Scheepsschroef heeft negen levens

‘We hebben het op het ogenblik best druk met reparatiewerk aan schroeven die ijsschade hebben opgelopen’, zegt Dymphina Jooren van Jooren Scheepsschroeven in Dordrecht. ‘Dat is iets waar je als schipper weinig aan kunt doen, het kan iedereen overkomen. Ik herinner met dat er in 1997 een schip voorbij voer waarvan de schroef op het wateroppervlak draaide. Toen lag er ook veel ijs. Je schroef gaat zo kapot’, zei ik tegen de schipper en gaf hem een tasje van ons bedrijf. Twee dagen later belde hij op voor een reparatie.’

Scheepsschroef heeft negen levens (3)

Geen schroef kan beter tegen ijs als de bladen worden ‘opgedikt’. ‘De bladen worden in de loop der jaren steeds dunner, vooral het buitenste deel. Het versterken moet eens in de acht tot twaalf jaar gebeuren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Scheepsschroef heeft negen levens | Schuttevaer.nl

Scheepsschroef heeft negen levens

‘We hebben het op het ogenblik best druk met reparatiewerk aan schroeven die ijsschade hebben opgelopen’, zegt Dymphina Jooren van Jooren Scheepsschroeven in Dordrecht. ‘Dat is iets waar je als schipper weinig aan kunt doen, het kan iedereen overkomen. Ik herinner met dat er in 1997 een schip voorbij voer waarvan de schroef op het wateroppervlak draaide. Toen lag er ook veel ijs. Je schroef gaat zo kapot’, zei ik tegen de schipper en gaf hem een tasje van ons bedrijf. Twee dagen later belde hij op voor een reparatie.’

Scheepsschroef heeft negen levens (3)

Geen schroef kan beter tegen ijs als de bladen worden ‘opgedikt’. ‘De bladen worden in de loop der jaren steeds dunner, vooral het buitenste deel. Het versterken moet eens in de acht tot twaalf jaar gebeuren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer