Oude motor draait beter met lamellenring

Wanneer lucht draaiend de cilinders van een motor binnenstroomt, vindt betere vermenging met de brandstof plaats, wat leidt tot een vollediger verbranding. Motorfabrikanten voeren hun luchtinlaat of kleppen daarom zo uit dat lucht wervelend de cilinders binnenstroomt, zoals het Swirl-systeem van Deutz en het lamellensysteem van Mercedes bij de inlaatkleppen. Er zijn ook lamellen die achteraf in de luchtinlaat kunnen worden geplaatst.

Eén daarvan is de Cyclone, die sinds kort voor 98,50 euro op de maritieme markt wordt aangeboden. Enkele tientallen charterschippers hebben er inmiddels een geplaatst en het blijkt op de wat oudere scheepsmotoren in de chartervaart tot verrassende resultaten te leiden. Charterschipper Marcel Zwart van de klipper Ortolan zette begin dit jaar als eerste een Cyclone op zijn turboloze Mitusbishi-generator. Hij was zo enthousiast over het resultaat dat hij besloot het artikel te promoten in de chartervaart. ‘De generator loopt nu stabieler en rustiger.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Oude motor draait beter met lamellenring | Schuttevaer.nl

Oude motor draait beter met lamellenring

Wanneer lucht draaiend de cilinders van een motor binnenstroomt, vindt betere vermenging met de brandstof plaats, wat leidt tot een vollediger verbranding. Motorfabrikanten voeren hun luchtinlaat of kleppen daarom zo uit dat lucht wervelend de cilinders binnenstroomt, zoals het Swirl-systeem van Deutz en het lamellensysteem van Mercedes bij de inlaatkleppen. Er zijn ook lamellen die achteraf in de luchtinlaat kunnen worden geplaatst.

Eén daarvan is de Cyclone, die sinds kort voor 98,50 euro op de maritieme markt wordt aangeboden. Enkele tientallen charterschippers hebben er inmiddels een geplaatst en het blijkt op de wat oudere scheepsmotoren in de chartervaart tot verrassende resultaten te leiden. Charterschipper Marcel Zwart van de klipper Ortolan zette begin dit jaar als eerste een Cyclone op zijn turboloze Mitusbishi-generator. Hij was zo enthousiast over het resultaat dat hij besloot het artikel te promoten in de chartervaart. ‘De generator loopt nu stabieler en rustiger.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer