Chartervaartreder Frank Vlaun: ‘De Russen waren sneller dan onze torpedo’s’

Na 35 jaar in de chartervaart, bouwt Frank Vlaun een avontuurlijk bestaan als schipper-eigenaar af. Zijn verhaal is te groot voor één artikel. Deze week zijn romantische familiegeschiedenis en tijd als marinevlieger op de Neptune.

Chartervaartreder Frank Vlaun: 'De Russen waren sneller dan onze torpedo's'

Deel I: Vlaun kijkt terug op zijn avonturen
Vloot van zes eigen schepen op Oostzee
Door Heere Heeresma jr.
Met zijn donkere huid is Frank Vlaun (1948), kapitein-eigenaar van de tot barkentijn verbouwde viskotter Pedro Doncker, een zeldzame verschijning onder de Nederlandse charterschippers. ‘Ik blijf een vreemde eend’, vertelt hij. ‘Tot op de dag van vandaag zijn er niet veel Antillianen die dit doen. In Duitsland is het nog steeds mogelijk dat een douaneambtenaar of een havenmeester aan boord stapt en aan mij vraagt wie de kapitein is. En als ik zeg: dat ben ik, dan loopt hij boos door, want dat gelooft hij niet. Dan vraagt hij het aan de blonde matroos en die verwijst hem terug naar mij. Dat heb ik vorig jaar nog meegemaakt. Dat is geen racisme of zo, maar gebrek aan voorstellingsvermogen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Chartervaartreder Frank Vlaun: ‘De Russen waren sneller dan onze torpedo’s’ | Schuttevaer.nl

Chartervaartreder Frank Vlaun: ‘De Russen waren sneller dan onze torpedo’s’

Na 35 jaar in de chartervaart, bouwt Frank Vlaun een avontuurlijk bestaan als schipper-eigenaar af. Zijn verhaal is te groot voor één artikel. Deze week zijn romantische familiegeschiedenis en tijd als marinevlieger op de Neptune.

Chartervaartreder Frank Vlaun: 'De Russen waren sneller dan onze torpedo's'

Deel I: Vlaun kijkt terug op zijn avonturen
Vloot van zes eigen schepen op Oostzee
Door Heere Heeresma jr.
Met zijn donkere huid is Frank Vlaun (1948), kapitein-eigenaar van de tot barkentijn verbouwde viskotter Pedro Doncker, een zeldzame verschijning onder de Nederlandse charterschippers. ‘Ik blijf een vreemde eend’, vertelt hij. ‘Tot op de dag van vandaag zijn er niet veel Antillianen die dit doen. In Duitsland is het nog steeds mogelijk dat een douaneambtenaar of een havenmeester aan boord stapt en aan mij vraagt wie de kapitein is. En als ik zeg: dat ben ik, dan loopt hij boos door, want dat gelooft hij niet. Dan vraagt hij het aan de blonde matroos en die verwijst hem terug naar mij. Dat heb ik vorig jaar nog meegemaakt. Dat is geen racisme of zo, maar gebrek aan voorstellingsvermogen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer