Zeevrachtenmarkt: Capesizers pieken

Het blijft goed gaan voor de capesizers met dank aan de grotere invoer van ijzererts in China. Hierdoor kwamen de huren en vrachten voor deze categorie schepen op het hoogste punt van dit jaar. De Obelix (181.433 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Nagoya, via Noord-Pacific, teruglevering Singapore/Japan voor $ 20.500 per dag. Voor de panamaxen verbeterde de markt nauwelijks, er kwamen wel meer ladingen op de markt maar er waren zoveel schepen beschikbaar dat de vrachten laag bleven.

Wellicht dat het komende graanseizoen in de US Gulf en de Zwarte Zee de huren en vrachten op de Atlantische routes wat kunnen opkrikken, want daar zijn de huren niet best. De Rize (81.950 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Duinkerken, via de Oostzee, teruglevering West-Europa voor $ 8000 per dag. In het Verre Oosten waren de huren nauwelijks beter. De Thetis (73.653 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Singapore, via Indonesië, teruglevering China voor $ 9500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Capesizers pieken | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Capesizers pieken

Het blijft goed gaan voor de capesizers met dank aan de grotere invoer van ijzererts in China. Hierdoor kwamen de huren en vrachten voor deze categorie schepen op het hoogste punt van dit jaar. De Obelix (181.433 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Nagoya, via Noord-Pacific, teruglevering Singapore/Japan voor $ 20.500 per dag. Voor de panamaxen verbeterde de markt nauwelijks, er kwamen wel meer ladingen op de markt maar er waren zoveel schepen beschikbaar dat de vrachten laag bleven.

Wellicht dat het komende graanseizoen in de US Gulf en de Zwarte Zee de huren en vrachten op de Atlantische routes wat kunnen opkrikken, want daar zijn de huren niet best. De Rize (81.950 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Duinkerken, via de Oostzee, teruglevering West-Europa voor $ 8000 per dag. In het Verre Oosten waren de huren nauwelijks beter. De Thetis (73.653 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Singapore, via Indonesië, teruglevering China voor $ 9500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer