Zwaar vak

Een roeier bij de Eendracht word je door aan boord te leren

Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) merkt dat er steeds minder animo is onder jongeren om bootman te worden. ‘Het vastmaken van zeeschepen geeft echt voldoening. Het is een heel mooi vak, maar we moeten de laatste jaren moeite doen om mensen te werven’, vertelt Ramon Crans van de Commissie Opleidingen van de KRVE.
Benieuwd naar het hele verhaal? Download hier de Schuttevaer Carrière & Opleiding special.

Roeiers KRVE
Rotterdam kent sinds 1980 een officiële opleiding tot roeier. Foto KRVE

De KRVE bestaat sinds 1895. Vroeger roeiden ze naar de schepen, tegenwoordig varen ze in moderne vletten. De naam roeiers is echter gebleven. Crans: ‘De haven kent diverse nautische dienstverleners, zoals de loodsen, slepers, roeiers en niet te vergeten de Divisie Havenmeester, die onder andere zorg draagt voor de verkeersbegeleiding. We zorgen er met z’n allen voor dat een zeeschip vlot en veilig begeleid en afgemeerd wordt.’
Vroeger kwamen roeiers zelf vaak uit de zeevaart. Het waren mannen die niet meer lang van huis wilden zijn, maar wel op het water wilden werken. Zij kozen voor een vak als roeier. ‘Een echte opleiding was er niet, je leerde het van elkaar. Eigenlijk is dat nog steeds zo, alleen gestructureerder, uitgebreider en met een Bootmanopleiding.’

Bootmanopleiding

Rotterdam kent sinds 1980 een officiële opleiding tot roeier. In 1989 werd de opleiding ministerieel erkend en het wordt sindsdien afgesloten met een Bootman-diploma. De theorielessen werden destijds gegeven door het KOF, tegenwoordig door het STC. De landelijke 3 jarige BBL-opleiding Bootman bestaat uit één dag school en vier dagen praktijk per week. Bij de KRVE zijn momenteel 30 leerlingen in opleiding. ‘Theorie is belangrijk, maar het vak bestaat voornamelijk uit praktijkervaring opdoen. Het allerbelangrijkste is het leren varen en manoeuvreren. We worden geconfronteerd met veel risico’s tijdens ons werk, dat moet je goed kunnen inschatten en daar moet je op kunnen anticiperen. Dit is een onderdeel waar veel energie in gestoken wordt tijdens de opleiding.’

Buiten

Volgens Crans is het een zwaar vak, maar krijg je er veel voor terug: ‘Bootman zijn is buiten werken. Schepen komen dag- en nacht aan, dus we werken in volcontinuedienst. Het is ook een mooi vak, niet voor niets ben ik zelf al meer dan 30 jaar roeier. Het varen met de vlet, oftewel de vastmakersboot, is echt heel gaaf.’
Tekst gaat verder onder de foto.

Ramon Crans: ‘We hebben een uitstekende reputatie en dat houden we graag zo.’

De roeiers werken, na afronding van de opleiding, in Rotterdam allemaal als zzp-er, maar wel gezamenlijk via de KRVE. Dit zorgt voor een bijzonder verbond onderling. ‘Je bent in principe je eigen baas. Als het druk is, omdat er veel schepen aankomen, dan werken we keihard. Dat doen we samen. We zijn ook zuinig op onze vloot. We hebben 60 schepen waarmee we het werk doen. We gaan goed met elkaar en ons materieel om. Dat maakt dit een heel bijzondere manier van werken.’

Risico’s

Een zeeschip aanmeren kan risicovol zijn, bijvoorbeeld als een tanker aan een steiger moet worden vastgemaakt en er gewerkt wordt met zware staaldraden. ‘Veiligheid staat altijd voorop bij ons. Wij besteden heel veel tijd in onze opleiding hoe je omgaat met risico’s. De autoriteiten stellen ook eisen aan ons, want die willen uiteraard ook geen ongevallen. We hebben een uitstekende reputatie en dat houden we graag zo.’
Momenteel is er nog geen tekort aan mensen bij de KRVE. Maar er is wel een dalende trend zichtbaar in de aanmeldingen. Crans: ‘Tot zes jaar geleden hadden we 300 sollicitaties op de mat liggen om de opleiding te volgen bij ons. Nu kunnen we nog steeds wel het jaarlijkse ‘klasje’ vullen, maar hopen we toch op meer aanmeldingen.’
Volgens Crans is het vinden van nieuwe aanwas een havenbreed probleem. ‘We hebben een werkgroep opgericht, waarin we nadenken uit welke vijver we kunnen vissen. Maar iedereen zoekt mensen in de haven. Wij hebben gelukkig geen acuut tekort aan mensen, maar willen we groeien, dan moeten echt meer mensen voor ons vak kiezen.’
Voorheen deed mond-op-mond reclame zijn werk. De aanmeldingen bij de KRVE kwamen ook vaak via werknemers uit de haven. ‘We zijn nog wel bekend in de regio, maar we willen ook graag mensen van de wal die geen nautische achtergrond hebben. Ik hoop dat ook mensen van buiten de scheepvaart dit artikel lezen en overwegen om de kosteloze beroepsopleiding Bootman bij ons te volgen. Tijdens de opleiding wordt bovendien een salaris verstrekt. Er is voldoende werk en bovenal is het een prachtig vak.’

Een roeier bij de Eendracht word je door aan boord te leren | Schuttevaer.nl
Zwaar vak

Een roeier bij de Eendracht word je door aan boord te leren

Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) merkt dat er steeds minder animo is onder jongeren om bootman te worden. ‘Het vastmaken van zeeschepen geeft echt voldoening. Het is een heel mooi vak, maar we moeten de laatste jaren moeite doen om mensen te werven’, vertelt Ramon Crans van de Commissie Opleidingen van de KRVE.
Benieuwd naar het hele verhaal? Download hier de Schuttevaer Carrière & Opleiding special.

Roeiers KRVE
Rotterdam kent sinds 1980 een officiële opleiding tot roeier. Foto KRVE

De KRVE bestaat sinds 1895. Vroeger roeiden ze naar de schepen, tegenwoordig varen ze in moderne vletten. De naam roeiers is echter gebleven. Crans: ‘De haven kent diverse nautische dienstverleners, zoals de loodsen, slepers, roeiers en niet te vergeten de Divisie Havenmeester, die onder andere zorg draagt voor de verkeersbegeleiding. We zorgen er met z’n allen voor dat een zeeschip vlot en veilig begeleid en afgemeerd wordt.’
Vroeger kwamen roeiers zelf vaak uit de zeevaart. Het waren mannen die niet meer lang van huis wilden zijn, maar wel op het water wilden werken. Zij kozen voor een vak als roeier. ‘Een echte opleiding was er niet, je leerde het van elkaar. Eigenlijk is dat nog steeds zo, alleen gestructureerder, uitgebreider en met een Bootmanopleiding.’

Bootmanopleiding

Rotterdam kent sinds 1980 een officiële opleiding tot roeier. In 1989 werd de opleiding ministerieel erkend en het wordt sindsdien afgesloten met een Bootman-diploma. De theorielessen werden destijds gegeven door het KOF, tegenwoordig door het STC. De landelijke 3 jarige BBL-opleiding Bootman bestaat uit één dag school en vier dagen praktijk per week. Bij de KRVE zijn momenteel 30 leerlingen in opleiding. ‘Theorie is belangrijk, maar het vak bestaat voornamelijk uit praktijkervaring opdoen. Het allerbelangrijkste is het leren varen en manoeuvreren. We worden geconfronteerd met veel risico’s tijdens ons werk, dat moet je goed kunnen inschatten en daar moet je op kunnen anticiperen. Dit is een onderdeel waar veel energie in gestoken wordt tijdens de opleiding.’

Buiten

Volgens Crans is het een zwaar vak, maar krijg je er veel voor terug: ‘Bootman zijn is buiten werken. Schepen komen dag- en nacht aan, dus we werken in volcontinuedienst. Het is ook een mooi vak, niet voor niets ben ik zelf al meer dan 30 jaar roeier. Het varen met de vlet, oftewel de vastmakersboot, is echt heel gaaf.’
Tekst gaat verder onder de foto.

Ramon Crans: ‘We hebben een uitstekende reputatie en dat houden we graag zo.’

De roeiers werken, na afronding van de opleiding, in Rotterdam allemaal als zzp-er, maar wel gezamenlijk via de KRVE. Dit zorgt voor een bijzonder verbond onderling. ‘Je bent in principe je eigen baas. Als het druk is, omdat er veel schepen aankomen, dan werken we keihard. Dat doen we samen. We zijn ook zuinig op onze vloot. We hebben 60 schepen waarmee we het werk doen. We gaan goed met elkaar en ons materieel om. Dat maakt dit een heel bijzondere manier van werken.’

Risico’s

Een zeeschip aanmeren kan risicovol zijn, bijvoorbeeld als een tanker aan een steiger moet worden vastgemaakt en er gewerkt wordt met zware staaldraden. ‘Veiligheid staat altijd voorop bij ons. Wij besteden heel veel tijd in onze opleiding hoe je omgaat met risico’s. De autoriteiten stellen ook eisen aan ons, want die willen uiteraard ook geen ongevallen. We hebben een uitstekende reputatie en dat houden we graag zo.’
Momenteel is er nog geen tekort aan mensen bij de KRVE. Maar er is wel een dalende trend zichtbaar in de aanmeldingen. Crans: ‘Tot zes jaar geleden hadden we 300 sollicitaties op de mat liggen om de opleiding te volgen bij ons. Nu kunnen we nog steeds wel het jaarlijkse ‘klasje’ vullen, maar hopen we toch op meer aanmeldingen.’
Volgens Crans is het vinden van nieuwe aanwas een havenbreed probleem. ‘We hebben een werkgroep opgericht, waarin we nadenken uit welke vijver we kunnen vissen. Maar iedereen zoekt mensen in de haven. Wij hebben gelukkig geen acuut tekort aan mensen, maar willen we groeien, dan moeten echt meer mensen voor ons vak kiezen.’
Voorheen deed mond-op-mond reclame zijn werk. De aanmeldingen bij de KRVE kwamen ook vaak via werknemers uit de haven. ‘We zijn nog wel bekend in de regio, maar we willen ook graag mensen van de wal die geen nautische achtergrond hebben. Ik hoop dat ook mensen van buiten de scheepvaart dit artikel lezen en overwegen om de kosteloze beroepsopleiding Bootman bij ons te volgen. Tijdens de opleiding wordt bovendien een salaris verstrekt. Er is voldoende werk en bovenal is het een prachtig vak.’