Maersk doet acht containerschepen in de mottenballen

Maersk Line legt acht 6500 teu-schepen op. De CV65-klasse schepen blijven in eerste instantie tot juni 2009 voor de wal. De meeste in Azië.

‘De inkrimpingen op de lijndiensten tussen Azië en Europa, tussen Azië en Zuid-Amerika en de diensten op de Stille Oceaan (Transpacific service), maken de schepen overbodig. We hebben een surplus aan schepen die niet inzetbaar zijn op ons huidige netwerk’, zegt vice-president Michel Deleuran, hoofd netwerk- en productbeheer bij Maersk Line. ‘In het licht van de huidige marktcondities hebben we het punt bereikt waarbij opleggen van deze acht schepen economischer is dan ze in de vaart houden. De vrachtprijzen blijven ernstig onder druk staan en in verschillende sectoren dekken deze onze variabele kosten niet meer volledig. Verbetering van de vrachtprijzen is een voorwaarde voor een duurzame ontwikkeling van onze bedrijfstak’, aldus Deleuran, die stelt dat Maersk zal doorgaan met het aanpassen van de capaciteit aan de marktomstandigheden door het optimaliseren van vaarschema’s, het afsluiten van overeenkomsten met andere reders om diensten en schepen gezamenlijk te exploiteren, door economischer (langzamer) te varen, de afhandeling in de havens te verbeteren en zonodig nog meer schepen op te leggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maersk doet acht containerschepen in de mottenballen | Schuttevaer.nl

Maersk doet acht containerschepen in de mottenballen

Maersk Line legt acht 6500 teu-schepen op. De CV65-klasse schepen blijven in eerste instantie tot juni 2009 voor de wal. De meeste in Azië.

‘De inkrimpingen op de lijndiensten tussen Azië en Europa, tussen Azië en Zuid-Amerika en de diensten op de Stille Oceaan (Transpacific service), maken de schepen overbodig. We hebben een surplus aan schepen die niet inzetbaar zijn op ons huidige netwerk’, zegt vice-president Michel Deleuran, hoofd netwerk- en productbeheer bij Maersk Line. ‘In het licht van de huidige marktcondities hebben we het punt bereikt waarbij opleggen van deze acht schepen economischer is dan ze in de vaart houden. De vrachtprijzen blijven ernstig onder druk staan en in verschillende sectoren dekken deze onze variabele kosten niet meer volledig. Verbetering van de vrachtprijzen is een voorwaarde voor een duurzame ontwikkeling van onze bedrijfstak’, aldus Deleuran, die stelt dat Maersk zal doorgaan met het aanpassen van de capaciteit aan de marktomstandigheden door het optimaliseren van vaarschema’s, het afsluiten van overeenkomsten met andere reders om diensten en schepen gezamenlijk te exploiteren, door economischer (langzamer) te varen, de afhandeling in de havens te verbeteren en zonodig nog meer schepen op te leggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer