Rabobank op zoek naar zekerheden

De grootste hypotheekbank voor de Nederlandse binnenvaart, de Rabobank, meldt dat zestig procent van zijn binnenvaartklanten betalingsmoeilijkheden heeft. De raad van bestuur in Utrecht laat de risico’s in de binnenvaartportefeuille van drie miljard euro momenteel in kaart brengen en beslist over twee weken over passende maatregelen.

Gedwongen verkoop door middel van een openbare veiling van een schip van een ondernemer die zijn hypotheeklasten niet meer kon opbrengen, heeft de Rabobank tot nu toe kunnen vermijden. Maar dat dit voorlopig ook niet aan de orde is, durft drs.ing. Dirk Duijzer, directeur sectormanagement bedrijven van Rabobank Nederland niet te garanderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Piet . S

    leg eens uit hoe de rabobank ondernemers uit doet knijpen met bevrachters.

    Geplaatst door: agb op
  • Heren ondernemers houd allen Uw eigen broek eens op, ik ben al jaren klant bij de RABO maar ze hebben mij nog nooit een nieuwbouw schip proberen te verkopen. UUUU bent de koper en bent daar ook verantwoordelijk voor. NIEMAND anders dan U alleen.

    Geplaatst door: ‘kees jan op
  • Lijkt net alsof de Rabobank zo sociaal is. Ze spelen samen met bevrachters een spelletje om zoveel mogelijk binnenvaartschippers voor het karretje te spannen en de ondernemer maximaal uit te knijpen. RB Hardinxveld-Giessendam is een mooi voorbeeld hiervan. Sorry, maar van mij mag Rabobank ook een flink bloeden, zoals ze al veel ondernemers laten bloeden!

    Geplaatst door: Piet S. op
  • Beste Hr. Duijzer
    U weet al net zoveel af van de binnenvaart als de heren op mijn Rabobank.
    Als ik het goed gelezen heb gaat U al de Rabobankklanten benaderen, ik heb nog steeds niks gehoord, gezien etc.
    Op mijn mails en telefoontjes wordt steevast geantwoord U hoort nog van ons.
    O ja of bedoelt U e-mails met de vraag van waar blijven de jaarstukken van 2008 BOEIEND GAAP.
    Vooral ook geen verantwoording nemen eerst weer een onderzoekje NEA, hierna zal er wel weer een commissie gevormd worden, en dit alles heeft maar een doel TIJD REKKEN.
    In de hoop dat de vracht prijzen dan iets gestegen zijn en dat dan iedereen net zijn rente kan betalen. Probleem opgelost en niemand hoeft verantwoording af te leggen.
    Uw en mijn bank Hr Duijzer heeft in diverse edities = cijfers en trends= gewaarschuwd voor overcapaciteit.
    Mijn vraag aan U Hr Duijzer waarom heeft de rabobank zijn eigen waarschuwingen in de wind geslagen.
    Ik hoop van U sneller antwoord te krijgen dan van mijn eigen Rabobank, anders is het zomer 2010.
    Tegen die tijd hoop ik pleite te wezen, want in bijstand heb ik meer te besteden en ik hoef er niks voor te doen.
    Veel plezier iedereen.

    Geplaatst door: Rabobankklant op
  • 3 miliard euro zonde van het geld, is nu met veel geluk 1 miliard niet meer waard.
    de banken hadden over 3 jaar de nea moeten inschakelen hadden wij niet in de strond gezeten en de banken ook niet.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Gek he, wanneer je te veel financieerd.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • al de banken en de staat zijn de schuldigen maar willen het zelf niet toe geven .
    persies met de huizenmark in amerika ,daar staan heel der dorpen leeg en de vroegere inwoners slapen nu onder de brug.
    ik hoop dat,dat niet gebeurt .
    de banken moesten een tijdelijke stilleg regeling opleggen met vergoeding aan de schippereigenaar dat de overkapaciteit er uit gaat dan zullen de vrachten wel steigen.
    nu verslijt alles en brengt niets op.
    banken aub doet er iets aan.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Wat een onzin weet dhr. Duijzer te melden, Ik weet toch zeker dat met name de Rabobank iedereen op een nieuwbouw schip wou hebben iedere Rabobank adviseur trapte je plannen in de grond als je iets anders wou, “je moest nieuwbouwen” “dat was de toekomst” 100% financiering was geen enkel probleem dat hebben ze mezelf aangeboden toen ik als beginnend ondernemer mijn plannen voor meerdere jaren terug kwam vertellen. Jouw laten bouwen, 100% financieren en hun liepen geen enkel risico in de hoogtij dagen die we met zijn allen gekend hebben in voorgaande jaren. Elke maand werden de schepen duurder en eigen vermogen leek gemakkelijk te kweken, maar zou eenvoudig werkt het nou eenmaal niet als er op je nieuwe schip een hoofdmotor uit zou lopen had jij als ondernemer alle arbeid voor niks gedaan en kun je weer van voor af aan beginnen, hebben we dus ook niet gedaan.
    Het heeft nog nooit gewerkt denkbeeldig trap treden op de ladder over te slaan. Het is de Rabobank zelf die alles financierde wat los en vast zat, alles kon alles mocht. Nu er dan wereld wijd crisis heerst is men niet thuis en hoor je in de hele sector dat iedere klant en ook wij het mes op de keel word gezet. De meeste financiële adviseurs van de Rabobank die ik ken in de binnenvaart hebben weinig tot geen kennis inzake onze bedrijfstaak en luisteren dan ook totaal niet naar ons als klant. Dat bleek ook wel dat vele en wij dus ook
    lang moest wachten alvorens een aflossing stil werd gezet dit pas nadat de staat voor 2 jaar uitstel van aflossing wou geven op de zogeheten staatsgarantie die vele hadden, zo liep de bank immers weer minder risico!!! Jou een AOV of ORV verzekering willen laten afsluiten zodat jij maandelijks nog meer maandlasten kreeg en hun weer een stuk risico hadden enzovoort, elke keer weer behandelingskosten berekenen enz.
    De Rabobank heeft geen idee wat binnenvaart inhoud of hebben dit tot op heden goed weten te verbergen. Crisis management werkt in de binnenvaart net even iets anders in mijn ogen als voor bedrijven aan de wal. Voorgaande jaren hebben aangetoond indien de economie goed draait alle schepen meer dan nodig zijn en iedereen die verstandig heeft ondernomen zonder treden op de ladder te hebben overgeslagen hun schip rendabel te varen,maar dit lijkt de Rabobank vergeten te zijn, maar ja wat wil je, wij zijn tegenwoordig steeds vaker een huisnummer of postcode stuk en dan weten ze nog niet goed wie je bent, wat je wilt en kunnen jou onderneming erg slecht. Nee afspraken met de Rabobank heeft in de crisis wel aangetoond dat deze geen waarde hadden en pas helpen als ze de situatie al te ver uit de hand hadden laten lopen, als ook nog eens Dhr. Duijzer schrijft dat schepen voor € 2,5 naar Bazel zouden varen is toch wel duidelijk dat niemand daar kennis van zaken heeft.
    Nu een onderzoek laten doen door de NEA komt dan ook bijna een jaar te laat, Bank medewerkers moeten eens leren een huiswerk op tijd te doen en niet pas achteraf, als wij zo zouden werken en handelen als een Bank hadden wij in de hoogtij dagen van onze economie nog kapot gegaan maar ja als je dat zegt zijn ze beledigd. En dan nog eens een artikel op Schuttevear publiceren waarvan de helft van de werkelijkheid verzwegen word en ons als binnenvaart negatieve publiciteit oplevert, ga zo door boeren prutsers.

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Reactie 1 sta ik volledig achter. Het onderzoek van Nea en de uitkomst daarvan is voorspelbaar en zal menig schipper wel kunnen vertellen, zowel de Rabobank als de overheid moeten hun verantwoordelijkheid nemen en het ziet er somber uit voor de scheepvaart zoals het zich nu laat aanzien. Het centraal overleg zal resultaat moeten hebben (Rabo moet eventueel als andere banken steun vragen van de overheid en de schippers niet tegen de muur zetten. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken.

    Geplaatst door: A. Bakels op
  • het probleem van de banken is,dat er geen kennis is van de scheepvaart,anders zou je niet zeggen dat de binnenvaart voor 2.5 euro naar Basel vaart of Drs.Ing Dirk Duijzer weet niet waar Basel ligt.ondernemen is wel een beetje toekomst visie en geen cijfers en trends,is namelijk achteraf.Elke Drs.Ing weet dat speculeren met geleend zeer risico vol is en onverantwoord.Men heeft de jeugd daar geen dienst mee bewezen.Het is dan ook te hopen dat de Rabobank zijn maatschappelijke verantwoording hier bij neemt mvg Huib

    Geplaatst door: V.O.F.Ooms & Veen op

Reageer

Rabobank op zoek naar zekerheden | Schuttevaer.nl

Rabobank op zoek naar zekerheden

De grootste hypotheekbank voor de Nederlandse binnenvaart, de Rabobank, meldt dat zestig procent van zijn binnenvaartklanten betalingsmoeilijkheden heeft. De raad van bestuur in Utrecht laat de risico’s in de binnenvaartportefeuille van drie miljard euro momenteel in kaart brengen en beslist over twee weken over passende maatregelen.

Gedwongen verkoop door middel van een openbare veiling van een schip van een ondernemer die zijn hypotheeklasten niet meer kon opbrengen, heeft de Rabobank tot nu toe kunnen vermijden. Maar dat dit voorlopig ook niet aan de orde is, durft drs.ing. Dirk Duijzer, directeur sectormanagement bedrijven van Rabobank Nederland niet te garanderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Piet . S

    leg eens uit hoe de rabobank ondernemers uit doet knijpen met bevrachters.

    Geplaatst door: agb op
  • Heren ondernemers houd allen Uw eigen broek eens op, ik ben al jaren klant bij de RABO maar ze hebben mij nog nooit een nieuwbouw schip proberen te verkopen. UUUU bent de koper en bent daar ook verantwoordelijk voor. NIEMAND anders dan U alleen.

    Geplaatst door: ‘kees jan op
  • Lijkt net alsof de Rabobank zo sociaal is. Ze spelen samen met bevrachters een spelletje om zoveel mogelijk binnenvaartschippers voor het karretje te spannen en de ondernemer maximaal uit te knijpen. RB Hardinxveld-Giessendam is een mooi voorbeeld hiervan. Sorry, maar van mij mag Rabobank ook een flink bloeden, zoals ze al veel ondernemers laten bloeden!

    Geplaatst door: Piet S. op
  • Beste Hr. Duijzer
    U weet al net zoveel af van de binnenvaart als de heren op mijn Rabobank.
    Als ik het goed gelezen heb gaat U al de Rabobankklanten benaderen, ik heb nog steeds niks gehoord, gezien etc.
    Op mijn mails en telefoontjes wordt steevast geantwoord U hoort nog van ons.
    O ja of bedoelt U e-mails met de vraag van waar blijven de jaarstukken van 2008 BOEIEND GAAP.
    Vooral ook geen verantwoording nemen eerst weer een onderzoekje NEA, hierna zal er wel weer een commissie gevormd worden, en dit alles heeft maar een doel TIJD REKKEN.
    In de hoop dat de vracht prijzen dan iets gestegen zijn en dat dan iedereen net zijn rente kan betalen. Probleem opgelost en niemand hoeft verantwoording af te leggen.
    Uw en mijn bank Hr Duijzer heeft in diverse edities = cijfers en trends= gewaarschuwd voor overcapaciteit.
    Mijn vraag aan U Hr Duijzer waarom heeft de rabobank zijn eigen waarschuwingen in de wind geslagen.
    Ik hoop van U sneller antwoord te krijgen dan van mijn eigen Rabobank, anders is het zomer 2010.
    Tegen die tijd hoop ik pleite te wezen, want in bijstand heb ik meer te besteden en ik hoef er niks voor te doen.
    Veel plezier iedereen.

    Geplaatst door: Rabobankklant op
  • 3 miliard euro zonde van het geld, is nu met veel geluk 1 miliard niet meer waard.
    de banken hadden over 3 jaar de nea moeten inschakelen hadden wij niet in de strond gezeten en de banken ook niet.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Gek he, wanneer je te veel financieerd.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • al de banken en de staat zijn de schuldigen maar willen het zelf niet toe geven .
    persies met de huizenmark in amerika ,daar staan heel der dorpen leeg en de vroegere inwoners slapen nu onder de brug.
    ik hoop dat,dat niet gebeurt .
    de banken moesten een tijdelijke stilleg regeling opleggen met vergoeding aan de schippereigenaar dat de overkapaciteit er uit gaat dan zullen de vrachten wel steigen.
    nu verslijt alles en brengt niets op.
    banken aub doet er iets aan.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Wat een onzin weet dhr. Duijzer te melden, Ik weet toch zeker dat met name de Rabobank iedereen op een nieuwbouw schip wou hebben iedere Rabobank adviseur trapte je plannen in de grond als je iets anders wou, “je moest nieuwbouwen” “dat was de toekomst” 100% financiering was geen enkel probleem dat hebben ze mezelf aangeboden toen ik als beginnend ondernemer mijn plannen voor meerdere jaren terug kwam vertellen. Jouw laten bouwen, 100% financieren en hun liepen geen enkel risico in de hoogtij dagen die we met zijn allen gekend hebben in voorgaande jaren. Elke maand werden de schepen duurder en eigen vermogen leek gemakkelijk te kweken, maar zou eenvoudig werkt het nou eenmaal niet als er op je nieuwe schip een hoofdmotor uit zou lopen had jij als ondernemer alle arbeid voor niks gedaan en kun je weer van voor af aan beginnen, hebben we dus ook niet gedaan.
    Het heeft nog nooit gewerkt denkbeeldig trap treden op de ladder over te slaan. Het is de Rabobank zelf die alles financierde wat los en vast zat, alles kon alles mocht. Nu er dan wereld wijd crisis heerst is men niet thuis en hoor je in de hele sector dat iedere klant en ook wij het mes op de keel word gezet. De meeste financiële adviseurs van de Rabobank die ik ken in de binnenvaart hebben weinig tot geen kennis inzake onze bedrijfstaak en luisteren dan ook totaal niet naar ons als klant. Dat bleek ook wel dat vele en wij dus ook
    lang moest wachten alvorens een aflossing stil werd gezet dit pas nadat de staat voor 2 jaar uitstel van aflossing wou geven op de zogeheten staatsgarantie die vele hadden, zo liep de bank immers weer minder risico!!! Jou een AOV of ORV verzekering willen laten afsluiten zodat jij maandelijks nog meer maandlasten kreeg en hun weer een stuk risico hadden enzovoort, elke keer weer behandelingskosten berekenen enz.
    De Rabobank heeft geen idee wat binnenvaart inhoud of hebben dit tot op heden goed weten te verbergen. Crisis management werkt in de binnenvaart net even iets anders in mijn ogen als voor bedrijven aan de wal. Voorgaande jaren hebben aangetoond indien de economie goed draait alle schepen meer dan nodig zijn en iedereen die verstandig heeft ondernomen zonder treden op de ladder te hebben overgeslagen hun schip rendabel te varen,maar dit lijkt de Rabobank vergeten te zijn, maar ja wat wil je, wij zijn tegenwoordig steeds vaker een huisnummer of postcode stuk en dan weten ze nog niet goed wie je bent, wat je wilt en kunnen jou onderneming erg slecht. Nee afspraken met de Rabobank heeft in de crisis wel aangetoond dat deze geen waarde hadden en pas helpen als ze de situatie al te ver uit de hand hadden laten lopen, als ook nog eens Dhr. Duijzer schrijft dat schepen voor € 2,5 naar Bazel zouden varen is toch wel duidelijk dat niemand daar kennis van zaken heeft.
    Nu een onderzoek laten doen door de NEA komt dan ook bijna een jaar te laat, Bank medewerkers moeten eens leren een huiswerk op tijd te doen en niet pas achteraf, als wij zo zouden werken en handelen als een Bank hadden wij in de hoogtij dagen van onze economie nog kapot gegaan maar ja als je dat zegt zijn ze beledigd. En dan nog eens een artikel op Schuttevear publiceren waarvan de helft van de werkelijkheid verzwegen word en ons als binnenvaart negatieve publiciteit oplevert, ga zo door boeren prutsers.

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Reactie 1 sta ik volledig achter. Het onderzoek van Nea en de uitkomst daarvan is voorspelbaar en zal menig schipper wel kunnen vertellen, zowel de Rabobank als de overheid moeten hun verantwoordelijkheid nemen en het ziet er somber uit voor de scheepvaart zoals het zich nu laat aanzien. Het centraal overleg zal resultaat moeten hebben (Rabo moet eventueel als andere banken steun vragen van de overheid en de schippers niet tegen de muur zetten. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken.

    Geplaatst door: A. Bakels op
  • het probleem van de banken is,dat er geen kennis is van de scheepvaart,anders zou je niet zeggen dat de binnenvaart voor 2.5 euro naar Basel vaart of Drs.Ing Dirk Duijzer weet niet waar Basel ligt.ondernemen is wel een beetje toekomst visie en geen cijfers en trends,is namelijk achteraf.Elke Drs.Ing weet dat speculeren met geleend zeer risico vol is en onverantwoord.Men heeft de jeugd daar geen dienst mee bewezen.Het is dan ook te hopen dat de Rabobank zijn maatschappelijke verantwoording hier bij neemt mvg Huib

    Geplaatst door: V.O.F.Ooms & Veen op

Reageer