Breko levert 4 V-Pod tankers op aan Green Shipping

Breko Shipbuilding & Repair uit Papendrecht droeg 6 juni vier diesel-elektrisch aangedreven smeerolie-bunkertankers over aan Greenshipping. Het betrof de Zeus en Themis (beiden 60 bij 7,5 meter, 600 ton) en de Metis en Kratos (beiden 80 bij 9.60 meter, 1200 ton). Ze worden als eersten voortgestuwd door elektrische V-Pod’s van Verhaar Omega.

Breko levert 4 V-Pod tankers op aan Green Shipping

De tankers gaan voor Interstream Barging en Esso zeeschepen bevoorraden in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Ze behoren tot de schoonste en zuinigste in hun soort. De Zeus en Themis worden aangedreven door één V-Pod, de Metis en Kratos hebben er ieder twee. Bij deze 360° draaibare thrusters zit de elektromotor, die van draairichting kan veranderen, in het onderwaterhuis. De elektromotoren in de V-Pods worden aangedreven door diesel-elektrische generatorsets, die altijd optimaal belast kunnen draaien, wat de emissies en het brandstofgebruik verlaagt. Behalve voor de aandrijving leveren zij stroom voor de ladingpompen en boordnet. De generatorsets hebben minder onderhoud nodig en kunnen in de toekomst zo nodig worden vervangen door LNG-packs.

Zuinig

Door de innovatieve voortstuwing is er geen schroefas en grote dieselmotor nodig en is er ruimte voor veertien verschillende ladingtanks voor smeerolie en een binnenkort op de markt komende zwavelarme stookolie. Zeeschepen worden bevoorraad via een ingenieus, zelfontwikkeld, laad- en lossysteem.

Met de nieuwe smeerolie bunkerschepen beantwoordt Greenshipping aan de vraag van bevrachters en klanten die streven naar de inzet van meer duurzame schepen, zeker met het oog op strengere emissie-eisen voor de Nederlandse en Belgische havens en waterwegen. De emissies van de dieselgeneratoren liggen 30% onder de CCR 2 norm (Stage 3A). Daar komt bij dat relatief kleine John Deere dieselmotoren worden gebruikt met een vermogen van zo’n 280 kW. Wanneer rustig wordt gevaren kunnen zelfs de 1200 tonners met 1 zo’n motor toe. 

De casco’s zijn in opdracht van Rensen-Driessen Shipbuilding gebouwd op de Roemeense scheepswerf Orsova. Breko Shipbuiling & Repair en zusterbedrijf PSI Piping hebben de casco’s in een razendsnelle tijd van twaalf weken af gebouwd. De V-Pod is een ontwerp van Verhaar Omega die na een uitvoerig testtraject voor het eerst wordt toegepast in de Nederlandse binnenvaart. Drie van de vier, de Zeus, de Themis en de Metis, zijn al in de vaart. Aan de Kratos wordt de laatste hand gelegd. (HH)

  • Volgende week een uitgebreide impressie in e-paper en papieren krant.

 

Breko levert 4 V-Pod tankers op aan Green Shipping | Schuttevaer.nl

Breko levert 4 V-Pod tankers op aan Green Shipping

Breko Shipbuilding & Repair uit Papendrecht droeg 6 juni vier diesel-elektrisch aangedreven smeerolie-bunkertankers over aan Greenshipping. Het betrof de Zeus en Themis (beiden 60 bij 7,5 meter, 600 ton) en de Metis en Kratos (beiden 80 bij 9.60 meter, 1200 ton). Ze worden als eersten voortgestuwd door elektrische V-Pod’s van Verhaar Omega.

Breko levert 4 V-Pod tankers op aan Green Shipping

De tankers gaan voor Interstream Barging en Esso zeeschepen bevoorraden in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Ze behoren tot de schoonste en zuinigste in hun soort. De Zeus en Themis worden aangedreven door één V-Pod, de Metis en Kratos hebben er ieder twee. Bij deze 360° draaibare thrusters zit de elektromotor, die van draairichting kan veranderen, in het onderwaterhuis. De elektromotoren in de V-Pods worden aangedreven door diesel-elektrische generatorsets, die altijd optimaal belast kunnen draaien, wat de emissies en het brandstofgebruik verlaagt. Behalve voor de aandrijving leveren zij stroom voor de ladingpompen en boordnet. De generatorsets hebben minder onderhoud nodig en kunnen in de toekomst zo nodig worden vervangen door LNG-packs.

Zuinig

Door de innovatieve voortstuwing is er geen schroefas en grote dieselmotor nodig en is er ruimte voor veertien verschillende ladingtanks voor smeerolie en een binnenkort op de markt komende zwavelarme stookolie. Zeeschepen worden bevoorraad via een ingenieus, zelfontwikkeld, laad- en lossysteem.

Met de nieuwe smeerolie bunkerschepen beantwoordt Greenshipping aan de vraag van bevrachters en klanten die streven naar de inzet van meer duurzame schepen, zeker met het oog op strengere emissie-eisen voor de Nederlandse en Belgische havens en waterwegen. De emissies van de dieselgeneratoren liggen 30% onder de CCR 2 norm (Stage 3A). Daar komt bij dat relatief kleine John Deere dieselmotoren worden gebruikt met een vermogen van zo’n 280 kW. Wanneer rustig wordt gevaren kunnen zelfs de 1200 tonners met 1 zo’n motor toe. 

De casco’s zijn in opdracht van Rensen-Driessen Shipbuilding gebouwd op de Roemeense scheepswerf Orsova. Breko Shipbuiling & Repair en zusterbedrijf PSI Piping hebben de casco’s in een razendsnelle tijd van twaalf weken af gebouwd. De V-Pod is een ontwerp van Verhaar Omega die na een uitvoerig testtraject voor het eerst wordt toegepast in de Nederlandse binnenvaart. Drie van de vier, de Zeus, de Themis en de Metis, zijn al in de vaart. Aan de Kratos wordt de laatste hand gelegd. (HH)

  • Volgende week een uitgebreide impressie in e-paper en papieren krant.