Zware aanvaring in Grote Belt

In de Grote Belt zijn nabij het eiland Romsö dinsdagmorgen 27 maart om half vijf twee schepen met hoge snelheid met elkaar in aanvaring gekomen. Er vielen geen slachtoffers maar er ontstond veel schade en containers sloegen overboord. Betrokken waren het Duitse schip Neptune van BBC Chartering en het voor CMA CGM varende Pools schip Delphis Gdansk, geladen met stukgoederen.

Door nog onopgehelderde oorzaak voer de Delphis Gdansk, onderweg van Rotterdam naar Sint Petersburg, midscheeps aan bakboordzijde in de BBC Neptune, die van Ust Luga naar Göterborg onderweg was, en trok daarbij de scheepswand over zo’n dertig meter open. Het anker van het Poolse schip klemde zich in de scheur vast en brak af. Van de Delphis Gdansk viel een aantal containers overboord; andere, reefers, bleven hangen waarbij er een in brand vloog. De brand kon door de bemanning snel worden geblust.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zware aanvaring in Grote Belt | Schuttevaer.nl

Zware aanvaring in Grote Belt

In de Grote Belt zijn nabij het eiland Romsö dinsdagmorgen 27 maart om half vijf twee schepen met hoge snelheid met elkaar in aanvaring gekomen. Er vielen geen slachtoffers maar er ontstond veel schade en containers sloegen overboord. Betrokken waren het Duitse schip Neptune van BBC Chartering en het voor CMA CGM varende Pools schip Delphis Gdansk, geladen met stukgoederen.

Door nog onopgehelderde oorzaak voer de Delphis Gdansk, onderweg van Rotterdam naar Sint Petersburg, midscheeps aan bakboordzijde in de BBC Neptune, die van Ust Luga naar Göterborg onderweg was, en trok daarbij de scheepswand over zo’n dertig meter open. Het anker van het Poolse schip klemde zich in de scheur vast en brak af. Van de Delphis Gdansk viel een aantal containers overboord; andere, reefers, bleven hangen waarbij er een in brand vloog. De brand kon door de bemanning snel worden geblust.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer