Oudste zeemanskerk blijft langer open

De oude Noorse Zeemanskerk aan de Italiëlei in Antwerpen blijft langer open. De kerk gaat verhuizen naar een nieuw pand in de Cadixwijk op ’t Eilandje. Maar de nieuwbouw is niet op tijd klaar.

Oudste zeemanskerk blijft langer open

Het huidige kerkgebouw is verkocht aan een meubelfabrikant die er een showroom in wil vestigen. Maar de verhuizing moest worden uitgesteld vanwege funderingsproblemen bij de nieuwbouw. Nu is met de nieuwe eigenaar overeengekomen dat ‘de Noren’ nog zes maanden langer mogen beschikken over hun vertrouwde stek; tot einde 2015.
Zodoende kan zaterdag 23 en zondag 24 mei nog het 150-jarig bestaan van de Sjomannskirken worden gevierd in het oude gebouw. De Sjomannskirken staat te boek als de oudste instelling in haar soort in de wereld. De kerk werd opgeleverd in 1870, maar de Noorse zeemansmissie was in Antwerpen al actief sinds 1865.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Oudste zeemanskerk blijft langer open | Schuttevaer.nl

Oudste zeemanskerk blijft langer open

De oude Noorse Zeemanskerk aan de Italiëlei in Antwerpen blijft langer open. De kerk gaat verhuizen naar een nieuw pand in de Cadixwijk op ’t Eilandje. Maar de nieuwbouw is niet op tijd klaar.

Oudste zeemanskerk blijft langer open

Het huidige kerkgebouw is verkocht aan een meubelfabrikant die er een showroom in wil vestigen. Maar de verhuizing moest worden uitgesteld vanwege funderingsproblemen bij de nieuwbouw. Nu is met de nieuwe eigenaar overeengekomen dat ‘de Noren’ nog zes maanden langer mogen beschikken over hun vertrouwde stek; tot einde 2015.
Zodoende kan zaterdag 23 en zondag 24 mei nog het 150-jarig bestaan van de Sjomannskirken worden gevierd in het oude gebouw. De Sjomannskirken staat te boek als de oudste instelling in haar soort in de wereld. De kerk werd opgeleverd in 1870, maar de Noorse zeemansmissie was in Antwerpen al actief sinds 1865.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer