Charlotte Maersk brandt nog steeds

De brand aan boord van de Charlotte Maersk is na zes dagen nog niet geblust. Aan boord van het containerschip staan nog 137 containers in brand. Het vuur in elk van die containers dient afzonderlijk te worden geblust.

‘De brand blijft beperkt en is onder controle’, zegt een woordvoerder van Maersk in Seatrade Asia. Acht schepen liggen standby bij het schip of zijn betrokken bij de brandbestrijding.
Het afzonderlijk blussen van de containers is volgens Maersk een bijna ‘chirurgische’ operatie. Een in de bestrijding van scheepsbranden gespecialiseerd team is aan boord gegaan. Het bestaat uit een commandant en zeven specialisten, waaronder een chemisch- en een bergingsspecialist. ‘Het afzonderlijk blussen van de containers gebeurt door eerst één of meer containers op een specifieke plek vier tot zes uur af te koelen. Dan wordt een thermische camera gebruikt om de temperatuur vast te stellen. En als het mogelijk is de plek te betreden, dan begint het "chirurgisch blussen" van de container. De temperaturen zijn zeer hoog, op sommige plaatsen rond de 1000 graden Celsius. Dan is het onmogelijk dichterbij te komen’, aldus de woordvoerder van Maersk Line.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Charlotte Maersk brandt nog steeds | Schuttevaer.nl

Charlotte Maersk brandt nog steeds

De brand aan boord van de Charlotte Maersk is na zes dagen nog niet geblust. Aan boord van het containerschip staan nog 137 containers in brand. Het vuur in elk van die containers dient afzonderlijk te worden geblust.

‘De brand blijft beperkt en is onder controle’, zegt een woordvoerder van Maersk in Seatrade Asia. Acht schepen liggen standby bij het schip of zijn betrokken bij de brandbestrijding.
Het afzonderlijk blussen van de containers is volgens Maersk een bijna ‘chirurgische’ operatie. Een in de bestrijding van scheepsbranden gespecialiseerd team is aan boord gegaan. Het bestaat uit een commandant en zeven specialisten, waaronder een chemisch- en een bergingsspecialist. ‘Het afzonderlijk blussen van de containers gebeurt door eerst één of meer containers op een specifieke plek vier tot zes uur af te koelen. Dan wordt een thermische camera gebruikt om de temperatuur vast te stellen. En als het mogelijk is de plek te betreden, dan begint het "chirurgisch blussen" van de container. De temperaturen zijn zeer hoog, op sommige plaatsen rond de 1000 graden Celsius. Dan is het onmogelijk dichterbij te komen’, aldus de woordvoerder van Maersk Line.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer