Dual-fuelmotor uit de kinderschoenen

Aardgas komt steeds nadrukkelijker in beeld als brandstof voor de zee- en binnenvaart. Het is milieuvriendelijker dan diesel en zware stookolie en wordt in de toekomst waarschijnlijk ook goedkoper, vanwege de grote reserves die er nog van zijn. Omdat volledig overschakelen op aardgas niet haalbaar lijkt, wordt vooral gedacht aan dual-fuelmotoren, die op olie en aardgas kunnen draaien. Frank Dames van Wärtsilä ging op het door de VIV georganiseerde symposium ‘Brandstof tot Nadenken’ dieper in op ontwikkeling en werking van deze motoren.

Frank Dames

Door Hans Heynen
‘De allereerste vraag naar aardgasgasmotoren voor de maritieme sector ontstond tijdens de oliecrisis van 1974. De Denen bekeken toen de mogelijkheid om Noordzeegas te gebruiken voor de scheepsvoortstuwing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dual-fuelmotor uit de kinderschoenen | Schuttevaer.nl

Dual-fuelmotor uit de kinderschoenen

Aardgas komt steeds nadrukkelijker in beeld als brandstof voor de zee- en binnenvaart. Het is milieuvriendelijker dan diesel en zware stookolie en wordt in de toekomst waarschijnlijk ook goedkoper, vanwege de grote reserves die er nog van zijn. Omdat volledig overschakelen op aardgas niet haalbaar lijkt, wordt vooral gedacht aan dual-fuelmotoren, die op olie en aardgas kunnen draaien. Frank Dames van Wärtsilä ging op het door de VIV georganiseerde symposium ‘Brandstof tot Nadenken’ dieper in op ontwikkeling en werking van deze motoren.

Frank Dames

Door Hans Heynen
‘De allereerste vraag naar aardgasgasmotoren voor de maritieme sector ontstond tijdens de oliecrisis van 1974. De Denen bekeken toen de mogelijkheid om Noordzeegas te gebruiken voor de scheepsvoortstuwing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer