Zeevrachtenmarkt: Hoge vracht dankzij Jones Act

Voor de panamaxen blijft de markt zwak, reizen vanaf de oostkust van Zuid-Amerika zijn de weinige lichtpunten. De Maria G.O. (87.378 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Zhoushan, via Australië, teruglevering China voor $ 8500 per dag, de Rosco Palen (82.153 dwt, 2011) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar Singapore/Japan voor $ 15.750 per dag plus een ballastbonus van $ 575.000.Voor de capesizers verbeterde de markt.

De Cape Seagull (175.800 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Fangchang, via Esperance, teruglevering China voor $ 13.500 per dag.
Hoewel de vrachttarieven voor containers Azië-Europa alweer een paar weken dalen liggen ze nog wel boven het niveau van een jaar geleden. Voor een teu Shanghai-Noord-Europa bedroeg de vracht $ 1188, voor een teu Shanghai-Middellandse Zee $ 1508. De lijnoperators willen de tarieven in juni opnieuw verhogen. Het zal van het ladingaanbod afhangen of dat gaat lukken. Een lichtpunt is wel dat de brandstofkosten dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Hoge vracht dankzij Jones Act | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Hoge vracht dankzij Jones Act

Voor de panamaxen blijft de markt zwak, reizen vanaf de oostkust van Zuid-Amerika zijn de weinige lichtpunten. De Maria G.O. (87.378 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Zhoushan, via Australië, teruglevering China voor $ 8500 per dag, de Rosco Palen (82.153 dwt, 2011) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar Singapore/Japan voor $ 15.750 per dag plus een ballastbonus van $ 575.000.Voor de capesizers verbeterde de markt.

De Cape Seagull (175.800 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Fangchang, via Esperance, teruglevering China voor $ 13.500 per dag.
Hoewel de vrachttarieven voor containers Azië-Europa alweer een paar weken dalen liggen ze nog wel boven het niveau van een jaar geleden. Voor een teu Shanghai-Noord-Europa bedroeg de vracht $ 1188, voor een teu Shanghai-Middellandse Zee $ 1508. De lijnoperators willen de tarieven in juni opnieuw verhogen. Het zal van het ladingaanbod afhangen of dat gaat lukken. Een lichtpunt is wel dat de brandstofkosten dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer