Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Stuwaanvaring Grave: ‘OVV levert broddelwerk'

A/B HANNA

Verbazend hoe gemakkelijk de scheepsbemanning en de eigenaar/charteraar van de Maria Valentine in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) wegkomen met het ongeluk bij Grave. Dat vindt schipper Hens van Buren (mts Hanna), die 37 jaar tankereigenaar is en heel zijn werkzame leven met gevaarlijke stoffen rondvaart. Hij deed zijn beklag bij de OVV en bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

1 / 1
Tijdlijn van het vertrek van de bemanning van mts Maria Valentine uit Bratislava tot de stuwaanvaring bij Grave. (Bron: OVV-rapport 'Stuwaanvaring door benzeentanker bij Grave')

Tijdlijn van het vertrek van de bemanning van mts Maria Valentine uit Bratislava tot de stuwaanvaring bij Grave. (Bron: OVV-rapport 'Stuwaanvaring door benzeentanker bij Grave')

  • Ervaren tankschipper zet vraagtekens bij Grave-rapport Onderzoeksraad

  • ‘Eén onervaren schipper legt niet hele binnenvaartvloot aan banden'

Door Dirk van der Meulen
Van Buren beperkt zich in zijn uitvoerige reactie tot de scheepszijde van het OVV-onderzoek, naar hij zegt vooral om ‘dit soort ernstige ongevallen' te voorkomen. Maar ook zegt hij: ‘U kunt niet verwachten dat wij accepteren dat de hele binnenvaartvloot aan banden wordt gelegd, omdat één firma een schip bemant met een schipper die niet de capaciteiten heeft om in de mist te varen, vanwege zijn plaatselijke onbekendheid op een bepaald riviergedeelte.'
Zijdelings verwijt hij Rijkswaterstaat gebrek aan kennis. Belangrijker voor hem is waarom de OVV kennelijk niet heeft doorgevraagd op de verklaringen van de Slowaakse scheepsbemanning van de Maria Valentine.

Bedenkelijk imago
In zijn reactie op het rapport somt hij een reeks onbeantwoorde vragen op. De tanker voer voor Gefo en de OVV had volgens Van Buren vanwege het bedenkelijke imago ook de interne organisatie van die tankvaartrederij en haar dochterondernemingen bij het onderzoek moeten betrekken: ‘Ze staan erom bekend in de branche dat ze schippers-eigenaren niet altijd even netjes behandelen.'

Tankschipper Van Buren wijst erop dat in 2015 de Gefo-tankers Almira en Leonardo ook al betrokken waren bij zeer zware averijen op de Westerschelde en vraagt zich met betrekking tot de Maria Valentine af: ‘Is onderzocht of druk is uitgeoefend, waardoor de schipper zich verplicht voelde te gaan varen, terwijl dit niet wenselijk was?'

De bemanning van de Maria Valentine vertrok volgens het OVV-rapport op 28 december 2016 om 05:00 uur vanaf het vliegveld Bratislava, was om 13:00 uur aan boord in Klein Ternaaien en moest daar meteen aan het werk om bij aankomst in Stein onmiddellijk te kunnen laden. Terwijl de schipper zijn nachtrust nam, wisselden stuurman en matroos elkaar af, aldus het OVV-rapport. Van Buren: ‘Je kan dus vaststellen dat zij niet de nachtrust hebben genoten, die wettelijk verplicht is.'
Hij concludeert dat stuurman en matroos al ruim 28 uur in touw zijn, als de tanker de volgende dag om 06:40 uur uit Stein vertrekt. ‘Dit roept vraagtekens op.'

Plaatselijk onbekend
Van Buren twijfelt ook aan de plaatselijke bekendheid en reisvoorbereiding van de schipper, zeker bij zeer dichte mist. Het plan was om beneden sluis Grave te overnachten. ‘Waarom heeft hij na het passeren van de sluis Heumen geen contact opgenomen met sluis Grave, om te vragen hoe de sluizen erbij stonden en of er beneden de sluis plek was op de kegelpalen? Dit zijn heel normale vragen als je plaatselijk goed bekend bent. Het is namelijk niet verstandig blind op een voorhaven van de sluis af te varen in dichte mist.'

Na nog een reeks bedenkingen bij de organisatie aan boord, vraagt Van Buren zich af: ‘Was het niet de bedoeling gewoon door te varen naar Lith en is iedereen niet een beetje voor de gek gehouden door de bemanning, nadat het ongeluk was gebeurd?' Zijn conclusie is dat de schipper van de Maria Valentine absoluut niet plaatselijk bekend was en op zijn Periskal kaartsysteem de stuw van Grave heeft aangezien voor een brug.

‘Je kan niet anders vaststellen dan dat het onwel worden van de schipper niet is ontstaan boven de stuw. Anders was de Maria Valentine nooit zo precies tussen de pijlers doorgevaren. Dat onwel zijn opgevoerd wordt, begrijp ik best. Het beste excuus om overal van af te zijn.'

Extreem weer
Rijkswaterstaat kan schippers nu al adviseren om bij extreme weersomstandigheden niet verder te varen. ‘Als deze adviezen gegrond zijn, wordt daar zeker gehoor aan gegeven door de meeste schippers', zegt Van Buren in zijn reactie op de aanbevelingen in het OVV-rapport. Hij wijst erop dat mist voor de binnenvaart geen extreme weersomstandigheid is. ‘Het overgrote deel van de vloot vaart zowel in het donker als in de mist op radar en andere hulpmiddelen, en doet dat op een veilige manier. Moet donker dan ook niet geclassificeerd worden als extreme weersomstandigheid?'

Vakmanschap
In zijn algemeenheid vindt Van Buren dat het vakmanschap in de tankvaartbranche hard terugloopt. ‘Oorzaken zijn de vrije marktwerking in de tankvaart en de eeuwigdurende over- en reservecapaciteit, die in een magere markt ontzettend op de transportprijzen drukken.' Door personeelsgebrek en om kosten te drukken zijn veel eigenaren overgegaan op Oost-Europees personeel. Van Buren: ‘Daar is op zich niets mis mee. Alleen wordt er weinig of niet geïnvesteerd in opleidingen om deze mensen op het niveau te brengen dat van hen wordt verwacht.'
Miscommunicatie, door gebrekkige beheersing van het Nederlands of Duits, leidt regelmatig tot incidenten.

‘Het vakmanschap van een schipper ontstaat door meters maken, waardoor hij een grote plaatselijke bekendheid krijgt', stelt Van Buren. ‘Tegenwoordig zijn schippers in opleiding druk met theoretische zaken en procedures. Ze worden opgeleid voor allerlei managementactiviteiten aan boord, die niets meer met nautische zaken en meters maken van doen hebben. Ook ik ontsnap er helaas niet aan: in 1980 begonnen met één ordner in de stuurhut, staan er nu meer dan 100.'

De volledige brief aan OVV en minister wordt hier in overleg met Van Buren niet langer weergegeven. (17-5-18, DvdM)
Reacties (8)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Otter

    Goed geschreven, klasse.

  • L.A. Verburg

    Goed en sterk verhaal. Ben zeer benieuwd naar de reactie die u hierop krijgt, als u die al gaat krijgen.

  • O Klinkenberg

    Goed verhaal van dhr. Van Buren.
    Graag zou ik willen zien dat oost Europese kapiteins hier pas mogen varen als ze op de simulator een examen hebben afgelegd in het Duits.
    Vele kapiteins hebben hun papieren gekocht en de Donauvaart is niet te vergelijken met de onze. Tevens is de taalbarriere nog steeds een issue.

  • Guus ww

    x

  • Piet Bennik

    Goed verhaal Hens, je heb een betere conclusie neer gezet dan OVV in 140 pagina's.
    Het OVV rapport klopt van geen kanten. Hier moeten zeker kamer vragen over gesteld worden d.m.v. de brancheorganisaties.

  • Rienk abrahamse

    Ik ben het met de meeste conclusies eens Hens, alleen we kunnen ons als binnenvaart dit soort ongelukken niet permiteren. De Waldhof, de Maria Valentine veroorzaken een gevoel van ontoelaatbare risico's op de binnenwateren. Het had allemaal veel slechter kunnen aflopen. Wie had verwacht dat de benzeen niet uit de tanks had gelopen na een val door de stuw. Het is gelukkig niet erger geworden.
    Als je feitelijk bekijkt wanneer de ongevallen zich voordoen, is het voornamelijk tijdens mistperiodes. Je kan nog zo goed op radar varen, maar je bent gewoon een belangrijk gegeven kwijt, het directe zicht. Als dan ook nog zulke brokkenpiloten mogen rondvaren, deze schipper was net bekomen van het afvaren van de stuurhut op het duitse kanaal, denk ik toch dat er iets gedaan moet worden. Nu is hij zelf gestraft met een boete van 1400 euro, zoiets krijg je ook als je buiten je vaartijd zit, of een week te laat met keuren van brandblussers bent, het is echt belachelijk. Het is zeker geen sanctie voor rederijen als Gefo om het beleid te herzien. Deze schipper heeft moedwillig mens en milieu in gevaar gebracht. Als schipper ben je verantwoordelijk, als je het niet kan, moet je gewoon stoppen. Zelf denk ik dat een practisch examen voor een radar diploma en een schippersdiploma op zijn plaats is. Nu kun je schipper worden enkel met het afleggen van een theoretisch examen, een peuleschil voor iemand die goed kan leren. Maar varen is iets anders, daar komt het aan op praktische ervaring en kennis. Als je dan daarbij meeneemt dat er louche rederijen zijn die veel druk op schippers leggen om door te gaan, heb je aanleiding voor onveilige situaties.

  • j Teunisse

    De OVV organisatie is een alround organisatie. Een soort Zwitsers zakmes. Je kunt er iets mee,maar niet alles.
    OVV heeft bijvoorbeeld geen nautische specialisatie. Wie weet waar OVV zoal zijn oordeel over mag vellen ,concludeert terecht dat dit weer als typisch Nederlands poldermodel word verkocht. Noch vlees, noch vis. Dat is jammer. De zeevaart heeft een raad voor de (zee)scheepvaart. kijk op http://www.tuchtcollegevoordescheepvaart.nl/ Hier worden zaken op en met Nederlandse Zeeschepen onderzocht. Kan mij ook in de mening van dhr van Buuren vinden

  • Jim Grooten

    Wie er nog vertrouwen heeft in de OVV na zo lang onderzoek ( 16 maanden)kan ik mij helemaal niet voorstellen.
    De belangen waren toch een struikelblok.
    Goede zienswijze dhr Hens van Buuren , ben bang dat het groot kapitaal als GEFO met hulp van financiele instellingen en curatoren gewoon door mag gaan met deze onfrisse praktijken.
    Nederland sluit toch wel zijn ogen .




Lees ook