Schepen besturen vanaf de wal

Een controlekamer op de wal waar tussen de 7 en 14 ‘bemanningsleden’ een complete vloot van onbemande schepen rond de wereld besturen. Rolls-Royce presenteerde vorige week haar visie op hoe de controlekamer voor het besturen van de onbemande schepen er in de toekomst uit gaat zien.

Schepen besturen vanaf de wal

De walkapiteins van de toekomst gebruiken onder meer interactieve smart screens, spraakgestuurde systemen, hologrammen en drones om te kijken wat er aan boord en rondom het schip aan de hand is. ‘We leven in een wereld waarin onbemande en op afstand bestuurbare transportsystemen bij het normale leven gaan behoren’, vertelt Iiro Lindborg van Rolls-Royce. ‘Dit biedt een ongekende flexibiliteit en operationele efficiëntie. Ons onderzoek richt zich op de menselijke factoren die nodig zijn voor het toezicht op de schepen en om de schepen op afstand te kunnen begrijpen. Het laat zien welke instrumenten gebruikt kunnen worden om de bemanning op de wal een realistisch gevoel te geven voor wat er gebeurt op zee. Een monteur moet bijvoorbeeld  net als nu, ook naar de motor kunnen luisteren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schepen besturen vanaf de wal | Schuttevaer.nl

Schepen besturen vanaf de wal

Een controlekamer op de wal waar tussen de 7 en 14 ‘bemanningsleden’ een complete vloot van onbemande schepen rond de wereld besturen. Rolls-Royce presenteerde vorige week haar visie op hoe de controlekamer voor het besturen van de onbemande schepen er in de toekomst uit gaat zien.

Schepen besturen vanaf de wal

De walkapiteins van de toekomst gebruiken onder meer interactieve smart screens, spraakgestuurde systemen, hologrammen en drones om te kijken wat er aan boord en rondom het schip aan de hand is. ‘We leven in een wereld waarin onbemande en op afstand bestuurbare transportsystemen bij het normale leven gaan behoren’, vertelt Iiro Lindborg van Rolls-Royce. ‘Dit biedt een ongekende flexibiliteit en operationele efficiëntie. Ons onderzoek richt zich op de menselijke factoren die nodig zijn voor het toezicht op de schepen en om de schepen op afstand te kunnen begrijpen. Het laat zien welke instrumenten gebruikt kunnen worden om de bemanning op de wal een realistisch gevoel te geven voor wat er gebeurt op zee. Een monteur moet bijvoorbeeld  net als nu, ook naar de motor kunnen luisteren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer