AIS-signaal geschikt voor registratie binnenhavengeld

Het AIS-signaal is te gebruiken als bron voor de registratie van schepen en hun verblijftijd in het Rotterdams havengebied. Uit het eerste deel van de praktijkproef Nieuwe Binnenhavengeld Rotterdam blijkt de betrouwbaarheid zelfs ‘verrassend hoog’, volgens het Havenbedrijf Rotterdam.

DVDM HAVEN ROTTERDAM AIS
  • Havenbedrijf: betrouwbaarheid bij praktijkproef verrassend hoog
  • Betalen havengeld moet beter, eenvoudiger, automatischer

Door Dirk van der Meulen
In totaal hebben 121 binnenvaartschepen meegedaan aan de praktijkproef. De proef heeft het Havenbedrijf meer inzicht gegeven in de mogelijkheden en de betrouwbaarheid van de bezoekregistratie op basis van het AIS-signaal, stelt het Projectteam VisIT in  een update. Daarbij kwam wel een aantal verbeterpunten naar boven voor de dekking van het netwerk en de definiëring van het

Binnenhavengebied

Met de 121 deelnemende schepen zijn de belangrijkste binnenvaartsectoren vertegenwoordigd. Van de deelnemers gaf 77% feedback. Van de respondenten gaf 95% aan dat de bezoekoverzichten op basis van AIS overeenkwamen met de eigen administratie. Wel heeft een aantal deelnemers aangegeven dat het schip onterecht geboekt stond als vertrokken, terwijl het volgens de eigen administratie nog in de haven was. De bezoekoverzichten waren voor maar 3% van de respondenten niet geheel duidelijk.

De uitkomsten zijn niet alleen belangrijk voor het Havenbedrijf Rotterdam. De brancheverenigingen voor de binnenvaart (CBRB en BLN) en een aantal binnenvaart operators kijken mee. Daarnaast houdt het Havenbedrijf afstemming met een aantal andere Nederlandse zeehavens.

Voordeel

Schepen die gebruik maken van kortlopende havengeldabonnementen, zoals 7- en 14-daags briefjes, kunnen volgens het projectteam VisIT voordeel hebben bij automatische registratie en het afschaffen van de verplichte opgave. ‘In tegenstelling tot de jaarabonnementhouders wordt voor deze schepen meerdere keren per jaar een opgave gedaan. Met de automatische registratie neemt het Havenbedrijf de schippers of scheepseigenaren administratief werk uit handen. Bovendien kan het Havenbedrijf garanderen dat zij het meest gunstige abonnement samenstelt voor de schepen.’

Overigens kan automatische registratie ook jaarabonnementhouders voordeel bieden. Zo kunnen schepen volgens het projectteam nog steeds kiezen voor het gemak van weinig administratie en een aanzienlijke korting. Daarnaast kan het Havenbedrijf de mogelijkheid bieden dat het jaarabonnement wordt omgezet naar het meeste gunstige alternatief, als blijkt dat een schip de haven toch minder frequent heeft bezocht dan eerder werd verwacht. ‘Hiermee kunnen wij meer flexibiliteit bieden dan met de huidige abonnementsstructuur.’

Blijvend beter

Het projectteam VisIT gaat nu onderzoeken of deze kansen ook in de praktijk haalbaar zijn. En of zij op die manier kunnen bijdragen aan het streven van het Havenbedrijf om de dienstverlening in de Rotterdamse haven blijvend te verbeteren.

Ook worden de kansen onderzocht van het betalen voor het werkelijk gebruik van de haven, met afrekenen per dag(deel) of zelfs per uur. De resultaten hiervan worden begin volgend jaar verwacht, als er voldoende AIS-gegevens zijn verzameld om een goed beeld te krijgen van de gevolgen van een dergelijke wijziging. Uiteindelijk beslist de directie van het Havenbedrijf Rotterdam. De uitkomst van de praktijkproef heeft nog geen gevolgen voor het binnenhavengeld in 2015.

 

AIS-signaal geschikt voor registratie binnenhavengeld | Schuttevaer.nl

AIS-signaal geschikt voor registratie binnenhavengeld

Het AIS-signaal is te gebruiken als bron voor de registratie van schepen en hun verblijftijd in het Rotterdams havengebied. Uit het eerste deel van de praktijkproef Nieuwe Binnenhavengeld Rotterdam blijkt de betrouwbaarheid zelfs ‘verrassend hoog’, volgens het Havenbedrijf Rotterdam.

DVDM HAVEN ROTTERDAM AIS
  • Havenbedrijf: betrouwbaarheid bij praktijkproef verrassend hoog
  • Betalen havengeld moet beter, eenvoudiger, automatischer

Door Dirk van der Meulen
In totaal hebben 121 binnenvaartschepen meegedaan aan de praktijkproef. De proef heeft het Havenbedrijf meer inzicht gegeven in de mogelijkheden en de betrouwbaarheid van de bezoekregistratie op basis van het AIS-signaal, stelt het Projectteam VisIT in  een update. Daarbij kwam wel een aantal verbeterpunten naar boven voor de dekking van het netwerk en de definiëring van het

Binnenhavengebied

Met de 121 deelnemende schepen zijn de belangrijkste binnenvaartsectoren vertegenwoordigd. Van de deelnemers gaf 77% feedback. Van de respondenten gaf 95% aan dat de bezoekoverzichten op basis van AIS overeenkwamen met de eigen administratie. Wel heeft een aantal deelnemers aangegeven dat het schip onterecht geboekt stond als vertrokken, terwijl het volgens de eigen administratie nog in de haven was. De bezoekoverzichten waren voor maar 3% van de respondenten niet geheel duidelijk.

De uitkomsten zijn niet alleen belangrijk voor het Havenbedrijf Rotterdam. De brancheverenigingen voor de binnenvaart (CBRB en BLN) en een aantal binnenvaart operators kijken mee. Daarnaast houdt het Havenbedrijf afstemming met een aantal andere Nederlandse zeehavens.

Voordeel

Schepen die gebruik maken van kortlopende havengeldabonnementen, zoals 7- en 14-daags briefjes, kunnen volgens het projectteam VisIT voordeel hebben bij automatische registratie en het afschaffen van de verplichte opgave. ‘In tegenstelling tot de jaarabonnementhouders wordt voor deze schepen meerdere keren per jaar een opgave gedaan. Met de automatische registratie neemt het Havenbedrijf de schippers of scheepseigenaren administratief werk uit handen. Bovendien kan het Havenbedrijf garanderen dat zij het meest gunstige abonnement samenstelt voor de schepen.’

Overigens kan automatische registratie ook jaarabonnementhouders voordeel bieden. Zo kunnen schepen volgens het projectteam nog steeds kiezen voor het gemak van weinig administratie en een aanzienlijke korting. Daarnaast kan het Havenbedrijf de mogelijkheid bieden dat het jaarabonnement wordt omgezet naar het meeste gunstige alternatief, als blijkt dat een schip de haven toch minder frequent heeft bezocht dan eerder werd verwacht. ‘Hiermee kunnen wij meer flexibiliteit bieden dan met de huidige abonnementsstructuur.’

Blijvend beter

Het projectteam VisIT gaat nu onderzoeken of deze kansen ook in de praktijk haalbaar zijn. En of zij op die manier kunnen bijdragen aan het streven van het Havenbedrijf om de dienstverlening in de Rotterdamse haven blijvend te verbeteren.

Ook worden de kansen onderzocht van het betalen voor het werkelijk gebruik van de haven, met afrekenen per dag(deel) of zelfs per uur. De resultaten hiervan worden begin volgend jaar verwacht, als er voldoende AIS-gegevens zijn verzameld om een goed beeld te krijgen van de gevolgen van een dergelijke wijziging. Uiteindelijk beslist de directie van het Havenbedrijf Rotterdam. De uitkomst van de praktijkproef heeft nog geen gevolgen voor het binnenhavengeld in 2015.