‘De geest moet uit de fles’

‘Doe het! Sluit je aan bij Rent-a-Ship. Het kan werken.’ Die oproep deed voormalig voorman van de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid Ger Veuger zaterdag aan eigenaren van grote schepen. Hij sprak op de najaarsvergadering van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) in Rotterdam als lid van de ‘denktank’ van deze schippersbond.

Lies van Aelst

Door Patrick Naaraat
‘Het coöperatieplan van Anton van Megen heeft de goede kenmerken. De intentie is meer geld naar de binnenvaart te halen. Dat is noodzaak, de toerbeurt Noord-Zuid had hetzelfde doel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Geachte Aton Vermegen.

    Ik hoop van harte dat u slaagt met de EUBO.
    Laat je niet van de wijs brengen,de tijd is rijp voor verandering.
    Het tijdperk dat bevrachtingings kantoren de regie in handen hadden moet nu maar eens defintief beslecht worden.
    Zij pretenderen iets met de scheepvaart op te hebben, maar laten ons gewoon creperen.
    Het gezegde zegt, JE HERKENT IN IEMAND NIET WAT HIJ ZEGT MAAR IN WAT HIJ DOET.
    Dus de bevrachters hebben mooie praatjes, maar als het er werkelijk op aan komt maken ze ons kapot,dus ze vullen geen gaatjes.
    Dus Anton zet hem op en laat niet meer los, als de schipper wat gegund wordt dan wordt u ook het beste gegund, dus WIE GOED DOET, GOED ONTMOET.
    Het is tijd voor VERANDERING, er moet nu geschiedenis worden geschreven. We hebben de mooiste vloot van de wereld en nu SAMENWERKEN.
    Dit zal het mooiste zijn wat de scheepvaart ooit is overkomen.
    Dus collega\\\’s zet je tanden erin, laat ze een poepie ruiken, wat denken ze eigelijk wel dat we tweede rangs burgers zijn of zo. Recht jullie schouders en hef jullie hoofd fier en met trots op en ga er voor. ALL IN DE GAME!!!
    Er op of er onder, wat kan ons het schelen.
    Anton,collega schippers het is nu of nooit!!!
    Heerlijk om te zien dat er iets goeds aan de horizon gloort, laat de het zonnetje(EUBO) maar opkomen.
    IK ben er in ieder geval klaar voor, al kost het mijn bedrijf, alles is beter dan te zwichten voor de poenscheppers.
    Gegroet, de EUBO FAN, nu nog een FANCLUB.
    Heerlijk dit is eruit, zet hem op !!!!

    Jacob

    Geplaatst door: Jacob op
  • @……. 22-09-2010 op 11:59
    Natuurlijk zijn de samenwerkingsverbanden alleen voor hun eigen toko bezig!!! Ze zijn er alleen voor hun leden en niet, zoals door kortzichtigen wordt gedacht om de rest van de markt tevreden te houden. De rest van de markt die niet wist hoe hard ze het samenwerkingsverband moesten verlaten zodra de spotmarkt 0,25 E. meer betaalde. De rest van de markt die zich liever laat uitbuiten door handelaren in vrachten dan samen met collega’s de schouders eronder te zetten en zelf kostendekkend vervoer aan te trekken. De schippers in de bestaande samenwerkingsverbanden presteren duidelijk beter dan de zogenaamde vrije jongens. Gooi die calimerohouding toch verdomme eens een keer van je af! Wat heb je zelf gedaan om je situatie te verbeteren, behalve kankeren op de buren? Als je niet begrijpt dat de NPRC een winstuitkering aan de leden doet, terwijl de bevrachters de winst die ze over JOUW rug verdienen zelf in hun zak steken, snap je niet wat een coöperatie is. Als je niet begrijpt waarom je vrijheid in een samenwerkingsverband veel beter gewaarborgd is, blijf je toch lekker vrij varen? Lekker ouwehoeren in het gangboord over hoe slecht het allemaal is en dat niemand je wil helpen. En dat niemand snapt hoe duur je schip is en hoe hard je werkt en hoe weinig je verdient. En dat dat natuurlijk allemaal de schuld van anderen is. Ga alsjeblieft niet in een samenwerkingsverband, maar blijf lekker op de spotmarkt je bevrachtertje spekken. Maar niet janken als je de grote verliezer blijkt te zijn.
    Rent-a-ship ontkomt er trouwens niet aan om werk naar zich toe te gaan trekken. Anders wordt het helemaal niks. Je kunt jezelf pas een positie in de markt verwerven als coöperatie als je bereid bent je langdurig aan contracten te verbinden en je in de markt in te vechten. En veel meer redeneren vanuit de klant. We hebben niet vanzelfsprekend recht op lading. Daar moet iets voor gedaan worden. Maar dat besef komt nog wel.

    Geplaatst door: Ziek van dat calimerogedrag op
  • Aan alle binnenvaart-ondernemers.

    Ik wil u verwijzen naar mijn commentaar op het artikel in de schuttevaer onder het kopje ” Eubo-coöp. iets later van start” Ik ga daar met argumenten wat uitvoerig in op de problemathiek, want dit gaat nog wel even duren en daarnaast is het voor u als ondernemers beter zelf meer en krachtdadiger invloed op de vrachtprijzen uit te kunnen oefenen.
    Bevrachter hebben – zo is gebleken – een “geheel iegen belang” en dat is geheel anders dan het uwe

    Ik kan – als oud bankier en met vele jaren ervaring met binnenvaart-zaken – de reactie van Ger Veuger enkel van harte onderschrijven.

    Vriendelijke groet en een absoluut betere toekomst gewenst,

    Jan Godschalk

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • – gelezen – En volgens de RABO blijft dit nog diverse jaren boven ons hangen-
    —————————————
    Daarom is het belangrijk, dat de overcapaciteit niet onderschat wordt. En door de opslag op de huur voor de klant, kun je ook ledige schepen huur betalen.

    En wat wordt gezegd van de bestaande coops. niet werkt. Klopt daarom trekt de eubo geen werk aan. Maar verhuurd scheepsruimte.
    En je bent met een ½ milj tonnen scheepsruimte die elkaar niet onderbied.

    De bestaande coops onderbieden elkaar , wat daar het voordeel van is ?? Maar wel heel duidelijk, dat het zo niet werkt!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @Subaru Rijder, Waarom denk je dan dat heel de binnenvvaart naar de knoppen gaat..in mijn beleving al is Omdat de oude fel gekleurde vlaggen van diverse cooperaties dat zelf als voorbeeld geven Alleen maar voor hun eigen toko bezig zijn dat is nooit anders zo geweest Want ze schrijven over samenwerken Nou dan moet iemand mij de definitie van samenwerken eens geven
    Dus de rest moet toch ook wat om te overleven En zolang er geen omslag komt in die denk-en handelswijze zullen we erin blijven hangen En volgens de RABO blijft dit nog diverse jaren boven ons hangen Ja daar geloof ik ook wel in want anders zorgen zij daar wel voor

    Geplaatst door: ……. op
  • Jan zei:-het vaargebied houd toch niet op bij de grens-? Ja dat is jou geluk, wanneer iedereen zo dacht als jij of een geschikt schip daarvoor had. Was de markt in jou vaargebied ook naatje. Dus dat is puur een ikke gedachte.

    En vrije markt voor eenlingen is achterhaald, samenwerken moeten we en niet alleen denken voor eigen voordeel!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @Doodmoe van al die bondjes.Leg mij eens uit wat die achterhaalde ideeen zijn dan?

    Geplaatst door: MVG JR op
  • De zogenaamde vrije markt is een achterhaald idee.

    Geplaatst door: Eric op
  • Intriest hoe die particulieren over elkaar buitelen. Dit wordt nooit een normale bedrijfstak op deze manier. Hoeveel clubjes zijn er nou? En allemaal weten ze het beter. Hoe wil je nou ooit iets voor elkaar krijgen? ASV, heel verstandig om nergens aan mee te doen. Heb je tenminste geen enkele invloed met je achterhaalde ideeën.

    Geplaatst door: Doodmoe van al die bondjes op
  • @Jansen wat ben jij een onfatsoenlijk mens.Wat Sunniva zegt dat klopt volkomen en dat zegt niks over het aantal leden van een club .En zeker niet over de leeftijd van mensen.En dat het U schijnbaar niet uitkomt wat Sunniva zegt is nu wel volkomen duidelijk.Maar U moet zich over het aantal leden niet drukmaken,dat komt in de toekomst wel goed.Al die ondernemers die nu lid worden bij de EUBO samenwerkingsverbanden,gaan natuurlijk ook lid worden bij de ASV.Het op richten van een eurotoer dat staat zeker al 20 jaar in de plannen van de ASV.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Hebben we Sunniva weer met haar commentaar hou toch eens een keer op met die ASV 25 leden dat is volgens mij een naaikransje jullie kunnen schrijven en roepen wat je wilt maar weet je wel dat niemand dat geblair nog aanhoort ja alleen die 25 leden een oude mannen clubje waar de meesten al met pensioen zijn of er aan toe zijn

    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • Beste Jan,

    Bij de ASV bepalen de leden het beleid. Wij, als bestuur hebben daar de situatie geschetst zoals die is voorgesteld betreffende de structuurwijziging van de ESO en nemen daar tegenover een standpunt in. Het is een goede democratische gewoonte te kijken of voor dat standpunt wel draagvlak is alvorens we daar consequenties aan verbinden. En ja, daar blijkt draagvlak voor te zijn. Je schrijft “Ook bedankt voor het meedelen van het ASV standpunt over de vernieuwing van de structuur. Ik had graag gehoord, welke voorlichting aan de leden was gegeven, voordat dit standpunt werd ingenomen.” Het klinkt bijna alsof je wilt zeggen dat men nooit tot dit besluit zou zijn gekomen als jij het had kunnen ‘uitleggen’. Je was niet aanwezig maar bestuurders van andere deelnemende bonden aan de ESO, de VBR en de ONS waren er wel. Die hebben echt hun zegje wel kunnen doen. Bovendien…onderschat het intelligentieniveau van de schippers niet, zou ik zo zeggen.
    Overigens hebben alle denktankleden de officiële stukken ook al ter inzage gekregen dus die weten heel goed wat de bedoeling is van de structuurwijziging. Vanuit deze gegevens trokken de leden dezelfde conclusie als het bestuur: op deze wijze is lid blijven van de ESO zinloos.
    Dan schrijf je nog “Zolang je in de ESO zit kun je geen positie innemen tegenover de ESO, maar hooguit tegenover andere ESO leden.” Wie bepaalt dat? Waar staat dat? Als de ESO qua structuur wijzigt dan moet je toch wel herbezinnen? Past deze organisatie nog wel bij ons is een heel reële vraag die alle aangeslotenen zich zouden moeten afvragen bij structuurwijzigingen.

    Natuurlijk zou het inderdaad zo moeten zijn dat “de ESO dat zijn wij” opgeld doet. Maar als er een structuur ontstaat waardoor dit loze woorden blijken te zijn dan moeten wij ons herbezinnen. Als bij het “wij” de ASV buiten spel gezet wordt (en dat was ook de conclusie in de vergadering) in de besluitvormingsprocedure dan kun je niet meer spreken van wij. En dus moeten wij dit voorleggen aan de leden “hoe nu verder”? . Ik ben benieuwd of dat ook bij andere bonden gebeurt en wat die leden ervan vinden. Ik kan me voorstellen dat ook bij andere bonden deze wijziging helemaal niet zo enthousiast ontvangen wordt.

    Ondertussen staat er een interview met jou in de binnenvaartmagazine waarbij je blijk geeft van een heel eigen invulling van het voorzitterschap van de ESO (zoals ik ook al eerder heb kunnen constateren). Mij lijkt het dat de voorzitter alle verschillende meningen en argumenten van de verschillende partijen boven water wil halen, daar gezamenlijk conclusies uit trekt en dat gezamenlijk naar buiten brengt. Dat strookt niet met wat er nu gebeurt. Op verschillende fora lees ik “waar je heen wilt met de ESO”. Volgens mij gaat het om “waar de leden van de ESO heen willen met de ESO” en zorgt de voorzitter voor de juiste randvoorwaarden om tot een gedragen besluit te komen.
    Maar zo’n eenheid komt er niet als je als voorzitter uitspraken doet namens de ESO over bijvoorbeeld het witboek, wat helemaal niet aan de orde is geweest in de ESO, en ook zeker niet door de ESO als ESO standpunt is neergezet. En als ik nu lees dat de ESO samen met INE en EBU ” de handen ineengeslagen heeft en onze input voor het Witboek hebben geformuleerd” dan vind ik dat je daarmee precies laat zien waar de schoen wringt. Over de hoofden van de leden heen wordt er een standpunt ingenomen. Als dat nu al zo is, dan kun je wel raden wat er gebeurt als we minder mogelijkheden hebben om plenair te overleggen.
    Dit voorstel tot structuurwijziging komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen.
    Je vindt dat je als ESO-voorzitter de enige bent die het woord mag voeren wat betreft bijvoorbeeld de CCR. Ik heb je verleden jaar al gezegd, voor de raadgevende conferentie ” ik laat mij de mond niet snoeren”.
    Verder schrijf je nog: “ Jammer genoeg kon ik door het late uitnodigen niet op jullie bijeenkomst aanwezig zijn”. De openbare ASV vergadering is op diverse fora aangekondigd. In ieder geval heeft de Scheepvaartkrant er al 3 weken voor de vergadering over geschreven. Nou laat…..
    Jij eindigt met te zeggen “ dat we er wel uit komen’ dan ben ik benieuwd wat het voorstel wordt van de ESO vergaderstructuur aanstaande zaterdag. Want ik heb er een hard hoofd in.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Beste Sunniva

    Helemaal eens met je standpunt over NZ. De oude samenwerkingen in de binnenvaart eerst binnenlopen voor je besluit tot oprichting van een nieuwe kan overmatige concurrentie voorkomen.
    Ook bedankt voor het meedelen van het ASV standpunt over de vernieuwing van de structuur. Jammer genoeg kon ik door het late uitnodigen niet op jullie bijeenkomst aanwezig zijn. Ik had graag gehoord, welke voorlichting aan de leden was gegeven, voordat dit standpunt werd ingenomen. Overigens; Zolang je in de ESO zit kun je geen positie innemen tegenover de ESO, maar hooguit tegenover andere ESO leden. Zoals mijn voorganger altijd zei: “De ESO dat zijn jullie zelf”. Je zaait zo dus alleen in eigen huis verdeeldheid. Maar we komen er wel weer uit.

    Met groet

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • ter informatie: Het lijkt erop alsof we in de verleden tijd over de vereniging Toerneurt Noord-Zuid spreken maar….de vereniging Toerbeurt Noord-Zuid bestaat nog steeds hoor. En…. bevracht ook nog steeds schepen. Die weten dat ze in ieder geval niet onder een (geindexeerd) bodemtarief varen, gasolietoeslag krijgen en dat er zaken geregeld zijn zoals de ijsclausule. Je kunt je gewoon aanmelden bij de vereniging Noord-Zuid en hoeft er geen inleggeld of wat dan ook te betalen. De provisie van 2,5% wordt tegenwoordig door de bevrachter betaald. Dus dat lijkt me ook geen beletsel. Het is dus helemaal niet nodig om weer een cooperatie op te richten voor kleine schepen. Wel wordt het tijd dat we ervoor gaan zorgen dat die vereniging Toerbeurt Noord-Zuid weer een sterke vereniging wordt. Kennelijk wordt er inmiddels ook bij de grote schepen erkend dat we het zonder enige ordening en minimumtarieven niet redden. Daar komt die EUBO toch uit voort? Waarom steeds opnieuw het wiel uitvinden? Meldt je gewoon aan, en zeg tegen je bevrachter dat je alleen werk aannneemt via de Noord-Zuid. Niet zo moeilijk toch?
    Overigens……ik heb aan de vergadering gevraagd of de leden ermee in konden stemmen dat het bestuur tegenover de ESO de volgende positie inneemt:
    1: de ESO vergaderingen blijven allemaal plenair (in tegenstelling met wat hierboven staat)
    2: bij de levering door de kantoorbonden van zowel de voorzitter als de secretaris generaal dient de ASV de ondervoorzitter te leveren.

    Zo niet dan ziet de ASV voor zichzelf geen toekomst meer binnen de ESO omdat we dan buiten spel gezet zijn terwijl gelijktijdig ook uit de naam van de ASV besluiten genomen worden.

    De aanwezigen stemden in met dat standpunt van het bestuur van de ASV

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • volgens de heer veuger is iedereen boven de 1500 ton een “groot” schip ,dan is daaronder dus alles een “klein” schip (dus van 0 to 1500 ton).
    dus als ik dan zeg er is een cooperatie voor de kleine schepen in de maak dan bedoel ik dus voor schepen tot 1500 ton.
    en in die tonnenmaat zijn er genoeg die geen €,50 per ton netto verdienen, dus die behoren ook tot de doelgroep van de cooperatie

    Geplaatst door: P op
  • Subaru rijder, een prachtige reis boek je bij een reisburo, om vervolgens een mooie cruise te maken.

    Maar het vaargebied houd toch niet op in nederland of Spijck. U moet ook niet vergeten dat we midden in een crisis zitten en dat het dan voor mij een luxe crisis is. Het voordeel van een crisis is trouwens dat er weer een eind aan komt.

    Geplaatst door: jan op
  • Jan ik heb nog geen schipper gesproken die lag te lossen in Veghel Doetichem Genemuiden die zei ik heb een prachtige reis in met een goede vracht. geladen in holland of Spijk.
    En huurschepen bij O-M hebben een slechte huur.
    Misschien valt dit ook wel onder zeuren ik weet het niet.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Meneer de Subaru rijder, heeft U nu echt niets anders te doen dan zeuren en ……. Als U in termen van kleine schepen schrijft, neem ik aan dat U zelf een klein schip heeft en dat U er niet veel van maakt. Nu ik heb ook een klein schip en opereer volledig in de vrije markt, multifunctioneel droge lading scheepje, en ik U hoeft met mij geen medelijden te hebben. Als dit een crisis is, dan is het wel een luxe crisis!

    Geplaatst door: jan op
  • Als ik het nog eens doorlees, vind ik het wel erg vreemd dat een partij als de SP steun geeft.
    De meeste scheepseigenaren weet ik zeker stemmen geen SP.
    Waar zijn julie partijen, waar ik aan denk SGP,CDA, VVD en mogelijk PVV, of halen die soms hun schouders op voor de binnenvaart.

    Geplaatst door: Bartelds op
  • Verdeel en heers is alles wat ik hier lees.
    Marx zei eens, het kapitalisme roeit zich zelf uit, niet invloeden van buiten maar van binnen uit.
    Dat geld ook voor de tak binnenvaart.
    Zeuren bij de overheid voor meer geld voor goede vaarwegen maar binnen de binnenvaart organisatie is geen structuur en wil om er iets van te maken.

    Geplaatst door: Bartelds op
  • Kleine schepen een goede boterham?? In een coop kun je de vrachten naar kleine bestemmingen op peil houden. Kijk nu naar Doetichem en Veghel er wordt nu onder elkaar onderboden. Zou je die mensen/ schepen die daar heen kunnen. 90% onderbrengen in een coop, Kun je je poot stijf houden . Voor een acceptabel tarief.
    Huurschepen hebben nu volgens mij geen 50 cent. Tenminste niet bij O-M
    En de coops die er nu zijn, zeggen niet wij gaan varen voor die prijs, anders niet.Pakken gewoon werk van de markt.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • er was een swv waar veel kleine schepen in zaten,tas,is, terziele gegaan mede door desinteresse van aangesloten leden,die nota bene inleggeld betaald hadden.ze konden hetzelf aolleen beter.ik zelf zit nu bij een andere coop,het bevalt mij prima.m de graaf ms woutrina.ex bestuurlid tas

    Geplaatst door: m de graaf op
  • Alweer een coöperatie? Hebben we al gedaan ELV en PTC. Ben zelf inmiddels uitgevaren en helaas moet ik zeggen, maar goed ook. Er veranderd niks iedereen kan goedkoper dan de buurman, en anders varen we gewoon een uurtje langer.

    Geplaatst door: Karin Lusink op
  • Idd kleine schipper.
    Het zou misschien nuttig zijn om meer starters te engageren voor een “klein schip”. Deze zijn broodnodig voor het imago van de scheepvaart. Helaas is de kostprijs van een nwe kemp. vandaag onevenredig.
    PS: vraag mij af wat er zo speciaal is aan de rode boei op het geschenk van het kamerlid, afschuwelijk en degueulasse zoals wij het zeggen.
    Zal zeker niet in haar woonkamer terechtkomen

    Geplaatst door: JV op
  • Idd kleine schipper.
    Het zou misschien nuttig zijn om meer starters te engageren voor een “klein schip”. Deze zijn broodnodig voor het imago van de scheepvaart. Helaas is de kostprijs van een nwe kemp. vandaag onevenredig.
    PS: vraag mij af wat er zo speciaal is aan de rode boei op het geschenk van het kamerlid, afschuwelijk en degueulasse zoals wij het zeggen.
    Zal zeker niet in haar woonkamer terechtkomen

    Geplaatst door: JV op
  • cooperatie voor het kleine schip is zinloos en zonde van tijd en geld.
    het overgrote deel van de kleine binnenvaart heeft niet eens hypotheek meer en red zich nog prima. daar komt bij dat er ook heel veel kleine schepen in de huur zitten en daar een goede boterham verdiend. de paar schepen die je dan nog overhoudt is te klein om een cooperatie voor op te zetten. overigens is de markt helemaal niet slecht voor het kleine schip. de afgelopen maanden is de omloopsnelheid sterk gestegen en ook de vrachten beginnen te stijgen. het grote probleem bij de kleine schepen is het aantal 65+ schippers die voor alle prijzen varen omdat het toch een mooie aanvulling op aow is. ps hier vallen uiteraard niet alle 65+ onder er zijn er ook die wel een normale vracht durven te vrage.

    Geplaatst door: kleine schipper op
  • cooperatie voor het kleine schip is in de maak, voorlopig is de vergadering gepland op 27 september 2010

    Geplaatst door: p op

Reageer

‘De geest moet uit de fles’ | Schuttevaer.nl

‘De geest moet uit de fles’

‘Doe het! Sluit je aan bij Rent-a-Ship. Het kan werken.’ Die oproep deed voormalig voorman van de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid Ger Veuger zaterdag aan eigenaren van grote schepen. Hij sprak op de najaarsvergadering van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) in Rotterdam als lid van de ‘denktank’ van deze schippersbond.

Lies van Aelst

Door Patrick Naaraat
‘Het coöperatieplan van Anton van Megen heeft de goede kenmerken. De intentie is meer geld naar de binnenvaart te halen. Dat is noodzaak, de toerbeurt Noord-Zuid had hetzelfde doel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Geachte Aton Vermegen.

    Ik hoop van harte dat u slaagt met de EUBO.
    Laat je niet van de wijs brengen,de tijd is rijp voor verandering.
    Het tijdperk dat bevrachtingings kantoren de regie in handen hadden moet nu maar eens defintief beslecht worden.
    Zij pretenderen iets met de scheepvaart op te hebben, maar laten ons gewoon creperen.
    Het gezegde zegt, JE HERKENT IN IEMAND NIET WAT HIJ ZEGT MAAR IN WAT HIJ DOET.
    Dus de bevrachters hebben mooie praatjes, maar als het er werkelijk op aan komt maken ze ons kapot,dus ze vullen geen gaatjes.
    Dus Anton zet hem op en laat niet meer los, als de schipper wat gegund wordt dan wordt u ook het beste gegund, dus WIE GOED DOET, GOED ONTMOET.
    Het is tijd voor VERANDERING, er moet nu geschiedenis worden geschreven. We hebben de mooiste vloot van de wereld en nu SAMENWERKEN.
    Dit zal het mooiste zijn wat de scheepvaart ooit is overkomen.
    Dus collega\\\’s zet je tanden erin, laat ze een poepie ruiken, wat denken ze eigelijk wel dat we tweede rangs burgers zijn of zo. Recht jullie schouders en hef jullie hoofd fier en met trots op en ga er voor. ALL IN DE GAME!!!
    Er op of er onder, wat kan ons het schelen.
    Anton,collega schippers het is nu of nooit!!!
    Heerlijk om te zien dat er iets goeds aan de horizon gloort, laat de het zonnetje(EUBO) maar opkomen.
    IK ben er in ieder geval klaar voor, al kost het mijn bedrijf, alles is beter dan te zwichten voor de poenscheppers.
    Gegroet, de EUBO FAN, nu nog een FANCLUB.
    Heerlijk dit is eruit, zet hem op !!!!

    Jacob

    Geplaatst door: Jacob op
  • @……. 22-09-2010 op 11:59
    Natuurlijk zijn de samenwerkingsverbanden alleen voor hun eigen toko bezig!!! Ze zijn er alleen voor hun leden en niet, zoals door kortzichtigen wordt gedacht om de rest van de markt tevreden te houden. De rest van de markt die niet wist hoe hard ze het samenwerkingsverband moesten verlaten zodra de spotmarkt 0,25 E. meer betaalde. De rest van de markt die zich liever laat uitbuiten door handelaren in vrachten dan samen met collega’s de schouders eronder te zetten en zelf kostendekkend vervoer aan te trekken. De schippers in de bestaande samenwerkingsverbanden presteren duidelijk beter dan de zogenaamde vrije jongens. Gooi die calimerohouding toch verdomme eens een keer van je af! Wat heb je zelf gedaan om je situatie te verbeteren, behalve kankeren op de buren? Als je niet begrijpt dat de NPRC een winstuitkering aan de leden doet, terwijl de bevrachters de winst die ze over JOUW rug verdienen zelf in hun zak steken, snap je niet wat een coöperatie is. Als je niet begrijpt waarom je vrijheid in een samenwerkingsverband veel beter gewaarborgd is, blijf je toch lekker vrij varen? Lekker ouwehoeren in het gangboord over hoe slecht het allemaal is en dat niemand je wil helpen. En dat niemand snapt hoe duur je schip is en hoe hard je werkt en hoe weinig je verdient. En dat dat natuurlijk allemaal de schuld van anderen is. Ga alsjeblieft niet in een samenwerkingsverband, maar blijf lekker op de spotmarkt je bevrachtertje spekken. Maar niet janken als je de grote verliezer blijkt te zijn.
    Rent-a-ship ontkomt er trouwens niet aan om werk naar zich toe te gaan trekken. Anders wordt het helemaal niks. Je kunt jezelf pas een positie in de markt verwerven als coöperatie als je bereid bent je langdurig aan contracten te verbinden en je in de markt in te vechten. En veel meer redeneren vanuit de klant. We hebben niet vanzelfsprekend recht op lading. Daar moet iets voor gedaan worden. Maar dat besef komt nog wel.

    Geplaatst door: Ziek van dat calimerogedrag op
  • Aan alle binnenvaart-ondernemers.

    Ik wil u verwijzen naar mijn commentaar op het artikel in de schuttevaer onder het kopje ” Eubo-coöp. iets later van start” Ik ga daar met argumenten wat uitvoerig in op de problemathiek, want dit gaat nog wel even duren en daarnaast is het voor u als ondernemers beter zelf meer en krachtdadiger invloed op de vrachtprijzen uit te kunnen oefenen.
    Bevrachter hebben – zo is gebleken – een “geheel iegen belang” en dat is geheel anders dan het uwe

    Ik kan – als oud bankier en met vele jaren ervaring met binnenvaart-zaken – de reactie van Ger Veuger enkel van harte onderschrijven.

    Vriendelijke groet en een absoluut betere toekomst gewenst,

    Jan Godschalk

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • – gelezen – En volgens de RABO blijft dit nog diverse jaren boven ons hangen-
    —————————————
    Daarom is het belangrijk, dat de overcapaciteit niet onderschat wordt. En door de opslag op de huur voor de klant, kun je ook ledige schepen huur betalen.

    En wat wordt gezegd van de bestaande coops. niet werkt. Klopt daarom trekt de eubo geen werk aan. Maar verhuurd scheepsruimte.
    En je bent met een ½ milj tonnen scheepsruimte die elkaar niet onderbied.

    De bestaande coops onderbieden elkaar , wat daar het voordeel van is ?? Maar wel heel duidelijk, dat het zo niet werkt!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @Subaru Rijder, Waarom denk je dan dat heel de binnenvvaart naar de knoppen gaat..in mijn beleving al is Omdat de oude fel gekleurde vlaggen van diverse cooperaties dat zelf als voorbeeld geven Alleen maar voor hun eigen toko bezig zijn dat is nooit anders zo geweest Want ze schrijven over samenwerken Nou dan moet iemand mij de definitie van samenwerken eens geven
    Dus de rest moet toch ook wat om te overleven En zolang er geen omslag komt in die denk-en handelswijze zullen we erin blijven hangen En volgens de RABO blijft dit nog diverse jaren boven ons hangen Ja daar geloof ik ook wel in want anders zorgen zij daar wel voor

    Geplaatst door: ……. op
  • Jan zei:-het vaargebied houd toch niet op bij de grens-? Ja dat is jou geluk, wanneer iedereen zo dacht als jij of een geschikt schip daarvoor had. Was de markt in jou vaargebied ook naatje. Dus dat is puur een ikke gedachte.

    En vrije markt voor eenlingen is achterhaald, samenwerken moeten we en niet alleen denken voor eigen voordeel!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @Doodmoe van al die bondjes.Leg mij eens uit wat die achterhaalde ideeen zijn dan?

    Geplaatst door: MVG JR op
  • De zogenaamde vrije markt is een achterhaald idee.

    Geplaatst door: Eric op
  • Intriest hoe die particulieren over elkaar buitelen. Dit wordt nooit een normale bedrijfstak op deze manier. Hoeveel clubjes zijn er nou? En allemaal weten ze het beter. Hoe wil je nou ooit iets voor elkaar krijgen? ASV, heel verstandig om nergens aan mee te doen. Heb je tenminste geen enkele invloed met je achterhaalde ideeën.

    Geplaatst door: Doodmoe van al die bondjes op
  • @Jansen wat ben jij een onfatsoenlijk mens.Wat Sunniva zegt dat klopt volkomen en dat zegt niks over het aantal leden van een club .En zeker niet over de leeftijd van mensen.En dat het U schijnbaar niet uitkomt wat Sunniva zegt is nu wel volkomen duidelijk.Maar U moet zich over het aantal leden niet drukmaken,dat komt in de toekomst wel goed.Al die ondernemers die nu lid worden bij de EUBO samenwerkingsverbanden,gaan natuurlijk ook lid worden bij de ASV.Het op richten van een eurotoer dat staat zeker al 20 jaar in de plannen van de ASV.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Hebben we Sunniva weer met haar commentaar hou toch eens een keer op met die ASV 25 leden dat is volgens mij een naaikransje jullie kunnen schrijven en roepen wat je wilt maar weet je wel dat niemand dat geblair nog aanhoort ja alleen die 25 leden een oude mannen clubje waar de meesten al met pensioen zijn of er aan toe zijn

    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • Beste Jan,

    Bij de ASV bepalen de leden het beleid. Wij, als bestuur hebben daar de situatie geschetst zoals die is voorgesteld betreffende de structuurwijziging van de ESO en nemen daar tegenover een standpunt in. Het is een goede democratische gewoonte te kijken of voor dat standpunt wel draagvlak is alvorens we daar consequenties aan verbinden. En ja, daar blijkt draagvlak voor te zijn. Je schrijft “Ook bedankt voor het meedelen van het ASV standpunt over de vernieuwing van de structuur. Ik had graag gehoord, welke voorlichting aan de leden was gegeven, voordat dit standpunt werd ingenomen.” Het klinkt bijna alsof je wilt zeggen dat men nooit tot dit besluit zou zijn gekomen als jij het had kunnen ‘uitleggen’. Je was niet aanwezig maar bestuurders van andere deelnemende bonden aan de ESO, de VBR en de ONS waren er wel. Die hebben echt hun zegje wel kunnen doen. Bovendien…onderschat het intelligentieniveau van de schippers niet, zou ik zo zeggen.
    Overigens hebben alle denktankleden de officiële stukken ook al ter inzage gekregen dus die weten heel goed wat de bedoeling is van de structuurwijziging. Vanuit deze gegevens trokken de leden dezelfde conclusie als het bestuur: op deze wijze is lid blijven van de ESO zinloos.
    Dan schrijf je nog “Zolang je in de ESO zit kun je geen positie innemen tegenover de ESO, maar hooguit tegenover andere ESO leden.” Wie bepaalt dat? Waar staat dat? Als de ESO qua structuur wijzigt dan moet je toch wel herbezinnen? Past deze organisatie nog wel bij ons is een heel reële vraag die alle aangeslotenen zich zouden moeten afvragen bij structuurwijzigingen.

    Natuurlijk zou het inderdaad zo moeten zijn dat “de ESO dat zijn wij” opgeld doet. Maar als er een structuur ontstaat waardoor dit loze woorden blijken te zijn dan moeten wij ons herbezinnen. Als bij het “wij” de ASV buiten spel gezet wordt (en dat was ook de conclusie in de vergadering) in de besluitvormingsprocedure dan kun je niet meer spreken van wij. En dus moeten wij dit voorleggen aan de leden “hoe nu verder”? . Ik ben benieuwd of dat ook bij andere bonden gebeurt en wat die leden ervan vinden. Ik kan me voorstellen dat ook bij andere bonden deze wijziging helemaal niet zo enthousiast ontvangen wordt.

    Ondertussen staat er een interview met jou in de binnenvaartmagazine waarbij je blijk geeft van een heel eigen invulling van het voorzitterschap van de ESO (zoals ik ook al eerder heb kunnen constateren). Mij lijkt het dat de voorzitter alle verschillende meningen en argumenten van de verschillende partijen boven water wil halen, daar gezamenlijk conclusies uit trekt en dat gezamenlijk naar buiten brengt. Dat strookt niet met wat er nu gebeurt. Op verschillende fora lees ik “waar je heen wilt met de ESO”. Volgens mij gaat het om “waar de leden van de ESO heen willen met de ESO” en zorgt de voorzitter voor de juiste randvoorwaarden om tot een gedragen besluit te komen.
    Maar zo’n eenheid komt er niet als je als voorzitter uitspraken doet namens de ESO over bijvoorbeeld het witboek, wat helemaal niet aan de orde is geweest in de ESO, en ook zeker niet door de ESO als ESO standpunt is neergezet. En als ik nu lees dat de ESO samen met INE en EBU ” de handen ineengeslagen heeft en onze input voor het Witboek hebben geformuleerd” dan vind ik dat je daarmee precies laat zien waar de schoen wringt. Over de hoofden van de leden heen wordt er een standpunt ingenomen. Als dat nu al zo is, dan kun je wel raden wat er gebeurt als we minder mogelijkheden hebben om plenair te overleggen.
    Dit voorstel tot structuurwijziging komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen.
    Je vindt dat je als ESO-voorzitter de enige bent die het woord mag voeren wat betreft bijvoorbeeld de CCR. Ik heb je verleden jaar al gezegd, voor de raadgevende conferentie ” ik laat mij de mond niet snoeren”.
    Verder schrijf je nog: “ Jammer genoeg kon ik door het late uitnodigen niet op jullie bijeenkomst aanwezig zijn”. De openbare ASV vergadering is op diverse fora aangekondigd. In ieder geval heeft de Scheepvaartkrant er al 3 weken voor de vergadering over geschreven. Nou laat…..
    Jij eindigt met te zeggen “ dat we er wel uit komen’ dan ben ik benieuwd wat het voorstel wordt van de ESO vergaderstructuur aanstaande zaterdag. Want ik heb er een hard hoofd in.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Beste Sunniva

    Helemaal eens met je standpunt over NZ. De oude samenwerkingen in de binnenvaart eerst binnenlopen voor je besluit tot oprichting van een nieuwe kan overmatige concurrentie voorkomen.
    Ook bedankt voor het meedelen van het ASV standpunt over de vernieuwing van de structuur. Jammer genoeg kon ik door het late uitnodigen niet op jullie bijeenkomst aanwezig zijn. Ik had graag gehoord, welke voorlichting aan de leden was gegeven, voordat dit standpunt werd ingenomen. Overigens; Zolang je in de ESO zit kun je geen positie innemen tegenover de ESO, maar hooguit tegenover andere ESO leden. Zoals mijn voorganger altijd zei: “De ESO dat zijn jullie zelf”. Je zaait zo dus alleen in eigen huis verdeeldheid. Maar we komen er wel weer uit.

    Met groet

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • ter informatie: Het lijkt erop alsof we in de verleden tijd over de vereniging Toerneurt Noord-Zuid spreken maar….de vereniging Toerbeurt Noord-Zuid bestaat nog steeds hoor. En…. bevracht ook nog steeds schepen. Die weten dat ze in ieder geval niet onder een (geindexeerd) bodemtarief varen, gasolietoeslag krijgen en dat er zaken geregeld zijn zoals de ijsclausule. Je kunt je gewoon aanmelden bij de vereniging Noord-Zuid en hoeft er geen inleggeld of wat dan ook te betalen. De provisie van 2,5% wordt tegenwoordig door de bevrachter betaald. Dus dat lijkt me ook geen beletsel. Het is dus helemaal niet nodig om weer een cooperatie op te richten voor kleine schepen. Wel wordt het tijd dat we ervoor gaan zorgen dat die vereniging Toerbeurt Noord-Zuid weer een sterke vereniging wordt. Kennelijk wordt er inmiddels ook bij de grote schepen erkend dat we het zonder enige ordening en minimumtarieven niet redden. Daar komt die EUBO toch uit voort? Waarom steeds opnieuw het wiel uitvinden? Meldt je gewoon aan, en zeg tegen je bevrachter dat je alleen werk aannneemt via de Noord-Zuid. Niet zo moeilijk toch?
    Overigens……ik heb aan de vergadering gevraagd of de leden ermee in konden stemmen dat het bestuur tegenover de ESO de volgende positie inneemt:
    1: de ESO vergaderingen blijven allemaal plenair (in tegenstelling met wat hierboven staat)
    2: bij de levering door de kantoorbonden van zowel de voorzitter als de secretaris generaal dient de ASV de ondervoorzitter te leveren.

    Zo niet dan ziet de ASV voor zichzelf geen toekomst meer binnen de ESO omdat we dan buiten spel gezet zijn terwijl gelijktijdig ook uit de naam van de ASV besluiten genomen worden.

    De aanwezigen stemden in met dat standpunt van het bestuur van de ASV

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • volgens de heer veuger is iedereen boven de 1500 ton een “groot” schip ,dan is daaronder dus alles een “klein” schip (dus van 0 to 1500 ton).
    dus als ik dan zeg er is een cooperatie voor de kleine schepen in de maak dan bedoel ik dus voor schepen tot 1500 ton.
    en in die tonnenmaat zijn er genoeg die geen €,50 per ton netto verdienen, dus die behoren ook tot de doelgroep van de cooperatie

    Geplaatst door: P op
  • Subaru rijder, een prachtige reis boek je bij een reisburo, om vervolgens een mooie cruise te maken.

    Maar het vaargebied houd toch niet op in nederland of Spijck. U moet ook niet vergeten dat we midden in een crisis zitten en dat het dan voor mij een luxe crisis is. Het voordeel van een crisis is trouwens dat er weer een eind aan komt.

    Geplaatst door: jan op
  • Jan ik heb nog geen schipper gesproken die lag te lossen in Veghel Doetichem Genemuiden die zei ik heb een prachtige reis in met een goede vracht. geladen in holland of Spijk.
    En huurschepen bij O-M hebben een slechte huur.
    Misschien valt dit ook wel onder zeuren ik weet het niet.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Meneer de Subaru rijder, heeft U nu echt niets anders te doen dan zeuren en ……. Als U in termen van kleine schepen schrijft, neem ik aan dat U zelf een klein schip heeft en dat U er niet veel van maakt. Nu ik heb ook een klein schip en opereer volledig in de vrije markt, multifunctioneel droge lading scheepje, en ik U hoeft met mij geen medelijden te hebben. Als dit een crisis is, dan is het wel een luxe crisis!

    Geplaatst door: jan op
  • Als ik het nog eens doorlees, vind ik het wel erg vreemd dat een partij als de SP steun geeft.
    De meeste scheepseigenaren weet ik zeker stemmen geen SP.
    Waar zijn julie partijen, waar ik aan denk SGP,CDA, VVD en mogelijk PVV, of halen die soms hun schouders op voor de binnenvaart.

    Geplaatst door: Bartelds op
  • Verdeel en heers is alles wat ik hier lees.
    Marx zei eens, het kapitalisme roeit zich zelf uit, niet invloeden van buiten maar van binnen uit.
    Dat geld ook voor de tak binnenvaart.
    Zeuren bij de overheid voor meer geld voor goede vaarwegen maar binnen de binnenvaart organisatie is geen structuur en wil om er iets van te maken.

    Geplaatst door: Bartelds op
  • Kleine schepen een goede boterham?? In een coop kun je de vrachten naar kleine bestemmingen op peil houden. Kijk nu naar Doetichem en Veghel er wordt nu onder elkaar onderboden. Zou je die mensen/ schepen die daar heen kunnen. 90% onderbrengen in een coop, Kun je je poot stijf houden . Voor een acceptabel tarief.
    Huurschepen hebben nu volgens mij geen 50 cent. Tenminste niet bij O-M
    En de coops die er nu zijn, zeggen niet wij gaan varen voor die prijs, anders niet.Pakken gewoon werk van de markt.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • er was een swv waar veel kleine schepen in zaten,tas,is, terziele gegaan mede door desinteresse van aangesloten leden,die nota bene inleggeld betaald hadden.ze konden hetzelf aolleen beter.ik zelf zit nu bij een andere coop,het bevalt mij prima.m de graaf ms woutrina.ex bestuurlid tas

    Geplaatst door: m de graaf op
  • Alweer een coöperatie? Hebben we al gedaan ELV en PTC. Ben zelf inmiddels uitgevaren en helaas moet ik zeggen, maar goed ook. Er veranderd niks iedereen kan goedkoper dan de buurman, en anders varen we gewoon een uurtje langer.

    Geplaatst door: Karin Lusink op
  • Idd kleine schipper.
    Het zou misschien nuttig zijn om meer starters te engageren voor een “klein schip”. Deze zijn broodnodig voor het imago van de scheepvaart. Helaas is de kostprijs van een nwe kemp. vandaag onevenredig.
    PS: vraag mij af wat er zo speciaal is aan de rode boei op het geschenk van het kamerlid, afschuwelijk en degueulasse zoals wij het zeggen.
    Zal zeker niet in haar woonkamer terechtkomen

    Geplaatst door: JV op
  • Idd kleine schipper.
    Het zou misschien nuttig zijn om meer starters te engageren voor een “klein schip”. Deze zijn broodnodig voor het imago van de scheepvaart. Helaas is de kostprijs van een nwe kemp. vandaag onevenredig.
    PS: vraag mij af wat er zo speciaal is aan de rode boei op het geschenk van het kamerlid, afschuwelijk en degueulasse zoals wij het zeggen.
    Zal zeker niet in haar woonkamer terechtkomen

    Geplaatst door: JV op
  • cooperatie voor het kleine schip is zinloos en zonde van tijd en geld.
    het overgrote deel van de kleine binnenvaart heeft niet eens hypotheek meer en red zich nog prima. daar komt bij dat er ook heel veel kleine schepen in de huur zitten en daar een goede boterham verdiend. de paar schepen die je dan nog overhoudt is te klein om een cooperatie voor op te zetten. overigens is de markt helemaal niet slecht voor het kleine schip. de afgelopen maanden is de omloopsnelheid sterk gestegen en ook de vrachten beginnen te stijgen. het grote probleem bij de kleine schepen is het aantal 65+ schippers die voor alle prijzen varen omdat het toch een mooie aanvulling op aow is. ps hier vallen uiteraard niet alle 65+ onder er zijn er ook die wel een normale vracht durven te vrage.

    Geplaatst door: kleine schipper op
  • cooperatie voor het kleine schip is in de maak, voorlopig is de vergadering gepland op 27 september 2010

    Geplaatst door: p op

Reageer