Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Bashir (SP) stelt Kamervragen over schepenveiling Rabobank

DEN HAAG

SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) in schriftelijke vragen om opheldering gevraagd over de recente schepenveiling van de Rabobank.

1 / 1
Bashir (SP) stelt Kamervragen over schepenveiling Rabobank

Bashir (SP) stelt Kamervragen over schepenveiling Rabobank

Bashir stelde zijn vragen naar aanleiding van het artikel ‘Rabo hoogste bieder op schepenveiling‘ in Schuttevaer van 29 november. Hij vraagt de minister om een reactie en om uitleg van de constructie waarbij de Rabobank geveilde schepen met een eigen BV heeft gekocht.

Dat de bank vervolgens aanspraak kan maken op een staatsgarantie van 1 miljoen per schip is Bashir een doorn in het oog. Hij wil van minister Schultz weten of dat bedrag van de schuld van de schipper wordt afgestreept of blijft staan. ‘Bent u het met mij eens dat hier een prikkel voor Rabobank is om een zodanig bod op het schip uit te brengen om in ieder geval die miljoen euro te kunnen incasseren?’, vraagt het SP-Kamerlid.

En: ‘Bent u het met mij eens dat Rabobank hierdoor een schip in eigendom krijgt met een miljoen euro subsidie en met aan boord een schipper die (een groot deel van zijn leven) gratis "25 uur per dag, 8 dagen per week" aan het werk moet om zijn schulden aan Rabobank af te lossen? Wat vindt u hiervan? Vindt u dit wenselijk?’

Tenslotte wil hij van minister Schultz weten hoe zij ervoor gaat zorgen dat ‘de Rabobank met deze gesubsidieerde schepen met aan boord een aflosser niet onder de kostprijs gaat varen en zo nog meer schippers in problemen gaat brengen’. (DvdM)

Reacties (2)
  • J.G.J. van Maren

    dus staatsgarantie afschaffen in markten waar overcapaciteit heerst. of Europees Regelen.
    De Schepen die met aflossers zouden gaan varen vormen trouwens geen valse concurrentie.
    2 aflos schippers en 2 Matrozen, kosten per dag circa 1200 Euro plus de gasolie. onderhoud etc etc. ik zie daar geen probleem in tenzij de vorige sukkelaar zelf aan boord blijft zitten voor een CAO loon ;-(

  • D.P. Steenstra

    Laat hem dan ook gelijk even vragen over het failliet gaan van Twente/Rijn B.V, en de rol van ABN-AMRO hier in afgelopen 12 feb. Hoe dat gegaan is krijgen we in de binnenvaart nog een vieze smaak van. Daar heeft volgen de Schuttevaer de ABN-AMRO ook 2,5 milj. staatsgarantie in gecasht. Zie hier meer van in het dossier van deze krant.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook