Ingezonden: Gevolg privatisering overheidstaken

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) moet niet doen of ze iets ontdekt hebben met het verhaal dat de China-casco’s van slechte kwaliteit zijn. De binnenvaartorganisaties hebben IVW daar al een paar jaar lang voor gewaarschuwd. Maar ja, het is het verhaal van de terugtrekkende overheid. IVW heeft de keuring in het kader van de bezuinigingen en privatisering toch aan de klassebureaus overgelaten.

Mij is een geval bekend dat hetzelfde klassebureau, zowel in China als in Nederland keurt. De toekomstige eigenaar heeft in Nederland op eigen kosten het casco door een onafhankelijk expert laten keuren volgens de IACS-normen. Die gelden wereldwijd voor de scheepsbouw. Het casco bleek hieraan niet te voldoen. Hieruit blijkt dat het klassebureau niet heeft gekeurd volgens de IACS-normen. Nu zit de eigenaar met een probleem. De verkopende partij zegt dat de casco’s zijn goedgekeurd en de eigenaar zegt dat de casco’s niet volgens de geldende voorwaarden van IVW zijn gekeurd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ingezonden: Gevolg privatisering overheidstaken | Schuttevaer.nl

Ingezonden: Gevolg privatisering overheidstaken

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) moet niet doen of ze iets ontdekt hebben met het verhaal dat de China-casco’s van slechte kwaliteit zijn. De binnenvaartorganisaties hebben IVW daar al een paar jaar lang voor gewaarschuwd. Maar ja, het is het verhaal van de terugtrekkende overheid. IVW heeft de keuring in het kader van de bezuinigingen en privatisering toch aan de klassebureaus overgelaten.

Mij is een geval bekend dat hetzelfde klassebureau, zowel in China als in Nederland keurt. De toekomstige eigenaar heeft in Nederland op eigen kosten het casco door een onafhankelijk expert laten keuren volgens de IACS-normen. Die gelden wereldwijd voor de scheepsbouw. Het casco bleek hieraan niet te voldoen. Hieruit blijkt dat het klassebureau niet heeft gekeurd volgens de IACS-normen. Nu zit de eigenaar met een probleem. De verkopende partij zegt dat de casco’s zijn goedgekeurd en de eigenaar zegt dat de casco’s niet volgens de geldende voorwaarden van IVW zijn gekeurd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer