Zeevrachtenmarkt: P3-alliantie wordt 2M

De charterhuren voor de droge bulkers bleven laag. Ondanks aanhoudende berichten over lage ijzerertsprijzen delen de capesizers ook in de zomerkalmte. Voor reizen met ijzererts vanaf Australië naar China lagen de vrachten rond $ 7,50 per ton, vanaf Brazilië onder $ 20 per ton. De Bluemoon (170.089 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Jintang voor een reis via Australië, teruglevering China voor $ 10.000 per dag.

Ondanks de tegenvallende inkomsten brengen twedehands capesizers nog steeds flinke prijzen op. De Silver Pioneer (172.000 dwt, 2002) werd verkocht voor iets onder $ 32 miljoen. De verkoper kocht het schip eind 2012 voor $ 21,3 miljoen.
Voor de panamaxen zijn de charterhuren vooral in het Verre Oosten erg laag. De Conti Selenit (75.200 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Sual, via Indonesië, teruglevering Japan voor $ 6000 per dag. Vanaf de oostkust van Zuid-Amerika zijn er voor de panamaxen wel betere reizen, maar om in ballast daar naartoe te varen kost natuurlijk wel geld. De Amalfi (75.206 dwt, 2009) werd gecharterd voor een reis van Tubarao naar Vietnam voor $ 12.000 per dag plus een ballastbonus van $ 250.000. Voor de supramaxen was de markt iets vriendelijker dan voor de panamaxen, maar goed was het niet. De Achilleas S (58.018 dwt, 2010) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar de oostkust van India voor $ 9600 per dag.
De vrachttarieven voor de containerschepen Azië-Europa stegen minder sterk dan verwacht in het hoogseizoen, terwijl de tarieven Europa-Azië alweer daalden. De verwachting is dat in augustus de vrachten Azië-Europa wel weer zullen stijgen met zo’n 10%. Diverse lijnen hebben al verhogingen van tussen $ 570 en $ 750 per teu aangekondigd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: P3-alliantie wordt 2M | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: P3-alliantie wordt 2M

De charterhuren voor de droge bulkers bleven laag. Ondanks aanhoudende berichten over lage ijzerertsprijzen delen de capesizers ook in de zomerkalmte. Voor reizen met ijzererts vanaf Australië naar China lagen de vrachten rond $ 7,50 per ton, vanaf Brazilië onder $ 20 per ton. De Bluemoon (170.089 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Jintang voor een reis via Australië, teruglevering China voor $ 10.000 per dag.

Ondanks de tegenvallende inkomsten brengen twedehands capesizers nog steeds flinke prijzen op. De Silver Pioneer (172.000 dwt, 2002) werd verkocht voor iets onder $ 32 miljoen. De verkoper kocht het schip eind 2012 voor $ 21,3 miljoen.
Voor de panamaxen zijn de charterhuren vooral in het Verre Oosten erg laag. De Conti Selenit (75.200 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Sual, via Indonesië, teruglevering Japan voor $ 6000 per dag. Vanaf de oostkust van Zuid-Amerika zijn er voor de panamaxen wel betere reizen, maar om in ballast daar naartoe te varen kost natuurlijk wel geld. De Amalfi (75.206 dwt, 2009) werd gecharterd voor een reis van Tubarao naar Vietnam voor $ 12.000 per dag plus een ballastbonus van $ 250.000. Voor de supramaxen was de markt iets vriendelijker dan voor de panamaxen, maar goed was het niet. De Achilleas S (58.018 dwt, 2010) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar de oostkust van India voor $ 9600 per dag.
De vrachttarieven voor de containerschepen Azië-Europa stegen minder sterk dan verwacht in het hoogseizoen, terwijl de tarieven Europa-Azië alweer daalden. De verwachting is dat in augustus de vrachten Azië-Europa wel weer zullen stijgen met zo’n 10%. Diverse lijnen hebben al verhogingen van tussen $ 570 en $ 750 per teu aangekondigd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer