‘Snuffelpaal’ onder Grote-Beltbrug

Onder de brug over de Grote Belt wordt binnenkort apparatuur geïnstalleerd waarmee het zwavelgehalte in de brandstof van de passerende zeeschepen kan worden bepaald.

Dat initiatief nemen de Deense milieuautoriteiten. Bedoeling is dat de informatie wordt  doorgegeven aan de controleinstanties in de havens in binnen- en buitenland, zodat de rederijen bij overtreding van de voorschriften verantwoordelijk kunnen worden gesteld. Weliswaar leveren de op de Grote Belt gemeten gegevens nog geen waterdicht bewijs, maar wel kan op basis daarvan bij verdenking een nader onderzoek worden ingesteld. ‘De nieuwe technologie geeft de mogelijkheid voor een doelmatige handhaving van de regels’, aldus de rijksdienst Milieu in Kopenhagen. ‘Schepen hebben vaak meerdere typen brandstof aan boord en in de havens is het moeilijk te bewijzen waarmee is gevaren. Maar dat kan nu aan de hand van de meetgegevens die onder de brug zijn verzameld wel.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Snuffelpaal’ onder Grote-Beltbrug | Schuttevaer.nl

‘Snuffelpaal’ onder Grote-Beltbrug

Onder de brug over de Grote Belt wordt binnenkort apparatuur geïnstalleerd waarmee het zwavelgehalte in de brandstof van de passerende zeeschepen kan worden bepaald.

Dat initiatief nemen de Deense milieuautoriteiten. Bedoeling is dat de informatie wordt  doorgegeven aan de controleinstanties in de havens in binnen- en buitenland, zodat de rederijen bij overtreding van de voorschriften verantwoordelijk kunnen worden gesteld. Weliswaar leveren de op de Grote Belt gemeten gegevens nog geen waterdicht bewijs, maar wel kan op basis daarvan bij verdenking een nader onderzoek worden ingesteld. ‘De nieuwe technologie geeft de mogelijkheid voor een doelmatige handhaving van de regels’, aldus de rijksdienst Milieu in Kopenhagen. ‘Schepen hebben vaak meerdere typen brandstof aan boord en in de havens is het moeilijk te bewijzen waarmee is gevaren. Maar dat kan nu aan de hand van de meetgegevens die onder de brug zijn verzameld wel.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer