Inschattingsfout kost stuurhuis

De schipper van het ms Allegro heeft zich 8 oktober op het Rhein-Hernekanaal verkeken op de brughoogte. Dat kostte hem zijn stuurhuis.

Inschattingsfout kost stuurhuis

De Allegro had in de Juliahaven 1840 ton cokes geladen en voer in de richting van de Rijn. Net na het verlaten van de laadplaats kwam de eerste brug. Vlak daarvoor ontdekte de schipper dat hij het stuurhuis niet ver genoeg had laten zakken. Maar toen was het te laat en kon hij alleen nog op de grond duiken, terwijl boven hem het dak open scheurde en aan de brug bleef hangen. Door de aanvaring braken bovendien twee kabels onder de brug en werd een leiding geraakt. De schipper kon 200 meter achter de brug vastmaken. Het opruimen van de ravage vergde vele uren. Het kanaal werd ter plaatse 24 uur gestremd, wat voor 45 schepen vertraging opleverde. De schipper was niet bereikbaar voor commentaar. (MP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Inschattingsfout kost stuurhuis | Schuttevaer.nl

Inschattingsfout kost stuurhuis

De schipper van het ms Allegro heeft zich 8 oktober op het Rhein-Hernekanaal verkeken op de brughoogte. Dat kostte hem zijn stuurhuis.

Inschattingsfout kost stuurhuis

De Allegro had in de Juliahaven 1840 ton cokes geladen en voer in de richting van de Rijn. Net na het verlaten van de laadplaats kwam de eerste brug. Vlak daarvoor ontdekte de schipper dat hij het stuurhuis niet ver genoeg had laten zakken. Maar toen was het te laat en kon hij alleen nog op de grond duiken, terwijl boven hem het dak open scheurde en aan de brug bleef hangen. Door de aanvaring braken bovendien twee kabels onder de brug en werd een leiding geraakt. De schipper kon 200 meter achter de brug vastmaken. Het opruimen van de ravage vergde vele uren. Het kanaal werd ter plaatse 24 uur gestremd, wat voor 45 schepen vertraging opleverde. De schipper was niet bereikbaar voor commentaar. (MP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer