Eigenaar Ever Given roept averij-grosse uit na blokkade Suezkanaal: wat betekent dit?

De Japanse rederij Shoei Kisen Kaisha, eigenaar van de Ever Given, heeft averij-grosse uitgeroepen voor de schadeafhandeling van de stranding in het Suezkanaal. Maar wat houdt dat eigenlijk in?

Veel containers betekent ook veel belanghebbenden (Foto Wikipedia)
Veel containers betekent ook veel belanghebbenden (Foto Wikipedia)

Wanneer averij-grosse is uitgeroepen betalen allen die lading aan boord hebben mee aan de kosten die zijn gemaakt. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om verloren lading, bergingskosten of brandschade. Dit gebeurt naar ratio van de lading aan boord. Verladers met meer lading aan boord moeten meer betalen.

Totdat bekend is wat de kosten zijn, zullen bedrijven die hun containers willen ontvangen een borgsom moeten betalen. Wanneer zij hun lading hebben verzekerd, vergoedt de verzekeraar deze kosten.

Borgsom

In 2018 werd na een brand op de Maersk Honam eveneens averij-grosse uitgeroepen. De borgsom werd toen vastgesteld op 54% van de waarde van de lading aan boord.

Wanneer een bedrijf dus voor 100.000 euro aan goederen in het schip had, dan moest het 54.000 euro betalen om deze lading vrij te krijgen. Kan een bedrijf dit bedrag niet voldoen, dan blijven de containers in de haven staan en zal het bedrijf moeten wachten hoe de schadeafhandeling verder verloopt.

Uit de oudheid

Het idee van averij-grosse is erg oud. Het werd al beschreven in een boek uit het jaar 534 na Christus. Hierin staat dat, wanneer goederen overboord worden gegooid om een schip lichter te maken, iedereen met goederen aan boord moet bijdragen aan de compensatie hiervan.

Hoewel deze tekst uit de zesde eeuw komt, wordt aangenomen dat de origine nog veel ouder is. In elk geval werd de regel wijdverspreid en geaccepteerd in Europa. In de 16e eeuw nam de internationale scheepvaart een grote vlucht en werden ook internationale schaderegels belangrijker. Wetten waren tot dan toe voor nationaal van aard. Om die reden werd averij-grosse op verschillende plekken verschillend geïnterpreteerd.

York-Antwerp Rules

In een poging wereldwijd tot uniforme regels te komen, werden in 1890 de York-Antwerp Rules (YAR) opgezet. Hierbij ging het nog steeds vooral over het geval dat lading overboord moest worden gezet om schip en bemanning te redden. Dan werd averij-grosse uitgeroepen en moesten allen met lading aan boord de schade dekken. Dit om te voorkomen dat discussie zou ontstaan over welke lading als eerst overboord kon.

De YAR bestaan nog steeds en zijn in 2016 nog geactualiseerd. Averij-grosse gaat nu niet meer alleen over gedumpte lading, maar ook over vastgelopen schepen of andere schade. Het gaat hierbij wel om  aanzienlijke schades van tenminste 10 miljoen euro en om grote schepen van 15.000 teu of meer.

Andere recente voorbeelden averij-grosse zijn de brand in de machinekamer van de Northern Jupiter en brand op de APL Vancouver.

Lees ook:

Eigenaar Ever Given klaagt Evergreen aan

Of bekijk: Studio Schuttevaer: Hoe kon het zo misgaan op het Suezkanaal?

Eigenaar Ever Given roept averij-grosse uit na blokkade Suezkanaal: wat betekent dit? | Schuttevaer.nl

Eigenaar Ever Given roept averij-grosse uit na blokkade Suezkanaal: wat betekent dit?

De Japanse rederij Shoei Kisen Kaisha, eigenaar van de Ever Given, heeft averij-grosse uitgeroepen voor de schadeafhandeling van de stranding in het Suezkanaal. Maar wat houdt dat eigenlijk in?

Veel containers betekent ook veel belanghebbenden (Foto Wikipedia)
Veel containers betekent ook veel belanghebbenden (Foto Wikipedia)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer