‘Houdt ongezonde bedrijven niet de hand boven het hoofd’

‘Het is onjuist ongezonde bedrijven een hand boven het hoofd te houden en het is geen goed idee om de mededingingswet in tijden van crisis soepeler toe te passen.’ Dat schrijven Jarig van Sinderen als chief economist van de NMa en hoogleraar economische politiek aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit en Maarten Janssen als hoogleraar micro-economie aan de Universiteit van Wenen.

Door Erik van Huizen
Belangrijke overweging voor deze stellingname is volgens de economen dat
het concurrentieproces ervoor zorgt dat de gezondste bedrijven overleven en
kunnen groeien. ‘Op termijn is het goed dat minder gezonde bedrijven in hun
voortbestaan worden bedreigd. Het feit dat sommige bedrijven minder gezond zijn,
komt vooral tijdens een recessie naar voren. Het zou onjuist zijn juist die
bedrijven nu de hand boven het hoofd te houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Houdt ongezonde bedrijven niet de hand boven het hoofd’ | Schuttevaer.nl

‘Houdt ongezonde bedrijven niet de hand boven het hoofd’

‘Het is onjuist ongezonde bedrijven een hand boven het hoofd te houden en het is geen goed idee om de mededingingswet in tijden van crisis soepeler toe te passen.’ Dat schrijven Jarig van Sinderen als chief economist van de NMa en hoogleraar economische politiek aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit en Maarten Janssen als hoogleraar micro-economie aan de Universiteit van Wenen.

Door Erik van Huizen
Belangrijke overweging voor deze stellingname is volgens de economen dat
het concurrentieproces ervoor zorgt dat de gezondste bedrijven overleven en
kunnen groeien. ‘Op termijn is het goed dat minder gezonde bedrijven in hun
voortbestaan worden bedreigd. Het feit dat sommige bedrijven minder gezond zijn,
komt vooral tijdens een recessie naar voren. Het zou onjuist zijn juist die
bedrijven nu de hand boven het hoofd te houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • China de holle bolle Gijs van Azië heeft heel veel oud ijzer nodig om nieuwe schepen te bouwen………

    Geplaatst door: viooltje op
  • als de schepen in de ketting worden gelegt ,zou een mooie oplossing zijn voor een jaar.
    want bij een openbare verkoping duurt alles z’oon beetje een jaar.
    is wel goedkoper dan een stillegpremie te moeten betalen.

    Geplaatst door: sjaak op
  • De NMA hoeft de regels niet te veranderen voor de binnenvaart. Maar wanneer een groep schippers niet wil aannemen voor een heel slecht tarief. Heeft dat toch geen invloed voor de consument? Wanneer de gehele binnenvaart omzeep geholpen wordt, door slechte tarieven, dat heeft gevolgen voor de consument.
    Trouwens door de slechte tarieven van de binnenvaart, heeft de Betuwe Lijn zijn tarieven verlaagd!!!! Dus moet meer betaald worden door de belasting betaler????
    Kijk nu even verder dan je eigen stropdas NMA!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Het is te hopen dat de economie weer snel aantrekt,maar gaat nog effe duren.Oplegregeling en nieuwe slooprondes zijn niet aan de orde.Zeker voor de ondernemers die de laatste 3 jaar geinvesteerd hebben vormen een gigantisch probleeem! Hoelang kan je zoiets financieel volhouden ? Bij de gratie van de banken in leven blijven. En een bijkomend feit, als bij de kleinere schepen de motor in elkaar stuiterd,zou ik persoonlijk er mee stoppen.M,n spaarcenten kan ik beter benutten. Want van enig rentabiliteit is geen sprake meer,en vaak speeld de leeftijd ook mee! Het laatste woord is er nog over gesproken.Zie wat er in Griekenland gebeurd en voorzie zelf, dat het als een olievlek naar andere landen uitvloeid.

    Geplaatst door: Martin op
  • Faillissement van een schipper leidt niet tot vermindering van de productie capaciteit, integendeel bij schepen blijft de productiemiddel intakt voortbestaan en leidt niet tot vermindering.Dwz dat de overcapaciteit alleen kan verdwijnen en daarmee de tarieven herstellen door economische groei. De overcapaciteit is nu dusdanig omvangrijk dat er geen gezonde bedrijven over blijven. Dit duurt nu al meer dan een jaar en zal zeker nog 4-5 jaar aanhouden. Wie is er financieel zo sterk dat jaren achtereeen onder de kostprijs gevaren kan worden? In de zeevaart zijn er de Grieken die nu met 60-70% korting schepen opkopen, dwz het normale bedrag aan eigen kapitaal, de rest zou onder normale marktomstandigheden worden gefinancierd. Wie zijn in de binnenvaart de Grieken?

    Geplaatst door: belangstellende op
  • Het is allemaal waar, grote schepen met te kleine partijen gezonde bedrijven in zwaar weer enz. enz. Maar we weten ook dat we zelfstandige ondernemrs zijn en als we meer zekerheden willen hebben hadden we in loondienst moeten gaan. Er zijn uiteindelijk zat eigenaren van grote schepen geweest die deze misaire aan zagen komen en verkocht hebben, dat was een goede beslissing maar over een paar jaar misschien wel weer een verkeerde.
    We moeten ons niet gek laten maken, die kleine partijen in grote schepen stopt of is grotendeels al gestopt omdat de kleinere schepen naar beneden hebben bijgesteld(lees;dit is de sterke concurentie positie van de kleinere schepen)Laten we de markt zijn werk laten doen, anders staan we straks weer bij de EUBO met een loodje in ons hand om op toer gezet te worden. Dit is een gepaseerd station. Gezonde ondernemers, dit zitten we uit en dan schijnt de zon weer!

    Geplaatst door: jan op
  • ik denk als je nu schepen failliet zou laten gaan er niet veel meer over blijft van de binnenvaart.een voor bilt m.s koh lantera.is verkocht voor ongeveer 250.000 euro plus vijling kosten. het schip is wel 2500ton.dus wat denk je als dadelijk onze 110ers voor 1.000.000 verkocht gaan worden dan word het echt feest. dus denhaag bij ons het zelfde verhaal als bij de banken.dus helpen doe je ook bij de betuwelijn.

    Geplaatst door: mark op
  • ze zouden eens moeten kijken wie er voor de crisis een goedlopend bedrijf had en nu door de banken en de schippers die met dollartekens in de ogen hun hnd niet op de knip konden houden de nek worden omgedraaid, mij is bekend dat mensen met een bedrijf wat zo goed als hypotheek vrij nu in zeer ruw weer terecht zijn gekomen, niet omdat er in hun tonnage klasse geen vracht is maar omdat de grote jongens er met te weinig tonnen varen

    Geplaatst door: p. op
  • zo gaat het in de natuur ook wij zijn geneigd zwakke dieren op te lappen maar dat kan het einde betekenen voor een compleet soort, survival of the fittest noemt men dat het wordt tijd dat we daar is naar toe gaan werken

    Geplaatst door: harm op
  • het prettig zijn als de scheepvaart ieder in hun eigen tonnage lading zoekt en vervoert, want zoals het nu is gaan de partijen van tussen de 1000 en 1500 ton ( grofweg) in schepen van 2500 ton en groter. zo worden kleine GEZONDE bedrijven de dupe van het onvermogen van grote schepen om passende lding te vinden. Het zou fijn zijn als er dan gekeken werd naar de financiele draag kracht en eigen vermogen van voor de crisis , dan wordt het kaf van het koren gescheiden want dan komen de schippers die over gefinancierd zijn voor de dag.

    Geplaatst door: anoniem op

Reageer