‘CAB verdubbelt huidige omzet’

Als tenminste 85 procent van de binnenvaart zich aansluit in schepenpools, leidt dat tot hogere vrachten en per direct een verdubbeling van de huidige, ingestorte omzet. Dat is de kern van de Capaciteits Alliantie Binnenvaart (CAB), die vorige week in Rotterdam werd gepresenteerd op initiatief van het Crisisberaad Binnenvaart. De pools of allianties zorgen voor beperking van de huidige overcapaciteit in de markt.

CAB

Actief de crisis te lijf met behoud van eigenwaarde en zelfsrespect

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Volgens mij is het dan beter om te zeggen dat je minimaal 75% van je toegestane tonnage op dat traject moet meenemen. Of met lichter goed 75% van je kubieke meters. Dan hebben mijns inziens de kleinere schepen heel wat minder problemen. En komt het gelijk boven tafel dat de problemen wel degelijk bij de grotere schepen het grootst zijn.

    Geplaatst door: Jan op
  • Wat heeft afijken op 2.50 voor zin als de partijen toch meestal te klein zijn?
    Ons schip is 1542 ton op 3.10 m en we hebben dit jaar 4 x dieper als 2.50 gelegen maar al veel vaker 2.30 m
    Ik ben bijna vergeten wat afladen is!
    De grote schepen varen heel vaak met
    partijtjes waar ze maar 1.80 m of 2 m mee komen en zullen dat dus gewoon blijven doen.
    Daarom zal ook laag water in eerste instantie weinig soulaas bieden.

    Geplaatst door: Henk. op
  • Nooit nooit nooit zullen we dit accepteren!!!!!!!

    Geplaatst door: namens vele op
  • Markt is vraag en aanbod. Het aanbod van schepen is nu groter dan de vraag door de wereldwijde crisis…als de schepen minder lading meenemen dan mogelijk (bijv. afijken op 2.50), daalt het aanbod van scheepsruimte. Scheepsruimte wordt schaarser…dit zou een positief effect op de prijs moeten hebben. Maar… we moeten het wel samen doen. Voordeel t.o.v. andere plan: 1) grote sociale controle; 2) geen extra kosten v.e. administratie of accountants.
    jb

    Geplaatst door: jb op
  • Ik sluit me bij Henk en c aan.
    Verder vind ik het stuk veel positiever overkomen dan de gemiddelde reacties die ik na afloop van de bijeenkomst heb gehoord. Er was op de vergadering ook iemand met een ‘zoete buik’ (ik noem geen namen) die na zijn betoog een behoorlijk applaus kreeg. Is dat nu ineens vergeten? Of past dat gewoon niet zo goed in dit, voor mij te positief over komend verslag.

    Ik begrijp best dat het moeilijk is om alle neuzen 1 kant op te krijgen, maar maak het nu a.u.b. niet mooier dan het is, want er zou voor dit plan een bijdrage van 85% moeten zijn, en zoals ik de meningen om me heen hoor, in het gangboord, op het forum en over de marifoon, heb ik eerder het vermoeden dat er 85% tegen is of het niet weet en misschien 15% voor.

    Iedereen succes.

    Geplaatst door: Roel op
  • Dit hele stuk eens aandachtig doorgelezen.
    Het lijkt wel een ‘goednieuwsshow’!
    De meerderheid zou wel positief staan tegenover de plannen!
    Is er dan gestemd?
    Ik dacht van niet.
    Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag van: “waarom zouden de bevrachters dan WEL meer vracht gaan betalen en nu betalen ze minder”
    Ik lees alleen maar suggeraties:
    ‘we aan ervan uit dat 5 tot 10 procent eind mei in de problemen zat en dat het in september 50 procent zal zijn”
    Hoe komt men aan die cijfers?
    Allemaal stemmingmakerij.
    En als er in een richtlijn 1996 van de Eur.Commissie toen iets is verboden en men kan aantonen dat deze richtlijn achterhaald is, dan moet men dit daar aankaarten.
    Maar bij dat logge apparaat zal het wel veel te lang duren, want per slot van rekening is het voor de politiek al bijna zomerreces.
    Dus daar hoeven we helemaal niets van te verwachten op korte termijn.
    Dan het stukje ‘De taart van CAB’:
    Wederom vraag ik mij af: Hoe komt men toch aan deze cijfers?
    Ons is niets gevraagd.
    Ons vrachtvolume heeft niet afgenomen t.o.v. vorig jaar en ook niet van 2007.
    Wij varen ook niet voor 40% van de vrachtprijs van vorig jaar want wij zeggen tegen ‘ondermaatse aanbiedingen’ gewoon NEE en doen een tegenbod en een eerlijke bevrachter betaald gewoon een redelijke prijs.
    En nu op eerlijke bevrachters terug te komen:
    Op het eind van het stuk staat dat er een administratie wordt opgezet en een transparante databank en als ‘klap op de vuurpijl’: DE BEVRACHTER houdt de bijdrage aan de pool in!
    Sorry voor mijn taalgebruik, maar WELKE IDIOOT heeft dat verzonnen?
    Dezelfde bevrachter die nu de schipperij probeert
    tegenover elkaar uit te spelen?
    En als de bevrachter failliet gaat of laat gaan?
    Waar blijven dan de centjes?
    Laat de bevrachter nu maar gewoon voor het werk WAT er is nu maar een normale vrachtprijs betalen, dan hebben wij al deze onzinnige plannen niet nodig.
    Trouwens wie betaald eigenlijk deze CAB?

    Geplaatst door: C op
  • ik vraag mij af, wie er stil moet om die 85 % te halen. zijn dat ook de container verbanden met eigen werk, lijndiensten, special transporten? of allen de vrijemarkt schepen. ik ben benieuwd

    Geplaatst door: ik hier op
  • Ik begrijp werkelijk niet dat de organisatoren pas achteraf inzien dat de tijd die de mensen die het aanging en die soms van ver weg kwamen,kregen om te reageren veel en veel te kort was.Echt onbegrijpelijk en er zou zoveel meer mogelijk geweest zijn als onze bonden de moeite hadden genomen om hun leden van tevoren te polsen.Waarschijnlijk zou de vergadering zelf dan veel constructiever verlopen zijn.Weken vóór de vergadering,hebben diverse collega’s,waaronder ikzelf al via de website van KB gevraagd waarom niet eerst de leden gehoord waren alvorens met partijen dingen te gaan bespreken die in de allereerste plaats de leden aangaan.Ik heb tot tweemaal toe gemailed maar heb nog geen enkele reactie mogen ontvangen.Verder vraag ik mij af hoe men erbij komt dat de meerderheid positief zou zijn over de plannen zoals ik in dit artikel bij herhaling lees. Er is op de vergadering niet eens gepeild hoeveel voor-en tegenstanders er waren!De meest positieve reactie die ik zelf gehoord heb was”Ik geef ze het voordeel van de twijfel maar want ik zou het anders ook niet weten” en voor de rest alleen maar gematigd tot uiterst negatief!
    Ook de vaart! peiling wijst tot nu toe uit dat een overgrote meerderheid er weinig of niets in ziet dus waar haalt men deze wijsheid vandaan?
    Is hier sprake van een beetje voormasseren? zodat de plannen straks evt. wat makkelijker geslikt worden?
    Persoonlijk denk ik dat de enigen die écht gebaat zijn bij de voorliggende plannen de banken en de makelaars zijn maar niet de ondernemers die met varen hun brood verdienen.Utsluitend en alleen een regeling die Europees wordt opgezet en gedragen biedt misschien enig soulaas.Elke andere vorm is bij voorbaat gedoemd te mislukken en op de vergadering in de Maassilo kreeg ik toch sterk de indruk dat het panel dacht dat Europa voorbij de Duitse oost-en zuid grens en de Belgische zuid grens ophield want daar werd,ook na vragen uit de zaal weinig of niets over gezegd.
    Dan het verhaal dat alle schepen na de voltooïng van MaasvlakteII weer hard nodig zullen zijn.Dit is ongetwijfeld juist maar niemand weet of dit binnen 5 maanden of over twintig jaar zal zijn.Your guess is as good as mine om het maar eens in goed Nederlands uit te drukken.

    Geplaatst door: Henk op
  • De coulante houding van de bank vermindert de financiële druk voor dit kritische moment significant en dat is een mooi resultaat. Volgende stap zou volgens mij moeten zijn om er achter te komen of de Belastingdienst (via het Ministerie) eenzelfde coöperatieve houding wil tonen. Mocht dat zo zijn, dan wordt het financiële juk van dit moment nóg lichter. Volgende stap zou volgens mij moeten zijn om het genoemde percentage van 85% van de binnenvaartschepen, in alle tonnages, tegen de kant te leggen om te wachten en te weigeren en te wachten en te weigeren. Wedden dat de prijzen op korte termijn stijgen! Geen uitgebreide administraties, geen haantjes die straks met de eer gaan strijken. Gewoon nuchter zijn, maar bovenal geduldig. De druk is toch al voor een belangrijk deel van de ketel. Succes!!

    Geplaatst door: Roelof Kingma op

Reageer

‘CAB verdubbelt huidige omzet’ | Schuttevaer.nl

‘CAB verdubbelt huidige omzet’

Als tenminste 85 procent van de binnenvaart zich aansluit in schepenpools, leidt dat tot hogere vrachten en per direct een verdubbeling van de huidige, ingestorte omzet. Dat is de kern van de Capaciteits Alliantie Binnenvaart (CAB), die vorige week in Rotterdam werd gepresenteerd op initiatief van het Crisisberaad Binnenvaart. De pools of allianties zorgen voor beperking van de huidige overcapaciteit in de markt.

CAB

Actief de crisis te lijf met behoud van eigenwaarde en zelfsrespect

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Volgens mij is het dan beter om te zeggen dat je minimaal 75% van je toegestane tonnage op dat traject moet meenemen. Of met lichter goed 75% van je kubieke meters. Dan hebben mijns inziens de kleinere schepen heel wat minder problemen. En komt het gelijk boven tafel dat de problemen wel degelijk bij de grotere schepen het grootst zijn.

    Geplaatst door: Jan op
  • Wat heeft afijken op 2.50 voor zin als de partijen toch meestal te klein zijn?
    Ons schip is 1542 ton op 3.10 m en we hebben dit jaar 4 x dieper als 2.50 gelegen maar al veel vaker 2.30 m
    Ik ben bijna vergeten wat afladen is!
    De grote schepen varen heel vaak met
    partijtjes waar ze maar 1.80 m of 2 m mee komen en zullen dat dus gewoon blijven doen.
    Daarom zal ook laag water in eerste instantie weinig soulaas bieden.

    Geplaatst door: Henk. op
  • Nooit nooit nooit zullen we dit accepteren!!!!!!!

    Geplaatst door: namens vele op
  • Markt is vraag en aanbod. Het aanbod van schepen is nu groter dan de vraag door de wereldwijde crisis…als de schepen minder lading meenemen dan mogelijk (bijv. afijken op 2.50), daalt het aanbod van scheepsruimte. Scheepsruimte wordt schaarser…dit zou een positief effect op de prijs moeten hebben. Maar… we moeten het wel samen doen. Voordeel t.o.v. andere plan: 1) grote sociale controle; 2) geen extra kosten v.e. administratie of accountants.
    jb

    Geplaatst door: jb op
  • Ik sluit me bij Henk en c aan.
    Verder vind ik het stuk veel positiever overkomen dan de gemiddelde reacties die ik na afloop van de bijeenkomst heb gehoord. Er was op de vergadering ook iemand met een ‘zoete buik’ (ik noem geen namen) die na zijn betoog een behoorlijk applaus kreeg. Is dat nu ineens vergeten? Of past dat gewoon niet zo goed in dit, voor mij te positief over komend verslag.

    Ik begrijp best dat het moeilijk is om alle neuzen 1 kant op te krijgen, maar maak het nu a.u.b. niet mooier dan het is, want er zou voor dit plan een bijdrage van 85% moeten zijn, en zoals ik de meningen om me heen hoor, in het gangboord, op het forum en over de marifoon, heb ik eerder het vermoeden dat er 85% tegen is of het niet weet en misschien 15% voor.

    Iedereen succes.

    Geplaatst door: Roel op
  • Dit hele stuk eens aandachtig doorgelezen.
    Het lijkt wel een ‘goednieuwsshow’!
    De meerderheid zou wel positief staan tegenover de plannen!
    Is er dan gestemd?
    Ik dacht van niet.
    Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag van: “waarom zouden de bevrachters dan WEL meer vracht gaan betalen en nu betalen ze minder”
    Ik lees alleen maar suggeraties:
    ‘we aan ervan uit dat 5 tot 10 procent eind mei in de problemen zat en dat het in september 50 procent zal zijn”
    Hoe komt men aan die cijfers?
    Allemaal stemmingmakerij.
    En als er in een richtlijn 1996 van de Eur.Commissie toen iets is verboden en men kan aantonen dat deze richtlijn achterhaald is, dan moet men dit daar aankaarten.
    Maar bij dat logge apparaat zal het wel veel te lang duren, want per slot van rekening is het voor de politiek al bijna zomerreces.
    Dus daar hoeven we helemaal niets van te verwachten op korte termijn.
    Dan het stukje ‘De taart van CAB’:
    Wederom vraag ik mij af: Hoe komt men toch aan deze cijfers?
    Ons is niets gevraagd.
    Ons vrachtvolume heeft niet afgenomen t.o.v. vorig jaar en ook niet van 2007.
    Wij varen ook niet voor 40% van de vrachtprijs van vorig jaar want wij zeggen tegen ‘ondermaatse aanbiedingen’ gewoon NEE en doen een tegenbod en een eerlijke bevrachter betaald gewoon een redelijke prijs.
    En nu op eerlijke bevrachters terug te komen:
    Op het eind van het stuk staat dat er een administratie wordt opgezet en een transparante databank en als ‘klap op de vuurpijl’: DE BEVRACHTER houdt de bijdrage aan de pool in!
    Sorry voor mijn taalgebruik, maar WELKE IDIOOT heeft dat verzonnen?
    Dezelfde bevrachter die nu de schipperij probeert
    tegenover elkaar uit te spelen?
    En als de bevrachter failliet gaat of laat gaan?
    Waar blijven dan de centjes?
    Laat de bevrachter nu maar gewoon voor het werk WAT er is nu maar een normale vrachtprijs betalen, dan hebben wij al deze onzinnige plannen niet nodig.
    Trouwens wie betaald eigenlijk deze CAB?

    Geplaatst door: C op
  • ik vraag mij af, wie er stil moet om die 85 % te halen. zijn dat ook de container verbanden met eigen werk, lijndiensten, special transporten? of allen de vrijemarkt schepen. ik ben benieuwd

    Geplaatst door: ik hier op
  • Ik begrijp werkelijk niet dat de organisatoren pas achteraf inzien dat de tijd die de mensen die het aanging en die soms van ver weg kwamen,kregen om te reageren veel en veel te kort was.Echt onbegrijpelijk en er zou zoveel meer mogelijk geweest zijn als onze bonden de moeite hadden genomen om hun leden van tevoren te polsen.Waarschijnlijk zou de vergadering zelf dan veel constructiever verlopen zijn.Weken vóór de vergadering,hebben diverse collega’s,waaronder ikzelf al via de website van KB gevraagd waarom niet eerst de leden gehoord waren alvorens met partijen dingen te gaan bespreken die in de allereerste plaats de leden aangaan.Ik heb tot tweemaal toe gemailed maar heb nog geen enkele reactie mogen ontvangen.Verder vraag ik mij af hoe men erbij komt dat de meerderheid positief zou zijn over de plannen zoals ik in dit artikel bij herhaling lees. Er is op de vergadering niet eens gepeild hoeveel voor-en tegenstanders er waren!De meest positieve reactie die ik zelf gehoord heb was”Ik geef ze het voordeel van de twijfel maar want ik zou het anders ook niet weten” en voor de rest alleen maar gematigd tot uiterst negatief!
    Ook de vaart! peiling wijst tot nu toe uit dat een overgrote meerderheid er weinig of niets in ziet dus waar haalt men deze wijsheid vandaan?
    Is hier sprake van een beetje voormasseren? zodat de plannen straks evt. wat makkelijker geslikt worden?
    Persoonlijk denk ik dat de enigen die écht gebaat zijn bij de voorliggende plannen de banken en de makelaars zijn maar niet de ondernemers die met varen hun brood verdienen.Utsluitend en alleen een regeling die Europees wordt opgezet en gedragen biedt misschien enig soulaas.Elke andere vorm is bij voorbaat gedoemd te mislukken en op de vergadering in de Maassilo kreeg ik toch sterk de indruk dat het panel dacht dat Europa voorbij de Duitse oost-en zuid grens en de Belgische zuid grens ophield want daar werd,ook na vragen uit de zaal weinig of niets over gezegd.
    Dan het verhaal dat alle schepen na de voltooïng van MaasvlakteII weer hard nodig zullen zijn.Dit is ongetwijfeld juist maar niemand weet of dit binnen 5 maanden of over twintig jaar zal zijn.Your guess is as good as mine om het maar eens in goed Nederlands uit te drukken.

    Geplaatst door: Henk op
  • De coulante houding van de bank vermindert de financiële druk voor dit kritische moment significant en dat is een mooi resultaat. Volgende stap zou volgens mij moeten zijn om er achter te komen of de Belastingdienst (via het Ministerie) eenzelfde coöperatieve houding wil tonen. Mocht dat zo zijn, dan wordt het financiële juk van dit moment nóg lichter. Volgende stap zou volgens mij moeten zijn om het genoemde percentage van 85% van de binnenvaartschepen, in alle tonnages, tegen de kant te leggen om te wachten en te weigeren en te wachten en te weigeren. Wedden dat de prijzen op korte termijn stijgen! Geen uitgebreide administraties, geen haantjes die straks met de eer gaan strijken. Gewoon nuchter zijn, maar bovenal geduldig. De druk is toch al voor een belangrijk deel van de ketel. Succes!!

    Geplaatst door: Roelof Kingma op

Reageer