Samenwerkingsverband EUBO wil vuist maken voor schippers

Er komt een nieuw samenwerkingsverband voor de droge-ladingvaart, de European United Barge Owners (EUBO). Het is een initiatief van oliehandelaar Anton van Megen en enkele schippers en heeft tot doel de economische positie van de binnenvaartschipper te verbeteren. Van Megen richtte enkele jaren geleden het Scheepvaartgilde op, een samenwerkingsverband voor beunschippers, en lanceerde onlangs de besloten website schippersvoorschippers.nl met kostprijstarieven.

‘Deze week heb ik gesprekken met banken over de financiering. Ik verwacht dat volgende week de inschrijving wordt geopend’, zegt Van Megen. ‘We gaan kantoorruimte huren, computers en telefoons regelen en per 1 januari daadwerkelijk draaien.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Dat wil elke bevrachter graag! per iedere honderd schepen een werknemer al erg in wie dat moet betalen?

    Geplaatst door: Z.akkenvuller op
  • We moeten de realiteit niet uit het oog verliezen.Hoe was het ook weer vroeger met onze Noordzuid? De beste reis was een kwartje minder en geen wachtijd! En Anton wil het zoveelste samenwerkingsverband oprichten zonder werk.In slechte tijden zoals deze is het vechten voor lading,altijd ten kosten van de prijs en de vervoerder is de dupe.En vissen in een lege vijver is niet leuk! Maar goed elke positieve kans is welkom.Hoe is het trouwens met die bakjes Anton die je met Johan aan het brainstormen was? Zeker even in de koelkast.Allemaal veel wijsheid gewenst.

    Geplaatst door: Nuchter op
  • Als 90% van de mensen roept dat het toch niet zal werken maar in dezelfde adem roept dat het wel een goed idee is moet men mij toch eens uitleggen waarom het dat niet kan werken…

    Het is een kwestie van transparantie, er moet redelijk ingeschat kunnen worden wat een bevrachter verdient aan een reis. Zij kunnen dat echter ook van de schippers ongeveer zien. Zolang dit niet het geval is zullen de verdenkingen, al dan niet terecht, aan het adres van bevrachter over het uitbuiten van schippers blijven bestaan. Terwijl als de verschillende lagen in het bevrachtingproces helder zijn, zoals bijvoorbeeld met een gemiddelde retailorganisatie, er gecontroleerd kan worden op onverantwoorde beloningen. Er zal dan waarschijnlijk meer evenwicht komen tussen bevrachters en schippers komen omtrent de crisisgevoeligheid.

    Laat dit plan nou net dát voor ogen hebben! Dus sluit u allen aan en help uzelf én de buurman!

    P.S. Ik ben geen schipper maar kom wel uit een schippersfamilie en zij hebben liever niet dat ik die naam gebruik, dus respecteer ik dat.

    P.P.S. 2 Ik ben student economie dus weet waarover ik praat.

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Ik weet niet hoe een ander het ervaart, maar ik lees alles,je wordt heen en weer geslingert tussen goed en niet goed.Maar wat zijn anonieme reacties toch kinderachtig.
    Ze geven hun mening, spuwen een hoop vuiligheid, dit vind ik het misselijke van schuttevaer. Anoniem zou je niet moetn KUNNEN reageren.
    Natuurlijk moetn we allemaal afwachten of het gaat werken. Maar als collega\’s niet weten met wie jij in gesprek ben voor een reis. Maar je wel met z\’n allen ondersteuning kunt krijgen vanuit een onafhankelijk iets, is daar toch niets mis mee. Terecht niets ( onder de 86 meter nu nog wel )weinig te verliezen. Met ons gaat het nog wel, maar als men contracten afsluit voor prijzen waar men niet van KAN bestaan zie ik ZEKER niets in alle bestaande samenwerkingsverbanden. Je wordt gewoon dagelijks belazerd is het niet van links dan van rechts
    Als ik om me heen kijk, twijfel ik ten zeerste aan de opmerking van O.J.B. ; Denk je dat we niet rekenen kunnen.
    Als ik alleen maar lees hoe men schrijft op vrachtindicator HIJEN, FLOUAR , PLOGGINGEN , Of de vele reizen die aangenomen zijn voor minder als een ander het afgeslagen heeft.
    Men moet mij is uitleggen van wie men rekenen heeft geleerd als men niet schrijven kan.
    Of doet iedereen zomaar wat omdat het privé goed uitkomt.
    Als wij op het afgelopen jaar terug kijken, moet ik zeggen het privé veel slechter te hebben gehad als voorgaande jaren, ik heb altijd al m\’n zaakjes doorgerepareerd en onderhouden wat me veel meer vrije tijd (ook voor vrouw en kinderen leuker )opleverde als het afgelopen jaar. Ik rij geen B.M.W. heb tot heden ook nooit iets aageschaft wat ik niet kon betalen, naast financiering schip nu hopen we dat alles blijft draaien. Persoonlijk ken ik Anton in het geheel niet, maar ik heb er bewondering voor. Heeft iemand zich wel eens afgevraagd, waarom hij het doet, ik kan me vergissen maar volgens mij ziet hij het als een uitdaging iets nuttigs op poten te zetten, wil men anoniem blijven reageer dan niet en anders graag.
    Allemaal succes

    Geplaatst door: Hendrik Bernouw m/s Transient op
  • Mensen lees vooral de reactie\’s van Subaru-rijder en Willem goed! De bevrachters en verladers lachen zich rot om onze verdeeldheid. Bundelen we onze krachten dmv een SWV dan kunnen we echt iets voorelkaar krijgen! WAT hebben we überhaubt te verliezen! Mensen sluit je aan en PROBEER althans iets te bereiken.
    Gr. Paul, kvb JOSHA.

    Geplaatst door: paul pieters op
  • Schippers, het doel van het samenwerkingsverband is heel duidelijk; Haal de tussenlagen er uit en je vracht is al hoger.Het is toch van de zotte dat grote gerenormeerde bevrachters als Gommers en Overmeer je geen werk kunnen aanbieden, maar omhooggevlogen schippertjes, die zichzelf op de stoel van een bevrachter hebben gezet,eerst onderling elkaar kapot concureren, en uiteindelijk de laagste prijs aan de schipper aan bieden. Dit is de rotste laag die er tussenuit moet. Doe voor hen geen werk meer, en laat je vertegenwoordigen door een samenwerkingsverbandzonder eigendoel, maar alleen uw voordeel. Kijk op schippersvoorschippers.nl, geef uw visie en denk en doe mee.
    Gr. Willem

    Geplaatst door: willem op
  • Het is een erg mooi idee, maar het gaat toch niet werken!
    Er zijn al zoveeeeeeeeeeel mooie ideeen dat we als schippers helemaal niet meer weten bij welk mooi idee we ons moeten aansluiten!
    Het is positief, maar geloven erin; Nee.

    Geplaatst door: rosa op
  • Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Nu is het ook naatje, wat hebben we te verliezen? De bedoeling is om mekaar niet te onderbieden.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Veel bevrachters of tussenpersonen die dit stukje gelezen hebben aan de reacties te merken, ze willen iedereen bij voorbaad al de moed de schoenen in praten. Stel is voor dat het gaat werken!!
    Juist dat gat tussen hebben en krijgen wordt hier opgevuld. Gaan jullie het maar voor 5,5 doen dan heb ik die 5,75 als jullie weg zijn.
    Ik ga ervoor en roep de rest op om ook aan te sluiten.
    Wat heb je nu aan kritiek vooraf

    Geplaatst door: Kees op
  • Nee inderdaad hier zitten we op te wachten,’dan is het de bedoeling de prijs op te stuwen naar die 5,75!

    Kortom je neemt die reis dus niet aan,en een ander gaat met die reis er alsnog vandoor,hetzelfde liedje als waar we ons nu in bevinden.

    Het innitiatief is wel goed vind ik,maar we schieten hier niks mee op.

    Geplaatst door: johan op
  • en zo blijkt dus maar weer dat je feitelijke bedrijf bestaat uit je bankrekening, en je gewoon een mooiof minder omhulsel.

    Geplaatst door: P. op
  • Misschien hadden die mensen geen BMW moeten kopen maar een Golf, of een keuken van Ikea i.p.v. Bülte. Ondernemen is een vak en regeren is vooruitzien

    Geplaatst door: ex ondernemer op
  • Natuurlijk,nu komt het goe!!

    Geplaatst door: Carina op
  • Gelooft de heer van Megen nu echt dat de huidige generatie schippers niet weten hoe ze meer vracht moeten vragen ? Daar hebben ze volgens mij echt geen database voor nodig,maar tussen vragen en krijgen gaapt vaak een heel gat en dat is moeilijk te dichten.Dit is niet alleen nu maar was in het verleden ook altijd het geval.
    O.J.B.

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • waarom is hij bij scheepvaartgilde weg een directeurs
    funtie ofzo
    hoe zit het met de uitspraak bakjes bouwen en de kleine particulier is aan zijn eind
    wat wil je nou
    gr marten

    Geplaatst door: marten valkema op
  • Man met daden?
    Waarom lieten jullie deze man dan op ik geloof 16nov in zijn hemd staan bij tropicana?

    Dit wordt het zoveelste samenwerkings verband…..
    Leuk joh, nog meer verdeeldheid.

    Geplaatst door: max op
  • zo eindelijk iets, een man met daden. daar kunnen de “kantoren”nog wat van leren.

    Geplaatst door: mark op
  • Klare taal, hier hebben we wat aan, iedereen wakker?!!

    Geplaatst door: Albert op

Reageer

Samenwerkingsverband EUBO wil vuist maken voor schippers | Schuttevaer.nl

Samenwerkingsverband EUBO wil vuist maken voor schippers

Er komt een nieuw samenwerkingsverband voor de droge-ladingvaart, de European United Barge Owners (EUBO). Het is een initiatief van oliehandelaar Anton van Megen en enkele schippers en heeft tot doel de economische positie van de binnenvaartschipper te verbeteren. Van Megen richtte enkele jaren geleden het Scheepvaartgilde op, een samenwerkingsverband voor beunschippers, en lanceerde onlangs de besloten website schippersvoorschippers.nl met kostprijstarieven.

‘Deze week heb ik gesprekken met banken over de financiering. Ik verwacht dat volgende week de inschrijving wordt geopend’, zegt Van Megen. ‘We gaan kantoorruimte huren, computers en telefoons regelen en per 1 januari daadwerkelijk draaien.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Dat wil elke bevrachter graag! per iedere honderd schepen een werknemer al erg in wie dat moet betalen?

    Geplaatst door: Z.akkenvuller op
  • We moeten de realiteit niet uit het oog verliezen.Hoe was het ook weer vroeger met onze Noordzuid? De beste reis was een kwartje minder en geen wachtijd! En Anton wil het zoveelste samenwerkingsverband oprichten zonder werk.In slechte tijden zoals deze is het vechten voor lading,altijd ten kosten van de prijs en de vervoerder is de dupe.En vissen in een lege vijver is niet leuk! Maar goed elke positieve kans is welkom.Hoe is het trouwens met die bakjes Anton die je met Johan aan het brainstormen was? Zeker even in de koelkast.Allemaal veel wijsheid gewenst.

    Geplaatst door: Nuchter op
  • Als 90% van de mensen roept dat het toch niet zal werken maar in dezelfde adem roept dat het wel een goed idee is moet men mij toch eens uitleggen waarom het dat niet kan werken…

    Het is een kwestie van transparantie, er moet redelijk ingeschat kunnen worden wat een bevrachter verdient aan een reis. Zij kunnen dat echter ook van de schippers ongeveer zien. Zolang dit niet het geval is zullen de verdenkingen, al dan niet terecht, aan het adres van bevrachter over het uitbuiten van schippers blijven bestaan. Terwijl als de verschillende lagen in het bevrachtingproces helder zijn, zoals bijvoorbeeld met een gemiddelde retailorganisatie, er gecontroleerd kan worden op onverantwoorde beloningen. Er zal dan waarschijnlijk meer evenwicht komen tussen bevrachters en schippers komen omtrent de crisisgevoeligheid.

    Laat dit plan nou net dát voor ogen hebben! Dus sluit u allen aan en help uzelf én de buurman!

    P.S. Ik ben geen schipper maar kom wel uit een schippersfamilie en zij hebben liever niet dat ik die naam gebruik, dus respecteer ik dat.

    P.P.S. 2 Ik ben student economie dus weet waarover ik praat.

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Ik weet niet hoe een ander het ervaart, maar ik lees alles,je wordt heen en weer geslingert tussen goed en niet goed.Maar wat zijn anonieme reacties toch kinderachtig.
    Ze geven hun mening, spuwen een hoop vuiligheid, dit vind ik het misselijke van schuttevaer. Anoniem zou je niet moetn KUNNEN reageren.
    Natuurlijk moetn we allemaal afwachten of het gaat werken. Maar als collega\’s niet weten met wie jij in gesprek ben voor een reis. Maar je wel met z\’n allen ondersteuning kunt krijgen vanuit een onafhankelijk iets, is daar toch niets mis mee. Terecht niets ( onder de 86 meter nu nog wel )weinig te verliezen. Met ons gaat het nog wel, maar als men contracten afsluit voor prijzen waar men niet van KAN bestaan zie ik ZEKER niets in alle bestaande samenwerkingsverbanden. Je wordt gewoon dagelijks belazerd is het niet van links dan van rechts
    Als ik om me heen kijk, twijfel ik ten zeerste aan de opmerking van O.J.B. ; Denk je dat we niet rekenen kunnen.
    Als ik alleen maar lees hoe men schrijft op vrachtindicator HIJEN, FLOUAR , PLOGGINGEN , Of de vele reizen die aangenomen zijn voor minder als een ander het afgeslagen heeft.
    Men moet mij is uitleggen van wie men rekenen heeft geleerd als men niet schrijven kan.
    Of doet iedereen zomaar wat omdat het privé goed uitkomt.
    Als wij op het afgelopen jaar terug kijken, moet ik zeggen het privé veel slechter te hebben gehad als voorgaande jaren, ik heb altijd al m\’n zaakjes doorgerepareerd en onderhouden wat me veel meer vrije tijd (ook voor vrouw en kinderen leuker )opleverde als het afgelopen jaar. Ik rij geen B.M.W. heb tot heden ook nooit iets aageschaft wat ik niet kon betalen, naast financiering schip nu hopen we dat alles blijft draaien. Persoonlijk ken ik Anton in het geheel niet, maar ik heb er bewondering voor. Heeft iemand zich wel eens afgevraagd, waarom hij het doet, ik kan me vergissen maar volgens mij ziet hij het als een uitdaging iets nuttigs op poten te zetten, wil men anoniem blijven reageer dan niet en anders graag.
    Allemaal succes

    Geplaatst door: Hendrik Bernouw m/s Transient op
  • Mensen lees vooral de reactie\’s van Subaru-rijder en Willem goed! De bevrachters en verladers lachen zich rot om onze verdeeldheid. Bundelen we onze krachten dmv een SWV dan kunnen we echt iets voorelkaar krijgen! WAT hebben we überhaubt te verliezen! Mensen sluit je aan en PROBEER althans iets te bereiken.
    Gr. Paul, kvb JOSHA.

    Geplaatst door: paul pieters op
  • Schippers, het doel van het samenwerkingsverband is heel duidelijk; Haal de tussenlagen er uit en je vracht is al hoger.Het is toch van de zotte dat grote gerenormeerde bevrachters als Gommers en Overmeer je geen werk kunnen aanbieden, maar omhooggevlogen schippertjes, die zichzelf op de stoel van een bevrachter hebben gezet,eerst onderling elkaar kapot concureren, en uiteindelijk de laagste prijs aan de schipper aan bieden. Dit is de rotste laag die er tussenuit moet. Doe voor hen geen werk meer, en laat je vertegenwoordigen door een samenwerkingsverbandzonder eigendoel, maar alleen uw voordeel. Kijk op schippersvoorschippers.nl, geef uw visie en denk en doe mee.
    Gr. Willem

    Geplaatst door: willem op
  • Het is een erg mooi idee, maar het gaat toch niet werken!
    Er zijn al zoveeeeeeeeeeel mooie ideeen dat we als schippers helemaal niet meer weten bij welk mooi idee we ons moeten aansluiten!
    Het is positief, maar geloven erin; Nee.

    Geplaatst door: rosa op
  • Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Nu is het ook naatje, wat hebben we te verliezen? De bedoeling is om mekaar niet te onderbieden.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Veel bevrachters of tussenpersonen die dit stukje gelezen hebben aan de reacties te merken, ze willen iedereen bij voorbaad al de moed de schoenen in praten. Stel is voor dat het gaat werken!!
    Juist dat gat tussen hebben en krijgen wordt hier opgevuld. Gaan jullie het maar voor 5,5 doen dan heb ik die 5,75 als jullie weg zijn.
    Ik ga ervoor en roep de rest op om ook aan te sluiten.
    Wat heb je nu aan kritiek vooraf

    Geplaatst door: Kees op
  • Nee inderdaad hier zitten we op te wachten,’dan is het de bedoeling de prijs op te stuwen naar die 5,75!

    Kortom je neemt die reis dus niet aan,en een ander gaat met die reis er alsnog vandoor,hetzelfde liedje als waar we ons nu in bevinden.

    Het innitiatief is wel goed vind ik,maar we schieten hier niks mee op.

    Geplaatst door: johan op
  • en zo blijkt dus maar weer dat je feitelijke bedrijf bestaat uit je bankrekening, en je gewoon een mooiof minder omhulsel.

    Geplaatst door: P. op
  • Misschien hadden die mensen geen BMW moeten kopen maar een Golf, of een keuken van Ikea i.p.v. Bülte. Ondernemen is een vak en regeren is vooruitzien

    Geplaatst door: ex ondernemer op
  • Natuurlijk,nu komt het goe!!

    Geplaatst door: Carina op
  • Gelooft de heer van Megen nu echt dat de huidige generatie schippers niet weten hoe ze meer vracht moeten vragen ? Daar hebben ze volgens mij echt geen database voor nodig,maar tussen vragen en krijgen gaapt vaak een heel gat en dat is moeilijk te dichten.Dit is niet alleen nu maar was in het verleden ook altijd het geval.
    O.J.B.

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • waarom is hij bij scheepvaartgilde weg een directeurs
    funtie ofzo
    hoe zit het met de uitspraak bakjes bouwen en de kleine particulier is aan zijn eind
    wat wil je nou
    gr marten

    Geplaatst door: marten valkema op
  • Man met daden?
    Waarom lieten jullie deze man dan op ik geloof 16nov in zijn hemd staan bij tropicana?

    Dit wordt het zoveelste samenwerkings verband…..
    Leuk joh, nog meer verdeeldheid.

    Geplaatst door: max op
  • zo eindelijk iets, een man met daden. daar kunnen de “kantoren”nog wat van leren.

    Geplaatst door: mark op
  • Klare taal, hier hebben we wat aan, iedereen wakker?!!

    Geplaatst door: Albert op

Reageer