Havenmanoeuvres zijn ieders passie

Kunnen kapiteins en stuurlui van zeeschepen eigenlijk wel manoeuvreren? Hoe staat het met hun stuurmanskunst? Zomaar een vraag uit de binnenvaart, waar men vaststelt dat loodsen en havenslepers te hulp schieten zodra het zeeschip een haven nadert. We hebben deze vraag ‘van de werkvloer’ voorgelegd aan een aantal mensen van de werkvloer in de zeevaart.

Waar zeeschepen met een lengte boven de 76 meter loodsplichtig zijn, varen er in de binnenvaart koppelverbanden van pakweg 185 meter probleemloos en zonder beloodsing in alle hoeken en gaten van de haven. De meeste binnenschippers beschouwen dat als de kunst van hun vak. Het is hun lust en hun leven. Rechtuit varen kan iedereen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Beste Roger,

    Ik mag voor je hopen dat je het “manouvreren” beter beheerst dan de Nederlandse taal.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Loodsen zijn dus prutsers en kunnen niet manoeuvreren. Ik heb echter nog nooit een buurman met 9,40mtr diepgang de krabbegeul in zien schuiven (ook met veel wind of beperkt zicht). Wel diverse schippers die “het wel even aankijken” en daarmee ware doodsverachting ten toon spreiden.
    Als het allemaal zo eenvoudig en zwart-wit was, zouden er geen loodsen nodig zijn. Ik heb veel respect voor de binnenvaartschippers, over het algemeen zijn het vakmensen. Uiteraard zullen daar ook minder bekwame lieden tussen zitten, misschien is R.A. Steenbergen daar een van. Of komt zijn moddergooien voort uit afgunst, omdat hijzelf eigelijk ook best loods had willen zijn?
    Ik ben een aantal keren met binnenvaart schepen mee geweest, en dat schept wederzijds begrip. U bent voor ONS niet die lastige binnenman die op mijn plek ligt, helemaal niet. Maar de kapitein denkt daar altijd heeeel anders over. Wij beseffen maar al te goed dat u vaak met meerdere personen of gezinsleden aan boord bent, en mocht u in contact komen met een zeeschip: heeeel kwetsbaar. R.A. wordt natuurlijk liever uit het water gevaren door een niet-engels/duits sprekende Oekrainer op een Sormovskiy. Dan heeft hij weer een mooi verhaal waarom de wereldzeeen eigenlijk bevaren moeten worden door binnenvaartschepen.

    Respect voor alle buurmannen en buurvrouwen, en veel sterkte in deze moeilijke tijden.

    Tjep van Roon
    Registerloods Rotterdam-Rijnmond

    Geplaatst door: Tjep van Roon op
  • Er moet nog een hoop water door de maasmond voor we elkaar beter begrijpen. En dat zal moeten, want uiteindelijk varen we allemaal door hetzelfde slootje en hebben elkaar keihard nodig!
    Herman Broers
    Registerloods Rotterdam-Rijnmond

    Geplaatst door: Herman Broers op
  • Een zeeman navigeert en een binnenman manoeuvreert.

    Geplaatst door: boei op
  • Ed ,
    het is inderdaad een goed idee van jou.
    gefrustreerd ben ik niet.Heb zelf ervaring in zee zowel als kustvaart en binnenvaart,dus weet precies waar ik over praat.

    Geplaatst door: Roger op
  • Mischien meer begrip voor elkaar opbrengen door eens bij elkaar in de keuken te kijken is een oplossing tegen gefrustreerdheid als bij Roger en Steenbergen. Voor de binnenvaart, bel het loodswezen eens op om wat reisjes mee te maken. Die kuster kapitein of stuurman en die loods ga eens mee op die binnenman.

    Geplaatst door: ED op
  • Toen de loodsplicht versoepeld werd stond de binnenvaart op zijn kop i.v.m. de taalbarriere.
    Is het niet zo dat de Kapitein verantwoordelijk is voor de mannouvres van het schip en de loods om aanwijzigingen te geven i.v.m. de stroming terplaatse en de gevaarlijke ondieptes, moet er niet aan denken als er op de Schelde geen loodsen meer zijn.
    Natuurlijk zullen er situaties zijn waar je je afvraagt wat je met een loods moet zoals op een coaster in Rotterdam

    Geplaatst door: hagens op
  • Loodsen ????
    als je als loods op een coaster vaart en bij het aanleggen je de kaptein er alleen voor laat staan ,omdat de zogenaamde roeiers of lijn mannen er niet bij komen (kostenplaatje)
    dan vraag ik me af wat je aan boord doet.
    De meeste loodsen kunnen amper met ee normale coaster omgaan,ze zijn zelf als stuurman buiten geweest en hebben totaal geen ervaring in manouvreren,als alleen wat er in een boekje staat met rechst of links draaiende schroef.
    Theorie in overvloed maar praktijk ho maar,de telefoon is vaak belangrijker als het varen.
    Oh kaptein u hebt een rivier piloot?dan stuur ik dar wel mee (roeien bedoelen ze er word gestuurd of het weg afhankelijk is).
    Laat die loodsen die echt zelf alles moeten doen eerst eens ervaring opdoen in manouvers varen en laat ze dan beloodsen ,want op een koers varen op kompas kan iedereen.

    Geplaatst door: Roger op
  • Tja, loodsen, je kunt er boeken over schrijven. Ik ben opgegroeid in een grote binnenvaartschippersfamilie en in het bezit van groot vaarbewijs, en tevens van marof-papieren voor zeeschepen tot 3000 GT/3000 kW. Zodoende vaar ik soms op zee en soms in de binnenvaart. En uit die ervaring weet ik één ding heel erg zeker: Dat de meeste binnenvaartschippers EN coasterkapiteins veel meer verstand van manoeuvreren hebben dan de gemiddelde zeevaartloods in binnen- en buitenland. Je bent vaak loodsplichtig, maar het is gebeurd dat de loods in de mist met z’n neus tegen de ramen zit, ipv simpelweg op de radar te kijken. En na aankomst bedankte de loods de kapitein voor de hulp! Maar je moet zo’n vent wél betalen.
    Met stroom en wind rekening houden kunnen de meeste loodsen niet, als een binnenvaartschipper in een bocht op stroom rond wil heeft hij z’n logische redeneringen om over BB danwel SB rond te gaan, ofwel het schip ‘rond laten vallen’ mbv de stroom. Een loods doet het dan net andersom, zodat de kopschroef volaan moet draaien om de kop tegen de stroom in te krijgen.
    Of vóór stroom aan SB aanschieten en dan lekker eigenwijs zeggen dat je niet eerst een achtertouwtje mag pakken.
    Loodsen? Ze moeten verboden worden! Als de Artemis bij Portugal geen loods behoefde, was hij waarschijnlijk niet gestrand, want hij woei richting de ondieptes tijdens het wachten op de loods. Zónder loods was hij al in de haven geweest.
    Pfff, vraag de gemiddelde coasterkapitein over loodsen, en ze kunnen uren dergelijke verhalen vertellen.
    We hebben eens flinke hommelus gehad omdat we zonder loods het dok ingingen in de Eemhaven. Nou nou, wat een problemen gaf dat met de havendienst. Bij het uitdokken namen we wel een loods. Via de porto op het voordek hoorde ik dat we tot 5x toe geroepen werden door een kruisend schip in de Eemhaven. Maar de loods was zo druk’ dat hij het niet hoorde.
    En het grootste probleem is dat de kapitein ten allen tijde verantwoordelijk blijft, ook als hij na tegensputteren bij de loods toch naar hem luistert en het gaat fout. Want ja, de kapitein is nu eenmaal gezagvoerder . . .
    O ja, nog een leuke. In IJmuiden zijn veel coasters loodsplichting vanaf de pieren tot de rede. Maar buiten de pieren kan de loodsboot vaak niet veilig langszij komen wegens de zeegang, dus komt hij ín de sluis aan boord en gaat er bínnen de pieren weer af. Precies, je hebt dan een loods waar het niet verplicht is, en waar het verplicht wordt gaat hij weg. Het is ook wel een erg moeilijk stuk, van de pieren tot de rede . . .

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Nu heeft iedereen bewondering, maar in de praktijk zijn wij die ”lastige binnenmannen” die altijd in de weg liggen of varen.

    Geplaatst door: Jantje op

Reageer

Havenmanoeuvres zijn ieders passie | Schuttevaer.nl

Havenmanoeuvres zijn ieders passie

Kunnen kapiteins en stuurlui van zeeschepen eigenlijk wel manoeuvreren? Hoe staat het met hun stuurmanskunst? Zomaar een vraag uit de binnenvaart, waar men vaststelt dat loodsen en havenslepers te hulp schieten zodra het zeeschip een haven nadert. We hebben deze vraag ‘van de werkvloer’ voorgelegd aan een aantal mensen van de werkvloer in de zeevaart.

Waar zeeschepen met een lengte boven de 76 meter loodsplichtig zijn, varen er in de binnenvaart koppelverbanden van pakweg 185 meter probleemloos en zonder beloodsing in alle hoeken en gaten van de haven. De meeste binnenschippers beschouwen dat als de kunst van hun vak. Het is hun lust en hun leven. Rechtuit varen kan iedereen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Beste Roger,

    Ik mag voor je hopen dat je het “manouvreren” beter beheerst dan de Nederlandse taal.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Loodsen zijn dus prutsers en kunnen niet manoeuvreren. Ik heb echter nog nooit een buurman met 9,40mtr diepgang de krabbegeul in zien schuiven (ook met veel wind of beperkt zicht). Wel diverse schippers die “het wel even aankijken” en daarmee ware doodsverachting ten toon spreiden.
    Als het allemaal zo eenvoudig en zwart-wit was, zouden er geen loodsen nodig zijn. Ik heb veel respect voor de binnenvaartschippers, over het algemeen zijn het vakmensen. Uiteraard zullen daar ook minder bekwame lieden tussen zitten, misschien is R.A. Steenbergen daar een van. Of komt zijn moddergooien voort uit afgunst, omdat hijzelf eigelijk ook best loods had willen zijn?
    Ik ben een aantal keren met binnenvaart schepen mee geweest, en dat schept wederzijds begrip. U bent voor ONS niet die lastige binnenman die op mijn plek ligt, helemaal niet. Maar de kapitein denkt daar altijd heeeel anders over. Wij beseffen maar al te goed dat u vaak met meerdere personen of gezinsleden aan boord bent, en mocht u in contact komen met een zeeschip: heeeel kwetsbaar. R.A. wordt natuurlijk liever uit het water gevaren door een niet-engels/duits sprekende Oekrainer op een Sormovskiy. Dan heeft hij weer een mooi verhaal waarom de wereldzeeen eigenlijk bevaren moeten worden door binnenvaartschepen.

    Respect voor alle buurmannen en buurvrouwen, en veel sterkte in deze moeilijke tijden.

    Tjep van Roon
    Registerloods Rotterdam-Rijnmond

    Geplaatst door: Tjep van Roon op
  • Er moet nog een hoop water door de maasmond voor we elkaar beter begrijpen. En dat zal moeten, want uiteindelijk varen we allemaal door hetzelfde slootje en hebben elkaar keihard nodig!
    Herman Broers
    Registerloods Rotterdam-Rijnmond

    Geplaatst door: Herman Broers op
  • Een zeeman navigeert en een binnenman manoeuvreert.

    Geplaatst door: boei op
  • Ed ,
    het is inderdaad een goed idee van jou.
    gefrustreerd ben ik niet.Heb zelf ervaring in zee zowel als kustvaart en binnenvaart,dus weet precies waar ik over praat.

    Geplaatst door: Roger op
  • Mischien meer begrip voor elkaar opbrengen door eens bij elkaar in de keuken te kijken is een oplossing tegen gefrustreerdheid als bij Roger en Steenbergen. Voor de binnenvaart, bel het loodswezen eens op om wat reisjes mee te maken. Die kuster kapitein of stuurman en die loods ga eens mee op die binnenman.

    Geplaatst door: ED op
  • Toen de loodsplicht versoepeld werd stond de binnenvaart op zijn kop i.v.m. de taalbarriere.
    Is het niet zo dat de Kapitein verantwoordelijk is voor de mannouvres van het schip en de loods om aanwijzigingen te geven i.v.m. de stroming terplaatse en de gevaarlijke ondieptes, moet er niet aan denken als er op de Schelde geen loodsen meer zijn.
    Natuurlijk zullen er situaties zijn waar je je afvraagt wat je met een loods moet zoals op een coaster in Rotterdam

    Geplaatst door: hagens op
  • Loodsen ????
    als je als loods op een coaster vaart en bij het aanleggen je de kaptein er alleen voor laat staan ,omdat de zogenaamde roeiers of lijn mannen er niet bij komen (kostenplaatje)
    dan vraag ik me af wat je aan boord doet.
    De meeste loodsen kunnen amper met ee normale coaster omgaan,ze zijn zelf als stuurman buiten geweest en hebben totaal geen ervaring in manouvreren,als alleen wat er in een boekje staat met rechst of links draaiende schroef.
    Theorie in overvloed maar praktijk ho maar,de telefoon is vaak belangrijker als het varen.
    Oh kaptein u hebt een rivier piloot?dan stuur ik dar wel mee (roeien bedoelen ze er word gestuurd of het weg afhankelijk is).
    Laat die loodsen die echt zelf alles moeten doen eerst eens ervaring opdoen in manouvers varen en laat ze dan beloodsen ,want op een koers varen op kompas kan iedereen.

    Geplaatst door: Roger op
  • Tja, loodsen, je kunt er boeken over schrijven. Ik ben opgegroeid in een grote binnenvaartschippersfamilie en in het bezit van groot vaarbewijs, en tevens van marof-papieren voor zeeschepen tot 3000 GT/3000 kW. Zodoende vaar ik soms op zee en soms in de binnenvaart. En uit die ervaring weet ik één ding heel erg zeker: Dat de meeste binnenvaartschippers EN coasterkapiteins veel meer verstand van manoeuvreren hebben dan de gemiddelde zeevaartloods in binnen- en buitenland. Je bent vaak loodsplichtig, maar het is gebeurd dat de loods in de mist met z’n neus tegen de ramen zit, ipv simpelweg op de radar te kijken. En na aankomst bedankte de loods de kapitein voor de hulp! Maar je moet zo’n vent wél betalen.
    Met stroom en wind rekening houden kunnen de meeste loodsen niet, als een binnenvaartschipper in een bocht op stroom rond wil heeft hij z’n logische redeneringen om over BB danwel SB rond te gaan, ofwel het schip ‘rond laten vallen’ mbv de stroom. Een loods doet het dan net andersom, zodat de kopschroef volaan moet draaien om de kop tegen de stroom in te krijgen.
    Of vóór stroom aan SB aanschieten en dan lekker eigenwijs zeggen dat je niet eerst een achtertouwtje mag pakken.
    Loodsen? Ze moeten verboden worden! Als de Artemis bij Portugal geen loods behoefde, was hij waarschijnlijk niet gestrand, want hij woei richting de ondieptes tijdens het wachten op de loods. Zónder loods was hij al in de haven geweest.
    Pfff, vraag de gemiddelde coasterkapitein over loodsen, en ze kunnen uren dergelijke verhalen vertellen.
    We hebben eens flinke hommelus gehad omdat we zonder loods het dok ingingen in de Eemhaven. Nou nou, wat een problemen gaf dat met de havendienst. Bij het uitdokken namen we wel een loods. Via de porto op het voordek hoorde ik dat we tot 5x toe geroepen werden door een kruisend schip in de Eemhaven. Maar de loods was zo druk’ dat hij het niet hoorde.
    En het grootste probleem is dat de kapitein ten allen tijde verantwoordelijk blijft, ook als hij na tegensputteren bij de loods toch naar hem luistert en het gaat fout. Want ja, de kapitein is nu eenmaal gezagvoerder . . .
    O ja, nog een leuke. In IJmuiden zijn veel coasters loodsplichting vanaf de pieren tot de rede. Maar buiten de pieren kan de loodsboot vaak niet veilig langszij komen wegens de zeegang, dus komt hij ín de sluis aan boord en gaat er bínnen de pieren weer af. Precies, je hebt dan een loods waar het niet verplicht is, en waar het verplicht wordt gaat hij weg. Het is ook wel een erg moeilijk stuk, van de pieren tot de rede . . .

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Nu heeft iedereen bewondering, maar in de praktijk zijn wij die ”lastige binnenmannen” die altijd in de weg liggen of varen.

    Geplaatst door: Jantje op

Reageer