40 jaar voor de betoncentrale

Gerard Valkhof vaart met zijn zoon Nico op de 650-tonner Nimar. Hij begon 40 jaar geleden als binnenvaartondernemer en vaart sindsdien voor de Helmondse betoncentrale. Al is de naam en de locatie van de betoncentrale intussen gewijzigd in Bouwcenter Swinkels in Lieshout.

Nimar
  • Vader en zoon Valkhof bevoorraden Bouwcenter Swinkels
  • In het weekend powerboatracen

Valkhof bracht zijn eerste schip naar de sloop, omdat dat voor hem financieel aantrekkelijk was. ‘In de periode dat ik met mijn eerste schip voer kwam de sloopregeling. Daar rook ik natuurlijk geld in, want ik had mijn schip voor 17.000 gulden gekocht en kreeg 40.000 gulden als ik haar liet slopen. Van het geld heb ik toen een Kempenaar gekocht. Ook daarmee voer ik bij de betoncentrale.’

Dat eerste schip mat 45 x 5,60 meter. Het leek op een spits, vertelt Valkhof. ‘Zij was gebouwd in Frankrijk voor het werk daar.’

Zijn huidige schip ruilde hij min of meer tegen de Kempenaar. ‘Een kennis had dit schip gekocht om op de betoncentrale in Son te varen. Maar zijn werk liep terug en hij belde mij. Hij wilde liever een schip waarop hij alleen mocht varen. Voor mij was het geen probleem als je met twee mensen moet zijn. Ik heb toen een aanbod gedaan. Voor mij kwam het goed uit. Mijn andere schip had een zware reparatie nodig en deze was goed doorgerepareerd. Het gaat die andere eigenaar ook goed. Hij heeft mijn Kempenaar alweer verkocht en vaart nog gewoon rond.’

Klein vaargebied

Het vaargebied van de Nimar loopt van Wessem naar Lieshout en als dat niet gaat naar Itteren. Het bevalt de bemanning goed en vader en zoon zijn tevreden over de voorzieningen. ‘We kunnen overal in ons vaargebied goed overnachten of weekend houden.’

In het weekend en met de feestdagen zijn ze thuis. De Nimar ligt dan bij de sluis. ‘Na de kerstdagen brengen we altijd een vlaai op de sluis, omdat zij op ons schip letten als we er liggen. Het is voor mij prettig als ze een oogje in het zeil houden en op deze manier laat ik zien dat ik het waardeer.’

De toekomst voor schepen als het zijne ziet Valkhof somber in vanwege de schaalvergroting van de vaarwegen. ‘Overal verbreden ze sluizen en in de krant staat dat ze tot 2000 ton gaan varen. Ik verwacht dat er in de toekomst meer grotere schepen in ons vaargebied zullen varen.’

Maar dat hoeft niet nadelig te zijn voor de toekomst van de binnenvaart als geheel. ‘Ik denk dat er over een paar jaar weer leven in komt.’

Powerboatracen

Momenteel is het slecht in het werk dat de Nimar doet, omdat de betoncentrales ook last van de crisis hebben. Het aantal reizen voor de Nimar is gehalveerd. ‘Een paar jaar terug deden wij 103 reizen per jaar en nu net 50. Waar het aan ligt? Ik weet het niet. Ik denk dat de bouw stilligt en de huizenverkoop ook. Je ziet ook dat huizen veel langer te koop staan.’

Zoon Nico is sinds zijn achttiende aan boord, maar groeide op aan de wal, vertelt zijn vader. ‘Onze kinderen zijn niet naar het internaat geweest. Mijn vrouw voer zeven jaar mee, totdat de kinderen naar de kleuterschool moesten. Toen hebben we een huisje gehuurd vlakbij waar we nu wonen. Ik voer met personeel, totdat mijn zoon aan boord kwam.’

In hun vrije weekenden houden ze zich regelmatig bezig met powerboatracen. Ze zijn lid van een Belgische vereniging. ‘In Nederland is de powerboatwereld minder groot, daarom zitten we in België. We doen mee aan nationale en internationale wedstrijden’, vertellen ze.

Pa Valkhof kwam ooit met deze sport in aanraking via de waterskisport. ‘Ik was 25-26 jaar geleden veel bezig met waterskiën en groeide van lieverlee in het powerboaten en om er mee op te houden valt tegen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Nimar. Lengte: 65 meter. Breedte: 6,35 meter. Diepgang: 2,40 meter. Tonnage: 652. Europanummer: 02313277. Motor: Cummins, 500 pk. Bouwjaar: 1965. Thuishaven: Helmond. Eigenaar: G. Valkhof.

40 jaar voor de betoncentrale | Schuttevaer.nl

40 jaar voor de betoncentrale

Gerard Valkhof vaart met zijn zoon Nico op de 650-tonner Nimar. Hij begon 40 jaar geleden als binnenvaartondernemer en vaart sindsdien voor de Helmondse betoncentrale. Al is de naam en de locatie van de betoncentrale intussen gewijzigd in Bouwcenter Swinkels in Lieshout.

Nimar
  • Vader en zoon Valkhof bevoorraden Bouwcenter Swinkels
  • In het weekend powerboatracen

Valkhof bracht zijn eerste schip naar de sloop, omdat dat voor hem financieel aantrekkelijk was. ‘In de periode dat ik met mijn eerste schip voer kwam de sloopregeling. Daar rook ik natuurlijk geld in, want ik had mijn schip voor 17.000 gulden gekocht en kreeg 40.000 gulden als ik haar liet slopen. Van het geld heb ik toen een Kempenaar gekocht. Ook daarmee voer ik bij de betoncentrale.’

Dat eerste schip mat 45 x 5,60 meter. Het leek op een spits, vertelt Valkhof. ‘Zij was gebouwd in Frankrijk voor het werk daar.’

Zijn huidige schip ruilde hij min of meer tegen de Kempenaar. ‘Een kennis had dit schip gekocht om op de betoncentrale in Son te varen. Maar zijn werk liep terug en hij belde mij. Hij wilde liever een schip waarop hij alleen mocht varen. Voor mij was het geen probleem als je met twee mensen moet zijn. Ik heb toen een aanbod gedaan. Voor mij kwam het goed uit. Mijn andere schip had een zware reparatie nodig en deze was goed doorgerepareerd. Het gaat die andere eigenaar ook goed. Hij heeft mijn Kempenaar alweer verkocht en vaart nog gewoon rond.’

Klein vaargebied

Het vaargebied van de Nimar loopt van Wessem naar Lieshout en als dat niet gaat naar Itteren. Het bevalt de bemanning goed en vader en zoon zijn tevreden over de voorzieningen. ‘We kunnen overal in ons vaargebied goed overnachten of weekend houden.’

In het weekend en met de feestdagen zijn ze thuis. De Nimar ligt dan bij de sluis. ‘Na de kerstdagen brengen we altijd een vlaai op de sluis, omdat zij op ons schip letten als we er liggen. Het is voor mij prettig als ze een oogje in het zeil houden en op deze manier laat ik zien dat ik het waardeer.’

De toekomst voor schepen als het zijne ziet Valkhof somber in vanwege de schaalvergroting van de vaarwegen. ‘Overal verbreden ze sluizen en in de krant staat dat ze tot 2000 ton gaan varen. Ik verwacht dat er in de toekomst meer grotere schepen in ons vaargebied zullen varen.’

Maar dat hoeft niet nadelig te zijn voor de toekomst van de binnenvaart als geheel. ‘Ik denk dat er over een paar jaar weer leven in komt.’

Powerboatracen

Momenteel is het slecht in het werk dat de Nimar doet, omdat de betoncentrales ook last van de crisis hebben. Het aantal reizen voor de Nimar is gehalveerd. ‘Een paar jaar terug deden wij 103 reizen per jaar en nu net 50. Waar het aan ligt? Ik weet het niet. Ik denk dat de bouw stilligt en de huizenverkoop ook. Je ziet ook dat huizen veel langer te koop staan.’

Zoon Nico is sinds zijn achttiende aan boord, maar groeide op aan de wal, vertelt zijn vader. ‘Onze kinderen zijn niet naar het internaat geweest. Mijn vrouw voer zeven jaar mee, totdat de kinderen naar de kleuterschool moesten. Toen hebben we een huisje gehuurd vlakbij waar we nu wonen. Ik voer met personeel, totdat mijn zoon aan boord kwam.’

In hun vrije weekenden houden ze zich regelmatig bezig met powerboatracen. Ze zijn lid van een Belgische vereniging. ‘In Nederland is de powerboatwereld minder groot, daarom zitten we in België. We doen mee aan nationale en internationale wedstrijden’, vertellen ze.

Pa Valkhof kwam ooit met deze sport in aanraking via de waterskisport. ‘Ik was 25-26 jaar geleden veel bezig met waterskiën en groeide van lieverlee in het powerboaten en om er mee op te houden valt tegen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Nimar. Lengte: 65 meter. Breedte: 6,35 meter. Diepgang: 2,40 meter. Tonnage: 652. Europanummer: 02313277. Motor: Cummins, 500 pk. Bouwjaar: 1965. Thuishaven: Helmond. Eigenaar: G. Valkhof.