Extreem efficiënt schip geen ‘science fiction’

Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van schepen kan de komende decennia met de helft verminderen. Dat stelde Teus van Beek van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Wärtsilä onlangs op het symposium ‘Boosting Energy Efficiency’ in Waalwijk, waar de mogelijkheden en noodzaak om de efficiëntie van schepen te verhogen centraal stonden.

Van De Ketterij

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (5)

  • Ik mag eigenlijk niet teveel over dit soort dingen naar buiten toe brengen van Van Oord in verband met de zakelijke vehouding tussen Van Oord en in dit geval Wartsilla en IHC.
    Maar dat de bagger-dieselmotor tijdens pieken meer verbruikt is normaal. Dit is dan met name met rainbowen of persen aan de leiding. De software op de motor (v. d. regelateur) kent twee modes. Een bagger mode en een pers/rainbow mode. Tijdens het baggeren is het gelijk aan de voorstuwings motoren maar tijdens persen zie je dat de fuel-rack stand al bij een lager toerental maximale brandstof inspuiting mag geven. Dit om deze genoemde pieken op te vangen. Deze zogenoemde pieken komen van het instorten van het zand in het beun tijdens het leegzuigen. Zand blijft vaak recht op staan terwijl de rest erom heen al weg is, als er dan zo\’n bergje van 4 á 6 meter omvalt op het leegzuig kanaal zuigt de pomp opeens een veel hogere concentratie zand aan, moet je denken aan binnen een paar seconden, waardoor de baggerpomp de motor door zijn hoeven trekt. Om dit op te vangen is het in de software (v. d. regelateur) aangepast dat bij een lager toerental al de volle fuel rack beschikbaar is. Zou dit niet zijn aangepast dan zal bij een rechtstreeks diesel aangedreven baggerpomp het een neerwaarste spiraal vormen. De grotere belasting brengt het toerental omlaag, van de software mag er bij dat toerental minder brandstof worden ingespoten worden waardoor het toerental nog verder terug valt waardoor de brandstof inspuiting weer verder wordt terug genoemn etc etc. Tevens om genoeg spoeluchtdruk te houden bij deze zeer snelle belasting schommeling en ze beter op te kunnen vangen zijn de twee motoren voor het persen en rainbowen voorzien van een By-pass/Waste gate systeem.

    Als je kijkt naar een baggerschip wordt deze gebouwd voor lage vaarsnelheid, het zuigen geschiedt altijd tussen de 2 á 4 knopen. Met de vaarsnelheid wil je dus de ideale waterlijn/golf langs je schip hebben voor het hoogste rendement uit je voortstuwing vandaar de zeer breede en grote bulb die kenmerkend is voor alle nieuwere baggerschepen. Dit geeft echter wel weer een grote blokcoeificient dus een lagere maximale vaarsnelheid en een hoger brandstof verbruik tijdens vol varen.
    Dit is wat ik ervan weet, verder zijn er natuurlijk nog een hoop andere kleine dingen die er bij komen kijken maar dit zijn een beetje de hoofdlijnen. Over het hoger uitvallende brandstof verbruik doordat de schroeven verkeerd berekend zouden zijn heb ik nooit veel gehoord maar zulke informatie krijgen wij toch niet te horen.
    Op het genoemde schip zijn zowel de baggerpomp als de jetpomp direct aangedreven dmv een geerbox met low/medium/high gearing.

    Het is wel zo dat je tijdens het persen of rainbowen je hulpmotor bij moet hebben staan omdat je anders vermogen tekort komt, dus een hoger brandstof verbruik, maar ook daar is een logische verklaring voor

    WTK uit de waterbouw

    Geplaatst door: Dik bos op
  • Zolang energie uit fossiele brandstoffen spotgoedkoop blijft t.o.v. energie uit arbeid is het milieu de grote verliezer.

    Geplaatst door: Broodje aap op
  • Milieu, groen, eco zijn modewoorden om het geweten af te kopen.
    Wat komt er na extreem efficient? Coatings, Grimmwielen, whaletail wielen, luchtsmering, skysails etc. etc. Wat is er van geworden behalve dat het elke keer weer opduikt in een andere verpakking om de subsidiepotten leeg te schudden.

    Voorlopig neemt het vervoersrendement alleen maar af, Hoeveel ton aan lading staat er nou werkelijk op een containerschip de doos niet meegerekend. Hoe veel lading neemt een dubbelwandige tanker mee op een lage waterstand?

    Het grootste millieuprobleem is dat we onze welvaart importeren uit lagelonenlanden aan de anderekant van de aardbol. We willen het niet horen en zien en zijn liever bezig de symptomen onder het tapijt te vegen en net als lemmingen blijven doorrennen naar de afgrond.
    Hopende dat de afgrond niet komt in de eigen levensperiode.

    Geplaatst door: Broodje aap op
  • Èchte milieuwinst zou er geboekt worden als we niet allerhande dingen 5000 of meer kilometer ver haalden omdat ze dan een dubbeltje goedkoper zijn.
    Maar dat regelt zich uiteindelijk vanzelf.
    Ook Chinezen willen uiteindelijk net zo leven als wij, en de eerste tekenen zijn er al. Er ontstaat krapte op de Chinese arbeidsmarkt en de arbeiders maken niet meer voor niets hun overuren.
    Dan kunnen de prognoses voor de transportmarkt er wel eens heel anders uit gaan zien ……

    Geplaatst door: jos meijer op
  • Meen dat er toch al is een schip is geweest dat zowel op der motor als op de zeilen kon varen, met allerlei technische snufjes zoals de stand van de zeilen e.d. door een computer, zal dit geen energie winst opleveren,tenslotte maak je zo optimaal gebruik van de natuur en ben je er nooit afhankelijk van, dus je vaarschema loopt nooit in gevaar, en niet te vergeten een zeilschip ligt veel stabiler dan een moterschip, natuurlijk ben ik en leek op dit gebied, maar meen dat Greenpaece dit al heeft gebruikt.

    Geplaatst door: Hagens op

Reageer

Extreem efficiënt schip geen ‘science fiction’ | Schuttevaer.nl

Extreem efficiënt schip geen ‘science fiction’

Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van schepen kan de komende decennia met de helft verminderen. Dat stelde Teus van Beek van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Wärtsilä onlangs op het symposium ‘Boosting Energy Efficiency’ in Waalwijk, waar de mogelijkheden en noodzaak om de efficiëntie van schepen te verhogen centraal stonden.

Van De Ketterij

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (5)

  • Ik mag eigenlijk niet teveel over dit soort dingen naar buiten toe brengen van Van Oord in verband met de zakelijke vehouding tussen Van Oord en in dit geval Wartsilla en IHC.
    Maar dat de bagger-dieselmotor tijdens pieken meer verbruikt is normaal. Dit is dan met name met rainbowen of persen aan de leiding. De software op de motor (v. d. regelateur) kent twee modes. Een bagger mode en een pers/rainbow mode. Tijdens het baggeren is het gelijk aan de voorstuwings motoren maar tijdens persen zie je dat de fuel-rack stand al bij een lager toerental maximale brandstof inspuiting mag geven. Dit om deze genoemde pieken op te vangen. Deze zogenoemde pieken komen van het instorten van het zand in het beun tijdens het leegzuigen. Zand blijft vaak recht op staan terwijl de rest erom heen al weg is, als er dan zo\’n bergje van 4 á 6 meter omvalt op het leegzuig kanaal zuigt de pomp opeens een veel hogere concentratie zand aan, moet je denken aan binnen een paar seconden, waardoor de baggerpomp de motor door zijn hoeven trekt. Om dit op te vangen is het in de software (v. d. regelateur) aangepast dat bij een lager toerental al de volle fuel rack beschikbaar is. Zou dit niet zijn aangepast dan zal bij een rechtstreeks diesel aangedreven baggerpomp het een neerwaarste spiraal vormen. De grotere belasting brengt het toerental omlaag, van de software mag er bij dat toerental minder brandstof worden ingespoten worden waardoor het toerental nog verder terug valt waardoor de brandstof inspuiting weer verder wordt terug genoemn etc etc. Tevens om genoeg spoeluchtdruk te houden bij deze zeer snelle belasting schommeling en ze beter op te kunnen vangen zijn de twee motoren voor het persen en rainbowen voorzien van een By-pass/Waste gate systeem.

    Als je kijkt naar een baggerschip wordt deze gebouwd voor lage vaarsnelheid, het zuigen geschiedt altijd tussen de 2 á 4 knopen. Met de vaarsnelheid wil je dus de ideale waterlijn/golf langs je schip hebben voor het hoogste rendement uit je voortstuwing vandaar de zeer breede en grote bulb die kenmerkend is voor alle nieuwere baggerschepen. Dit geeft echter wel weer een grote blokcoeificient dus een lagere maximale vaarsnelheid en een hoger brandstof verbruik tijdens vol varen.
    Dit is wat ik ervan weet, verder zijn er natuurlijk nog een hoop andere kleine dingen die er bij komen kijken maar dit zijn een beetje de hoofdlijnen. Over het hoger uitvallende brandstof verbruik doordat de schroeven verkeerd berekend zouden zijn heb ik nooit veel gehoord maar zulke informatie krijgen wij toch niet te horen.
    Op het genoemde schip zijn zowel de baggerpomp als de jetpomp direct aangedreven dmv een geerbox met low/medium/high gearing.

    Het is wel zo dat je tijdens het persen of rainbowen je hulpmotor bij moet hebben staan omdat je anders vermogen tekort komt, dus een hoger brandstof verbruik, maar ook daar is een logische verklaring voor

    WTK uit de waterbouw

    Geplaatst door: Dik bos op
  • Zolang energie uit fossiele brandstoffen spotgoedkoop blijft t.o.v. energie uit arbeid is het milieu de grote verliezer.

    Geplaatst door: Broodje aap op
  • Milieu, groen, eco zijn modewoorden om het geweten af te kopen.
    Wat komt er na extreem efficient? Coatings, Grimmwielen, whaletail wielen, luchtsmering, skysails etc. etc. Wat is er van geworden behalve dat het elke keer weer opduikt in een andere verpakking om de subsidiepotten leeg te schudden.

    Voorlopig neemt het vervoersrendement alleen maar af, Hoeveel ton aan lading staat er nou werkelijk op een containerschip de doos niet meegerekend. Hoe veel lading neemt een dubbelwandige tanker mee op een lage waterstand?

    Het grootste millieuprobleem is dat we onze welvaart importeren uit lagelonenlanden aan de anderekant van de aardbol. We willen het niet horen en zien en zijn liever bezig de symptomen onder het tapijt te vegen en net als lemmingen blijven doorrennen naar de afgrond.
    Hopende dat de afgrond niet komt in de eigen levensperiode.

    Geplaatst door: Broodje aap op
  • Èchte milieuwinst zou er geboekt worden als we niet allerhande dingen 5000 of meer kilometer ver haalden omdat ze dan een dubbeltje goedkoper zijn.
    Maar dat regelt zich uiteindelijk vanzelf.
    Ook Chinezen willen uiteindelijk net zo leven als wij, en de eerste tekenen zijn er al. Er ontstaat krapte op de Chinese arbeidsmarkt en de arbeiders maken niet meer voor niets hun overuren.
    Dan kunnen de prognoses voor de transportmarkt er wel eens heel anders uit gaan zien ……

    Geplaatst door: jos meijer op
  • Meen dat er toch al is een schip is geweest dat zowel op der motor als op de zeilen kon varen, met allerlei technische snufjes zoals de stand van de zeilen e.d. door een computer, zal dit geen energie winst opleveren,tenslotte maak je zo optimaal gebruik van de natuur en ben je er nooit afhankelijk van, dus je vaarschema loopt nooit in gevaar, en niet te vergeten een zeilschip ligt veel stabiler dan een moterschip, natuurlijk ben ik en leek op dit gebied, maar meen dat Greenpaece dit al heeft gebruikt.

    Geplaatst door: Hagens op

Reageer