Tankvaart gaat elektronisch melden

In navolging van de containervaart, gaat ook de tankvaart over op elektronische informatie-uitwisseling. Dat is accurater, betrouwbaarder, gemakkelijker en komt de veiligheid ten goede. Maar de invoering is pas wenselijk wanneer alle informatie ook elektronisch beschikbaar is voor de schipper. Daar wordt momenteel aan gewerkt.

Tankvaart gaat elektronisch melden
  • Partijen bijeen om berichtenuitwisseling te standaardiseren
  • ‘Testen testen en nog eens testen’

Door Michel Gonlag
‘De melding aan de vaarwegbeheerder is de laatste schakel in een lange keten van informatieoverdracht’, zegt Jos van Splunder van Rijkswaterstaat. Hij stond aan de basis van elektronische communicatie in de binnenvaart en begeleidt ook deze fase van de digitalisering.

De afgelopen maanden is geïnventariseerd in hoeverre partijen in de vervoersketen gegevens over vloeibare lading nu al elektronisch uitwisselen. ‘Er is veel digitale uitwisseling van gegevens tussen de verschillende partijen, maar in het internationale transport van vloeibare goederen is vrijwel geen sprake van EDI-verkeer’, vertelt Henk van Laar, manager van Bureau Telematica Binnenvaart, één van de initiatiefnemers van de inventarisatie. ‘Intern hebben veel grote bedrijven, zoals de majors (grote oliemaatschappijen – red.) dit wel goed geregeld. Maar tussen de verlader, de bevrachter en de schipper gaat alle informatie-uitwisseling nog per telefoon, mail of fax, terwijl steeds vaker een PDF per e-mail wordt verstuurd. Verstandig zou zijn om ook daar meer EDI toe te passen.’

Lees het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 19, 8 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement

Tankvaart gaat elektronisch melden | Schuttevaer.nl

Tankvaart gaat elektronisch melden

In navolging van de containervaart, gaat ook de tankvaart over op elektronische informatie-uitwisseling. Dat is accurater, betrouwbaarder, gemakkelijker en komt de veiligheid ten goede. Maar de invoering is pas wenselijk wanneer alle informatie ook elektronisch beschikbaar is voor de schipper. Daar wordt momenteel aan gewerkt.

Tankvaart gaat elektronisch melden
  • Partijen bijeen om berichtenuitwisseling te standaardiseren
  • ‘Testen testen en nog eens testen’

Door Michel Gonlag
‘De melding aan de vaarwegbeheerder is de laatste schakel in een lange keten van informatieoverdracht’, zegt Jos van Splunder van Rijkswaterstaat. Hij stond aan de basis van elektronische communicatie in de binnenvaart en begeleidt ook deze fase van de digitalisering.

De afgelopen maanden is geïnventariseerd in hoeverre partijen in de vervoersketen gegevens over vloeibare lading nu al elektronisch uitwisselen. ‘Er is veel digitale uitwisseling van gegevens tussen de verschillende partijen, maar in het internationale transport van vloeibare goederen is vrijwel geen sprake van EDI-verkeer’, vertelt Henk van Laar, manager van Bureau Telematica Binnenvaart, één van de initiatiefnemers van de inventarisatie. ‘Intern hebben veel grote bedrijven, zoals de majors (grote oliemaatschappijen – red.) dit wel goed geregeld. Maar tussen de verlader, de bevrachter en de schipper gaat alle informatie-uitwisseling nog per telefoon, mail of fax, terwijl steeds vaker een PDF per e-mail wordt verstuurd. Verstandig zou zijn om ook daar meer EDI toe te passen.’

Lees het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 19, 8 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement