BLN reageert: ‘Zeer optimistisch, geen tankvaarthausse’

‘Er zal geen sprake zijn van een tankvaarthausse’, reageert brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer in de eigen nieuwsbrief op het Schuttevaer-artikel ‘Tankvaarthausse op komst’.

Lees hier de reactie van BLN:

In de meest recente editie van Weekblad Schuttevaer is een zeer optimistisch bericht verschenen over de ontwikkelingen in de tankvaartmarkt. Dit bericht (tankvaarthausse op komst) vraagt om enige nuancering.

Volgens Panteia zal in het meest realistische geval van hoge waterstanden op de rivieren en gelijkblijvende raffinagecapaciteit de omzet (ondanks de afname van de transportvolumes) rond 2020 met 12% stijgen. Dit in vergelijking tot het slechtste jaar 2014. Hierdoor blijven de problemen van toen ook naar de toekomst toe nog altijd actueel. Er zal geen sprake zijn van een tankvaarthausse.

Wel kan de omzet stijgen als gevolg van laagwatersituaties. In de meest extreme situatie kunnen de omzetten tot wel 80% stijgen. Zo’n sterke omzetstijging kan bijvoorbeeld voorkomen bij een sterke afname van de raffinagecapaciteit in Europa waardoor er meer vraag komt naar overzeese dieselolie. Deze ontwikkelingen zijn echter niet te voorspellen. De gemiddelde omzetstijging van 40%, waarover Weekblad Schuttevaer bericht, behoort toe aan een scenario waarbij gerekend is met een beperkte afname van de raffinagecapaciteit in Noordwest-Europa en enkele kleine laagwaterperioden in een jaar.

BLN reageert: ‘Zeer optimistisch, geen tankvaarthausse’ | Schuttevaer.nl

BLN reageert: ‘Zeer optimistisch, geen tankvaarthausse’

‘Er zal geen sprake zijn van een tankvaarthausse’, reageert brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer in de eigen nieuwsbrief op het Schuttevaer-artikel ‘Tankvaarthausse op komst’.

Lees hier de reactie van BLN:

In de meest recente editie van Weekblad Schuttevaer is een zeer optimistisch bericht verschenen over de ontwikkelingen in de tankvaartmarkt. Dit bericht (tankvaarthausse op komst) vraagt om enige nuancering.

Volgens Panteia zal in het meest realistische geval van hoge waterstanden op de rivieren en gelijkblijvende raffinagecapaciteit de omzet (ondanks de afname van de transportvolumes) rond 2020 met 12% stijgen. Dit in vergelijking tot het slechtste jaar 2014. Hierdoor blijven de problemen van toen ook naar de toekomst toe nog altijd actueel. Er zal geen sprake zijn van een tankvaarthausse.

Wel kan de omzet stijgen als gevolg van laagwatersituaties. In de meest extreme situatie kunnen de omzetten tot wel 80% stijgen. Zo’n sterke omzetstijging kan bijvoorbeeld voorkomen bij een sterke afname van de raffinagecapaciteit in Europa waardoor er meer vraag komt naar overzeese dieselolie. Deze ontwikkelingen zijn echter niet te voorspellen. De gemiddelde omzetstijging van 40%, waarover Weekblad Schuttevaer bericht, behoort toe aan een scenario waarbij gerekend is met een beperkte afname van de raffinagecapaciteit in Noordwest-Europa en enkele kleine laagwaterperioden in een jaar.