HD-22 Noorderhaaks naar Urk

Vanwege gebrek aan opvolging, hebben de broers Jaap en Martien Bakker hun grote pulskotter HD-22 Noorderhaaks van de hand gedaan. De nieuwe eigenaren zijn ook weer twee broers, Rense en Johannes de Boer van Urk.

HD-22 Noorderhaaks naar Urk

De bokker wordt vernummerd naar UK-195. De geruchten over een mogelijke verkoop deden al enige tijd de ronde.
De HD-22 Noorderhaaks heeft ruim 20 jaar vanaf het Nieuwe Diep geopereerd. Nog voor de officiële oplevering op 1 oktober 1994 maakte het vaartuig al naam met een aanvaring vlakbij de haven van Gdansk in Polen, waar het casco door Stocznia Polocna-werf was gebouwd. De Deense sleepboot Sveasund, die het casco voor de afbouw naar Maaskant in Stellendam zou slepen, werd hierbij geramd door de HD-22. De kotter liep nauwelijks schade op, maar de Sveasund begon water te water te maken en zou uiteindelijk zinken. De bemanning kon zich maar ternauwernood in veiligheid brengen. Kort daarop sleepte een ander Deense sleper, de Storesund, de HD-22 alsnog naar Stellendam, waar deze werd afgebouwd en opgeleverd. De 44 meter lange bokker, de grootste van Den Helder, is intussen uitgerust met sumwings en een pulsinstallatie. De voortstuwing bestaat uit een Stork Wärtsilä dieselmotor van 1999 pk. De afgelopen weken lag de kotter, die samen met haar tongquotum is verkocht, in Den Helder voor de Coöperatie omdat aan de voortstuwing en vistuigen moest worden gewerkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

HD-22 Noorderhaaks naar Urk | Schuttevaer.nl

HD-22 Noorderhaaks naar Urk

Vanwege gebrek aan opvolging, hebben de broers Jaap en Martien Bakker hun grote pulskotter HD-22 Noorderhaaks van de hand gedaan. De nieuwe eigenaren zijn ook weer twee broers, Rense en Johannes de Boer van Urk.

HD-22 Noorderhaaks naar Urk

De bokker wordt vernummerd naar UK-195. De geruchten over een mogelijke verkoop deden al enige tijd de ronde.
De HD-22 Noorderhaaks heeft ruim 20 jaar vanaf het Nieuwe Diep geopereerd. Nog voor de officiële oplevering op 1 oktober 1994 maakte het vaartuig al naam met een aanvaring vlakbij de haven van Gdansk in Polen, waar het casco door Stocznia Polocna-werf was gebouwd. De Deense sleepboot Sveasund, die het casco voor de afbouw naar Maaskant in Stellendam zou slepen, werd hierbij geramd door de HD-22. De kotter liep nauwelijks schade op, maar de Sveasund begon water te water te maken en zou uiteindelijk zinken. De bemanning kon zich maar ternauwernood in veiligheid brengen. Kort daarop sleepte een ander Deense sleper, de Storesund, de HD-22 alsnog naar Stellendam, waar deze werd afgebouwd en opgeleverd. De 44 meter lange bokker, de grootste van Den Helder, is intussen uitgerust met sumwings en een pulsinstallatie. De voortstuwing bestaat uit een Stork Wärtsilä dieselmotor van 1999 pk. De afgelopen weken lag de kotter, die samen met haar tongquotum is verkocht, in Den Helder voor de Coöperatie omdat aan de voortstuwing en vistuigen moest worden gewerkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer