Torpedoschroef geeft minder turbulentie

De Noorse propellerfabrikant Servogear heeft een voortstuwingsconcept ontwikkeld waarvan de Ecoflow propeller het voornaamste bestanddeel vormt. Deze propeller heeft sterk naar achteren getrokken (high skew) schroefbladen met een verstelbare spoed. De Noren hebben rond de schroef een speciale tunnel ontwikkeld. De propeller hangt in de tunnel en heeft een ver naar achteren stekende torpedovormige naaf.

Torpedoschroef geeft minder turbulentie

De torpedonaaf zorgt voor een vloeiende afstroming van schroefwater naar het roer. De torpedo loopt door tot voorbij het roerblad en zou het normaal gesproken raken wanneer roer wordt gegeven. Om te voorkomen is het roer zo gevormd dat het de torpedonaaf net niet kan raken. De torpedonaaf en het aansluitende roerblad zorgen dat het naar achteren gestuwde water zonder loslating van naaf naar roerblad stroomt, wat minder turbulentie geeft. Het vleugelvormige profiel van het roerblad zorgt daarbij voor extra stuwkracht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Torpedoschroef geeft minder turbulentie | Schuttevaer.nl

Torpedoschroef geeft minder turbulentie

De Noorse propellerfabrikant Servogear heeft een voortstuwingsconcept ontwikkeld waarvan de Ecoflow propeller het voornaamste bestanddeel vormt. Deze propeller heeft sterk naar achteren getrokken (high skew) schroefbladen met een verstelbare spoed. De Noren hebben rond de schroef een speciale tunnel ontwikkeld. De propeller hangt in de tunnel en heeft een ver naar achteren stekende torpedovormige naaf.

Torpedoschroef geeft minder turbulentie

De torpedonaaf zorgt voor een vloeiende afstroming van schroefwater naar het roer. De torpedo loopt door tot voorbij het roerblad en zou het normaal gesproken raken wanneer roer wordt gegeven. Om te voorkomen is het roer zo gevormd dat het de torpedonaaf net niet kan raken. De torpedonaaf en het aansluitende roerblad zorgen dat het naar achteren gestuwde water zonder loslating van naaf naar roerblad stroomt, wat minder turbulentie geeft. Het vleugelvormige profiel van het roerblad zorgt daarbij voor extra stuwkracht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer