Nieuwe kustwachtsleper op station in Den Helder

De gloednieuwe kustwachtsleper Ievoli Amaranth is op haar uitvalsbasis in Den Helder aangekomen. Het zogeheten emergency towing vessel (ETV) heeft daar de plek ingenomen van de Ievoli Black, die volgens de Kustwacht niet voldeed als calamiteitenbestrijdingsvaartuig.

Nieuwe kustwachtsleper op station in Den Helder

De Ievoli Amaranth is kortgeleden door de Selah-werf in de Turkse plaats Tuzla opgeleverd aan rederij Marnavi uit Napels. Svitzer uit IJmuiden heeft de zeesleper gecharterd en overgedragen aan de Rijksrederij, die het vaartuig voor de Kustwacht inzet. Het contract met Svitzer loopt tot januari 2014. Onder dit contract diende de afgelopen twee jaar de Ievoli Black. Het huren van dit vaartuig wekte destijds in vakkringen bevreemding omdat het geen echter zeesleper is, maar een bevoorrader die wel kan slepen, maar  eigenlijk is ontworpen voor de inzet in gebieden met mooi weer, zoals de Middellandse Zee en niet in stormachtige gebieden als de Noordzee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe kustwachtsleper op station in Den Helder | Schuttevaer.nl

Nieuwe kustwachtsleper op station in Den Helder

De gloednieuwe kustwachtsleper Ievoli Amaranth is op haar uitvalsbasis in Den Helder aangekomen. Het zogeheten emergency towing vessel (ETV) heeft daar de plek ingenomen van de Ievoli Black, die volgens de Kustwacht niet voldeed als calamiteitenbestrijdingsvaartuig.

Nieuwe kustwachtsleper op station in Den Helder

De Ievoli Amaranth is kortgeleden door de Selah-werf in de Turkse plaats Tuzla opgeleverd aan rederij Marnavi uit Napels. Svitzer uit IJmuiden heeft de zeesleper gecharterd en overgedragen aan de Rijksrederij, die het vaartuig voor de Kustwacht inzet. Het contract met Svitzer loopt tot januari 2014. Onder dit contract diende de afgelopen twee jaar de Ievoli Black. Het huren van dit vaartuig wekte destijds in vakkringen bevreemding omdat het geen echter zeesleper is, maar een bevoorrader die wel kan slepen, maar  eigenlijk is ontworpen voor de inzet in gebieden met mooi weer, zoals de Middellandse Zee en niet in stormachtige gebieden als de Noordzee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer