Overnachtingshaven Spijk ligt vast op papier

De voorkeurslocatie voor de nieuwe overnachtingshaven Spijk (bij Lobith) is nu ook officieel vastgelegd. Aan de vergunningen wordt gewerkt. De modernisering van de huidige overnachtingshaven Tuindorp wordt mogelijk versneld uitgevoerd. In 2019 komen er 70 ligplaatsen voor de binnenvaart beschikbaar. Kosten 119,4 miljoen euro.

Burgemeester Mark Slinkman (gemeente Rijnwaarden), hoofdingenieur-directeur Joke Cuperus (Rijkswaterstaat Oost-Nederland) en gedeputeerde Josan Meijers (provincie Gelderland) zetten donderdag 3 juli hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst voor een overnachtingshaven voor schippers. Eerder spraken zij al hun voorkeur uit voor een nieuwe haven in de Beijenwaard, nabij Spijk, in combinatie met modernisering van de bestaande overnachtingshaven Tuindorp.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft de Tweede Kamer van deze voorkeursbeslissing (MIRT 2) op de hoogte gesteld. De voorkeursbeslissing wordt in de volgende fase uitgewerkt in een provinciaal inpassingsplan en een bijbehorend milieueffectrapport. Parallel aan dit proces willen de partijen de belangrijkste vergunningen aanvragen. De (ontwerp-)besluiten over het inpassingsplan en de aangevraagde vergunningen zullen gelijktijdig ter inzage worden gelegd. Daarmee wordt de mogelijkheid gecreëerd om in één keer via één loket op deze besluiten te reageren.

In de samenwerkingsovereenkomst is ook vastgelegd onderzoek te doen naar de mogelijkheden om lokale en regionale wensen, opgaven of ambities te combineren met de overnachtingshaven. Ook wordt onderzocht of het mogelijk is de modernisering van de huidige overnachtingshaven in Tuindorp versneld uit te voeren.

Vervolg

In de komende fase worden de exacte verdeling van de ligplaatsen over de twee havens, het ontwerp en de inpassing van de nieuwe haven in de Beijenwaard bij Spijk nader onderzocht en uitgewerkt. De werkzaamheden aan de overnachtingshaven vinden naar verwachting plaats in 2018-2019.

De nieuwe haven zal ter plaatse en in het vaarwegennet worden aangeduid als Overnachtingshaven Spijk. Voor de realisatie van de circa 70 ligplaatsen is een budget van 119,4 miljoen euro beschikbaar.

Tegen de voorkeursbeslissing is geen bezwaar of beroep mogelijk. In het tweede kwartaal van 2015 verwachten de samenwerkende partijen in de vorm van een voorontwerp-inpassingsplan meer informatie te kunnen geven in een informatiebijeenkomst. De eerstvolgende formele mogelijkheid tot het indienen van een reactie is de gelijktijdige terinzagelegging van het ontwerp-inpassingsplan en de ontwerp-vergunningen. Deze vindt naar verwachting plaats in het vierde kwartaal van 2015.

Vaar- en rusttijden

Ligplaatsen spelen een belangrijke rol bij de optimale benutting van de vaarwegverbindingen. Om aan de vaar- en rusttijden te voldoen, moeten schippers om de 30 kilometer in een overnachtingshaven terecht kunnen. De maximale vaartijden van schepen zijn vastgelegd in de Binnenvaartwet. Daarom is het van groot belang dat er voldoende ligplaatsen voor binnenvaartschepen aanwezig zijn. Juist langs de hoofdtransportas de Waal is er tussen Tiel en de Duitse grens sprake van een groot tekort aan overnachtingsplaatsen.

Naast positieve effecten op de scheepvaartveiligheid zorgt de uitbreiding van het aantal ligplaatsen ook voor een betere bereikbaarheid van het achterland. De binnenvaart speelt een belangrijke rol in de Nederlandse economie: meer dan tweederde van de goederen die jaarlijks via de mainport Rotterdam ons land binnenkomen, wordt door de binnenvaart vervoerd naar het nationale en internationale achterland. Daarmee ontlast de binnenvaart de weginfrastructuur en biedt het een betrouwbaar alternatief.

Voorkeurslocatie

De capaciteit van de huidige overnachtingshaven in Tuindorp is te klein. Voor de uitbreiding naar circa 70 ligplaatsen hebben de samenwerkende partijen onderzoek gedaan naar 11 alternatieven verdeeld over drie locaties: de Beijenwaard, de Bijland en de Oude Waal. Na afweging van de onderzoeksresultaten is de voorkeur kenbaar gemaakt voor een nieuwe overnachtingshaven in de Beijenwaard buitendijks in combinatie met de modernisering van de huidige overnachtingshaven Tuindorp. Deze combinatie biedt mogelijkheden voor een goede ruimtelijke inpassing. Bovendien past het behouden van Tuindorp in het overheidsstreven naar duurzaam en zuinig ruimtegebruik.

 

Overnachtingshaven Spijk ligt vast op papier | Schuttevaer.nl

Overnachtingshaven Spijk ligt vast op papier

De voorkeurslocatie voor de nieuwe overnachtingshaven Spijk (bij Lobith) is nu ook officieel vastgelegd. Aan de vergunningen wordt gewerkt. De modernisering van de huidige overnachtingshaven Tuindorp wordt mogelijk versneld uitgevoerd. In 2019 komen er 70 ligplaatsen voor de binnenvaart beschikbaar. Kosten 119,4 miljoen euro.

Burgemeester Mark Slinkman (gemeente Rijnwaarden), hoofdingenieur-directeur Joke Cuperus (Rijkswaterstaat Oost-Nederland) en gedeputeerde Josan Meijers (provincie Gelderland) zetten donderdag 3 juli hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst voor een overnachtingshaven voor schippers. Eerder spraken zij al hun voorkeur uit voor een nieuwe haven in de Beijenwaard, nabij Spijk, in combinatie met modernisering van de bestaande overnachtingshaven Tuindorp.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft de Tweede Kamer van deze voorkeursbeslissing (MIRT 2) op de hoogte gesteld. De voorkeursbeslissing wordt in de volgende fase uitgewerkt in een provinciaal inpassingsplan en een bijbehorend milieueffectrapport. Parallel aan dit proces willen de partijen de belangrijkste vergunningen aanvragen. De (ontwerp-)besluiten over het inpassingsplan en de aangevraagde vergunningen zullen gelijktijdig ter inzage worden gelegd. Daarmee wordt de mogelijkheid gecreëerd om in één keer via één loket op deze besluiten te reageren.

In de samenwerkingsovereenkomst is ook vastgelegd onderzoek te doen naar de mogelijkheden om lokale en regionale wensen, opgaven of ambities te combineren met de overnachtingshaven. Ook wordt onderzocht of het mogelijk is de modernisering van de huidige overnachtingshaven in Tuindorp versneld uit te voeren.

Vervolg

In de komende fase worden de exacte verdeling van de ligplaatsen over de twee havens, het ontwerp en de inpassing van de nieuwe haven in de Beijenwaard bij Spijk nader onderzocht en uitgewerkt. De werkzaamheden aan de overnachtingshaven vinden naar verwachting plaats in 2018-2019.

De nieuwe haven zal ter plaatse en in het vaarwegennet worden aangeduid als Overnachtingshaven Spijk. Voor de realisatie van de circa 70 ligplaatsen is een budget van 119,4 miljoen euro beschikbaar.

Tegen de voorkeursbeslissing is geen bezwaar of beroep mogelijk. In het tweede kwartaal van 2015 verwachten de samenwerkende partijen in de vorm van een voorontwerp-inpassingsplan meer informatie te kunnen geven in een informatiebijeenkomst. De eerstvolgende formele mogelijkheid tot het indienen van een reactie is de gelijktijdige terinzagelegging van het ontwerp-inpassingsplan en de ontwerp-vergunningen. Deze vindt naar verwachting plaats in het vierde kwartaal van 2015.

Vaar- en rusttijden

Ligplaatsen spelen een belangrijke rol bij de optimale benutting van de vaarwegverbindingen. Om aan de vaar- en rusttijden te voldoen, moeten schippers om de 30 kilometer in een overnachtingshaven terecht kunnen. De maximale vaartijden van schepen zijn vastgelegd in de Binnenvaartwet. Daarom is het van groot belang dat er voldoende ligplaatsen voor binnenvaartschepen aanwezig zijn. Juist langs de hoofdtransportas de Waal is er tussen Tiel en de Duitse grens sprake van een groot tekort aan overnachtingsplaatsen.

Naast positieve effecten op de scheepvaartveiligheid zorgt de uitbreiding van het aantal ligplaatsen ook voor een betere bereikbaarheid van het achterland. De binnenvaart speelt een belangrijke rol in de Nederlandse economie: meer dan tweederde van de goederen die jaarlijks via de mainport Rotterdam ons land binnenkomen, wordt door de binnenvaart vervoerd naar het nationale en internationale achterland. Daarmee ontlast de binnenvaart de weginfrastructuur en biedt het een betrouwbaar alternatief.

Voorkeurslocatie

De capaciteit van de huidige overnachtingshaven in Tuindorp is te klein. Voor de uitbreiding naar circa 70 ligplaatsen hebben de samenwerkende partijen onderzoek gedaan naar 11 alternatieven verdeeld over drie locaties: de Beijenwaard, de Bijland en de Oude Waal. Na afweging van de onderzoeksresultaten is de voorkeur kenbaar gemaakt voor een nieuwe overnachtingshaven in de Beijenwaard buitendijks in combinatie met de modernisering van de huidige overnachtingshaven Tuindorp. Deze combinatie biedt mogelijkheden voor een goede ruimtelijke inpassing. Bovendien past het behouden van Tuindorp in het overheidsstreven naar duurzaam en zuinig ruimtegebruik.