ABN Amro zinspeelt op meer tankvaart door speculatie

Daling van de olieprijs heeft in 2015 een gunstige invloed op de marges in de binnenvaart, verwacht ABN Amro in de ‘Transport en Logistiek – prognoses’. De tankvaart profiteert daar in dubbel opzicht van: door lagere brandstofkosten en – speculerend op een prijsstijging – meer vervoer van olieproducten.

ABN Amro zinspeelt op meer tankvaart door speculatie

Ook voor de droge ladingvaart komt verlaging van de brandstofkosten goed uit. Dit segment profiteert bovendien van het herstel in de eurozone, verwacht het Economisch bureau van ABN Amro. De binnenvaart zag haar omzet in het derde kwartaal van 2014 dalen. ‘Een van de weinige branches, waarvan de omzet niet heeft kunnen profiteren van een stijging van de volumes. Naar verwachting zal de omzet in deze branche 2014 nog wel met een plus afsluiten, maar het blijft een lastige tijd voor de binnenvaart.’

Speculatie

ABN Amro zinspeelt op mogelijke effecten van speculatie door de lagere olieprijs. In de jaren na de crisis lag de olieprijs een poos op een relatief laag niveau en sloegen bedrijven massaal olie in. Dit zorgde voor een stijging van het vervoer van olie door de tankvaart. Bovendien was er toentertijd een tekort aan olieopslag en dienden binnenvaarttankers als opslagfaciliteit. Dit haalde een aantal tankers uit de vaart, waardoor de inzetbare binnenvaartvloot kromp. Met lagere capaciteit en hogere tarieven als gevolg.

‘De vraag is of dit scenario ook nu opgaat’, mijmeren de bankeconomen. ‘Signalen van hogere volumes zijn nog niet zichtbaar in de door overcapaciteit geteisterde tankvaart, maar de olieprijs is met ongeveer 40% gedaald en ligt nu onder de 65 dollar per vat.’ ABN Amro verwacht dat de olieprijs in 2015 licht zal stijgen. ‘Bedrijven zullen van de lage olieprijs willen profiteren door nu in te slaan. Dit zal zeker het vervoer van olie een impuls geven. Of de hogere vraag naar goedkope olie ook weer tankers uit de vaart zal halen is minder waarschijnlijk. Sinds 2009 is de olieopslag uitgebreid en waarschijnlijk voldoende om de hogere vraag te kunnen absorberen.’

ABN Amro zinspeelt op meer tankvaart door speculatie | Schuttevaer.nl

ABN Amro zinspeelt op meer tankvaart door speculatie

Daling van de olieprijs heeft in 2015 een gunstige invloed op de marges in de binnenvaart, verwacht ABN Amro in de ‘Transport en Logistiek – prognoses’. De tankvaart profiteert daar in dubbel opzicht van: door lagere brandstofkosten en – speculerend op een prijsstijging – meer vervoer van olieproducten.

ABN Amro zinspeelt op meer tankvaart door speculatie

Ook voor de droge ladingvaart komt verlaging van de brandstofkosten goed uit. Dit segment profiteert bovendien van het herstel in de eurozone, verwacht het Economisch bureau van ABN Amro. De binnenvaart zag haar omzet in het derde kwartaal van 2014 dalen. ‘Een van de weinige branches, waarvan de omzet niet heeft kunnen profiteren van een stijging van de volumes. Naar verwachting zal de omzet in deze branche 2014 nog wel met een plus afsluiten, maar het blijft een lastige tijd voor de binnenvaart.’

Speculatie

ABN Amro zinspeelt op mogelijke effecten van speculatie door de lagere olieprijs. In de jaren na de crisis lag de olieprijs een poos op een relatief laag niveau en sloegen bedrijven massaal olie in. Dit zorgde voor een stijging van het vervoer van olie door de tankvaart. Bovendien was er toentertijd een tekort aan olieopslag en dienden binnenvaarttankers als opslagfaciliteit. Dit haalde een aantal tankers uit de vaart, waardoor de inzetbare binnenvaartvloot kromp. Met lagere capaciteit en hogere tarieven als gevolg.

‘De vraag is of dit scenario ook nu opgaat’, mijmeren de bankeconomen. ‘Signalen van hogere volumes zijn nog niet zichtbaar in de door overcapaciteit geteisterde tankvaart, maar de olieprijs is met ongeveer 40% gedaald en ligt nu onder de 65 dollar per vat.’ ABN Amro verwacht dat de olieprijs in 2015 licht zal stijgen. ‘Bedrijven zullen van de lage olieprijs willen profiteren door nu in te slaan. Dit zal zeker het vervoer van olie een impuls geven. Of de hogere vraag naar goedkope olie ook weer tankers uit de vaart zal halen is minder waarschijnlijk. Sinds 2009 is de olieopslag uitgebreid en waarschijnlijk voldoende om de hogere vraag te kunnen absorberen.’