Open brief aan de binnenvaart

Ex-schipper Erik van Toor is als manager van Kantoor Binnenvaart nauw betrokken bij het Crisisberaad Binnenvaart. Hij schrijft onderstaande open brief op persoonlijke titel.

Open brief aan de binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Sympathie voor Erik en natuurlijk ook voor de rest van het KB, dat ten eerste.

    Toch kan ik er niet vrolijk van worden, het spijt me zeer.
    In het hele plan wordt, zoals het op mij overkomt, er van uit gegaan dat het over 2 jaar weer een stuk beter gaat.
    Dat hoop ik ook van harte en ik wil echt niet negatief doen, maar er is niet zo heel veel wat daar ook echt op wijst. Zijn de ondernemers, die nu deze plannen toe juichen zich er ook van bewust wat er gebeurd als het over 2 jaar nog steeds zo slecht gaat? De rente lasten zijn dan behoorlijk opgelopen, het schip is verder afgeschreven en er moet over een langere periode afgelost worden. Hoe gaat men dat doen? Nogmaals, ik hoop er van harte grandioos naast te zitten, maar ik zou het reéél vinden als het CAB ook die situatie eens in beeld zou brengen, want hoe positief je ook kunt denken, onmogelijk is het niet.

    Verder sluit ik me aan bij dhr. D.Bruins. Die oplossing zou volgens mij best effectief kunnen zijn.

    Ik wens iedereen veel wijsheid en succes toe.

    groeten,

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • hoi Eric.
    Je bent de juiste man op de juiste plaats, je hebt een goede kijk op de problemen,en een hoop goede oplossingen,ik hoop dat de mensen in de binnenvaart naar je luisteren.Ooit gaat de recessie voorbij.en dan hebben we iedereen weer nodig.veel succes Groet Robert Miltenburg (oud klasgenoot)

    Geplaatst door: Robert Miltenburg op
  • Goed bezig Eric!

    En over die anonieme reacties? Gewoon niet lezen. Je kan die tijd beter besteden, en de schrijvers ook! (aan goed de moedertaal leren schrijven bijvoorbeeld!)

    Geplaatst door: B.A.S op
  • Er wordt nu in veel gevallen voor prijzen gevaren, waar na aftrek van de onkosten, niets voor de bank van over blijft.
    De slijtage moet de bank dan toch ook financieren?
    Dan is het toch beter dat geld te gebruiken om een deel van zijn schepen(deze schepen zijn nl. al van de bank)tijdelijk op te leggen?De bank slaat dan twee vliegen in één klap.Je helpt een groot deel van je klanten de crisis door omdat de vrachtprijs wat hoger wordt en de bank kan in betere tijden(en die komen)zijn vloot met weinig draaiuren weer rendabel in de vaart zetten.
    Ik waardeer alle goede bedoelingen en het is positief dat er met elkaar over nagedacht wordt, maar denk toch dat de sleutel van het probleem een beetje bij de banken ligt.
    Ik vind het alleen jammer dat we als bedrijfstak ons in zo’n positie gemanoevreerd hebben ,dat we in zo’n korte tijd afhankelijk van de banken zijn geworden.Ik hoop een les voor de toekomst.

    07-07, dick bruins

    07-07

    Geplaatst door: dick bruins op
  • Dag Eric,
    Eindelijk eens positieve reacties, dat geeft de burger weer moed.Ga zo door.
    Mvg John Verboom

    Geplaatst door: John Verboom op
  • Wat een oplossing is?Gewoon normaal doen,normaal onderhandelen,normaal varen!Afgelopen jaren wist men zo goed hoe je de beste tarieven en voorwaarden kon krijgen en nu kan men de kost nog niet verdienen.Ga het gewoon doen zoals vorige jaren.Toen kon iedereen wachten op een gouden reis,wacht dan nu eens op een normale reis.Geen onmogelijke opgave toch?good luck

    Geplaatst door: einstein op
  • mooie brief meneer van Toor,ik ben zelf ook steeds aan het nadenken wat nu eigenlijk de oplossing is.Helaas was ik tydens de openbare vergadering in het buitenland ik volg ook dagelijks de meestal frustrerende reacties van mn collega,s, best jammer dat mensen niet meer BLIJ kunnen zijn ,ik denk dat het grote probleem ligt bij de gedachte dat de meeste collega,s denken dat altyd de enigste en laatste reis word aangeboden(ga is op een punt staan en tel de gepasseerde tonnage en zet dit in de schuttevaer)dan heb je gelijk al een positief beeld,ik heb nu het idee dat een bevrachter en een verlader zegtover de schippers:houd jij ze dom ,houd ik ze arm!!!! het is ongelooflijk dat er nu voor die tarieven word gevaren maar helaas als je ook wilt varen je gedwongen bent hieraan mee te doen.Ik denk dat alle maatregelen die er nu genomen zouden worden altyd wel iemand dupeerd daarom lijkt het me zinvol om zoveel mogelijk positief over de markt te gaan en niet alles te accepteren dan komen we vanzelf wel weer op een punt dat wij als binnenvaart echt weer nodig zijn.vr gr W.Kleine

    Geplaatst door: w.kleine op
  • ik ben 54 jaar altijd gevaren,en ook wel slechte tijden meegemaakt,daarom vind ik het allemaal maar een beetje paniek praten,ik was er niet in 1929 maar toen dachten ook vele dat het over was,maar kijk nu eens wat een welvaart.een raad van mij is,spring niet van een flat of brug en moet maar zo denken,je handen hakken ze niet af als je failliet ben.

    Geplaatst door: dick veenma op
  • Hoi Eric, Wat een sterke brief! Dat je het een beetje van je af moet schrijven is niet zo gek na alle rotte eieren die jullie over je heen hebben gekregen de laatste tijd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel mee te maken heb want heb een tanker maar ik verbaas me over de reacties die alles heeft los gemaakt. En dan met name op deze plaats na de verschillende artikelen en als er weer iemand een nieuw schip in de vaart heeft genomen. Zouden ze nu echt niet begrijpen dat deze schepen 1 jaar geleden zijn besteld…? De reacties zijn soms niet te geloven en dan nog zonder een naam eronder ook, STOER!!!
    Veel succes en wijsheid gewenst.
    Een oud klasgenoot.

    Geplaatst door: Arno op
  • Er wordt opgemerkt in de brief dat failliete schepen door de bank uit de vaart moeten worden gehouden met de vraag wie dat moet betalen.
    Ik ben ook 1 van de schippers die dan waarschijnlijk failliet gaat dus ik spreek niet uit wraakgevoelens of wat dan ook maar het niet logisch dat de bank dat gewoon gaat betalen?
    Als zij een schip veilen hebben ze bij de eerste nog winst misschien maar bij de 15de zeker niet meer,laat staan als er bijvoorbeeld van die 1500 boven de 86 meter 500 failliet gaan.
    Wie heeft dan de grootste kostenpost?
    Zouden ze dan niet hun eigen kapitaal moeten beschermen door de schepen maar een poosje in de hoek te leggen tot ze weer rendabel kunnen worden verkocht?

    Misschien is het ook een idee dat alle schepen die de rentelasten niet meer kunnen voldoen door de bank verplicht worden om in een alliantie te gaan die niet onder de kostprijs vaart.
    Misschien dat die pool zo groot wordt dat ze uiteindelijk de vrachtprijs positief beïnvloeden.
    Tis maar een idee.

    Geplaatst door: Jan op
  • goede stijl, meneer van toor!
    Ik weet dat het woord prijsafspraken gevoelig ligt, maar
    zou het een idee zijn om vanaf komende maandag iedere aangeboden reis aan te nemen volgens het kostprijsprogramma, te vinden op de site van kantoor binnenvaart?? dit lijkt me persoonlijk een goede maatstaf voor het kostendekkend ondernemen. mvg

    Geplaatst door: john op

Reageer

Open brief aan de binnenvaart | Schuttevaer.nl

Open brief aan de binnenvaart

Ex-schipper Erik van Toor is als manager van Kantoor Binnenvaart nauw betrokken bij het Crisisberaad Binnenvaart. Hij schrijft onderstaande open brief op persoonlijke titel.

Open brief aan de binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Sympathie voor Erik en natuurlijk ook voor de rest van het KB, dat ten eerste.

    Toch kan ik er niet vrolijk van worden, het spijt me zeer.
    In het hele plan wordt, zoals het op mij overkomt, er van uit gegaan dat het over 2 jaar weer een stuk beter gaat.
    Dat hoop ik ook van harte en ik wil echt niet negatief doen, maar er is niet zo heel veel wat daar ook echt op wijst. Zijn de ondernemers, die nu deze plannen toe juichen zich er ook van bewust wat er gebeurd als het over 2 jaar nog steeds zo slecht gaat? De rente lasten zijn dan behoorlijk opgelopen, het schip is verder afgeschreven en er moet over een langere periode afgelost worden. Hoe gaat men dat doen? Nogmaals, ik hoop er van harte grandioos naast te zitten, maar ik zou het reéél vinden als het CAB ook die situatie eens in beeld zou brengen, want hoe positief je ook kunt denken, onmogelijk is het niet.

    Verder sluit ik me aan bij dhr. D.Bruins. Die oplossing zou volgens mij best effectief kunnen zijn.

    Ik wens iedereen veel wijsheid en succes toe.

    groeten,

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • hoi Eric.
    Je bent de juiste man op de juiste plaats, je hebt een goede kijk op de problemen,en een hoop goede oplossingen,ik hoop dat de mensen in de binnenvaart naar je luisteren.Ooit gaat de recessie voorbij.en dan hebben we iedereen weer nodig.veel succes Groet Robert Miltenburg (oud klasgenoot)

    Geplaatst door: Robert Miltenburg op
  • Goed bezig Eric!

    En over die anonieme reacties? Gewoon niet lezen. Je kan die tijd beter besteden, en de schrijvers ook! (aan goed de moedertaal leren schrijven bijvoorbeeld!)

    Geplaatst door: B.A.S op
  • Er wordt nu in veel gevallen voor prijzen gevaren, waar na aftrek van de onkosten, niets voor de bank van over blijft.
    De slijtage moet de bank dan toch ook financieren?
    Dan is het toch beter dat geld te gebruiken om een deel van zijn schepen(deze schepen zijn nl. al van de bank)tijdelijk op te leggen?De bank slaat dan twee vliegen in één klap.Je helpt een groot deel van je klanten de crisis door omdat de vrachtprijs wat hoger wordt en de bank kan in betere tijden(en die komen)zijn vloot met weinig draaiuren weer rendabel in de vaart zetten.
    Ik waardeer alle goede bedoelingen en het is positief dat er met elkaar over nagedacht wordt, maar denk toch dat de sleutel van het probleem een beetje bij de banken ligt.
    Ik vind het alleen jammer dat we als bedrijfstak ons in zo’n positie gemanoevreerd hebben ,dat we in zo’n korte tijd afhankelijk van de banken zijn geworden.Ik hoop een les voor de toekomst.

    07-07, dick bruins

    07-07

    Geplaatst door: dick bruins op
  • Dag Eric,
    Eindelijk eens positieve reacties, dat geeft de burger weer moed.Ga zo door.
    Mvg John Verboom

    Geplaatst door: John Verboom op
  • Wat een oplossing is?Gewoon normaal doen,normaal onderhandelen,normaal varen!Afgelopen jaren wist men zo goed hoe je de beste tarieven en voorwaarden kon krijgen en nu kan men de kost nog niet verdienen.Ga het gewoon doen zoals vorige jaren.Toen kon iedereen wachten op een gouden reis,wacht dan nu eens op een normale reis.Geen onmogelijke opgave toch?good luck

    Geplaatst door: einstein op
  • mooie brief meneer van Toor,ik ben zelf ook steeds aan het nadenken wat nu eigenlijk de oplossing is.Helaas was ik tydens de openbare vergadering in het buitenland ik volg ook dagelijks de meestal frustrerende reacties van mn collega,s, best jammer dat mensen niet meer BLIJ kunnen zijn ,ik denk dat het grote probleem ligt bij de gedachte dat de meeste collega,s denken dat altyd de enigste en laatste reis word aangeboden(ga is op een punt staan en tel de gepasseerde tonnage en zet dit in de schuttevaer)dan heb je gelijk al een positief beeld,ik heb nu het idee dat een bevrachter en een verlader zegtover de schippers:houd jij ze dom ,houd ik ze arm!!!! het is ongelooflijk dat er nu voor die tarieven word gevaren maar helaas als je ook wilt varen je gedwongen bent hieraan mee te doen.Ik denk dat alle maatregelen die er nu genomen zouden worden altyd wel iemand dupeerd daarom lijkt het me zinvol om zoveel mogelijk positief over de markt te gaan en niet alles te accepteren dan komen we vanzelf wel weer op een punt dat wij als binnenvaart echt weer nodig zijn.vr gr W.Kleine

    Geplaatst door: w.kleine op
  • ik ben 54 jaar altijd gevaren,en ook wel slechte tijden meegemaakt,daarom vind ik het allemaal maar een beetje paniek praten,ik was er niet in 1929 maar toen dachten ook vele dat het over was,maar kijk nu eens wat een welvaart.een raad van mij is,spring niet van een flat of brug en moet maar zo denken,je handen hakken ze niet af als je failliet ben.

    Geplaatst door: dick veenma op
  • Hoi Eric, Wat een sterke brief! Dat je het een beetje van je af moet schrijven is niet zo gek na alle rotte eieren die jullie over je heen hebben gekregen de laatste tijd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel mee te maken heb want heb een tanker maar ik verbaas me over de reacties die alles heeft los gemaakt. En dan met name op deze plaats na de verschillende artikelen en als er weer iemand een nieuw schip in de vaart heeft genomen. Zouden ze nu echt niet begrijpen dat deze schepen 1 jaar geleden zijn besteld…? De reacties zijn soms niet te geloven en dan nog zonder een naam eronder ook, STOER!!!
    Veel succes en wijsheid gewenst.
    Een oud klasgenoot.

    Geplaatst door: Arno op
  • Er wordt opgemerkt in de brief dat failliete schepen door de bank uit de vaart moeten worden gehouden met de vraag wie dat moet betalen.
    Ik ben ook 1 van de schippers die dan waarschijnlijk failliet gaat dus ik spreek niet uit wraakgevoelens of wat dan ook maar het niet logisch dat de bank dat gewoon gaat betalen?
    Als zij een schip veilen hebben ze bij de eerste nog winst misschien maar bij de 15de zeker niet meer,laat staan als er bijvoorbeeld van die 1500 boven de 86 meter 500 failliet gaan.
    Wie heeft dan de grootste kostenpost?
    Zouden ze dan niet hun eigen kapitaal moeten beschermen door de schepen maar een poosje in de hoek te leggen tot ze weer rendabel kunnen worden verkocht?

    Misschien is het ook een idee dat alle schepen die de rentelasten niet meer kunnen voldoen door de bank verplicht worden om in een alliantie te gaan die niet onder de kostprijs vaart.
    Misschien dat die pool zo groot wordt dat ze uiteindelijk de vrachtprijs positief beïnvloeden.
    Tis maar een idee.

    Geplaatst door: Jan op
  • goede stijl, meneer van toor!
    Ik weet dat het woord prijsafspraken gevoelig ligt, maar
    zou het een idee zijn om vanaf komende maandag iedere aangeboden reis aan te nemen volgens het kostprijsprogramma, te vinden op de site van kantoor binnenvaart?? dit lijkt me persoonlijk een goede maatstaf voor het kostendekkend ondernemen. mvg

    Geplaatst door: john op

Reageer