Brussel akkoord met staatssteun voor intermodaal vervoer

De Europese Commissie heeft ingestemd met de plannen van België en Duitsland om het intermodaal goederenvervoer financieel bij te springen uit hun staatskas.

België heeft daarvoor honderd miljoen euro uitgetrokken voor een periode van vier jaar. Per jaar gaat het om 25 miljoen euro staatssteun om het intermodale goederenvervoer per spoor over een afstand van meer dan 51 kilometer te stimuleren door het opstarten van internationale gecombineerde vervoersdiensten. De exploitanten van deze diensten moeten de verladers wel lagere tarieven aanbieden, zo heeft de Europese Commissie als voorwaarde gesteld. Voor wat Duitsland betreft gaat het om een totaal bedrag aan staatssteun van 345 miljoen euro. De Duitse overheid mag tot 85 procent van de kosten van de projecten voor de bouw van moderne terminals en de bijbehorende los- en laadinstallaties financieren. De regeling met een looptijd van drie jaar kost 115 miljoen euro per jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Brussel akkoord met staatssteun voor intermodaal vervoer | Schuttevaer.nl

Brussel akkoord met staatssteun voor intermodaal vervoer

De Europese Commissie heeft ingestemd met de plannen van België en Duitsland om het intermodaal goederenvervoer financieel bij te springen uit hun staatskas.

België heeft daarvoor honderd miljoen euro uitgetrokken voor een periode van vier jaar. Per jaar gaat het om 25 miljoen euro staatssteun om het intermodale goederenvervoer per spoor over een afstand van meer dan 51 kilometer te stimuleren door het opstarten van internationale gecombineerde vervoersdiensten. De exploitanten van deze diensten moeten de verladers wel lagere tarieven aanbieden, zo heeft de Europese Commissie als voorwaarde gesteld. Voor wat Duitsland betreft gaat het om een totaal bedrag aan staatssteun van 345 miljoen euro. De Duitse overheid mag tot 85 procent van de kosten van de projecten voor de bouw van moderne terminals en de bijbehorende los- en laadinstallaties financieren. De regeling met een looptijd van drie jaar kost 115 miljoen euro per jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer