Steeds meer lading in containers

De overslag van containers in Nederlandse zeehavens is in 2014 met 9% gestegen. De totale aan- en afvoer van goederen steeg het afgelopen jaar met 2,3% tot 570 miljoen ton.

Het containervervoer maakt dus een steeds groter deel uit van het goederenvervoer over zee van en naar Nederland, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het totaalgewicht van overgeslagen containers groeide sinds 2000 met bijna 25%. De overslag van bulkgoederen daalde in deze periode met 2%.
De containervaart is intussen goed voor bijna 20% van het over zee vervoerde gewicht. Ongeveer de helft van de scheepsladingen bestaat nog wel uit natte bulkgoederen, voornamelijk aardolie en aardolieproducten. Droge bulkgoederen, zoals kolen en ertsen, vormen een kwart van het totale volume.
Sinds 2010 kent Nederland het hoogste tonnage in zeehavens verwerkte goederen van alle EU-landen. Voorheen werden de meeste goederen overgeslagen in de havens van het Verenigd Koninkrijk. Het aandeel van Nederland in de Europese zeevaart groeit echter gestaag. De afgelopen 10 jaar nam het met bijna een kwart toe, tot een marktaandeel van ruim 15% in 2014. (EvH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Steeds meer lading in containers | Schuttevaer.nl

Steeds meer lading in containers

De overslag van containers in Nederlandse zeehavens is in 2014 met 9% gestegen. De totale aan- en afvoer van goederen steeg het afgelopen jaar met 2,3% tot 570 miljoen ton.

Het containervervoer maakt dus een steeds groter deel uit van het goederenvervoer over zee van en naar Nederland, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het totaalgewicht van overgeslagen containers groeide sinds 2000 met bijna 25%. De overslag van bulkgoederen daalde in deze periode met 2%.
De containervaart is intussen goed voor bijna 20% van het over zee vervoerde gewicht. Ongeveer de helft van de scheepsladingen bestaat nog wel uit natte bulkgoederen, voornamelijk aardolie en aardolieproducten. Droge bulkgoederen, zoals kolen en ertsen, vormen een kwart van het totale volume.
Sinds 2010 kent Nederland het hoogste tonnage in zeehavens verwerkte goederen van alle EU-landen. Voorheen werden de meeste goederen overgeslagen in de havens van het Verenigd Koninkrijk. Het aandeel van Nederland in de Europese zeevaart groeit echter gestaag. De afgelopen 10 jaar nam het met bijna een kwart toe, tot een marktaandeel van ruim 15% in 2014. (EvH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer