Aztec Maiden gestrand door te weinig ballast

De bulkcarrier Aztec Maiden is op 20 januari 2012 op de kust bij Wijk aan Zee gestrand omdat het schip met te weinig ballast uit de haven van Amsterdam is vertrokken. Hierdoor was het schip onder de heersende weersomstandigheden niet meer controleerbaar en verdaagde het richting de kust door stroom, wind en golven.

Aztec Maiden gestrand door te weinig ballast

Dat blijkt uit het ongevalsonderzoek dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) heeft verricht naar de oorzaak van de stranding. Dat het schip met te weinig ballast vertrok naar zee is een foute inschatting geweest in de voorbereiding van de zeereis en getuigt van slecht zeemanschap.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (32)

  • Dus wat in de binnenvaart altijd schipper wordt genoemd, binnenvaartondernemer, is dus eigenlijk een kapitein….. en dat is al zo sinds 1987 🙂 maarja in het artikel is het een zeeschip en dat boeit mij weer wat minder haha

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • en dan uit het schoolboek….

    Wat doet een schipper binnenvaart?
    De schipper binnenvaart werkt samen met bemanningsleden op een binnenvaartschip. Hij werkt in loondienst
    bij een binnenvaartonderneming onder leiding van een kapitein binnenvaart, of voert zelfstandig het
    binnenvaartschip bij een varende ondernemer. De schipper binnenvaart geeft bemanningsleden opdracht tot
    nautische, technische, operationele en huishoudelijke taken en helpt zelf ook mee bij de uitvoering daarvan. Hij
    neemt de nautische en operationele taken van zijn leidinggevende, de kapitein binnenvaart, over bij diens
    afwezigheid. Hij ondersteunt de kapitein binnenvaart bij de uitvoering van het veiligheids-, milieuzorg-,
    kwaliteits- en personeelsbeleid. Hij geeft (bege)leiding aan de bemanningsleden bij het (leren) uitvoeren van
    hun werk en de leerlingen bij hun praktische opleiding. Hij is verantwoordelijk voor het door de kapitein
    binnenvaart aangewezen deel van de administratie

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • De opleiding tot matroos is MBO 2, schipper is MBO 3 en kapitein is een MBO 4-opleiding. Het verschil tussen de schippers- en kapiteinsopleiding is, dat de kapitein zwaardere bijvakken en een ondernemersdiploma krijgt.

    Zoals te lezen is even verderop op deze site in een artikel……

    Trouwens…. Hadden heel heel heel heel heel vroeger de kapiteins niet een schip met motor en de schippers een schip zonder motor……….????

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • Schipper hebben ze voor binnenschippers uitgevonden, en Kapitein is een begrip voor op de zeevaart..!!

    Geplaatst door: Sjaak op
  • Wat een discussie, ook even meedoen.
    Bij bedrijven is kapitein een functie, staat op mijn loonstrookje en dan vaar ik in de binnenvaart, zegt verder ook niks over hoe iemand functioneert

    Geplaatst door: Vetboer op
  • @koos werkeloos

    Schipper of kapitein is verschil in hoe je de werkverhouding hebt aan dek.
    Als kapitein lijk je verder af te staan en boven iemand te staan , mij mogen ze geen kapitein noemen maar karel en in het uiterste schipper

    Geplaatst door: Karel op
  • Wat een stelletje azijnzeikerds zitten hier tussen zeg.
    Schipper of kapitein…..wat maakt het uit.
    De schippers op duwboten, passagiersschepen en sleepboten worden al jaren kapitein genoemd.Nu blijkbaar de rest ook.

    Geplaatst door: Koos Werkeloos op
  • Mark je hebt helemaal gelijk , hoe minder diepgang hoe minder loodsgeld.

    Geplaatst door: ruben op
  • Je kan je maar ergens druk over maken

    Geplaatst door: Schipperkapteinofallships op
  • Never mind the fecking spelling and pronouncing this and that is wrong, skipper, captain….. wise up idiots!

    Geplaatst door: johan op
  • kapitein of schipper…,volgens mij hebben ze 1 ding gemeen..ze zijn beiden gezagsvoerder!

    goeie vaart!

    Geplaatst door: k de snoo op
  • Beste Skipper?
    Ik heb geen HBO gedaan zo als al mocht blijken.
    Ned.spelling is inderdaad niet sterk mijn laatste
    examen ned. opleiding SKHV is alweer 30 jaar geleden.
    En ik was de MAROF opleidingen vergeten, die ontstonden door dat er te korten ontstonden aan officieren in de zeevaart (over gevolg van het opleidingen niveau kun discussiëren)wat onverlet laat dat volgens mij als je naar de zeevaardschool
    wil nog steeds MAVO als voor opleiding geld.
    Verder waarom jij je zo aangevallen voelt verbaast
    mij maar was niet mijn bedoeling.
    Groet ED L.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Merk(on)waardige discussie.
    Vakmanschap en inzet. Op elk, individueel, niveau. Dank u.

    Geplaatst door: Hans op
  • @ Ed langsmeer.

    Heb jij HBO gedaan..?? Dan ben je het vak Nederlandse spelling zeker vergeten.

    Kapitein grote vaart hoeft helemaal geen HBO te zijn. Als je MAROF hebt gedaan ben je ook Master All Ships, en die opleiding is MBO niveau 4.
    Zelfs als je SWK hebt gedaan, wat MBO niveau 3 is, en na 2 jaar vaartijd als Kapitein op zee kun je een cursus doen van 3 maanden en dan ben je ook Master All Ships. Dus als je wat schrijft, dan moet je wel weten waar je het over hebt.

    Geplaatst door: Skipper op
  • De vraag was het verschil tussen de titel kapitein en schipper dat heb ik geprobeerd uit te leggen.
    Kapitein grote vaart is wel degelijk een HBO opleiding,vaarbevoegdheid (het woord zecht het al)Master of all ships is geen op leiding maar een
    titel uit gegeven meestal door een ambassade van een land om een ongediplomeerd schipper in de kustwateren van dat land te laten werken. op die bases ben ik zelf ook aan het werk geweest. Stuurman KHV + aanvulling (kapitein)is wel degelijk gelijk waardig aan 3e rang GHV.
    In Nederland kennen we voor havensleepboten een rede patend.
    EN goed zeemans schap geld voor alle opvarenden
    van welk schip dan ook.
    En havengeld word gerekend totaan het plimsolmerk
    of het deltamerk.
    In de binnen vaart bestaat inderdaad de titel kapitein niet maar was in de Rijn sleepvaart zo gegroeid.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • meneer landsmeer een rijnschipperspatent met aanvulling bestaat niet.
    zoals het woord het zegt is het een schipper.
    Dit heeft ook niks te maken met de sleepvaart.
    Kapitein heeft niks te maken met een HBO opleiding.
    Tegenwoordig gaat het over je vaarbevoegdheid.
    Dus zijn er mensen zonder HBO opleiding,die een vaarbevoegdheid master all ships hebben.

    Geplaatst door: frans geutjes op
  • Als je in je arbeidsovereenkomst maar kapitein word genoemd dat schilt volgens de cao nogal wat euro’s.

    Geplaatst door: jan op
  • Een kapitein vaart in loondienst en een schipper op eigen schip.
    Hetgeen voor mij niet inhoud dat de een beter is dan de ander.

    @Popeye, zoals je zelf al aangeeft: dat ballast innemen gaat niet snel genoeg, je hebt tenslotte iets meer als een paar honderd liter nodig.
    Ik denk zelfs meer dan een páár honderd ton.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • @ steenbergen bijna schipper.

    Op mijn diploma voor de binenvaart staat toch echt “Schipper kapitein”.

    Maar of je nu schipper of kapitein bent je hoort gewoon goed “zeemanschap” te tonen.
    Staat ook in de regelementen.
    Is de binnenschipper/kapitein nu toch zeeman!!
    Best verwarend.

    Gegroet,

    Geplaatst door: Martien op
  • Waarom kan hij op zee geen extra ballastwater tanken? Gaat dat niet snel genoeg?

    Geplaatst door: Popeye op
  • kapiteins binnenvaart bestaan niet dus gaan we jullie betalen als schipper scheelt toch paar honderd per maand

    Geplaatst door: kapitein op
  • @ Ed landsmeer, waarom is een kapitein van de kustvaart vergelijkbaar met een 3de rang stuurman op de grote vaart..?? Weet wel zeker dat een kapitein van de kustvaart zo op de grote vaart als kapitein kan varen, in vergelijking met de kustvaart stelt de grote vaart niks voor. Vind het een beetje onzin om een kapitein van de kustvaart te vergelijken met een 3de stuurman op de grote vaart..!!

    Geplaatst door: Skipper op
  • @ Ed landsmeer, waarom is een kapitein van de kustvaart vergelijkbaar met een 3de rang stuurman op de grote vaart..?? Weet wel zeker dat een kapitein van de kustvaart zo op de grote vaart als kapitein kan varen, in vergelijking met de kustvaart stelt de grote vaart niks voor. Vind het een beetje onzin om een kapitein van de kustvaart te vergelijken met een 3de stuurman op de grote vaart..!!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Wat is goe zeemanschap? In de zeevaart is over het algemeen alles goed dichtgetimmerd.
    Er moeten verplicht procedures gevolgd worden zoals reis voorbereiding etc.

    Een zeeman neemt meestal het zekere voor het onzekere, zoals liever teveel ballast dan te weinig.

    Dat er door belasting op diepgang aangaande de loodskosten, de economische werkelijkheid er iets anders uitziet is duidelijk.

    Ze hebben zich mispakt en dat komt ze hier duur te staan. Goed zeemanschap? Tsja, theorie en praktijk..

    Geplaatst door: Duh! op
  • HBO heeft hier niets mee te maken, kijk maar eens hoe het beschreven staat in het burgerlijk wetboek.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Schipper of kapitein wat doet het er toe
    Slecht zeemanschap,geen kennis van zaken,overal kom je ze tegen.Dit heeft niets met titelatuur te maken
    Of opleiding of niveau er iets mee te maken heeft???Gezond verstand moet je gebruiken ,je moet je ook niet verschuilen achter regelgeving.
    Je bent verantwoordelijk voor mensen ,dan een hele tijd niets,en materiaal
    Je bent schipper/kapitein of niet.
    Simpel he.
    gegroet Theun

    Geplaatst door: theun hoornstra op
  • Het verschil zit in de diploma-eisen Kapitein is een HBO opleiding, schipper een lager beroepsopleiding.Kapitein op de kustvaart kun je vergelijken met een stuurman 3e rang grote vaart,
    kapitein grote vaart is eerste rang met aanvulling + tussen tijds gehaalde vaartijd,waardoor er zelden kapiteins op de grote vaart onder de 30 jaar zijn.
    Kapitein in de binnen vaart komt van sleepvaart.
    Deze moest het rijnpatent hebben + aanvulling en
    voerde het commando over de sleep van soms wel 6
    schepen (of kasten ) uiteraard zat hij op de boot.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Ik geloof dat kapitein in de binnenvaart uitgevonden is door Van Ommeren.
    Daar had je schippers en kapiteins.
    De kapiteins deden eigenlijk helemaal niks aan boord.
    Nou ja niks verveelt en gemeen kijken en witte overhemdjes met stropdas dragen.
    Maar voor de rest totaal overbodig.

    Geplaatst door: Kobus op
  • @Jan,
    Ik ben het met je eens, het woord schipper voor een zeegaand schip slaat totaal nergens op.
    Daarentegen zie ik voor binnenvaartschepen vaak advertenties: Gezocht: Kapitein. Terwijl er in de reglementen en het vaartijdenboek alleen maar over schippers gesproken wordt. Blijkbaar vinden schippers het te min om ‘maar’ schipper genoemd te worden. En in dit artikel wordt een echte kapitein schipper genoemd. Omgekeerde wereld.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen, schipper, maritiem officier en bijna kapitein op
  • Waarschijnlijk hebben ze de diepgang zo klein mogelijk gehouden, aangezien de loodsgelden worden berekend aan o.a. de actuele diepgang van het schip.
    Dit kan dus wel eens gevaarlijke situaties opleveren.

    Geplaatst door: Mark op
  • @jan,

    ben jij beroepszeikert?

    Geplaatst door: 86 meter op
  • ik dacht dat een “”schipper” op een zeeschip kapitein werd genoemd?

    Geplaatst door: jan op

Reageer

Aztec Maiden gestrand door te weinig ballast | Schuttevaer.nl

Aztec Maiden gestrand door te weinig ballast

De bulkcarrier Aztec Maiden is op 20 januari 2012 op de kust bij Wijk aan Zee gestrand omdat het schip met te weinig ballast uit de haven van Amsterdam is vertrokken. Hierdoor was het schip onder de heersende weersomstandigheden niet meer controleerbaar en verdaagde het richting de kust door stroom, wind en golven.

Aztec Maiden gestrand door te weinig ballast

Dat blijkt uit het ongevalsonderzoek dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) heeft verricht naar de oorzaak van de stranding. Dat het schip met te weinig ballast vertrok naar zee is een foute inschatting geweest in de voorbereiding van de zeereis en getuigt van slecht zeemanschap.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (32)

  • Dus wat in de binnenvaart altijd schipper wordt genoemd, binnenvaartondernemer, is dus eigenlijk een kapitein….. en dat is al zo sinds 1987 🙂 maarja in het artikel is het een zeeschip en dat boeit mij weer wat minder haha

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • en dan uit het schoolboek….

    Wat doet een schipper binnenvaart?
    De schipper binnenvaart werkt samen met bemanningsleden op een binnenvaartschip. Hij werkt in loondienst
    bij een binnenvaartonderneming onder leiding van een kapitein binnenvaart, of voert zelfstandig het
    binnenvaartschip bij een varende ondernemer. De schipper binnenvaart geeft bemanningsleden opdracht tot
    nautische, technische, operationele en huishoudelijke taken en helpt zelf ook mee bij de uitvoering daarvan. Hij
    neemt de nautische en operationele taken van zijn leidinggevende, de kapitein binnenvaart, over bij diens
    afwezigheid. Hij ondersteunt de kapitein binnenvaart bij de uitvoering van het veiligheids-, milieuzorg-,
    kwaliteits- en personeelsbeleid. Hij geeft (bege)leiding aan de bemanningsleden bij het (leren) uitvoeren van
    hun werk en de leerlingen bij hun praktische opleiding. Hij is verantwoordelijk voor het door de kapitein
    binnenvaart aangewezen deel van de administratie

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • De opleiding tot matroos is MBO 2, schipper is MBO 3 en kapitein is een MBO 4-opleiding. Het verschil tussen de schippers- en kapiteinsopleiding is, dat de kapitein zwaardere bijvakken en een ondernemersdiploma krijgt.

    Zoals te lezen is even verderop op deze site in een artikel……

    Trouwens…. Hadden heel heel heel heel heel vroeger de kapiteins niet een schip met motor en de schippers een schip zonder motor……….????

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • Schipper hebben ze voor binnenschippers uitgevonden, en Kapitein is een begrip voor op de zeevaart..!!

    Geplaatst door: Sjaak op
  • Wat een discussie, ook even meedoen.
    Bij bedrijven is kapitein een functie, staat op mijn loonstrookje en dan vaar ik in de binnenvaart, zegt verder ook niks over hoe iemand functioneert

    Geplaatst door: Vetboer op
  • @koos werkeloos

    Schipper of kapitein is verschil in hoe je de werkverhouding hebt aan dek.
    Als kapitein lijk je verder af te staan en boven iemand te staan , mij mogen ze geen kapitein noemen maar karel en in het uiterste schipper

    Geplaatst door: Karel op
  • Wat een stelletje azijnzeikerds zitten hier tussen zeg.
    Schipper of kapitein…..wat maakt het uit.
    De schippers op duwboten, passagiersschepen en sleepboten worden al jaren kapitein genoemd.Nu blijkbaar de rest ook.

    Geplaatst door: Koos Werkeloos op
  • Mark je hebt helemaal gelijk , hoe minder diepgang hoe minder loodsgeld.

    Geplaatst door: ruben op
  • Je kan je maar ergens druk over maken

    Geplaatst door: Schipperkapteinofallships op
  • Never mind the fecking spelling and pronouncing this and that is wrong, skipper, captain….. wise up idiots!

    Geplaatst door: johan op
  • kapitein of schipper…,volgens mij hebben ze 1 ding gemeen..ze zijn beiden gezagsvoerder!

    goeie vaart!

    Geplaatst door: k de snoo op
  • Beste Skipper?
    Ik heb geen HBO gedaan zo als al mocht blijken.
    Ned.spelling is inderdaad niet sterk mijn laatste
    examen ned. opleiding SKHV is alweer 30 jaar geleden.
    En ik was de MAROF opleidingen vergeten, die ontstonden door dat er te korten ontstonden aan officieren in de zeevaart (over gevolg van het opleidingen niveau kun discussiëren)wat onverlet laat dat volgens mij als je naar de zeevaardschool
    wil nog steeds MAVO als voor opleiding geld.
    Verder waarom jij je zo aangevallen voelt verbaast
    mij maar was niet mijn bedoeling.
    Groet ED L.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Merk(on)waardige discussie.
    Vakmanschap en inzet. Op elk, individueel, niveau. Dank u.

    Geplaatst door: Hans op
  • @ Ed langsmeer.

    Heb jij HBO gedaan..?? Dan ben je het vak Nederlandse spelling zeker vergeten.

    Kapitein grote vaart hoeft helemaal geen HBO te zijn. Als je MAROF hebt gedaan ben je ook Master All Ships, en die opleiding is MBO niveau 4.
    Zelfs als je SWK hebt gedaan, wat MBO niveau 3 is, en na 2 jaar vaartijd als Kapitein op zee kun je een cursus doen van 3 maanden en dan ben je ook Master All Ships. Dus als je wat schrijft, dan moet je wel weten waar je het over hebt.

    Geplaatst door: Skipper op
  • De vraag was het verschil tussen de titel kapitein en schipper dat heb ik geprobeerd uit te leggen.
    Kapitein grote vaart is wel degelijk een HBO opleiding,vaarbevoegdheid (het woord zecht het al)Master of all ships is geen op leiding maar een
    titel uit gegeven meestal door een ambassade van een land om een ongediplomeerd schipper in de kustwateren van dat land te laten werken. op die bases ben ik zelf ook aan het werk geweest. Stuurman KHV + aanvulling (kapitein)is wel degelijk gelijk waardig aan 3e rang GHV.
    In Nederland kennen we voor havensleepboten een rede patend.
    EN goed zeemans schap geld voor alle opvarenden
    van welk schip dan ook.
    En havengeld word gerekend totaan het plimsolmerk
    of het deltamerk.
    In de binnen vaart bestaat inderdaad de titel kapitein niet maar was in de Rijn sleepvaart zo gegroeid.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • meneer landsmeer een rijnschipperspatent met aanvulling bestaat niet.
    zoals het woord het zegt is het een schipper.
    Dit heeft ook niks te maken met de sleepvaart.
    Kapitein heeft niks te maken met een HBO opleiding.
    Tegenwoordig gaat het over je vaarbevoegdheid.
    Dus zijn er mensen zonder HBO opleiding,die een vaarbevoegdheid master all ships hebben.

    Geplaatst door: frans geutjes op
  • Als je in je arbeidsovereenkomst maar kapitein word genoemd dat schilt volgens de cao nogal wat euro’s.

    Geplaatst door: jan op
  • Een kapitein vaart in loondienst en een schipper op eigen schip.
    Hetgeen voor mij niet inhoud dat de een beter is dan de ander.

    @Popeye, zoals je zelf al aangeeft: dat ballast innemen gaat niet snel genoeg, je hebt tenslotte iets meer als een paar honderd liter nodig.
    Ik denk zelfs meer dan een páár honderd ton.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • @ steenbergen bijna schipper.

    Op mijn diploma voor de binenvaart staat toch echt “Schipper kapitein”.

    Maar of je nu schipper of kapitein bent je hoort gewoon goed “zeemanschap” te tonen.
    Staat ook in de regelementen.
    Is de binnenschipper/kapitein nu toch zeeman!!
    Best verwarend.

    Gegroet,

    Geplaatst door: Martien op
  • Waarom kan hij op zee geen extra ballastwater tanken? Gaat dat niet snel genoeg?

    Geplaatst door: Popeye op
  • kapiteins binnenvaart bestaan niet dus gaan we jullie betalen als schipper scheelt toch paar honderd per maand

    Geplaatst door: kapitein op
  • @ Ed landsmeer, waarom is een kapitein van de kustvaart vergelijkbaar met een 3de rang stuurman op de grote vaart..?? Weet wel zeker dat een kapitein van de kustvaart zo op de grote vaart als kapitein kan varen, in vergelijking met de kustvaart stelt de grote vaart niks voor. Vind het een beetje onzin om een kapitein van de kustvaart te vergelijken met een 3de stuurman op de grote vaart..!!

    Geplaatst door: Skipper op
  • @ Ed landsmeer, waarom is een kapitein van de kustvaart vergelijkbaar met een 3de rang stuurman op de grote vaart..?? Weet wel zeker dat een kapitein van de kustvaart zo op de grote vaart als kapitein kan varen, in vergelijking met de kustvaart stelt de grote vaart niks voor. Vind het een beetje onzin om een kapitein van de kustvaart te vergelijken met een 3de stuurman op de grote vaart..!!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Wat is goe zeemanschap? In de zeevaart is over het algemeen alles goed dichtgetimmerd.
    Er moeten verplicht procedures gevolgd worden zoals reis voorbereiding etc.

    Een zeeman neemt meestal het zekere voor het onzekere, zoals liever teveel ballast dan te weinig.

    Dat er door belasting op diepgang aangaande de loodskosten, de economische werkelijkheid er iets anders uitziet is duidelijk.

    Ze hebben zich mispakt en dat komt ze hier duur te staan. Goed zeemanschap? Tsja, theorie en praktijk..

    Geplaatst door: Duh! op
  • HBO heeft hier niets mee te maken, kijk maar eens hoe het beschreven staat in het burgerlijk wetboek.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Schipper of kapitein wat doet het er toe
    Slecht zeemanschap,geen kennis van zaken,overal kom je ze tegen.Dit heeft niets met titelatuur te maken
    Of opleiding of niveau er iets mee te maken heeft???Gezond verstand moet je gebruiken ,je moet je ook niet verschuilen achter regelgeving.
    Je bent verantwoordelijk voor mensen ,dan een hele tijd niets,en materiaal
    Je bent schipper/kapitein of niet.
    Simpel he.
    gegroet Theun

    Geplaatst door: theun hoornstra op
  • Het verschil zit in de diploma-eisen Kapitein is een HBO opleiding, schipper een lager beroepsopleiding.Kapitein op de kustvaart kun je vergelijken met een stuurman 3e rang grote vaart,
    kapitein grote vaart is eerste rang met aanvulling + tussen tijds gehaalde vaartijd,waardoor er zelden kapiteins op de grote vaart onder de 30 jaar zijn.
    Kapitein in de binnen vaart komt van sleepvaart.
    Deze moest het rijnpatent hebben + aanvulling en
    voerde het commando over de sleep van soms wel 6
    schepen (of kasten ) uiteraard zat hij op de boot.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Ik geloof dat kapitein in de binnenvaart uitgevonden is door Van Ommeren.
    Daar had je schippers en kapiteins.
    De kapiteins deden eigenlijk helemaal niks aan boord.
    Nou ja niks verveelt en gemeen kijken en witte overhemdjes met stropdas dragen.
    Maar voor de rest totaal overbodig.

    Geplaatst door: Kobus op
  • @Jan,
    Ik ben het met je eens, het woord schipper voor een zeegaand schip slaat totaal nergens op.
    Daarentegen zie ik voor binnenvaartschepen vaak advertenties: Gezocht: Kapitein. Terwijl er in de reglementen en het vaartijdenboek alleen maar over schippers gesproken wordt. Blijkbaar vinden schippers het te min om ‘maar’ schipper genoemd te worden. En in dit artikel wordt een echte kapitein schipper genoemd. Omgekeerde wereld.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen, schipper, maritiem officier en bijna kapitein op
  • Waarschijnlijk hebben ze de diepgang zo klein mogelijk gehouden, aangezien de loodsgelden worden berekend aan o.a. de actuele diepgang van het schip.
    Dit kan dus wel eens gevaarlijke situaties opleveren.

    Geplaatst door: Mark op
  • @jan,

    ben jij beroepszeikert?

    Geplaatst door: 86 meter op
  • ik dacht dat een “”schipper” op een zeeschip kapitein werd genoemd?

    Geplaatst door: jan op

Reageer