De nieuwe exploitant Blue Amigo heeft de veerverbinding 1 januari geschrapt. Volgens klanten van de veerdienst is dat gebeurd zonder enige communicatie vooraf. De halte zal voortaan tussen oktober en april buiten dienst zijn, en alleen in de zomerperiode worden bediend.
Blue Amigo geeft als reden dat er te weinig mensen gebruik maakten van de halte. Volgens de rederij hebben de opdrachtgevers, de provincie Zuid-Holland en de gemeenten, de halte ook niet verplicht gesteld, zodat na analyse is besloten de halte te laten vervallen.
Merwekade
Volgens de bezwaarmakers werd de halte veel gebruikt door kerkgangers, scholieren en ouderen. Die zijn nu gedwongen om te reizen naar de halte Merwekade. Dat betekent tientallen minuten extra lopen of een busrit.
De provincie laat weten dat tijdens de aanbestedingsprocedure een verbinding is geëist tussen Dordrecht en Zwijndrecht, maar dat de invulling hiervan ligt bij de exploitant. ‘Voor een vast bedrag probeert de provincie een zo goed mogelijke dienstverlening te contracteren’, laat een woordvoerder weten.
De aanbesteding verliep overigens moeizaam. In eerste instantie werd voor het geoffreerde bedrag geen enkele gegadigde gevonden. Pas toen extra geld op tafel kwam, reflecteerde Blue Amigo, die daarbij dus wel enige speelruimte heeft gekregen in de dienstverlening.
Vrijwilligers
Blue Amigo heeft ervoor gekozen Zwijndrecht Veerplein vier keer per uur te verbinden met de Dordtse Merwekade en Papendrecht Veerdam. Dit betekent volgens de provincie dat Zwijndrecht nu juist beter is aangesloten is op het Waterbus-netwerk. In de zomermaanden, als de Hooikade in gebruik is, is er acht keer per uur een verbinding tussen Zwijndrecht en Dordrecht. ‘Dat is hoger dan de gestelde minimumeisen in de aanbesteding.’
Of de halte terugkeert in de dagelijkse verbinding, ligt volgens de provincie aan de gemeenten Zwijndrecht en Dordrecht. ‘Zij kunnen bezien of zij hiervoor extra middelen willen inzetten, door bijvoorbeeld extra inkoop bij de vervoerder, of door het ondersteunen van een vrijwilligersinitiatief.’
De verbinding tussen de twee Drechtsteden kent een geschiedenis van honderden jaren en tot de komst van de Stadsbrug Zwijndrecht in 1939 essentieel voor de route Holland-Brabant.
Lees ook: