Door Hans Heynen
Bij deze installaties drijven volledig op gas draaiende Ottomotoren de generatorsets aan. ‘In Noorwegen varen diverse gas-elektrische schepen met installaties van Mitsubishi, zoals de al sinds 2000 op LNG varende RoRoferry Glutra, en de veerboten Moldefjord en Tidekongen.’ Ook een patrouilleschip en een offshore supply schip zijn in Noorwegen uitgerust met gas-elektrische voortstuwing.
Arm gasmengsel
Om aan de vraag naar grotere vermogens in de scheepvaart te voldoen, bracht Mitsubishi vorig jaar een lange slag-versie van de GS16R MPTK gasmotor op de markt, de GS16R2MPTK. De verhouding tussen boring en slag stijgt daarbij van 170/180 naar 170/220. Dat levert een vermogenswinst van 600 kW op. De V16-versie met lange slag levert nu 1563 kW bij 1500 toeren, tegen 959 kW voor de niet verlengde versie, die ook in een 6L- en V12-uitvoering leverbaar is in vermogens vanaf 363 kW.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?