Zeevrachtenmarkt: Vrachtenmarkt veert op

De huren en vrachten voor de capesizers stegen. De gemiddelde charterhuur steeg tot ruim $ 5000 per dag. Voor reizen van Brazilië naar China bedroeg de huur bijna $ 6000 per dag. De verbetering was vooral te danken aan de aanvulling van de voorraden erts in China. Chinese mijnen worden op grote schaal gesloten, waardoor China meer is aangewezen op invoer.

Zeevrachtenmarkt: Vrachtenmarkt veert op

Ook de huren bij periodecharters van capesizers stegen, wat kennelijk betekent dat charterers er weer in geloven. De Brave Argentina (2010) werd voor zeven maanden gecharterd voor $ 6100 per dag. Het grotere optimisme van de reders is begrijpelijk na de lange nachtmerrie, maar afgezet tegen charterhuren van $ 100.000 per dag die jaren geleden werden betaald, is er nog een lange weg te gaan. Maar het effect dat veel schepen naar de slopers gingen doet zich voelen. Hogere sloopprijzen zouden dat effect nog kunnen versterken, vooral nu de bestellingen voor nieuwe schepen praktisch zijn opgedroogd. Wel wordt door de marktverbetering het gevaar groter dat opgelegde schepen versneld weer in de vaart komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrachtenmarkt veert op | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrachtenmarkt veert op

De huren en vrachten voor de capesizers stegen. De gemiddelde charterhuur steeg tot ruim $ 5000 per dag. Voor reizen van Brazilië naar China bedroeg de huur bijna $ 6000 per dag. De verbetering was vooral te danken aan de aanvulling van de voorraden erts in China. Chinese mijnen worden op grote schaal gesloten, waardoor China meer is aangewezen op invoer.

Zeevrachtenmarkt: Vrachtenmarkt veert op

Ook de huren bij periodecharters van capesizers stegen, wat kennelijk betekent dat charterers er weer in geloven. De Brave Argentina (2010) werd voor zeven maanden gecharterd voor $ 6100 per dag. Het grotere optimisme van de reders is begrijpelijk na de lange nachtmerrie, maar afgezet tegen charterhuren van $ 100.000 per dag die jaren geleden werden betaald, is er nog een lange weg te gaan. Maar het effect dat veel schepen naar de slopers gingen doet zich voelen. Hogere sloopprijzen zouden dat effect nog kunnen versterken, vooral nu de bestellingen voor nieuwe schepen praktisch zijn opgedroogd. Wel wordt door de marktverbetering het gevaar groter dat opgelegde schepen versneld weer in de vaart komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer