Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (2)

Met antwoorden van het Crisisberaad Binnenvaart.

1. Waarom heeft het crisisberaad nog geen stemming gehouden?
Het is duidelijk dat op dit moment geen meerderheid aanwezig is voor de een of andere oplossing. Er zal nog veel werk verzet moeten worden om tot haalbare oplossingen te komen. Met alleen onze verdeeldheid tentoonspreiden komen we geen stap verder. Op een voorlichtingbijeenkomst wordt niet gestemd.
Het crisisberaad is er niet op uit om de populariteitsprijs te winnen.
Het crisisberaad wil met haalbare, concrete plannen komen.
2. Is het Crisisberaad tegen wettelijke maatregelen
Nee, maar het crisisberaad gaat er van uit dat wettelijke maatregelen Europees zullen moeten worden afgestemd. De ervaring leert dat daarmee zoveel tijd verloren gaat (jaren), dat de maatregelen dan vaak als mosterd na de maaltijd komen.
3. Hoe gaat het crisisberaad eventuele maatregelen in Europees verband afstemmen.
Europese afstemming gebeurt via de Europese organisaties EBU en ESO.
4. Wat gebeurt er nu met het plan dat in de Maassilo is voorgelegd?
Dat plan wordt in kleinere bijeenkomsten doorgesproken met schippers. Het crisisberaad hoopt daarmee het draagvlak te vergroten. Als er geen heel breed draagvlak is, is vrijwillige poolvorming onhaalbaar.
5. Hoe komt het dat het CBS veel kleinere omzetdalingen constateert dan de schippers, de scheepvaart accountants en de banken?
Het is niet onwaarschijnlijk dat de statistieken niet volledig zijn ingevuld. Ook het feit dat "de binnenvaart" in de CBS statistieken wordt gepresenteerd, doet geen recht aan de diversiteit van onze bedrijfstak.
… en met antwoorden van anderen 6. Kan iemand mij uitleggen wat een Damco(regeling) is?
Damco was een Binnenvaart rederij, opgericht in/omstreeks 1905, en later sinds 1918 ook onder de naam: Damco. Bij verwijzingen in het kader van de crisis wordt vooral gerefereerd aan de vele particuliere Rijnvaarders die in de crisis van omstreeks 1930-1933 en verder. Particulieren, die vlak voor en/of tijdens hun faillissement zijn opgekocht door deze rederij. Vaak kon de ex-eigenaar en/of directe familie in dienst komen van Damco (als bijvoorbeeld zetschipper).
Bij grootschalige liquidaties van de nu grote vloot particuliere nieuwbouwschepen, door een krachtige (eventueel nog op te richten) rederij, wordt in de volksmond gesproken over ‘een Damco-constructie’ of ‘Damco 2.0′.
7. Waarom geen schippers achter die tafel, maar alleen mensen die met achterdocht worden bekeken?
Je kunt je ook afvragen waar die achterdocht vandaan komt. Het Crisisberaad is grotendeels samengesteld uit varende ondernemers. Voorzitter Wim van Sluijs is ingehuurd om schippersbelangen te vertegenwoordigen. Makelaar Frank Galle kent de markt en heeft namens het Crisisberaad in de Maassilo met veel verve de gezamenlijk bedachte voorstellen gepresenteerd.
8. Hoeveel schepen liggen er stil?
Dat is niet bekend. Stilliggende schepen worden niet geregistreerd. Een schip dat vandaag stilligt kan morgen weer varen. Naast de crisis zijn er ook andere redenen om een schip stil te leggen (nu vooral: vakantie). Internetvrachtenmarkt Bargelink.com maakt sindskort zichtbaar hoeveel promille van de daar geregistreerde schepen zich de komende dagen beschikbaar heeft gemeld.
9. Kan VAART!Vrachtindicator iets doen aan het elkaar onderbieden van schippers?
Op dit moment niets anders dan oproepen om te stoppen met het elkaar onderbieden. Dat haalt de markt alleen maar verder onderuit. Wat er met euro’s afgaat, moet later met dubbeltjes worden teruggewonnen. Schippers melden op VAART!Vrachtindicator nu ook reizen die ze bewust niet aannemen, in de hoop daarmee het tij te keren. In coöperatief verband en met poolvorming zou je het actief tegen kunnen gaan. Dat zou één van de voordelen van het plan van het Crisisberaad kunnen zijn.
10. Kan VAART!Vrachtindicator bij deze slechte markten nog wel bijdragen aan het marktinzicht van schippers?
VAART!Vrachtindicator bepaalt niet voor welke vracht er gevaren wordt. Dat doet elke schipper voor zichzelf. Alle meldingen samen geven een beeld van de markt, vooral van wat haalbare vrachten zijn in de markt. Het aantal deelnemers schommelt zo rond de 850. Het aantal vrachtmeldingen is sterk afgenomen, van een piek met 1562 meldingen in oktober naar een dieptepunt van 573 in de maand mei. In juni groeide het aantal meldingen naar 800.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (2) | Schuttevaer.nl

Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (2)

Met antwoorden van het Crisisberaad Binnenvaart.

1. Waarom heeft het crisisberaad nog geen stemming gehouden?
Het is duidelijk dat op dit moment geen meerderheid aanwezig is voor de een of andere oplossing. Er zal nog veel werk verzet moeten worden om tot haalbare oplossingen te komen. Met alleen onze verdeeldheid tentoonspreiden komen we geen stap verder. Op een voorlichtingbijeenkomst wordt niet gestemd.
Het crisisberaad is er niet op uit om de populariteitsprijs te winnen.
Het crisisberaad wil met haalbare, concrete plannen komen.
2. Is het Crisisberaad tegen wettelijke maatregelen
Nee, maar het crisisberaad gaat er van uit dat wettelijke maatregelen Europees zullen moeten worden afgestemd. De ervaring leert dat daarmee zoveel tijd verloren gaat (jaren), dat de maatregelen dan vaak als mosterd na de maaltijd komen.
3. Hoe gaat het crisisberaad eventuele maatregelen in Europees verband afstemmen.
Europese afstemming gebeurt via de Europese organisaties EBU en ESO.
4. Wat gebeurt er nu met het plan dat in de Maassilo is voorgelegd?
Dat plan wordt in kleinere bijeenkomsten doorgesproken met schippers. Het crisisberaad hoopt daarmee het draagvlak te vergroten. Als er geen heel breed draagvlak is, is vrijwillige poolvorming onhaalbaar.
5. Hoe komt het dat het CBS veel kleinere omzetdalingen constateert dan de schippers, de scheepvaart accountants en de banken?
Het is niet onwaarschijnlijk dat de statistieken niet volledig zijn ingevuld. Ook het feit dat "de binnenvaart" in de CBS statistieken wordt gepresenteerd, doet geen recht aan de diversiteit van onze bedrijfstak.
… en met antwoorden van anderen 6. Kan iemand mij uitleggen wat een Damco(regeling) is?
Damco was een Binnenvaart rederij, opgericht in/omstreeks 1905, en later sinds 1918 ook onder de naam: Damco. Bij verwijzingen in het kader van de crisis wordt vooral gerefereerd aan de vele particuliere Rijnvaarders die in de crisis van omstreeks 1930-1933 en verder. Particulieren, die vlak voor en/of tijdens hun faillissement zijn opgekocht door deze rederij. Vaak kon de ex-eigenaar en/of directe familie in dienst komen van Damco (als bijvoorbeeld zetschipper).
Bij grootschalige liquidaties van de nu grote vloot particuliere nieuwbouwschepen, door een krachtige (eventueel nog op te richten) rederij, wordt in de volksmond gesproken over ‘een Damco-constructie’ of ‘Damco 2.0′.
7. Waarom geen schippers achter die tafel, maar alleen mensen die met achterdocht worden bekeken?
Je kunt je ook afvragen waar die achterdocht vandaan komt. Het Crisisberaad is grotendeels samengesteld uit varende ondernemers. Voorzitter Wim van Sluijs is ingehuurd om schippersbelangen te vertegenwoordigen. Makelaar Frank Galle kent de markt en heeft namens het Crisisberaad in de Maassilo met veel verve de gezamenlijk bedachte voorstellen gepresenteerd.
8. Hoeveel schepen liggen er stil?
Dat is niet bekend. Stilliggende schepen worden niet geregistreerd. Een schip dat vandaag stilligt kan morgen weer varen. Naast de crisis zijn er ook andere redenen om een schip stil te leggen (nu vooral: vakantie). Internetvrachtenmarkt Bargelink.com maakt sindskort zichtbaar hoeveel promille van de daar geregistreerde schepen zich de komende dagen beschikbaar heeft gemeld.
9. Kan VAART!Vrachtindicator iets doen aan het elkaar onderbieden van schippers?
Op dit moment niets anders dan oproepen om te stoppen met het elkaar onderbieden. Dat haalt de markt alleen maar verder onderuit. Wat er met euro’s afgaat, moet later met dubbeltjes worden teruggewonnen. Schippers melden op VAART!Vrachtindicator nu ook reizen die ze bewust niet aannemen, in de hoop daarmee het tij te keren. In coöperatief verband en met poolvorming zou je het actief tegen kunnen gaan. Dat zou één van de voordelen van het plan van het Crisisberaad kunnen zijn.
10. Kan VAART!Vrachtindicator bij deze slechte markten nog wel bijdragen aan het marktinzicht van schippers?
VAART!Vrachtindicator bepaalt niet voor welke vracht er gevaren wordt. Dat doet elke schipper voor zichzelf. Alle meldingen samen geven een beeld van de markt, vooral van wat haalbare vrachten zijn in de markt. Het aantal deelnemers schommelt zo rond de 850. Het aantal vrachtmeldingen is sterk afgenomen, van een piek met 1562 meldingen in oktober naar een dieptepunt van 573 in de maand mei. In juni groeide het aantal meldingen naar 800.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer