Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

ABB rust ferry uit voor navigatie vanaf de wal

Zürich

De Finse ferry Suomenlinna II heeft onlangs zonder gezagvoerder aan boord gevaren. Kapitein Lasse Heinonen navigeerde het schip vanaf de wal op kilometers afstand van het schip. ABB leverde de techniek en spreekt van een ‘baanbrekend resultaat’.

1 / 1
ABB ziet het op afstand besturen van een schip als een belangrijke stap naar autonoom varen. (Foto ABB)

ABB ziet het op afstand besturen van een schip als een belangrijke stap naar autonoom varen. (Foto ABB)

  • ‘Geslaagde proef serieuze stap richting autonoom varen’
  • ‘Benodigde techniek is nu verkrijgbaar’

Door Erik van Huizen
ABB wilde met de test aantonen dat menselijk toezicht op schepen vanaf elke locatie haalbaar is met technologie die nu al beschikbaar is voor vrijwel elk type schip. De Suomenlinna II (34 x 8 meter, 2004) is ‘geretrofit’ met het nieuwe dynamic positioning system van ABB en de Ability Marine Pilot Control. Verschillende sensoren en camera’s op het schip zorgden ervoor dat kapitein Heinonen een goed overzicht had om de ferry veilig te besturen.
De ferry voer overigens wel in een testgebied in de buurt van de haven van Helsinki. In de omgeving van de ferry voeren tijdens de test geen schepen en er waren geen passagiers aan boord. Desondanks ziet ABB de proef als een volgende stap richting autonoom varen. Het was wereldwijd de eerste keer dat een ferry op afstand werd bediend.
 
Cruciale stap
Directeur Peter Terwiesch van de divisie Industrial Automation van ABB is ‘enthousiast over de mogelijke impact van deze test op de toekomst van de maritieme industrie’. ‘Het is nu gebleken dat geavanceerde automatiseringsoplossingen het onmogelijke mogelijk kunnen maken voor verschillende sectoren, waaronder de scheepvaart. Een sector die op zoek is naar technologieën die meer efficiëntie en een betere veiligheid kunnen bieden. Naarmate schepen meer elektrisch, digitaal en verbonden worden dan ooit tevoren, kunnen we ook bestaande schepen uitrusten met oplossingen die nu al verkrijgbaar zijn.’
Hoewel ABB meldt dat autonoom varen niet automatisch betekent dat er ook helemaal zonder bemanning wordt gevaren, ziet het bedrijf de test wel als ‘een cruciale stap in de acceptatie van autonome besturingssystemen door de maritieme industrie’. ‘Verwacht wordt dat autonome oplossingen de internationale scheepvaart de komende decennia transformeren naarmate de industrie zich herstelt van de recessie als gevolg van de financiële crisis van 2008. De wereldwijde vraag naar vervoer over zee is volgens de gegevens van de International Chamber of Shipping de afgelopen 10 jaar met 30% gegroeid. Meer dan 10 miljard ton vracht wordt nu elk jaar over zee vervoerd.’
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook