geplaatst door: Hagens op
  • Krijn en Betty,allereerst veel sterkte en een voorspoedig herstel gewenst.Het is te schandalig voor woorden dat hulpdiensten niet ongehinderd tot bij het schip konden komen!Op die manier gaat tijd verloren die,bijvoorbeeld in geval van een hart- of herseninfarct het verschil tussen leven en dood kan betekenen.Als het klopt dat vrije doorgang van en naar het schip bij wet geregeld is zoals Gerrit van den Adel stelt ligt hier een schone taak voor de bonden en/of schuttevaer i.a. lijkt me,om de bedrijven hier eens aan te herrinneren
    Ik begrijp in veel gevallen de mensen die voor de beveiliging van die bedrijven moeten zorgen ook niet.Aan de voorkant is alles vaak potdicht met hekken en camera’s e.d. terwijl iedere kwaadwillende vanuit een bootje aan de waterkant gewoon zo het terrein op kan lopen en op z’n gemak uit kan zoeken wat van zijn gading is.
    Een hek,ook aan de waterkant van een bedrijf,een meter of drie,vier van de waterkant zou zowel voor onze-als de bedrijfsveiligjeid een veel betere oplossing zijn lijkt me.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • krijn en betty heel veel sterkt toegewenst

    Geplaatst door: rob en alie ms XENA op
  • Krijn en Betty Veel sterkte en Voor spoedig herstel!

    Geplaatst door: Fam.Verheij m/s Gerleta op
  • Krijn en Betty,

    Heel veel sterkte en spoedig herstel toegewenst.

    Geplaatst door: Erik en Anita -ex. Enigma op
  • KRIJN en BETTY,HEEL VEEL STERKTE GEWENST NOL

    Geplaatst door: NOL op
  • Misschien dat het nieuw opgerichte comite binnenvaartveiligheid zich maar eens druk moet maken om dit soort belachelijke toestanden,al voldoen wij aan alle wettelijke eisen die ze maar kunnen bedenken,bij dit soort calamiteiten sta je machteloos!
    Sterkte met het het herstel voor Fam Verloop!

    Geplaatst door: Adri op
  • Zeker,ook van onze zijde veel sterkte en spoedig herstel toegewenst ! Ook soortgelijke situatie meegemaakt,maar gelukkig op een betere ligplaats.M,n lieve vrouwtje is er toch een paar maanden mee doende geweest!

    Geplaatst door: Martin op
  • halverwege december is er een ongeval gebeurd in de \”haven\” van Rees en ook daar was het waardeloos, uiteindelijk is de schipper met de wsp van boord gehaald en naar Emmerich vervoerd om daar naar een ziekenhuis gebracht te worden met de ambulance.

    Geplaatst door: anoniem op
  • Ten eerste heel vel sterkte aan de Fam. Verloop van de statenstad. Toevalig heb ik een week geleden nl. op 8-2 s,nachts een ingesloten hond in de auto. We lagen bij Scharrer in de Kultushafen te Duisburg. De auto was met de sleutel in de kattebak op slot gegaan, ja ik weet het stom. Via Honda kwam de ADAC maar tja ISPS anlage dus alleen een rat kon s’nachts het terein op. Via 112 is de WSP zo vriendelijk geweestom de man van de ADAC aan boord te zetten en terug te brengen naar zijn auto, welke in 2 minuten open was. Maandag vertelt bij Scharrer waar de meister verwonderd was omdat de brandweer, politie en ambulance een universeel sleutel moeten hebben van het kastje bij de poort, wat bij iedere ISPS anlage moet zitten, waar een sleutel in zit van de poort. Dit ook gemeld bij de WSP die de zaak zou evalueren, wat dus nog niet gebeurd is want ook in de Sudhafen moet zo’n kastje dus zitten.
    Ik maak zelf ook nog melding van dit voorval. Groeten MS Melvin

    Geplaatst door: G.v.Neyenhoff op
  • Allereerst sterkte voor de familie verloop,en een goede beterschap gewenst.
    Verder direkt een aanklacht indienen tegen het bedrijf waar het schip lag tijdens het ongeval.
    Volgens de wet moet nog steeds de weg van en naar een schip wat daar moet laeden of lossen voor de bemanning en of nooddiensten ten alle tijden bereikbaar zijn .
    Ook borden met de tekst ISPS anlage veranderen daar niets aan.
    Er bestaat nog altijd een recht van doorgang,ook in duitsland.
    Indien dit geweigerd wordt is men nog steeds strafbaar bij de wet.
    Dan maar net als vroeger weer een poort met een portier,wat zich die bedrijven makkelijk kunnen veroorloven financieel gezien.
    Dit is in vele havens het geval.
    Ik raadt in dit geval aan goed materiaal aan boord te hebben,daar men dan in noodgevallen de poort gewoon open moet en mag maken met een koevoet of slijptol.
    Nood breekt elke wet.
    Het wordt hoog tijd dat vele bedrijven eens aangepakt worden op deze zaak.
    Nogmaals sterkte.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Nog even en je moet een half ziekenhuis aan boord hebben omdat er geen ambulance voor het schip kan komen.
    En dan het probleem naar het schip verplaatsen door allerlei goederen aan boord verplicht te stellen met de daarbij behorende cursussen en certificaten. Naar mijn mening is dit het probleem verplaatsen ipv oplossen door gebrekkige regelgeving en denkwerk.

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • veel sterkte toegewenst met herstel allereerst, hoelang gaan we nog door met die schijnveiligheid vanaf het water kun je overal komen dus waarom al die hekken???

    Geplaatst door: harm op

Reageer